Velkommen til informationsmøde - den 27. og 28. maj Skolegangen på Stensballeskolen efter folkeskolereformen.
Dagsorden Velkommen Baggrunden for – og formålet med skolereformen Hvordan ser skoledagen ud? En sammenhængende skoledag Bevægelse Understøttende undervisning Fagdage og fordybelsesuger ”Anderledes onsdag” – valgfag i udskolingen Samarbejde mellem skole og hjem Elementer vi udvikler på – lidt senere
Baggrunden for reformen Skolen skal levere en vare – dygtige elever – på alle felter Fokus på læring og trivsel – ikke på undervisning Skolen skal åben sig mod omverdenen Skabe forbindelser – skabe mening Kompetenceløft til alle lærere/pædagoger – og ledere Regelforenkling Klare læringsmål i alle fag
Målene i folkeskolereformen Alle skal blive så dygtige som de kan Vi skal styre på målene – ikke på aktiviteten En varieret skoledag – forskellige arbejdsformer Bevægelse Mindske betydningen af social baggrund i forhold til at nå gode faglige resultater Øget fokus på elevernes trivsel Vi skal gøre det, vi ved, der virker
Faktorer med særlig høj effekt Målstyret læring (læringsmål og kriterier for målopfyldelse) Relationer og trivsel Feedback (løbende respons undervejs i deres arbejde) Selvvurdering Hvor er jeg nu? Hvor skal jeg hen? Hvordan kommer jeg derhen?
Det bliver vi målt på Andelen af de dygtigste elever skal stige år for år Eleverne skal kunne det de kan efter 9. klasse nu allerede efter 8. klasse 80 % skal være gode til at læse og regne i de nationale test – på landsplan Stensballe – 93 % Elevernes trivsel – DCUM Fokus på klasseledelse Uddannelsesparathed – UEA-undervisning Mestring – 99 % skal være uddannelsesparate – altså have mindst 02 Bedre overgang til ungdomsuddannelserne om 2 år skal 95 % af de 15 – 19 –årige være i gang med den ungdomsuddannelse Gennemførsel af ungdomsuddannelse efter 3 år Minimumstimetal i dansk, matematik og historie – resten styres på mål Lærerteamet kan veksle timer til der er mest brug for………………..
Nye begreber Understøttende undervisning Skal spille sammen med den alm. undervisning Skal supplere den almindelige undervisning Støtte den faglige undervisning Lærerne har ansvaret – men skal ikke nødvendigvis gennemføre og planlægge den understøttende undervisning.
Nye begreber Nye fag Engelsk bliver obligatorisk fra 1. årgang Tysk indføres på 5. årgang 7. årgang skal have valgfag Valgfag er obligatorisk i overbygningen Håndværk og Design Madkunskab Lektiehjælp/faglig fordybelse =studietid - indskoling: 4 x 30 min - mellemtrin: 3 x 60 min - udskoling: 2 x 60 min Bliver først obligatorisk om 2 år
Nye begreber 45 minutters bevægelse i gennemsnit pr. dag 1) Bevægelse i undervisningen Læringsmålet er i fokus og bevægelse understøtter læringen. 2) Bevægelse for bevægelsens skyld Idræt, powerbreaks, bevægelsesbånd – puls op, ny energi, motorik, idræt som fag 3) Bevægelse med fokus på trivsel, læringsparathed og sociale kompetencer Pauser – trivselslederaktiviteter, bevægelsesbånd Idræt: = 90 min pr. uge Bevægelsesbånd: 2x30 min = 60 min pr. uge Trivselslederaktiviteter: = 45 min pr. uge I fagene på skift: = 30 min pr. uge
Skoledagens længde Vi skal skabe en varieret skoledag. Indskoling: 28 timer + 2 timers studietid Sammenhængende skoledag – skole/SFO Nedgang i enkelte fag – i Horsens Kommune – plads til understøttende undervisning Mellemtrin: 30 timer + 3 timers studietid Vi øger timetallet på årgangene Udskoling: 33 timer + 2 timers studietid En lille forøgelse af timetallet 7. årgang: hertil kommer konfirmationsforberedelse
En ny udskoling på Stensballeskolen Valgfag er obligatorisk for alle i 7.-9. klasse Anderledes onsdag - valgfag lægges i to perioder á 10 uger på hele dage sammen med den understøttende undervisning medie/internationalt science praktisk/musisk sundhed Samarbejde med Insero – fokus på innovation og entrepenørskab Vi ansøger om en international klasse
International klasse Mål: Kommunikere flydende på engelsk, især naturvidenskabeligt Kunne agere i en globaliseret verden Se jobmuligheder i et internationalt perspektiv Træffe et sikkert valg mhp. ungdomsuddannelse, internationalt Personligt netværk med andre klasser, lokalt og internationalt. Målgruppe: En klasse fra 7. årgang i 14/15 En klasse 7. + 8. klasse 15/16 En klasse 7.+8.+9. årgang 16/17 Der evalueres undervejs samt ved afslutningen .
