Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Præsentation af materialer på personalemøde
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Skolestartskampagne 2009 ”Bedre hverdag nu! – Hvad vil du lave om?” Skolestartskampagne 2009 ”Bedre hverdag nu! – Hvad vil du lave om?” Oplæg og workshop.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Arbejdspladsudvikling
Almen studieforberedelse
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Hvad er skrivOpgave.dk ?. •Guide til informationssøgning •Hjælp her og nu på nettet •Specielt rettet mod de unge •Relevant linksamling •Instruktive eksempler.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Inquiry based science education
Projekt have (blivende projekt) Talentelever – Tegningsmateriale – Materiale Beregning – Opmåling/afsætning – Udvælgelse af projekt De andre elever – Tegningsmateriale.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Relationer – børn og voksne
Regional strategi og kompetenceudvikling
3g Studie Retnings Projekt
- et bedre sted at lære Velkommen …..vi glæder os til en spændende dag med jer.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Præsentation af materialer på personalemøde
Klar til selvevaluering Inspirationsmateriale til en pædagogisk dag.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Innovation i AT/SO.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Borgerne som medspillere -. Tidspunkt for og formål med inddragelsen Ide Analyse og planlægning Formål Udvikling og styring Implementering Evaluering.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Projektidé Hvordan kan man som lærer være med til at skabe sammenhæng og progression i elevernes skriftlige arbejde på tværs af fag? Projektets formål.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Company programme - Veda
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
Netværksmøde for AKT pædagoger i dagtilbud den
Instruktion til mødeledere
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvordan får jeg indflydelse?
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper efter fakultet  Arbejdsgrupper efter de 5 punkter  Kort fælles opsamling

Kvalitet i Skriftlighed  Erfaringer med netværkssamarbejde Behov for professionalisering af det skriftlige arbejde Udfordring at udføre professionalisering Fokus giver øget bevidsthed

Kvalitet i Skriftlighed  Materialeindsamling Forskelle og ligheder gymnasierne imellem Indsamling af inspirationsmateriale Cd med materiale til rådighed

Kvalitet i Skriftlighed  1) Progressionsplaner. Hvor vi knytter opgaveformer til kompetenceplanen, team for team, fag for fag.  2) Flerfaglige opgavetyper. 2-faglighed, hvor 2 lærer retter opgaven.  3) Mindre, men bedre? 1-3 timers skriftlighed. Fleksibelt, øget fokusering, men høj adm %.  4) Selvevaluerende opgavetyper.  5) Formidling i fokus – skriftlighed som værktøj.

Kvalitet i Skriftlighed Progressionsplaner. Opgaveformer knyttes til kompetenceplanen. Enkeltfaglig vs. Flerfaglig tilgang. Eksempel

Kvalitet i Skriftlighed 2) Flerfaglige opgavetyper. 2-faglighed, hvor 2 lærer retter opgaven. Eksempel 1 Bi / EN Eksempel 1 Eksempel 2 SA / Fy Eksempel 2

Kvalitet i Skriftlighed 3) Mindre, men bedre? 1-3 timers skriftlighed Eksempel: DanskDansk Fleksibilitet Øget fokusering Høj administrations %

Kvalitet i Skriftlighed 4) Selvevaluerende opgavetyper Tænk Soduko Eksempel 1: Bi Eksempel 1 Eksempel 2: EN Eksempel 2

Kvalitet i Skriftlighed 5) Formidling i fokus – skriftlighed som værktøj Engagement Direkte evaluering Produkt med iboende værdi Eksempel: NV

Kvalitet i Skriftlighed Opsamling  1) Progressionsplaner. Hvor vi knytter opgaveformer til kompetenceplanen, team for team, fag for fag.  2) Flerfaglige opgavetyper. 2-faglighed, hvor 2 lærer retter opgaven.  3) Mindre, men bedre? 1-3 timers skriftlighed. Fleksibelt, øget fokusering, men høj adm %.  4) Selvevaluerende opgavetyper.  5) Formidling i fokus – skriftlighed som værktøj.

Kvalitet i Skriftlighed Det fakultære samarbejde 2 minutter pause Herefter: Workshops i fag- eller fakultetsbaserede grupper

Kvalitet i Skriftlighed Det fakultære samarbejde Med udgang i opgaverne: Sammenlign de viste opgaver med egne eksempler fra hverdagen. Hvordan forholder jeres fag sig til de 5 forskellige punkter? Hvilke naturlige samarbejdspartnere ser du, i henhold til de ovenstående punkter? Sammenfat i ref. til vidensdeling.

Kvalitet i Skriftlighed Det brede samarbejde Udvælg et af de præsenterede punkter og debatér ideen – kunne I se metoden anvendt i hverdagen? Giv et bud på en konkret opgave.

Kvalitet i Skriftlighed Plenum Arbejdes der på jeres skole med kvalitetsudvikling af skriftlighed? Hvordan starter man en kvalitetsudviklingsdebat op på egen arbejdsplads? Kan de 5 forslag anvendes på jeres arbejdsplads?

Kvalitet i Skriftlighed Egen evaluering  Evaluering af forløbet indtil nu:  Gruppen har haft nogle gode møder, der har været produktive inden for det teoretiske og forarbejdende arbejde. Gruppens medlemmer har individuelt afprøvet ideer og der har været løbende evaluering.  Der har været nogle udfordringer, specielt med henblik på praktisk samarbejde.

Kvalitet i Skriftlighed Egen evaluering – fortsat.  Forløbet har styrket egen professionalisering.  Forløbet har krævet og ydet en god metaforståelse.  Arbejdet med også andres skriftlighed, har givet grobund for en bredere faglig debat.