Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Overordnet målsætning:
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Måling af borgerens progression mod arbejdsmarkedet
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Professionalisering af beskæftigelsesbranchen
Workshop 5.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Progression i arbejdsmarkedsparathed
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
- gennem Marte Meo metoden
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
New Insight - Noter til præsentation
At være magtesløs med den magtesløse
Arbejdspladsudvikling
Når effektmåling rammer organisationen
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
Det autentiske menneske
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Historier fra et demonstrationsprojekt
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Hvad ved vi og hvordan skaffer vi os mere viden?
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Vejledningsforløb med læringskontrakt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Inspiration til reformarbejdet
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Workshop Motivation og fokus på målet
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Læring, kommunikation og samarbejde
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Læreren som læringsleder
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
…………Skal blive så dygtige som de kan
SUF - gevinstrealisering
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen Konference - Brøndby Strand Mandag d. 28. november 2011

Effekt af aktiveringsindsatser? Selvforsørgelse? Uddannelsesniveau? Bevægelse i matchkategorier? Brugertilfredshed?

Hvad nu hvis brugerne er langt fra arbejdsmarkedet? Hvad hvis ledigheden ikke er det primære problem? Hvordan ved man at de bevæger sig i den rigtige retning? 2 og 2: Hvilke tegn ser man på at en ikke-arbejdsmarkedsparat borger nærmer sig arbejdsmarkedet?

Progression Hvad er det for en bevægelse, man ønsker at sætte i gang? En klarlægning af, hvordan man opfatter progression Drøftelser med udgangspunkt i allerede indhøstede erfaringer fra bl.a. Væksthuset

Områder for progression Motivation Arbejdsidentitet Afklaring af beskæftigelsesperspektiv Faglige kompetencer Sociale kompetencer Personlige kompetencer Afklaring af helbredsmæssig situation Mestring af helbred og hverdagsmestring Misbrug Kriminalitet Udvikling af troen på egne evner og muligheder Relationsdannelse og tillid til forløbet i DropUd

Operationalisering / udvikling af indikatorer AI proces blandt ledere og medarbejdere: Hvad mener virksomheden med f.eks. ”Motivation”. Hvordan viser det sig? Hvordan konstaterer man i den eksisterende praksis, at motivering har fundet sted? Dermed udredes DropUd –forståelsen af motivering (theory-in-use) Dobbelt udbytte: Virksomheden får bevidsthed om egne rationaler og der udvikles indikatorer til målingen

Eksempler på motivations indikatorer: Brugeren bliver mere aktivt deltagende Sætter ambitiøse mål Personen beder selv om at komme videre Begynder at hænge ud sammen med andre der vil videre i livet Forsvarsmekanismer forsvinder og de bliver mere imødekommende og åbne i omverdenen Kommunikerer mere, mere synlige Troen på succes

Eksempler på spørgsmål til motivation Besvar følgende fra 1 (aldrig) til 5 (altid): 1) Jeg føler mig sikker på at gøre fremskridt på de fleste områder i livet fremover 2) Jeg omgås også mennesker, som er i gang med uddannelse eller har et arbejde 3) Jeg kunne tænke mig at have et arbejde 4) Jeg taler med medarbejderne og de andre deltagere om mine håb og drømme for fremtiden 5) Jeg er parat til at lave om på mit liv, f.eks. ved at stå tidligere op om morgenen, møde til tiden, og i det hele taget være mere stabil i den måde jeg lever på 6) Jeg er i gang med at ændre på mit liv og lære det, der er nødvendigt for at opnå de ting, jeg drømmer om

Programteori Pædagogiske og psykologiske rationaler bag indsatsen. Altså: HVORDAN. Antagelser om hvad der virker for hvem under hvilke omstændigheder.

Undersøgelse af programteori - motivation som eksempel ”Hvad er de vigtigste indsatser i DropUd i relation til at udvikle brugernes motivation? Hvad gør I – Hvordan?” Vi sammenfattede gruppernes svar på følgende måde:   Ved at anvende den løsningsfokuserede tilgang, med fokus på ressourcer, kompetencer og fremskridt. Ved at møde brugeren kærlig, energisk, glædesspredende, positiv, humoristisk og engageret. Vi prøver at skabe relationer hvor vi relaterer os personligt, både mellem behandler og mellem hinanden, forpligtende relationer. Ved at arbejde fremadrettet, udviklingsorienteret med ønsker drømme og mål for fremtiden, altså at give brugeren en retning at arbejde hen i mod.

Metoder til undersøgelse Progression: Kvantitativ måling Black box – forskel mellem status 1 og 2 Sammenhænge mellem besvarelser og tid Programteori: Kvalitativ undersøgelse Holder antagelserne? Hvilke indsatser er det, der tilsyneladende virker for hvad? (ned i maskinrummet)

At skabe sammenhæng