National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober 2013 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Alle børn skal være del af fællesskabet
Hvordan får vi bedre læsere?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
En skrivehændelse i biologi
Læsning..
Et væksthus for børn og voksne
LæseUdviklingsSkemaet
Introduktion til Sprogpakken
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
- fortsat midt i en flekstid?
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skolereformen på Søndersøskolen
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
Orientering om folkeskolereformen ……på Søndermarkskolen
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Ordrup skole kontaktforældremøde, lørdag den 18. januar 2014 Folkeskolereformen - et overblik.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Affordance 1. Miljø eller objekt Refererer Den faktiske egenskab Brugervenlighed 2.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Gymnasiet (Stx)
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Når børn skriver sig til læsning
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Grunde til at jeg elsker dig
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Udvikling af fiktionskompetence
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Præsentationens transcript:

National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober

SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune Landsplan klasse 2

3

4.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune Landsplan

4.klasse 5

Resultat i 2. klasse for 4.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 2.klasse klasse Landsplan 4.klasse

6.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune Landsplan

6.klasse 8

Resultat i 4.klasse for 6.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 4.Klasse klasse Landsplan 6.klasse

8.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune Landsplan

8.klasse 11

Resultat i 6. klasse for 8.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 6.klasse klasse Landsplan 8.klasse

Konklusion og perspektiv nedslag • Alle klassetrin er under landsgennemsnittet • Omkring eller over middel • Under middel; afkodning 4.kl. tekstforståelse, 6.kl. sprogforståelse, 8.kl. • Differencen er mellem 2 – 10 point • Sprog- og tekstforståelse er opmærksomhedskrævende. • Afkodning kan vi kompensere for! • Afkodning skal trænes • Sprogforståelse = ordforråd, viden om verden, begreber • Tekstforståelse = komplekse tekster, alsidighed og mangfoldighed • Fokus på udvikling klassevis • Fokus på den enkelte elevs udvikling • Forældreinddragelse • For at blive dygtigere til at forstå tekster på et højere niveau, kræves der guidning fra en lærer. • Det kræver øvelse at få overskud til både at kunne læse og få et meningsfuldt udbytte af teksten. • Færdigheder og strategier til at gå i dybden med og kunne referere tilbage til teksten bør være mere fremtrædende i danskundervisningen. 13

Hvad kan der gøres? • Læsebånd • Læsning i alle fag • IT-rygsække • Sprog- og tekstbaseret læring i alle fag • At skrive sig til læsning i alle fag • Funktionel læsning/ læsning i anvendelse 14

Udvikling 2010 – årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse

Udvikling 2010 – årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse

Udvikling 2010 – årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse

Udvikling 2010 – årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse

Sammenfatning • Minimale udsving i resultaterne trods forskellige elevgrupper. • Sprog- og tekstforståelse udfordrende. • Afkodning 4. årgang værd at bemærke! 19