Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Medarbejderdeltagelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø 2012-13.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Talerens navn og stilling
Psykisk arbejdsmiljø.
Den Danske Kvalitetsmodel
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
En europæisk kampagne om arbejdspladsvurdering
Talerens navn og stilling
Social Kapital – rig på relationer
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Arbejdsmiljø i uddannelserne Seminardag for ambassadører for arbejdsmiljø og sundhed Middelfart, den 9. Februar 2006.
Social kapital – rig på relationer
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Ledelsens lederskab inden for arbejdsmiljø Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø Talerens navn og stilling Dato | Begivenhedens titel.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Samarbejde om forebyggelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøcertificering
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Produktion og Logistik
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Ændring af arbejdsmiljøloven
Gode arbejdspladser tager hånd om stress Håndtering af stress og andre risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Skabelon til strategisk plan
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kodeks for offentlig topledelse
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Dan Zielke og 1.
Det Sociale Kapitel
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
At tale om sexualitet.
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Præsentation 4: Hvordan ved jeg, om der bruges nanomaterialer på min arbejdsplads?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Mere MOST - mindre fravær
Centralforeningen for Stampersonel
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Vejledning i forflytning
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Medarbejderdeltagelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø Tag del i et sikkert og sundt arbejdsmiljø Dato | Begivenhedens titel

2 Overordnet mål: at styre en vigtig forretningsrisiko gennem gode arbejdsmiljøresultater Principper, der er væsentlige for at opnå gode arbejdsmiljøresultater: •ledelsessystem baseret på risikovurdering •indføres gennem planlægning, levering, overvågning og vurdering •stærkt og aktivt lederskab nedad •medarbejderdeltagelse

3 En arbejdsmiljøkultur baseret på lederskab og deltagelse er: en kultur, hvor alle accepterer deres rettigheder, roller og ansvar i forbindelse med arbejdsmiljøet og arbejder sammen om at forebygge helbredsproblemer og ulykker Lederskab og deltagelse følges ad. Ledelse fra toppen og nedad: • skal demonstrere engagement i arbejdsmiljø • skal skabe betingelserne for partnerskab og deltagelse Uden godt lederskab bliver deltagelsen ikke til noget.

4 Hvad betyder medarbejderdeltagelse? (1) Basal medarbejderdeltagelse indebærer: •oplysning •undervisning og uddannelse •høring af medarbejdere og deres repræsentanter Det kræver loven i alle medlemsstater.

5 Hvad betyder medarbejderdeltagelse? (2) Fuld og ægte inddragelse af medarbejderne og deres repræsentanter i arbejdsmiljøledelsen rækker ud over information, uddannelse og høring. •Medarbejderne og deres repræsentanter både kan og bliver også tilskyndet til at deltage i beslutningstagningen vedrørende arbejdsmiljøet. •Der foregår effektiv kommunikation nedefra og op: Der lyttes til medarbejderne, og der følges op på det, de siger. •Forholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager bygger på samarbejde, tillid og respekt samt fælles problemløsning. Her ligger det største potentiale til et bedre arbejdsmiljø.

6 En tovejsproces Medarbejdernes deltagelse i arbejdsmiljøet er simpelthen en tovejsproces, hvor du og dine medarbejdere / medarbejderrepræsentanter: •taler med hinanden •lytter til hinandens bekymringer •stiller spørgsmål og løser problemer sammen •søger og udveksler synspunkter og information •drøfter spørgsmål i god tid •overvejer alle udtalelser •træffer beslutninger sammen

7 Fordele for arbejdsmiljøledelsen Arbejdsgiverens samarbejde med medarbejderne er en hjælp til arbejdsmiljøledelse i praksis, fordi: •det øger de tilgængelige ressourcer •det medvirker til identificering af risici på arbejdspladsen •det sikrer, at arbejdsmiljøkontrollerne er praktiske •det øger ansvarsfølelsen for disse kontroller og for at udføre arbejdet på en sund og sikker måde

8 Loven Medarbejderhøring er indskrevet i arbejdsmiljøloven, fordi den har betydning for risikoforebyggelse og effektiv problemløsning. I Europa er det lovpligtigt for arbejdsgiverne i forbindelse med arbejdsmiljøledelse som minimum: •at informere medarbejderne •at give medarbejderne undervisning og uddannelse •at høre medarbejderne og deres repræsentanter De specifikke krav findes i national lovgivning og praksis.

9 I EU's rammedirektiv om arbejdsmiljø 89/391 fastlægges minimumsforskrifter for høring af medarbejdere (1) Arbejdsgiverne skal høre medarbejderne og/eller deres repræsentanter og lade dem deltage i behandlingen af alle spørgsmål, der vedrører arbejdsmiljøet. De skal: •respektere deres ret til at stille forslag •tilrettelægge en ligelig inddragelse

10 I EU's rammedirektiv om arbejdsmiljø 89/391 fastlægges minimumsforskrifter for høring af medarbejdere (2) Medarbejderne skal høres om: •enhver foranstaltning, som i væsentlig grad berører arbejdmiljøet •udnævnelse af medarbejdere med ansvar for arbejdsmiljøaktiviteter og rekvirering af eksterne ressourcer •information om risikovurdering og grupper af medarbejdere, der udsættes for risici, herunder høring om: •beskyttelsesforanstaltninger •fortegnelse over alvorlige ulykker og hændelser, der skal indberettes til myndighederne •arbejdsmiljøuddannelse til medarbejderne

11 I EU's rammedirektiv om arbejdsmiljø 89/391 fastlægges minimumsforskrifter for høring af medarbejdere (3) Medarbejderrepræsentanterne har ret til at bede arbejdsgiveren om at træffe hensigtsmæssige arbejdsmiljøforanstaltninger. Arbejdsgiverne kan giver medarbejderrepræsentanterne: •betalt frihed og give dem midlerne til at udøve deres rettigheder •lov til at fremsætte bemærkninger, når myndighederne fører tilsyn De specifikke krav findes i national lovgivning og praksis, bl.a. krav til information og høring, medarbejderrepræsentanter og sikkerhedsudvalg.

