Bachelor projekt Forår 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Synopsis VIP13 HH3.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Orientering om bachelorprojekt 2015
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
SKABELON.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Department of Marketing and Management
Almen sTudieforberedelse 2017
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
Department of Marketing and Management
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Bachelor projekt Forår 2009

køreplan November 2008 Orienteringsmøde 1. februar 2009 Liste med emner og hovedvejledere oploades på blackboard 13. februar 2009 Aflevering af emnevalgsblanket til Studieservice SENEST kl. 12.00 (Enten fra listen eller selvvalgt emne med aftale med vejleder) 1 blanket pr. gruppe (1-3 studerende) Det eneste, der skal være udfyldt er ”Arbejdstitel” samt selvfølgelig gruppemedlemmer, personnummer og underskrifter Emne kan være detaljeret eller bare angivelse af fagområde 6. marts 2009 Opslag om tildelte vejledere (hoved+ -bivejleder)   13. marts 2009 Emne skal være på plads (Arbejdstitel skal være specificeret.) Fredag den 15. maj 2009 Aflevering af bachelorprojekt – Senest kl. 12:00 Juni Mundtligt forsvar – enkeltvis, 30 minutter ud fra projektet. Man starter selv med et lille oplæg

Formål og sigte Formålet er, at den studerende udarbejder et projekt i et selvvalgt emne med relation til miljøplanlægning på en måde, der dokumenterer, at den studerende kan håndtere både samfunds- og teknisk/ naturvidenskabelige aspekter og metoder. Emnet skal behandles på en systematisk måde under anvendelse af de faglige kvalifikationer, der er opnået i løbet af studiet. Den studerende skal - i eventuel samarbejde med medstuderende - kunne fremstille det erhvervede overblik og den faglige fordybelse i både en skriftlig og mundtlig præstation. 

Målbeskrivelse Den studerende skal kunne dokumentere, at han/ hun kan anvende de i bachelorforløbet erhvervede relevante faglig /teoretisk indsigter til at kunne analysere en konkret problemstilling, som både kan være teoretisk, empirisk eller case baseret, men relateret til emner indenfor miljøplanlægning. Det er et krav, at der både indgår samfunds- og teknisk /naturvidenskabelige aspekter og metoder, og den studerende skal kunne dokumentere evner til at kombinere de to felter i en samlet analyse. Den studerende skal kunne redegøre for valg af metode / teori, afgræsningen af projektet og skal kunne anvende metode / teori korrekt. Endelig skal den studerende også kunne lave en kort præsentation af projektet.

Omfang Opgaven kan udarbejdes af en gruppe på maksimalt 3 studerende. Emnet kan have teoretisk eller praktisk udgangspunkt. Individuelle Bachelorprojekter" må have et vejledende omfang på ca. 30 sider eksklusiv bilag. Udarbejdes en gruppeopgave, forøges omfanget med ca. 10 sider for hver yderligere studerende. Opgaven skal overholde generelle formkrav, der bliver specificeret ved det første informationsmøde

Bedømmelse Bachelorprojektet bedømmes ved et mundtligt forsvar af den indleverede opgave med ekstern censur og karakter efter 7-trin skalaen. Der eksamineres enkeltvis, og der gives en individuel bedømmelse. Bedømmelse: Enten angives der i rapporten hvilke passager den enkelte er ansvarlig for, og i så fald vægtes denne del højt i den endelige bedømmelse. Hvis der ikke angives, hvem der er ansvarlig for hvad, vil der i forsvaret og efterfølgende bedømmelse tages udgangspunkt i rapporten, men især også i den mundtlige bedømmelse. Eksaminationen varer ca. 30 minutter og tager udgangspunkt i opgaven og en kort fremlæggelse heraf. Eksaminationen omfatter endvidere supplerende spørgsmål inden for teoretiske og eventuelt praktiske emner med tilknytning til den indleverede opgave

Kort om nogle forventninger til bachelorprojektets indhold og formalia Opgavelængde: Fremgår af fagbeskrivelsen   Ved bedømmelsen af bachelorprojekt, kandidatspeciale, masterprojekt og andre større skriftlige opgaver skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog der er skrevet på. Især skal understreges, at manglende kilder, referencer, fodnoter, tabel/figur­ overskrifter ikke accepteres. Desuden gælder, at citater skal være tydeligt fremhævet i forhold til teksten. M.h.t. faglige krav gælder, at opgaverne må afspejle selvstændige litteratur­studier ud over et evt. fælles læsegrund­lag. Opgaven bør tage udgangspunkt i et teoribaseret begrebsapparat f.eks. fra pensum fra fag på uddannelsen. Så vidt muligt bør man opstille et analyseapparat / analyseskema, der bruges i analysen. Minimumskrav er under alle omstændigheder, at der er en klar systematik / indholdsfortegnelse, der muliggør en systematisk placering af alle afsnit m.v. Man bør forholde sig kritisk til såvel analysemetoder som resultater. Generelt skal det også nævnes, at det er helt afgørende, at principielt alle udsagn, resultater m.v. er veldokumenterede. Man bør gøre rede for, hvordan man tackler informa­tionsmangler er søgt tacklet via eksempelvis præmisser, analogier o. lign.

Model til strukturering af opgaver

Indledningen Ofte vil man starte med en stillet opgave eller en idé, man selv har fået – det er opgavens baggrund. Husk at skrive om det. Baggrunden giver anledning til at man kan beskrive en problemstilling – det man er interesseret i. Problemstillingen kan angribes fra forskellige vinkler og med forskellige tyngdepunkter. Dette gør man i problemdiskussionen. Ud fra dette kan der opstilles en konkret problemformulering: Hvad er problemet, og hvordan ønsker vi at løse dette / analysere dette problem. Her skal der også redegøres for valg af metode / teori, afgræsningen af projektet

Metode Definition på samfundsøkonomisk metode: Er en samlet betegnelse for den eller de fremgangsmåder, vi vælger at arbejde efter, når vi søger at producere viden om samfundet, dens institutioner, organisationer, virksomheder, grupper og individer. Mere generelt er metode læren om de fremgangsmåder, vi kan benytte, når vi skal indsamle, bearbejde, og sammenfatte oplysninger, så resultatet bliver viden.   Metode er en systematisk måde at undersøge virkeligheden på. Metodelære består ofte af en række forskrifter, der angiver, hvordan vi bør gå til værks i konkrete situationer. Metodelære er med andre ord normativ, dvs., den angiver retningslinjer (normer) for, hvordan vi bør gøre.

Formkrav 12. punkts times new roman, Default setting for marginer, Linjeafstand: 1,5 (dog citater mindre)

Forside

Formkrav Indholdsfortegnelse Efter forsiden følger indholdsfortegnelse. Der er normalt altid mindst tre hovedpunkter:  Problemformulering og afgrænsning Opgavens centrale afsnit sædvanligvis underopdelt i en række underafsnit Konklusion   Eksempel: Forord Resume Indledning Problemformulering og afgrænsning Bilag1, …bilag n Litteraturliste Kun nødvendig, hvis mindst to forfattere. Her skal angives hvem der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Det kan ikke accepteres, at forfatterne er fælles om hele opgaven.

Formkrav Citater Fodnoter Kildeangivelse Litteraturliste og henvisning   To Hovedregler: Identifikation Konsekvens Se Sørensen

Tabeller og figurer Selvforklarende Standard og gennemgående opsætning:

Tabeller og figurer Husk, at angive enheder Overvej nummering: fortløbende, eller refererer til afsnittet Overskriften skal være både kortfattet og dækkende.