Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
NemID har en offentlig digital signatur
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Hvordan laver man en hjemmeside? Velkommen! Februar 2007.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Hjemmesider i efterskoleverden
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Vibeke Abel - Ligestillingsministerens Departement Det tværministerielle mainstreamingsprojekt ”Mainstreaming - fra Strategi til Praksis” 28.maj 2001.
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Intern survey uge 45.
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Bedst på Nettet 2010 analyse: - Trends og erfaringer Michael Bach Petersen, kontorchef Kontoret for it-kompetencer og tilgængelighed Digitaliser Danmark.
Informationsspecialist Vibeke Luk
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Convergens / Mads Anker Højlund
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
IT i undervisningen.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Kvalitet - et spørgsmål om synsvinkel og prioritering Sandbjerg Konferencen 2008 Morten Fogh Bibliotekschef.
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Jytte Bræmer udviklingschef Hvem er vi? indb. 1 hovedbibliotek, SF, Endelave, 2 gymnasier, SOS. 50 årsværk (snart kun 46) kvm.! Fuld åbningstid.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Afsluttende kommentarer. Generelle anbefalinger Tilgængelighedspolitik Udbudsmateriale Uddannelse af medarbejdere Vurdering af nuværende status –Egne.
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Finn Jordal Center for digitalisering – Udvikling IT- og Telestyrelsen.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
4. Nordiske webmøde Helsinki 7-8 februar 2008
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Borgerservice og Biblioteker
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Præsentationens transcript:

Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet” Grundelementerne i ”Bedst på Nettet” Hvem er med og hvordan skelner vi Vurderingskriterierne Nytteværdien Fremtiden for Bedst på Nettet – oplæg til diskussion Boris Andersen, projektleder Bedst på Nettet, IT- og Telestyrelsen Bibliotekarforbundet, Vejle 5. Februar 2003

Grundelementer i Bedst på Nettet: Formål & Ide Flytte fokus fra kvantitet til kvalitet Starte en positiv kvalitetsspiral Gennem opmærksomhed og henvisning til gode eksempler at give ideer og redskaber til at udvikle kvaliteten af de offentlige hjemmesider og portaler Skabe en positiv oplevelse hos de der arbejder med hjemmesider i det offentlige Skabe et sundt pres via den løbende vurdering af hjemmesiderne og den efterfølgende offentliggørelse af resultaterne Ide Årlig prisuddeling til de bedste offentlige hjemmesider Screening af alle offentlige hjemmesider Tilbud om brugervurdering Selvevaluering af den digitale forvaltning Hjemmeside med resultatformidling mv..

Vurderingsgrundlagets udfordringer Definerer god kvalitet På tværs af de meget forskellige mål og ressourcer, der ligger bag hjemmesiderne i det offentlige Sætte fokus på den specifikke nytteværdi Skal kunne fungere i praksis ved en test på gennemsnitligt 20 min. Pr. netsted Ikke bare beskrivende, men med et budskab Det offentlige skal udnytte mediets muligheder til at skabe brugervenlige hjemmesider med høj nytteværdi og åbenhed Tilgængelighed Stor politisk fokus, indarbejdelse af WAI-standarder, kombination af Bobby test og menneskelig vurdering Mulige fremtidige udfordringer Vurdering af personaliserede og passwordbeskyttede sider Større fokus på portaler

Grundelementerne i Bedst på Nettet   Hjemmeside uafhængig Hjemmeside afhængig Objektiv Subjektiv Generelle kriterier Specifikke nytteværdi kriterier Brugervurdering

Vurderingsgrundlaget Brugervenlighed - form Tilgængelighed, Navigation, Sprog, Brugerrettethed (vægtet 30%) Nytteværdi - indhold Indholdsdekleration, Service- og selvbetjening, Lovgrundlag & beslutningsfora, Specifik nytteværdi (vægtet 50%) Åbenhed - værdier Åbenhed om organisationen - identitet, Åbenhed om sagsbehandling og tjenester, Dialog (vægtet 20%)

Hvem er med – og hvordan skelner vi Offentlige institutioner, der ikke er omfattede af den automatiske tilmelding har mulighed for at tilmelde sig. I dag er godt 1/5 af de vurderede hjemmesider fra institutioner, der har meldt sig selv. Vi har delt de offentlige hjemmesider op i 67 forskellige grupper, opdelt på baggrund af Kongelig Hof- og Statskalender. Vi stiller forskellige spørgsmål under punktet ”specifik nytteværdig”. Mulighed for både at se det samlede vurderingsgrundlag 2003 og det specifikke på www.bedstpaanettet.dk.

Vurderingskriterierne I anledning af ”Det internationale handicap år” sætter Bedst på Nettet i 2003 fokus på tilgængeligheden for handicappede til de offentlige hjemmesider. Dette gøres med følgende opstramninger af kravene: For at få fem netkroner skal man leve op til 9 ud af 10 krav om tilgængelig Kravene til tilgængelighed er uddybet, så en række manuelle test nu erstatter Bobbytesten. For at være tilgængelig skal netstederne også leve op til kravet om at overholde HTML-standarderne.

Vurderingskriterierne Andre ændringer, der skal sætte den sammenhængende informationsformidling i centrum: Bibeholdes navigationsmulighederne, når enkeltsider findes via søgemaskiner ? Er netstedet repræsenteret på de større søgemaskiner, f.eks. Google ? Er basale navigationselementer tilstede på alle sider? Er der ved hjælp af links skabt sammenhængende information, der sætter brugeren i centrum ?

Nytteværdien - overordnet 2000 offentlige hjemmesider er blevet kvalitetsvurderet i 2002 og der er foretaget over 4000 elektroniske ”dialoger” mellem projektet og de offentlige webmastere I alt 60.000 borgere har givet feed-back på kvaliteten af offentlige hjemmesider gennem et internetbaseret spørgeskema. Der er i alt 3500 personer på Bedst på Nettets mailingliste. Og der er sendt i alt 13 nyhedsbreve ud i 2002 I 2001 fik kun 1 hjemmeside topkarakter mens hele 50 hjemmesider fik topkarakter i 2002. 90% af de offentlige web-mastere angiver i en undersøgelse, at ”bedst på nettet” er et godt initiativ.

Fremtiden for Bedst på Nettet: Oplæg til diskussion