12 Tilrettelæggelse af deltagelsen (1) Deltagelsen skal være systematisk, sammenhængende og planlagt. Det er afgørende at sikre ægte og effektiv deltagelse under risikovurderingen. At deltage behøver ikke være kompliceret. Det kan foregå: •gennem medarbejderrepræsentanter og sikkerhedsudvalg •gennem arbejdsgrupper til at behandle specifikke problemer •gennem uddannelse – at få medarbejderen til at udtale sig om emner, der er under behandling.

13 Tilrettelæggelse af deltagelsen (2) Kommunikation ansigt til ansigt og feedback kan foregå: • gennem indførelse af indberetningsprocedurer for kvæstelser, nærved- ulykker osv. og feedback med idéer til forbedring af arbejdsmiljøet • gennem inddragelse af arbejdsmiljø i samtaler om værktøjskassen, orienteringsmøder, afdelings- og teammøder, organisationens intranet, forslagsordninger osv. • gennem forskellige undersøgelser

14 Tilrettelæggelse af deltagelsen (3) Medarbejderrepræsentanter over for direkte inddragelse af medarbejdere: •Medarbejderrepræsentanter og direkte medarbejderdeltagelse er ikke alternativer til hinanden, men forskellige muligheder, der skal kombineres så effektivt som muligt •En medarbejderrepræsentant, som kan fremsætte kollegernes synspunkter, er en effektiv måde at inddrage hele arbejdsstyrken i arbejdsmiljøet på Krav til medarbejderrepræsentanter og formelle strukturer såsom sikkerhedsudvalg fastlægges ved national lovgivning og praksis.

15 Succesfaktorer (1) Lederskab med engagement i dialog og medarbejderdeltagelse: •en åben tilgang •giv altid feedback •afsæt tid nok •tilskynd medarbejderne til at deltage, også som medarbejderrepræsentanter Kombinere formelle og uformelle metoder Mulighed for, at alle kan deltage... skifteholdsarbejdere, deltidsansatte, medarbejdere med hjemmearbejdsplads osv.

16 Succesfaktorer (2) Systematisk deltagelse i alle processer omkring arbejdsmiljøledelse Sørge for uddannelse af ledere, tilsynsførende og medarbejderrepræsentanter En kultur, hvor arbejdsmiljø er integreret i enhver medarbejders rolle

17 Konklusion (1) Fuld medarbejderdeltagelse: • kræver effektiv kommunikation og høring, tillid og respekt, samarbejde og partnerskab, samtale, lydhørhed og samarbejdsvilje

18 Konklusion (2) Fordele ved god medarbejderdeltagelse: •bedste udnyttelse af alles viden •giver forretningsfordele i form af færre tilskadekomster •resulterer hyppigt i øget produktivitet, kvalitet og effektivitet •stærkere medarbejderengagement •større grad af samarbejde •fælles problemløsning

Centrale styrker: nationale knudepunkter og trepartsnetværk men også... inddragelse af andre interessenter/partnere •Officielle kampagnepartnere (paneuropæiske og internationale organisationer), herunder arbejdsmarkedsparter, ngo'er, sektorspecifikke organisationer og netværk, private virksomheder •EU-institutioner, herunder Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet, repræsentationer i EU, EU's agenturer, Enterprise Europe Network 19 Netværksbaseret kampagne

Kampagnen er åben for alle, enkeltpersoner såvel som organisationer. Du kan deltage ved: •at formidle oplysning og materiale om kampagnen •at slutte dig til en af de mange begivenheder, konferencer, konkurrencer og reklamekampagner, der foregår i løbet af kampagnen •at arrangere dine egne aktiviteter 20 Sådan deltager du

Paneuropæiske organisationer kan også søge om at blive kampagnepartnere. Agenturet tilbyder: •partnerbevis •velkomstpakke •reklame på EU-plan og i medierne •onlineplatform til kommunikation •webafsnit for partnere 21 Tilbud om kampagnepartnerskab

•Anerkende fremragende og innovative bidrag •Tilskynde ledere og medarbejdere til samarbejde •Forbedre arbejdsmiljøet •EU's medlemsstater, EØS-landene, Vestbalkan og Tyrkiet •To kategorier:  arbejdspladser med under 100 ansatte  arbejdspladser med mindst 100 ansatte •Vinderne vælges blandt bidrag, der er indsendt af de nationale knudepunkter 22 Europæiske priser for god praksis

•Kampagnevejledning •Praktisk vejledning for medarbejdere og ledere •Eksempler på god praksis •Nyheder om kampagnebegivenheder •Præsentationer og animerede videoklip •Alle findes på 24 sprog 23 Ressourcer

•Kampagnens start: 18. april 2012 •Europæiske arbejdsmiljøuger: Oktober 2012 og 2013 •Uddeling af priser for god praksis: April 2013 •Arbejdsmiljøtopmøde: November Vigtige datoer

•Besøg kampagnens websted •Kontakt dit nationale knudepunkt for at få mere at vide om begivenheder og aktiviteter i dit land 25 Yderligere oplysninger