Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk på Bornholms Hospital AM2012 - November 2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Social kapital og arbejdsmiljø
Psykisk arbejdsmiljø.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Forældremøde X årgang.
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Darum skole 4. november 2013.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Den gode forandringsproces
Sygeplejerske Lone Woelders
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Omgangstone og kollegialitet
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Lederkonferencen 9. juni 2010
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Vision mission værdier handleplaner
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk på Bornholms Hospital AM2012 - November 2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Bag projektet står Susanne Poulsen Ole Nisbeth Gitte Goldschmidt Bent Oldenborg Fordi mennesker, der stråler, skaber succes Det lokale beskæftigelsesråd, Bornholm 09-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Gitte Goldschmidt Civilingeniør Udviklingskonsulent Bornholm siden 2009 Selvstændig siden 2007 Capacent (KPMG) 10 år Leder 4 år Tilsynsførende offshore 3 år Forskning 3 år BST-medarbejder 8 år Goldschmidt Rise and Shine i/s Tejnvej 36 3770 Allinge Mobil 20 77 79 36 gg@riseandshine.dk 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Projektet Forandringsteori Redskaber - eksempler Resultater 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Virksomhedens sociale kapital Tillid Kerneopgave Retfærdighed Sociale Relationer Samarbejde Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Social kapital i balance Øverste ledelse Forbindende Afdelinger Samlende Samlende Afsnit Samlende Samlende Samlende Brobyggende Inspireret af Eva Toft og T age Søndergård Kristensen 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk 6 6 6

Social Kapital på Bornholms Hospital 2011 - 2012 Infomøde 22/11 -11 Tilmeld WS 1 Måling Oplæg Værktøj Valg 20/1 2012 WS 3 Brobygning Fremlæg opgave Oplæg Værktøj Valg 20/4 2012 WS 4 Fremtid Fremlæg opgave Oplæg Værktøj Valg 1/6 2012 WS 2 Diamanter Fremlæg opgave Oplæg Værktøj Valg 16/3 2012 opgave opgave opgave WS kl.8 - 12 opsamling 24/8 2012 Møde ekstern 11/9 – 2012 14.00 – 17.00 Møde BOH 4/9 – 2012 13.00 – 15.00 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Deltagerne tilmeldte sig 7 (8) afdelinger deltog 1 leder og 1- 3 medarbejdere – i alt 21 deltagere Afdelinger med 8 – 32 medarbejdere I alt ca. 150 medarbejdere 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Bornholms Hospital - Social Kapital – TrivselOP 2011 Trivselop Hovedstadsregionen 2011

Bornholms Hospital - Social Kapital – TrivselOP 2011 Trivselop Hovedstadsregionen 2011

