Kommunikation Intern Klubuddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Forebyggende hjemmebesøg i Dialogisk Perspektiv
Skabelse af dialogiske rum ”
Sprogpakkens 6-dages kursus
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lederens kommunikation og værktøjer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Anerkendende refleksion
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Ledelse i Praksis – 4. aften
En konflikthåndterende kultur
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Professionelt nærvær Distance Distant Evnen til at have overblik
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Lærerprofessionen.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
At tale om sexualitet.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Vi kommunikerer altid på flere niveauer samtidig.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Kommunikation i kontekst
Bisidderrollen i praksis
Kommunikation.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Målrettet kommunikation
Kommunikation Modul A.
Interview-teknik.
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
"De er jo så søde alle sammen"
Redskaber og overvejelser
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kommunikation Intern Klubuddannelse

Strategisk Kommunikation Hvorfor: Mange elementer i kommunikation, der har betydning for, om den fungerer. Strategisk kommunikation – her i form af kommunikationsplanlægning – sætter fokus på at skabe sammenhæng i og overblik over de forskellige elementer Kommunikation indbefatter og forudsætter både en afsender og en modtager – ellers ikke kommunikation Afsender tager initiativ til kommunikationen, modtager reagerer i en eller anden form, ex verbal, nonverbal, afvisning, skriftligt etc. Vi skal kommunikere på en måde, der på en gang er interessant for modtageren, og som er tro mod os selv Herudover: overvejelser om formål, kommunikationsveje, timing, ansvar mv. med henblik på at kommunikationen opfylder formålet

STOP OP OG OVERVEJ Relevans – har kommunikationen relevans for modtagerne? Informationsbehov – oplever modtagerne, at de har et behov for information? Opmærksomhed – vil modtageren gøre noget aktivt for at få informationen? OBS! Informationsforstoppelse - Kvalitet - Henvend dig kun til de relevante modtagere

Mulighederne er mange... Medievejen – traditionelle massemedier med mange modtagere via forskellige medier Direktevejen – dialog, interaktion, mulighed for respons Netværksvejen – få budskabet til at sprede sig mellem mennesker, der har tillid til hinanden Alternativvejen – alle andre kommunikationsveje ex. sponsorater, events mv. Kun fantasien sætter grænserne...

Inden du vælger - reflekter over kommunikationens formål Opmærksomhed Viden Holdninger Adfærd Interaktion Dialog Selvopfattelse

Kommunikationsplanlægning Målgrupper: Hvem vil du kommunikere med? Formål: Hvad vil du med kommunikationen? Hvad er målet? Budskaber: Hvad er det konkret, du vil kommunikere ud? Motivation: Hvad motiverer modtagerne i forhold til denne kommunikation? Hvad kan de få positivt ud af den? Hvad vil de gøre for at få informationerne fra kommunikationen? Barrierer: Hvad kan forhindre, at modtagerne vil indgå i kommunikationen og forholde sig til dine budskaber? Kommunikationskanal: Hvordan skal vi kommunikere? Valg af kommunikationsvej og evt. medier. Ansvar: Hvem gør hvad? Timing: Hvornår? OBS fokus på timing i forhold til øvrige kommunikationstiltag

Kommunikationsplanlægning Målgruppe Formål Budskab Målgruppe-analyse Kommunika- tionsvej Ansvar Timing Hvem vil vi kommunikere med? Hvad vil vi opnå? Hvilke budskaber? Motivations-faktorer og barrierer Hvordan skal vi kommunikere? Evt. valg af medier Hvem skal lave hvad? Hvornår skal det foregå?

Øvelse Tænk på en konkret kommunikationsopgave, som du skal løse. Udfyld skemaet ud fra de refleksioner, du gør dig under hvert felt.

