Hvordan nedbrydes barriererne?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PEG Hvilke typer PEG sonder findes der Hvordan skal PEG sonder skiftes
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Konklusion på Workshop om sindslidende
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
- gennem Marte Meo metoden
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Offentligt-Privat-Samarbejde
Informationsmateriale
Vi gennemførte en række interview ifm
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Sygeplejerskens virke
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Merlivsprojektet Mere liv i ældres hverdag
Musik: Nightengale Serenade
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
KOMMUNALREFORMEN – VEU SOM BROBYGGER Ca medarbejdere på plejehjem og hjemmepleje i Vestsjællands Amt skal gennemgå et VEU - demenskursus. Projekt.
Kliniske retningslinjer!
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Omsorgstandpleje – brugernes perspektiv Jens Højgaard, Ældre Sagen 8. April 2013.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
KREDSEN I CENTRUM Forenkling. ENKELT OG OVERSKUELIGT Grundlæggende konflikt mellem tid til familie og tid til FDF Vi skal gøre FDF-hverdagen enkel og.
SPECIALTANDPLEJE Udarbejdet af tandplejere: Kate Bjørnsholm, Jane Kjærbye, Sisse Korsholm.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Arbejdsgange med udredningsret på Medicinsk Afdeling, Hospitalsenheden Horsens V. Stine Jørgensen, Medicinsk Afdeling, og Hanne Hansen Rützou, Sundheds-IT,
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
brugerinddragelse i Danmark
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Januar 2011 Trivselsmøder.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
GPS til demente borgere
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Hvad er vigtigt for dig?-dag
SUF - gevinstrealisering
Forbedring af ældres tandsundhed på plejehjem i Aalborg kommune
Rehabilitering og hjemmehjælp
Naturfag.
Hvordan får jeg indflydelse?
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Hvordan nedbrydes barriererne? Barrierer i plejesystemet – der vanskeliggør fokus på god mundhygiejne som et væsentligt bidrag til sundhedsfremmme-indsatsen for ældre. Hvordan nedbrydes barriererne?

Hvem er jeg? Hanne Jensen, Udviklingssygeplejerske på Birgittehjemmet, Hillerød Kommune Sygeplejerske (1988) Bl.a. Intensiv afdeling, Hjemmepleje, Plejecenteret Birgittehjemmet. Udviklingssygeplejerske og Klinisk Vejleder Tovholder på plejecentret Birgittehjemmets undervisning, introduktion af nye medarbejdere og projekter f.eks ”Husk lige tandbørsten” Børster tænder 2 gange om dagen 

Husk lige tandbørsten 2 minutter kan redde liv Pilotprojekt på Birgittehjemmet april til juni 2011 + herefter implementering

Baggrund Mundhygiejne har altid været en del af plejen Tilbagemelding fra Omsorgstandplejen var, at dette område kunne forbedres En områdelederne på plejecentret ønskede at forbedre Klinisk retningslinje ( national) 2011 Risiko for nedsat appetit, nedsat lyst til at være social, smerter, livstruende infektioner osv. Flere ældre har egne ( kostbare) tænder

Hvornår bliver tandbørstning et problem? Problemet opstår, når det ældre menneske får funktionstab: finmotorik, syn, demens Medicinpåvirkning -> nedsat spytsekretion Nogle ældre er ikke klar over deres behov for hjælp 10% af en gruppe ældre med funktionstab, der havde omsorgstandpleje gav udtryk for at de havde behov for hjælp til tandbørstning

Hvad skal Plejepersonalet kunne? Prioritere tandbørstning og mundpleje i hverdag, hvor medarbejderen skal hjælpe 4 -5 helt eller delvist med personlig pleje, væske, hudpleje, rydde op i boligen, toiletbesøg, kontakt til pårørende, dokumentation, mad og måltider m.m. Tage initiativ og anvende socialpædagogiske metoder Skabe en god og rar stemning Have kendskab til den enkelte beboers behov for hjælp til tandbørstning og de aktuelle redskaber

Mundhygiejne kan være vanskelig fordi: Munden er et privat område Det er et grænseoverskridende område at få hjælp til (– og at hjælpe med) Nogle tænker, at det ikke er så vigtigt at få børstet tænder Eksperterne (Omsorgstandpleje og tandlæge) er ikke en del af plejehjemmets dagligdag Omsorgstandplejen kan ikke lave de helt store reparationer, hverken af tænder eller proteser -> desillusion og opgivenhed

