Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
M ÅLGRUPPEANALYSE EgoTrap. Maj: Interaktivitet Charlotte: Elevforudsætninger Kristian: Lærerne som gatekeepers Jesper: Konceptforslag.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vejlederens kommunikation
Gruppeudviklingssamtaler
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Ledelse og kollega-adfærd
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalemøde – opfølgning på MTU
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst. Vidensdeling om første skridt mod bedre organisering Lederens betydning for sammenhængskraften i børnehusene. Introduktion til CMM teorien Organisering og evaluering Opsamling og indhold til næste gang vi mødes

Opsamling fra sidst Kort oplæg fra hvert børnehus fra første skridt mod bedre organisering Hvad skete og hvordan er status lige nu ? Viste der sig nogle dilemmaer eller erfaringer, som er vigtige at dele eller handle på ?

Lederens betydning for sammenhængskraften i børnehuset og på hvilken måde udspiller det sig i hverdagen ? Vi skaber selv vores mening med det vi ser og oplever (autopoise) Kun ved at dele historier, kan vi koordinerer vores forståelser Lederen er i høj grad med til at skabe koordination af forståelser gennem de spørgsmål hun/han stiller Anerkendelse giver accept og respekt og vi er mere åbne og kommunikative i vores samspil

CMM, Coordinated Management of Meaning (Cronen & Pearce) kontekstuel kraft Kultur Livsmanuskript Positioner i relationer Episode (talehandling) Implikativ kraft

En ledelses og pædagogisk kunst at kunne håndtere modsætningerne At kende sammenhængskraften Er kvaliteten af relationer stærke, kan der tåles meget kompleksitet

Hvorfor gør jeg som jeg gør på individ niveau.. Hvad i mit individuelle lifescript gør at jeg handler som jeg gør Hvilke værdier har særlig betydning for, at jeg gør som jeg gør ? Hvilke personlige/faglige erfaringer er i særlig grad med til at forme mine handlinger? Hvilke rammer er medskabende af, at jeg gør som jeg gør Hvilke dominerende stemmer/historier er medvirkende til, at jeg gør som jeg gør? Hvilke ønsker og motiver er med til at forme mine handlinger?

Hvorfor gør vi som vi gør på fællesskab niveau.. Hvad i vores fælles lifescript gør at vi handler som vi gør? Hvilke værdier har særlig betydning for, at vi gør som vi gør? Hvilke erfaringer er i særlig grad med til at forme vores handlinger? Hvilke rammer er medskabende af, at vi gør som vi gør Hvilke dominerende stemmer/historier er medvirkende til, at vi gør som vi gør? Hvilke ønsker og motivationer er med til at forme vores handlinger Hvad fik vi øje på, som kan styrke sammenhængskraften i vores børnehus ?

Hver gruppe skaber en lille historie/fortælling med metaforer om det I fik øje på.

Evaluering og organisering Hvordan arbejder vi med evaluering lige nu ? Kan evaluering styrke sammenhængskraften og organiseringen i børnehuset og i givet fald, hvordan? Hvad skal der evalueres på ? Hvem skal evaluere? Hvordan og hvornår skal vi evaluere? Hvordan kunne første skridt mod bedre evaluering se ud i vores børnehus

Opsamling fra i dag og indhold til næste gang vi mødes

Program for den 13.maj Kort opsamling fra sidst Fremlæggelse af en lille fortælling Introduktion til gruppe samtaler 2 x øve runder Fælles opsamling på processen Tak for nu 

Refleksion fra sidst 51% for organisationens primære interesser (min) _______________________________________ 49 % for medarbejdernes private interesser (max) Hvis vi tilgodeser medarbejdere mere end 49 % så vælter organisationen på sigt

Gruppe samtaler hvorfor ? Kan bruges som styringsredskab til udvikling af organisationen Organisationen Børnehuset Gruppen/stuen Person Gensidig kobling sikre en sammenhængende opgave løsning

Gruppe samtaler hvorfor ? Et positivt udviklingsfokus Videreudvikling af de bedste præstationer Et præcist fokus. Få emner giver større dybde i samtalerne En struktureret dialog Tid til at tale – tid til at lytte – tid til at reflektere Et fælles ansvar for læring og udvikling Både egen – kollegaer – gruppen En mere refleksiv dialog og kommunikationskultur Man kan ikke lytte med munden fuld af ord

Lederens ansvar Tilrettelægge og gennemføre samtalerne Sikre sammenhæng mellem organisationens og medarbejderes mål og udvikling Rammer for implementering samt støtte medarbejderne i implementerings processen

Medarbejderens ansvar Være forberedt Være aktiv i gennemførelse og opfølgning Med ansvarlig for implementering af egne og kollegaers handleplan/mål

Spilleregler og etik Gå på opdagelse – vær nysgerrig og åben Bag ethvert problem skjuler sig en frustreret drøm – drømmen kom først ! Tal på måder der kobler dig på de andre – så I sammen kan komme videre Det er alles ansvar at samtalen skaber det bedst mulige resultat Ønsker du ikke at besvare et spørgsmål, har du ret til at sige fra Lav aftaler om fortrolighed

Processtyring i gruppesamtalen Fokus på de gode erfaringer og det der skal (videre)udvikles Skabe bevidsthed om den enkeltes succesoplevelser og undersøge hvorledes de kan bruges i gruppen Sætte alles viden og kompetencer i spil Sikre at alle stemmer i gruppen bliver hørt Alle bidrag har betydning Forskellighed er en forudsætning for læring og udvikling

Guide til gruppesamtalen Tema: Evaluering/ SOS/Organisering 3 interviewrunder med hvert sit spørgsmål: 1 Hvad fungerer godt og hvad vil du gerne bevare i forhold til ___ 2 Hvad kan vi med fordel (videre)udvikle i forhold til ____ 3 Hvilke ideer har du til implementering Brug tavle med forskellige farver for hver runde Afslut med feedback til interviewer på metoden Hvad gik godt og hvad kunne med fordel ændres til næste gang ?

Guide til gruppesamtalen Alle ideer er vigtige handlinger og nogle vigtigere end andre lige nu – prioriter Lav en handleplan ud fra ideerne - hvem gør hvad hvornår? - hvornår og hvordan bliver der fulgt op på ideerne? - hvem følger op på de ideer som ikke er vigtige lige nu? Hvis vi vil ændre noget, skal vi gøre det allerede i dag 

Opsamling Hvad tager jeg med fra i dag ? Noter hvad du som det første vil tage fat på

Jeg tog et skridt frem Du tog et skridt tilbage Du tog og et skridt tilbage Indtil at det gik op for mig at vi dansede