Anderledes onsdag: 10 uger to gang om året (valgfag/toning)
Stensballeskolens organisering 2014 skoleleder SB sekretariat Administrativ leder/afdelingsleder Pædagogisk ledelse: ledelsesteamet Afdelingsledere indskoling: afdelingsleder og viceinspektør Afdelingsledere mellemtrin: afdelingsleder og viceinspektør Afdelingsledere udskoling: skoleleder og afdelingsleder SFO SFO-leder PU Læringscenteret: 3 læringsvejledere 3 bibliotekarer 2 læsevejledere 2 naturfagsvejledere 1 matematikvejleder 1 it vejleder Resursecenteret: 4 akt vejledere 2 vejledere vedr. faglig støtte Pædagogisk personale
Henvendelse til koordinationsudvalget: Koordinationsudvalget: AO, mr, hh, pe, evt. psykolog Drøfter og anviser videre indsats Henvendelse til koordinationsudvalget: Årgangsteamet Fokuserede indsatser i skole og/eller SFO Den udvidede elevplan er styringsredskab F.eks.: Sparring i årgangsteamet, holddeling, fordeling af pædagogresurser, differentiering, udvidet forældresamarbejde, kompenserende værktøjer f.eks. it, inddragelse af vejledere eller sundhedsplejerske, elevsamtaler, ventilen efter aftale, SSP internt, tests.
Særlige indsatser – interne muligheder Indsatser med inddragelse af skolens psykolog: Sparringsrum Arbejdsmøder Sparring på pædagogisk praksis Indsatser med inddragelse af skoledistriktsrådgiveren: Sparring til personale, forældre kan inddrages Resursecenteret Tiltag/handleplan/evaluering, vejledning af kolleger Særlig faglig indsats Særlig akt indsats Særlig motorisk indsats Særlig indsats omkring to-sprogede Den udvidede elevplan er styringsredskab Vejledning fra skolens interne vejledere: Vejledere fra resursecenteret Læringsvejledere Læsevejledere IT-vejledere Matematikvejleder Naturfagsvejleder SSP-koordinator Særlige indsatser – interne muligheder
Tværfaglige netværksmøder Kommunale videnscentre: Vispu, Bakkeskolen, Mission Possible Street Team Kommunale konsulenter: Tosprogskonsulent Læsekonsulent Sundhedsplejerske Tværfaglige netværksmøder BFC TEL - indsatser: Henvisning, udredning, visitation Særlige indsatser - eksterne muligheder
skole-hjem-samarbejde Generelt formål: Understøtte elevernes læring, udvikling og trivsel Folkeskolereformen foreskriver et styrket samarbejde med forældre samt øget elevinddragelse Genfortolkning og tilpasning af velkendte fora Nye processer og tiltag
skole-hjem-samarbejde Trivsel i klassen et fælles ansvar for alle Forældre – en helt afgørende ressource for det enkelte barn Forældrenes betydning for børnenes/de unges læring Elevernes inddragelse og aktive deltagelse Velkendte fora: forældremøder, trivselsgrupper (indskolingen), kontaktforældre (ml.trin og udskoling), skole-hjem-kommunikation (intra og samtaler), klasselærere, elevplaner …
skole-hjem-samarbejde Nye/tilrettede tiltag : Skolefest – som skolen inviterer til Skole-hjem-samtaler indenfor skolens åbningstid (som udgangspunkt inden kl. 17) Eleverne deltager til skole-hjem-samtaler og medinddrages som en naturlig del Info-breve – til forældre – om årgangens læring, udvikling og trivsel: indskolingen – hver uge ml. trin – hver 14 dg. udskolingen – hver md. Skolebestyrelsen er meget optaget af at få gennemarbejdet principper som styrker skole hjem- samarbejdet
skole-hjem-samarbejde Et forpligtende og velfungerende fællesskab på tværs af skole og hjem kræver vedholdenhed og vedligeholdelse herunder deltagelse, engagement og gensidig forventningsafstemning.
Det sætter vi fokus på – om lidt Reformen er et innovationsprojekt Den åbne skole – vi skal kende vores eget nye hus, før vi inviterer gæster Styrkelse af skole-hjemarbejdet med udgangspunkt i skolebestyrelsen Uddannelsesparathed En ny plan for det forebyggende arbejde med trivsel