Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Talerens navn og stilling
Samarbejde om forebyggelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø Talerens navn og stilling Dato | Begivenhedens titel Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads.
2
Problemets omfang Hvorfor er arbejdsmiljø vigtigt?
Godt for forretningen, medarbejderne og samfundet som helhed Betydelige forbedringer i hele EU de seneste de år, men ... Hvert år mister over 5 500 mennesker livet som følge af en arbejdsulykke Over 159 000 dør af en erhvervssygdom (anslået af ILO) Det koster EU's økonomi 490 mia. EUR
3
Fordele ved et godt arbejdsmiljø
Færre risici og omkostninger mindre sygefravær og personaleudskiftning færre ulykker lavere ulykkesforsikringsudgifter produktivitetsstigning færre trusler om sagsanlæg bedre ry blandt kunder, leverandører og investorer
4
Forebyggelse er bedre end helbredelse
Forebyggelse er hovedhjørnestenen i EU's tilgang til risikostyring Forebyggelse handler om arbejdsrelateret risikostyring med det slutmål at fjerne og reducere antallet af arbejdsulykker og erhvervssygdomme
5
Det betyder forebyggelse i praksis
Ledere og medarbejdere arbejder sammen om risikoforebyggelse Ledere og arbejdsgivere har det primære ansvar Men ... aktiv medarbejderdeltagelse er afgørende for succes
6
Grundprincipper for risikoforebyggelse
Undgå risici Vurder risici, der ikke kan undgås Bekæmp risici ved kilden Tilpas arbejdet til den enkelte medarbejder Tilpas til tekniske fremskridt Erstat farlige ting med ufarlige eller mindre farlige Udform en sammenhængende overordnet forebyggelsespolitik Prioriter kollektive beskyttelsesforanstaltninger frem for individuelle Giv medarbejderne tilstrækkelige instrukser
7
Kampagnens strategiske mål
At fremme kernebudskabet om, at medarbejdere og ledere skal arbejde sammen At give klar vejledning til arbejdsgiverne i styring af specifikke arbejdsrelaterede risici At tilvejebringe praktisk vejledning i at fremme en risikoforebyggelseskultur At lægge fundamentet til en mere bæredygtig risikoforebyggelseskultur i Europa
8
Ledelsen går i spidsen Det er ledelsens lovfæstede og moralske pligt at gå i spidsen for et godt arbejdsmiljø. I praksis betyder det: synligt og aktivt engagement fra ledelsens side engagement i arbejdsstyrken og dens repræsentanter effektiv kommunikation nedad og på tværs brug af risikovurdering til at underbygge beslutninger integration af god arbejdsmiljøledelse i hele organisationen fremme af disse tanker i hele forsyningskæden overvågning, rapportering og vurdering af arbejdsmiljøresultater
9
Medarbejderdeltagelse
Medarbejderdeltagelse er afgørende. Fordele: Lavere ulykkestal Omkostningseffektive løsninger En mere tilfreds og produktiv arbejdsstyrke (lavere fravær) Større bevidsthed om og kontrol med arbejdspladsrisici
10
Høring om arbejdsmiljø
Arbejdsgiverne har pligt til at høre medarbejderne/medarbejderrepræsentanterne om arbejdsmiljø. Det betyder i praksis: effektiv og åben dialog fælles problemløsning og beslutningstagning man lytter og følger op på, hvad der bliver sagt deltagelse i at finde farer, vurdere risici og finde løsninger deltagelse i gennemførelse af løsninger og fremme af sikre arbejdsvilkår arbejdstagerne samarbejder fuldt ud med arbejdsgiverne indførelse af ordninger, så de kan fungere i praksis
11
Om kampagnen Sådan virker kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø Vi hjælper med at skabe sikrere og sundere arbejdspladser til alles bedste Men vi kan ikke gøre det alene Vi har brug for din hjælp til at skabe og fremme et sikkert og sundt arbejdsmiljø
12
Netværksbaseret kampagne
Centrale styrker: nationale knudepunkter og trepartsnetværk men også ... inddragelse af andre interessenter/partnere Officielle kampagnepartnere (paneuropæiske og internationale organisationer), herunder arbejdsmarkedsparter, ngo'er, sektorspecifikke organisationer og netværk, private virksomheder EU-institutioner, herunder Europa-Kommissionen, Europa- Parlamentet, repræsentationer i EU, EU's agenturer, Enterprise Europe Network
13
Sådan deltager du Kampagnen er åben for alle, enkeltpersoner såvel som organisationer. Du kan deltage ved: at formidle oplysning og materiale om kampagnen at slutte dig til en af de mange begivenheder, konferencer, konkurrencer og reklamekampagner, der foregår i løbet af kampagnen at arrangere dine egne aktiviteter
14
Tilbud om kampagnepartnerskab
Paneuropæiske organisationer kan også søge om at blive kampagnepartnere. Agenturet tilbyder: partnerbevis velkomstpakke reklame på EU-plan og i medierne onlineplatform til kommunikation webafsnit for partnere
15
Europæiske priser for god praksis
Anerkende fremragende og innovative bidrag Tilskynde ledere og medarbejdere til samarbejde Forbedre arbejdsmiljøet EU's medlemsstater, EØS-landene, Vestbalkan og Tyrkiet To kategorier: arbejdspladser med under 100 ansatte arbejdspladser med mindst 100 ansatte Vinderne vælges blandt bidrag, der er indsendt af de nationale knudepunkter
16
Ressourcer Kampagnevejledning
Praktisk vejledning for medarbejdere og ledere Eksempler på god praksis Nyheder om kampagnebegivenheder Præsentationer og animerede videoklip Alle findes på 24 sprog
17
Vigtige datoer Kampagnens start: 18. april 2012
Europæiske arbejdsmiljøuger: Oktober 2012 og 2013 Uddeling af priser for god praksis: April 2013 Arbejdsmiljøtopmøde: November 2013
18
Yderligere oplysninger
Besøg kampagnens websted Kontakt dit nationale knudepunkt for at få mere at vide om begivenheder og aktiviteter i dit land
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.