”Alle har altid en grund til at gøre, som de gør” Forskellige modeller af verden Paradigme: Menneskets grundlæggende måde at forholde sig til sig selv og verden på. Perspektiv: Den særlige måde vi ser en given sag på. Et perspektiv viser sig, som de briller eller det filter, vi ser og oplever virkeligheden igennem. Perspektivet er bestemt af de erfaringer, forudsætninger og interesser, vi har, og vores perspektiv er afgørende for, hvad vi vælger at se, høre, sige og forstå i forskellige situationer. Perspektivbevidsthed: Bevidsthed om, at man altid taler ud fra bestemte valg med et bestemt fokus, og at dette også er tilfældet for andre. ”Alle har altid en grund til at gøre, som de gør”

Dialog En særlig slags undersøgende, uforudsigelig og risikofyldt samtale, hvor sandheden eller den bedste løsning ikke er givet på forhånd. Denne samtale er udvidende, åbnende… I dialogen handler det om: - grundlæggende at acceptere den anden som ligeværdig dialogpartner - at være nysgerrig over for det fremmede i den andens perspektiv - at kunne leve sig ind i den andens perspektiv, som om det var ens eget - at være villig til at sætte spørgsmålstegn ved ens egen forforståelse - at have mod til at løbe en risiko for at komme et nyt sted hen - share, dare og care Dialog…

Dialogiske kompetencer Kontakt: Kontakt er en særlig dialogisk kvalitet, og det er en forudsætning for, at man kan producere ny erkendelse sammen. Det betyder, at parterne tuner ind på hinandens perspektiver og får skabt en form for samhørighed. Afslappet parathed: Intet bestemt formål med samtalen Lytte til både den anden og sig selv på en opmærksom, nysgerrig og afslappet måde Særlig åben og rummelig og ikke-dømmende måde at være til stede i forhold til sig selv og den anden Opmærksomhed på egne reaktioner og på relationen til den anden Professionelt nærvær: Indlevelse i den andens problemstilling kombineret med overblik og professionel distance

Dialogiske kompetencer Empati: Empati er en særlig form for indlevelse Man indlever sig i den andens problemstilling, som om det er ens egen Man ved, at det ikke er ens egne fremstillede perspektiver (derfor som om) Hvordan kan vise empati sig: nik øjenkontakt spørge ind og måske endda udfordre nøgleudtryk og de fremstillede perspektiver generelt gengivelse af det sagte – parafraser spejling

Dialogiske kompetencer Bekræftelse: En accept af og respekt for den anden og dennes problemstilling, holdninger og perspektiver Hvordan kan bekræftelse vise sig: Både verbal og nonverbal accept gives til kende Verbalt - ”ja”, ”det er i orden” etc. Nonverbalt – nik, grin, smil etc. Metakommunikation: Kommunikation om kommunikation Verbale kommentarer, der vedrører indholdet i samtalen eller måden, der samtales på Afklaring af forståelser og misforståelser

Dialogiske kompetencer Kongruens: Overensstemmelse mellem det, kommunikator oplever, tænker og føler indvendigt og det, vedkommende viser og siger udadtil At være gennemsigtig og til stede med det, der rører sig inden i en, der har relevans for samtalen Aktiv Lytning: Aktiv lytning viser sig både i krop, sprog og stemme Forudsætter oprigtig interesse for og accept af den anden Kan ikke bruges som udvendig teknik. Så er der ikke tale om aktiv lytning Krop Nik Øjenkontakt Spejling Stemme Mmm Pauser Volumen og tempo matcher

Dialogiske kompetencer Sprog Parafrase Spørgsmål Specifikke spørgsmål: Hvad skete der? Hvem sagde sådan Afklarende spørgsmål: Kan du forklare det lidt nærmere? Skal jeg forstå det sådan, at…? Åbne spørgsmål: Hvad mener du selv om det? Hvordan opfattede du de kommentarer? Udvidende spørgsmål: Er der andre muligheder? Hvad vil du foreslå? Konfronterende spørgsmål: Du siger tit ”måske”, ”lidt”, ”bare”… betyder det noget?

Øvelse i at skabe den dialogiske kontakt Gå sammen to og to. I får udleveret cases, hvor I hver skal spille en af karaktererne. Den, der ”spiller” fagperson, skal udvælge to dialogiske kompetencer og have særligt fokus på at udøve disse som samtalen udspiller sig.

Litteratur Alrø og Kristiansen: Supervision som dialogisk læreproces, 2002, Aalborg Universitetsforlag og Institut for Kommunikation Andersen og Smedegaard: Kommunikationsplanlægning, 2010, Samfundslitteratur