Indhold og visioner for de audiologiske uddannelser på Syddansk Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Den Danske Kvalitetsmodel
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
KEA KOMPETENCE.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Undervisningsplanlægning
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sygeplejerskens virke
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Sygeplejeruddannelsen
Universitetets formål
Introduktion til fagligheden på kandidatuddannelsen ved IVA
Velkommen til E-business
Optagelse på kandidatuddannelsen i medicin – du skal gøre noget!
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Master i Rehabilitering
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
ORIENTERING 6. SEMESTER Torsdag den 5. feb
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Kompetent til at støtte livet med kræft
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Erasmus-pladser - Hvad er det? Og hvordan kommer jeg afsted?
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.

Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Masteruddannelsen i rehabilitering Syddansk Universitet
STUDIEPLANER Onsdag den 19. nov Hvad er en studieplan? 2  Skabe overblik over resten af dit uddannelsesforløb.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Katrine Fogsgaard Jensen Institut for husdyrbiologi og -sundhed AARHUS UNIVERSITY.
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 9. februar 2010.
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Møde i aftagerpanel Institut for Psykologi Syddansk Universitet Marts, 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Længdegående integrerede klinikophold
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Uddannelsesgivende afdelinger
Kvalitet i uddannelsen
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Indhold og visioner for de audiologiske uddannelser på Syddansk Universitet

Dagens program Fakta om de audiologiske/audiologopædiske uddannelser ved Syddansk Universitet og vores studerende/dimittender Uddannelsernes indhold Visioner for fremtiden Plads til spørgsmål og debat undervejs

De audiologopædiske uddannelse - historik Humanistisk fakultet er ankerstedet for uddannelserne, men det sundhedsvidenskabelige fakultet er engageret i lige så stor grad. Desuden er der også undervisere mv. fra mange andre steder: Naturvidenskabeligt fakultet Teknisk fakultet OUH DELTA (Teknisk audiologisk laboratorium) Høreinstitutter mv. flere steder i landet DTU Høreapparatindustrien Audiologiske afdelinger flere steder i landet

De audiologopædiske uddannelser – daglig drift Studienævn (SN): demokratisk valgt organ bestående af undervisere fra HUM og SUND samt studerende. SN-formand og studieleder: Pia Thomsen (HUM) Vicestudieleder: Ågot Møller Grøntved (SUND/OUH) Sekretær Ole Lansø (HUM) Sekretær Vibeke Bennedsen (OUH) AC-fuldmægtig Merete Pedersen (praktikansvarlig) (HUM) AC-fuldmægtig Jytte Isaksen (HUM)

Studenteroptag ved SDUs audiologopædiske uddannelser 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 BA i Logopædi 32 37 61 41 46 40 38 36 BA i Teknisk og Pædagogisk Audiologi 24 21 14 22 BA i Pædagogisk Audiologi 18 7 20 BA i Teknisk Audiologi 6 2 KA i Audiologopædi 12 KA i Audiologopædi - Logopædi KA i Audiologopædi - Audiologi 11

Optag og gennemførelse - audiologi 2005 2006 2007 2008 2009 BA i teknisk el. pædagogisk audiologi 24 21 14 19 Færdige BA’ere - 11 (2005) (2006) KA i audiologopædi - audiologispor 7

Jobs til færdige dimittender Kun 9 færdige BA’ere ikke læser videre på overbygningen: 3 af dem har relevant job 1 har skiftet studieretning 5 har vi ikke kendskab til Flere kandidatstuderende har audiologiske job ved siden af studierne på sygehus, høreinstitut og privat klinik.

Uddannelsernes opbygning – BA, 1. år

Uddannelsernes opbygning – BA, 2. år

Uddannelsernes opbygning – BA, 3. år

Dimittendernes kompetencer - BA i audiologi med specialisering i pædagogisk audiologi Fagspecifikke kompetencemål: Under uddannelsen erhverver den studerende en faglig kompetence, der sætter den færdige bachelor i stand til følgende: At foretage en faglig vurdering af klienters hørevanskeligheder med inddragelse af andre faggruppers diagnoser og vurderinger, samt udarbejde en behandlings- eller undervisningsplan, udføre behandlings- eller undervisningsplaner, og rådgive andre faggrupper eller pårørende i at udføre træningsforløb. Herudover skal den færdige bachelor kunne evaluere trænings-, behandlings- eller undervisningsforløb. Den færdige bachelor skal kunne indgå i tværfaglige professionsgrupper indenfor sundhed, pædagogik og socialrådgivning. I disse kompetencer inddrages: Audiologiske målemetoder Analyse af klienters stemme, tale og sprog Viden om anatomien og fysiologien af høreorganet, de stemme- og taledannende organer samt nervesystemet Pædagogiske/metodiske overvejelser Kendskab til (hoved)typer af lidelser, der forårsager høreproblemer Kendskab til teorier og modeller, der danner basis for test, undervisnings- og behandlingsmetoder

Dimittendernes kompetencer - BA i audiologi med specialisering i teknisk audiologi Fagspecifikke kompetencemål: Under uddannelsen erhverver den studerende en faglig kompetence, der sætter den færdige bachelor i stand til følgende: At foretage en faglig vurdering af patienternes hørehandicap og høreskade, inklusive at planlægge og udføre de nødvendige audiologiske målinger og inddrage andre faggruppers diagnoser og vurderinger. At udarbejde en behandlingsplan, udføre denne samt tilpasse høreapparater og instruere i brugen af disse. Herudover skal den færdige bachelor kunne evaluere trænings- og behandlingsforløb. Den færdige bachelor skal kunne indgå i et tværfagligt samarbejde med personer indenfor audiologisk og otologisk medicin, socialmedicin, pædagogik og socialrådgivning. I disse kompetencer inddrages: Audiologiske målemetoder Høreapparatteknik Tilpasning af høreapparater under anvendelse af psykoakustisk viden Vurdering af patientens sprog Viden om anatomien og fysiologien af det auditive system, de stemme- og taledannende organer samt nervesystemet Pædagogiske/metodiske overvejelser Kendskab til (hoved)typer af lidelser i det auditive system og oversigtskendskab til lidelser, der forårsager sprog- og talevanskeligheder Kendskab til teorier og modeller, der danner basis for undersøgelsesmetoder og behandlingsstrategier