Særlige problemer for mennesker med demens Glemmer om tænderne er børstet Kan ikke opsøge behandler ved behov Hjælp til tandbørstning kan opleves som overgreb Svært at tilpasse sig forandring – f.eks ny protese Demente har i gennemsnit 7 huller, når de får demensdiagnosen -> destruktion af tænder: smerter, tyggefunktion, værdighed

Pilotprojktet Det startede med en National Klinisk retningslinje fra Clearinghouse Fik 12. modulstuderende, Intern tandplejer, sosu aftenvagt med i styregruppe Undervisning til alle vagtlag i en time med plancher og instruktion, tandbørster til alle Screening og rescreening af 12 i demensafsnit Anbefaling af el-tandbørster Indkøb af pandelamper og Zendiumbrochurer

Pilotprojekt - fortsat Med på beboer – familieaften Mapper på afdelingerne Opfølgning omkring dokumentation i plejeplan Intern vejledning Opfølgning på husmøde

Screening Rescreening

Konklusion på projektet og forskningen Du kan øge det ældre menneskes livskvalitet og helbredstilstand ved at hjælpe dem med 2 minutters tandbørstning hver dag. Brug evt. pædagogiske tricks; syng, dæk spejl, tidspunkt… De svage ældres tand og mundproblemer kan forbedres af dig i løbet af uger Gerne el-tandbørste

Implementering på Birgittehjemmet Fast undervisning ved tandplejer 1 time 4-6 gange om året Omsorgstandplejen er gået ind i projektet, de kommer og laver individuel billedkortinstruks sammen med kontaktpersonen Mundpleje grundigt beskrevet i plejeplan Vejledning i mundpleje ved behov af tandplejer

Plejecentret og omsorgstandplejen i Hillerød Omsorgstandplejen kommer og stiller deres klinikbus op – en gang om året Vedligeholdende og akutte opgaver Fotokort sammen med kontaktperson og beboer

Billedkort hos beboere tilknyttet omsorgstandplejen

Læring Projektet blev bedre af, at vi var en tværfaglig styregruppe Ubrugte kompetencer kommer i spil 12 modul studerende var en vigtig drivkraft igennem hele pilotprojektet Implementering kræver stor udholdenhed Implementering fra National Klinisk Retningslinje til hverdagspraksis i Hillerød Den gode historie, kan bringe positiv presse

Clearinghouse

Betydning for hverdagen Forbedring af tandstatus ved næste besøg af omsorgstandplejen Projektet har gjort, at vi fastholder en forståelse og italesættelse af at tandbørstning er en vigtig del af plejen Fortsat undervise nye Det går ikke af sig selv! Får ikke snakket sammen omsorgstandpleje og plejepersonale

Hvilke muligheder har vi ? At øge den tværfaglige indsats Tandpleje og mundhygiejne som et fast undervisningstilbud i hjemmepleje og på plejecentre – omsorgstandplejens teoretiske viden om tand- og mundpleje og omsorg sammen med plejeplersonalets socialpædagogiske ideer til kreative løsninger Altså : Hvordan børste tænderne og hvordan få det til at lykkes hos den borger, der ikke vil?

Hvordan nedbryde barrierer? Snakke sammen  - forskellig faglighed Prøve at gøre det, der er muligt – hvilken lille ting kan vi gennemføre? Inddrage alle niveauer ( ledere – plejepersonale) Medinddrage borgeren og evt. pårørende Grundlæggende og gentaget undervisning Dele viden og inspirere

Baggrund: http://www.tannlegetidende.no/dntt/pdf2005/P05 -15-912-5.pdf http://www.zendium.dk/files/zendium.dk/material /Broschyrer/Brochurer-prof- dk/6033_Zendium_mundpleje.pdf Klinisk retningslinje til identifikation af behov for mundpleje og udførelse af tandbørstning hos voksne hospitalsindlagte patienter http://www.kliniskeretningslinjer.dk/images/file/KR mundpleje-slutversion280910.pdf Vivian A Voldgård; Dårlige tænder er omsorgssvigt Jeanette Borchersen; Husk lige tandbørsten