National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober
SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune Landsplan klasse 2
3
4.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune Landsplan
4.klasse 5
Resultat i 2. klasse for 4.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 2.klasse klasse Landsplan 4.klasse
6.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune Landsplan
6.klasse 8
Resultat i 4.klasse for 6.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 4.Klasse klasse Landsplan 6.klasse
8.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune Landsplan
8.klasse 11
Resultat i 6. klasse for 8.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 6.klasse klasse Landsplan 8.klasse
Konklusion og perspektiv nedslag • Alle klassetrin er under landsgennemsnittet • Omkring eller over middel • Under middel; afkodning 4.kl. tekstforståelse, 6.kl. sprogforståelse, 8.kl. • Differencen er mellem 2 – 10 point • Sprog- og tekstforståelse er opmærksomhedskrævende. • Afkodning kan vi kompensere for! • Afkodning skal trænes • Sprogforståelse = ordforråd, viden om verden, begreber • Tekstforståelse = komplekse tekster, alsidighed og mangfoldighed • Fokus på udvikling klassevis • Fokus på den enkelte elevs udvikling • Forældreinddragelse • For at blive dygtigere til at forstå tekster på et højere niveau, kræves der guidning fra en lærer. • Det kræver øvelse at få overskud til både at kunne læse og få et meningsfuldt udbytte af teksten. • Færdigheder og strategier til at gå i dybden med og kunne referere tilbage til teksten bør være mere fremtrædende i danskundervisningen. 13
Hvad kan der gøres? • Læsebånd • Læsning i alle fag • IT-rygsække • Sprog- og tekstbaseret læring i alle fag • At skrive sig til læsning i alle fag • Funktionel læsning/ læsning i anvendelse 14
Udvikling 2010 – årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse
Udvikling 2010 – årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse
Udvikling 2010 – årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse
Udvikling 2010 – årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse
Sammenfatning • Minimale udsving i resultaterne trods forskellige elevgrupper. • Sprog- og tekstforståelse udfordrende. • Afkodning 4. årgang værd at bemærke! 19