Uddannelsernes opbygning – KA 1. semester 2. semester 3. semester Videnskabelig metodologi og analyse Hørelsens fysiologi og patofysiologi Sprog, kommunikation og kognition i behandlingsforløb I Åben fagpakke I* Sprog, kommunikation og kognition i behandlingsforløb II Åben fagpakke II Psykoakustik CI Profylaktisk audiologi Børneaudiologi Valgfag Projektorienteret forløb *Åben fagpakke afhænger af BA-retning 4. semester bruges til specialet

Dimittendernes kompetencer - KA i audiolopædi - audiologispor Fagspecifikke kompetencemål: Under uddannelsen erhverver den studerende en faglig kompetence, der sætter den færdige kandidat i stand til følgende: Undersøge, vurdere, rådgive, behandle, udvikle behandlingsmetoder og evaluere behandling for klienter/patienter med forskellige typer af hørehandicap samt rådgive deres omgivelser. Hørehandicap omfattes her af alle de problemer som hele viften af høreskader og døvhed medfører inklusive kommunikationsproblemer. I disse kompetencer inddrages: Videnskabelig analyse af patienters/klienters høreskade og hørehandicap. Formidling af faglig viden og rådgivning til patienter/klienter, pårørende og andre samarbejdspartnere. Forskningsbaseret viden om normal-anatomi, -fysiologi og -neurologi såvel som om anatomiske patologiske tilstande og pato-fysiologi. Forskningsbaseret viden om sprog som social praksis og kognition. Kendskab til (hoved)typer af sygdomme og tilstande, der forårsager høreskader og/eller hørehandicap. Kendskab til teorier og modeller, der danner basis for tests af hørehandicap og høreskader inklusive såvel akustiske som elektrofysiologiske tests. Kendskab til teorier og modeller for behandlingsmetoder for hørehandicap herunder kendskab til høreapparaters funktion på både teoretisk og klinisk niveau. Kendskab til de akustiske og elektroniske målemetoder, der anvendes inden for audiologien såvel som inden for høreapparat-produktion/-udvikling. Kendskab til at tolke akustiske og elektroniske måleresultater mhp klinisk brug inklusive vurdering af høreappatfunktion.

Projektorienteret forløb (praktik) for pædagogiske audiologer BA-studerende på den pædagogiske retning kommer på 5. semester i syv ugers praktik (10 ECTS) på to forskellige pædagogisk-audiologiske institutioner. De vil typisk komme i kontakt med voksenområdet på et høreinstitut og med børneområdet på fx Center for Høretab, Aalborgskolen eller et PPR-kontor. I 6. semester er der placeret endnu en praktikperiode, som den studerende selv arrangerer, gerne i relation til emnet i deres BA-opgave (5 ECTS). Ønsker din arbejdsplads at blive praktikinstitution kan Merete Petersen kontaktes på mpe@language.sdu.dk

Projektorienteret forløb (praktik) for tekniske audiologer I 5. semester er den studerende i et længere praksisforløb på en audiologisk afdeling, hvor målet primært at opøve den studerendes kompetencer indenfor undersøgelse og diagnostisering jf. fagene audiologiske målemetoder og medicinsk audiologi (15 ECTS). I 6. semester er den studerende ligeledes i et længere praksis forløb på en audiologisk afdeling, hvor målet dels er at opøve kompetencer indenfor høreapparatbehandling samt evt. at indsamle stof til BA opgaven (15 ECTS)

Projektorienteret forløb (evt. praktik) for kandidatstuderende På kandidatuddannelsens 3. semester er der placeret endnu et projektorienteret forløb (15 ECTS), som den studerende selv arrangerer, gerne som forberedende studier til specialet. Det er meget forskelligt, hvad de studerende vælger at bruge forløbet til. Nogle ønsker mere af den deciderede praksiserfaring, mens andre tager til udlandet og andre igen laver en lille undersøgelse. Der er vide rammer for, hvad der godkendes.

Fremtidsplaner At lave én bred audiologisk BA-uddannelse med fokus på medicinske, tekniske og pædagogiske sider af audiologien (general audiologist). Ny studieordning foreligger, men er kun delvist godkendt. Den tekniske retning skiftes ud med den nye studieordning allerede fra i år, men vil forsat kaldes teknisk. En hel implementering af ovenstående kræver en ny akkreditering fra Videnskabsminiteriet og det bliver først fra 2012, som det ser ud nu. At på sigt at lave en kandidatuddannelse, som sikrer en mere valgfri specialisering indenfor fx det tekniske eller det pædagogiske – gerne med anden titel end Audiologopædi. Udbyde kurser for færdiguddannede – endnu ingen konkrete planer.

Kurser for færdiguddannede SDU kan desværre ikke pt. tilbyde deciderede videreuddannelseskurser, men der er dog muligheder alligevel. Under den såkaldte tompladsordning kan man på samme vilkår som fuldtidsstuderende tage de allerede udbudte fag for en beskeden sum, såfremt der er plads på holdet. Tag en pjece om ordningen.