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk 11 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Direkte berøring med mindst 25 % Social kapital - 150 600 16-03-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Metode Læringsmodel - EFL Engageret Forpligtende Læringsforløb Moderne positiv psykolog og sprogfilosofi Systemisk Anerkendende – AI 16-03-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Kerneydelse Hvorfor er I her på Bornholms Hospital? Hvorfor vil samfundet betale for det arbejde, I udfører? For hvem? Hvordan? Hvad? 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Social kapital og jeres kerneydelse Dialysen – F2 Vi er til for patienterne på Bornholms Hospital, der har et dialysebehov, hvor vi varetager pleje og behandling med høj kvalitet.   Kvalitets - og uddannelsesafdelingen For elever, studerende og kollegaer bidrager vi med at levere ydelser med høj faglighed, agerer respektfuldt og anerkendende på uddannelsesområdet samt interkollegialt på udviklingsområdet til gavn for patienterne De medicinske lægesekretærer ”Til gavn for patienter og kollegaer sørger vi for at få patientforløbet til at glide hurtigt og effektivt rent administrativt vha. dokumentation.” Portører Sørger for patienttransport, løft- og forflytninger. Assisterer ved akutte opgaver som fx hjertestop, traumer og operationer. Afhentning af medicin og andre opgaver i forbindelse med behandling af patienter. Medicinsk afdeling - F1 Vi er til for de medicinske, neurologiske patienter og børn, der har behov for pleje, behandling, rehabilitering og omsorg, med fokus på respekt, åbenhed og anerkendelse.   Ergo- Fysioterapiafdeling Vi er her for patienter med behov for forebyggelse, rehabilitering og genoptræning i hospitalsregi og vil ved tværfagligt samarbejde med høj faglig kvalitet give patienten et højest muligt funktionsniveau. Kirurgisk Lægesekretærer Vores kerneydelse er, at vi som lægesekretærer yder og sikrer korrekt dokumentering og registrering vedrørende patienter - for plejepersonalet. 16-03-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Social kapital og jeres kerneydelse Dialysen – F2 Vi er til for patienterne på Bornholms Hospital, der har et dialysebehov, hvor vi varetager pleje og behandling med høj kvalitet.   Kvalitets - og uddannelsesafdelingen For elever, studerende og kollegaer bidrager vi med at levere ydelser med høj faglighed, agerer respektfuldt og anerkendende på uddannelsesområdet samt interkollegialt på udviklingsområdet til gavn for patienterne De medicinske lægesekretærer ”Til gavn for patienter og kollegaer sørger vi for at få patientforløbet til at glide hurtigt og effektivt rent administrativt vha. dokumentation.” Portører Sørger for patienttransport, løft- og forflytninger. Assisterer ved akutte opgaver som fx hjertestop, traumer og operationer. Afhentning af medicin og andre opgaver i forbindelse med behandling af patienter. Medicinsk afdeling - F1 Vi er til for de medicinske, neurologiske patienter og børn, der har behov for pleje, behandling, rehabilitering og omsorg, med fokus på respekt, åbenhed og anerkendelse.   Ergo- Fysioterapiafdeling Vi er her for patienter med behov for forebyggelse, rehabilitering og genoptræning i hospitalsregi og vil ved tværfagligt samarbejde med høj faglig kvalitet give patienten et højest muligt funktionsniveau. Kirurgisk Lægesekretærer Vores kerneydelse er, at vi som lægesekretærer yder og sikrer korrekt dokumentering og registrering vedrørende patienter - for plejepersonalet. 09-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Forandringsteori Social Kapital på Bornholms Hospital Input Processer Præstationer (output) Effekter (outcom) Omgivelser Infomøde Højere social kapital TASK + andres erfaringer Bedre Kerneydelse Aftaler og synlighed Tilmelding Forpligtelse Ændring i holdning BOH ledelse Måling af social kapital Konkret indsats Ændret adfærd hos aktører GG konsulent Workshopforløb Kerneydelse Højere patient-tilfredshed Hjemmeopgave - redskab LBR Bornholm Dokumenteret effekt Trivsel OP PARAT Planlagt effekt . Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Redskaber Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Social Kapital på Bornholms Hospital 2012 Måling 1. Flip-Flap 9. Tegn din arbejdsplads Brobygning 2. Dialogmøde til diamantfund 10. Anerkendende møde 3. Anerkendelsesrunde 11. Kommunikation i afdelingen og på tværs 4. Kortlægning af relationer og koordinering 12. Tæm Trælserne Diamanter 5. Stemningskurver - roller 13. Refleksion - samarbejds-evne og muligheder Fremtid 6. Sig det højt – gør det fagligt 14. Attraktionsledelse - Årsplan 7. Konsultativ beslutningsproces 15. Brown Paper-metoden 8. Den gode historie 16. PARAT til social kapital? Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Dialogmøde til diamantfund Tillid Retfærdighed Samarbejde 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Dialogmøde til diamantfund Hvordan kommer Tillid til udtryk hos os? Hvordan kommer Retfærdighed til udtryk hos os? Hvornår er Samarbejdet godt hos os? Hvordan kommer manglende Tillid til udtryk hos os? Hvordan manglende Retfærdighed? Hvornår er Samarbejdet ikke godt? 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Dialogmøde til diamantfund Opsamling i plenum Hæng sedlerne op på væggen Grupperne præsenterer først sine ”ressource-sedler” Så sine ”forbedrings-sedler” Saml op på ligheder og forskelle ift. ressourcer og forbedringsmuligheder Gruppen byder ind i fællesskab Hvad er vigtigst at arbejde videre med, hvis vi vil forbedre den sociale kapital? Hvad kan gøres på den korte bane? Hvad kræver et længere træk? Hvem gør hvad? Hvornår og hvordan følger vi op? 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Tæm trælserne Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Anerkendende samtale I anerkendende samtale vælger vi at: Vi kommer nemt til at tale om det, vi ikke vil have tale om det, der ikke virker tale om det, vi vil undgå tale i et mangelsprog: ’vi kan ikke…’ lære alene af vores fejl se uenighed som konflikt se forandring som noget, der kommer senere tale om det, vi gerne vil have tale om det, der virker godt tale om den fremtid, vi ønsker os tale i et ressourcesprog: ’vi kan…’ lære af vores ressourcer anerkende forskelle i holdninger og synspunkter se forandring som noget, der sker i selve samtalen. Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Tæm trælserne 1. Hvad er træls i din arbejdsdag? 2. Hvordan ønsker du, det skulle være? 3. Hvilke ideer har du til at det kan blive virkelighed? Hvad kan du selv gøre? Hvad ønsker du, at dine kollegaer gør? Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Misforståelser som kan opstå Ved kørsel fra akutmodtagelsen: Journal og kardex ligger ikke altid klar ved patienten Patientens ejendele er ikke altid pakket og klart. Sørger ikke altid for at informere at patienten skal indenom Rgt, før patienten køres på Afd. manglende information fra lægen kan også være skyld i det? Sørger ikke altid for at skrive rigtig stamafd. på cirkulationskuverten Jan, Peter og Lars

