Download præsentationen
1
Mikael Galmar eeskole.dk
KFO kursus Mikael Galmar eeskole.dk Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
2
Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
Mikael Galmar Ansat på EE siden 1998 Dansk-, matematik- og musiklærer It kompetencer Cd-ord kompetencegruppe Dictus kompetencegruppe Udvikler af FarvOrd Efteruddannelse ”Det går bedre med” ”Unge skriver løs med it” Pd. moduler: Læsevanskeligheder Matematikvanskeligheder Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
3
Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
4
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
5
CD-ord 8.3 Gennemgang af funktioner og opsætninger
6
Vigtigt – selvstudium: https://www. mv-nordic
11
Hvordan kan jeg gør det jeg skal og samtidig have det sjovt?
13
Udfordring Lav tekst om til mp3 og flyt mp3’en til din smartphone.
Gå en tur og lyt til mp3’en Afspil mp3’en mens du kører i bil. Hvordan kan jeg dette og samtidig have det sjovt?
18
NB Højreklik til SkanRead har virket, men virker ikke i 8.3
23
RIOO - Redskab til Individuel Opsætning af Ordforslagsprogrammer
25
Hent den nyeste version af Cd-ord på: Tjektasken.dk
26
Fejlfinding i Cd-ord cd-ord-8
27
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
28
Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone
Dictus Android Dragon Dictation til Iphone/Ipad Swype til Android
29
Diktering vs skrivning
Diktering vs skrivning - hvor hurtigt kan du skrive?
30
https://sites.google.com/site/eewebsider/dictus2-skrivehastighed
31
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
32
IT-didaktiske overvejelser
Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse? Skab et miljø, hvor alle har prøvet at arbejde med Cd- ord/talegenkendelse. Så det er ok at bruge. I skal hjælpe jeres elever med at blive vant til at lytte til talesyntesen. Fx lyt til stile fælles i klassen, hvor Cd-ord læser teksten op.
33
Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse?
Læreren dikterer dagbog for ugen eller dagen Alle skriver med Cd-ords ordforslag iPad IntoWords Talegenkendelse Mp3 filer med: Ny diktat for alle 8.klasse Cd-ords ordforslag eller talegenkendelse
34
Audacity opstilling med mp3
35
Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse?
Lav en tidstagning på et stykke tekst, der skal skrives. Dikter den sammen tekst på: PC med Dictus Ipad/Iphone Indbygget mikrofon i tastaturet Dragon Dictation Android Swype Tale med eleverne om, hvor eleverne oplever de bedste resultater. Hvad de bedst kan lide at arbejde med?
36
Oplever eleven at have behov for hjælpemidler?
Erkendelse og accept. Giver det mening? Giv tid.
38
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
39
Erfaring fra diplomuddannelsen
Video fra mit klasseværelse - indretning 3 niveauer 5., 7. og 9.klasse Hvordan rummer vi forskellige niveauer => klar struktur Lav denne opgave, kom og vis/fortæl hvad/hvordan du har lavet opgaven. Får en ny opgave. Grib eleverne når de kommer og giv dem en opgave (i stedet for at vente på at alle er kommet) Start timen med at gennemgå en opgave, hvor du fortæller, hvad du tænker. Ide: Eleverne skal aflevere en opgave, hvor eleverne forklare, hvordan de har gjort optaget på video. Matematikfessor.dk
40
Matematikvanskeligheder
Årsager Neurologiske Psykologiske (Pædagogik. Skab succes. Start der hvor eleven er. ) Sociologisk (Miljøet) Didaktisk (Forkert undervisning) Kladdehæfte vs computer Det handler om at forståelse og arbejdsmetoder Tal om hvordan I tænker Spørg ind til hvordan eleverne tænker Hvordan lagres nye begreber i arbejdshukommelsen? Ved at forklare det med egne ord - gerne skriftligt Ved at lære andre hvordan man gør
41
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
42
Mere tid Kilde UVM 2012
43
Kilde: Erik Arendal 2014 side10
44
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
48
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
49
Præsentation af FarvOrd3 beta
50
Præsentation af FarvOrd
51
Ikke rettet statistik 110 = antal ord 1 = udsagnsord i nutid 16 = udsagnsord i datid 1 =.!?: 0 =,; Før rettelser: ca. 1 punktummer og 0 kommaer Jeg fik weekend og så skulle jeg hjælpe min far for vi skulle snittet grass og så snitte vi en dag. også skulle vi presse rapballer og så skulle jeg henter de 70 rapballer og så var jeg færdig med så skulle vi klovpleje det gjorde vi i en formiddag og så var vi færdige så skulle vi spise middagsmad og så var vi færdige med at spise så ville jeg med et andet sted hen og klovpleje og så kom jeg hjem og så skulle jeg til at gøre klar til at vi skulle snitte majs også blive der søndag og så skulle vi snitte majs
52
Sæt punktum med FarvOrd
Video: Sæt punktum med FarvOrd
53
Personkarakteristik med FarvOrd
54
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
55
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
56
Læring ved hjælp af videooptagelser
Matematikfessor.dk Skoletube.dk Lærit.dk Flipped classroom (Forkant/bagkant) Eleverne skal aflevere en opgave, hvor eleverne forklare, hvordan de har gjort optaget på video. Screen o matic html Smartphones/Ipads
57
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
58
Historien om håndboldmålmanden
Kontra udkast, træneren råber: ”skide godt!” Pointe: Vi skal skabe et rum, hvor eleverne har tillid og tør tale om fejl.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.