It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
It og av – alle lærere med
Informationskompetence i praksis
Highlights fra fokusgrupperne Næstved, Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler.
5 IT-didaktiske principper
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Undervisningsplanlægning
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Introduktion og workshop
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Nedslag fra den empiriske undersøgelse
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Observation af din/andres undervisning –
Elevaktiverende undervisning
 2 elever fra hver klasse fra 4. klasse og op.  2 hold, et hold pr halv år.  Samme organisering som et elevråd.  Kort ansøgning.  Klasselærere er.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Videoundervisning i klinisk mikrobiologi
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Strategisk kompetenceudvikling
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
KONFERENCE ODENSE CONGRESS CENTER 29. SEPTEMBER 2014 Helle Mathiasen Professor, forskningsprogramleder TEKNOLOGIBRUG OG DEN PERFEKTE UNDERVISNING -ifølge.
Flipped Classroom i tyskundervisningen
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Elev- og lærererfaringer
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
IT som hjælpemiddel til at styrke mundtligheden i matematik og naturvidenskabelige fag Horsens Gymnasium.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Kompetencekrav, Fase 1 Oversigt over kompetencekrav til deltagerne i Flipped Learning.
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Planlægning, proces og evaluering
Sproglighed - Og hvof nu det?. Celle Arvemateriale.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Vod/pod/pencast Holstebro hhx Eng – e-ret – matematik - tysk 1., 2. og 3. g´ere Kollegial sparring.
Mikael Galmar eeskole.dk
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
Morgendagens Børne- og Ungeliv ELEVER Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 11:34 Powered.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Program for i dag Præsentation: Hvorfor it? Præsentation: Weebly.com
Brian Svendsen og Hanne Larsen
Workshop for it-supportere i Moodle og PraxisOnline 23. oktober 2015
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
Digital læring og undervisning
Spansk IT efter reformen.
SIP3: Differentiering Temaer
Tilstedeværelsesundervisning
Elevledede skole-hjem-samtaler
Præsentationens transcript:

It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d.22.11.12 4. Runde: Udvikling af pædagogisk anvendelse af it i de gymnasiale uddannelser Linda Sendrup Nærum Gymnasium

Projekt: Flipped Classroom Elevrollen i spil Spørgsmål: Hvordan motiverer vi eleverne derhjemme og i timerne? Er svaret: Et lektiefrit gymnasium eller en nytænkning af lektielæsning og elevtid?

Det ”omvendte” klasseværelse Traditionel uv: Lærerens gennemgang af stoffet efterfulgt af elevernes arbejde med det gennemgåede stof. Problemfelter: Eleverne er på facebook e.l. under gennemgangen og når ikke langt under deres eget arbejde. Omvendt: Lærerens gennemgang ses derhjemme, der arbejdes med elevaktiverende arbejdsformer i klassen og der arbejdes mere med skriftlighed

Hvad gør eleverne derhjemme? Ser videoer med egen eller andre lærere, forbereder spørgsmål til stoffet eller besvarer spørgsmål Ser videoer med andre elever-giver respons Ser screencasts med lærergennemgang e.l

Hvad gør eleverne i klassen? Stiller spørgsmål eller fortæller om deres besvarelser Laver gruppearbejde og projektarbejde-autenciteten øges Træner opgaver med Moodle e.l. Undervisningsdifferentierings muligheder CL- variation og ansvarlighed Laver it-produkter videoer o.l Får hjælp til skriftlige opgaver+inddragelse af ny skriftlighed

Lærerrollen? Bruger/fremstiller videoer/screencasts Er vejleder og i gangsætter i det aktive klasseværelse og evt. uden for klasseværelset, opsamling og respons skal nytænkes Betragter videoen som fuld erstatning for gennemgangen  Stilladserings mulighederne øges Forberedelsen er anderledes

It-værktøjer Explain Everything- App til Ipad Camtasia JING Screencast-o-matic SMART-pen SMARTphones+YouTube