Portørerne Alle afdelinger Social Kapital Det rykker… Jan, Peter og Lars

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk PARAT til social kapital? Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

PARAT-lykkehjul - Mest og mindst Rul med lykkehjulet– find to værdier Hvilken af disse to gør I mest? Konkret eksempel Mindst? Konkret eksempel Den værdi I gør mindst: Hvor meget gør I den på en skala fra 1 – 10? Hvad skal der til for at rykke en op af skalaen? Har I nogen erfaringer med et tidspunkt, hvor det er gået bedre? 16-03-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Måling Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Måling af social kapital Verdens korteste spørgeskema 4 3 2 1 Stoler du på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen? Stoler du på, at kollegaerne gør et godt stykke arbejde? Løser I konflikter på en retfærdig måde? Fordeler I arbejdsopgaverne på en retfærdig måde? 4 I høj grad 3 2 I nogen grad 1 Slet ikke Tage Søndergaard Kristensen Let modificeret af BOH 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Resultat – social kapital Svar 89 – 87 % 16-03-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Resultat 6 ud af 7 har fået højere social kapital 1 ud af 7 har fået lavere social kapital Min score er øget i 6 ud af 7 Max score er øget eller uændret 16-03-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

BOH – de enkelte afdelinger og afsnit 2,03 1,16 -0,09 0,1 0,26 0,2 1,16 Trivselop Hovedstadsregionen 2011

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Resultater – skyllerum til skyllemiddel Alle afdelinger deltaget i alle workshop – 87 % fremmøde Alle har arbejdet med hjemmeopgaver Mange – meget forskellige resultater skabe – genskabe engagement – set og hørt Sætte ord på - Skyllemiddel Ramme for faglig uenighed 16-03-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Eksempler væg med opslag om social kapital samarbejdsaftale om den gode arbejdsdag – alle i afdelingen skriver under daglig evaluering – lever vi op til det aftalte – er der noget, som kan gøres bedre? Struktur og skema for arbejdsfordeling se, hør og forstå din kollega eller patient – er som at give en gave kerneydelse formuleret som en kort sætning brobygning – nyt kommunikationssystem til at kommunikere og prioritere portørernes opgaver den gode historie – når man går hjem – i stedet for dagens brok 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Dilemma Hvordan skabe varige ændringer? Redskaber - svært at samle alle i afdelingen til møde Måling og handling? EFL - Forpligtelse – løftet pegefinger? 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk

Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk Hvad har vi opnået? Vi ved hvad social kapital er Godt at være flere fra samme afdeling Og på tværs Involvering af kollegaer – blandet Tilfreds med egen indsats Der er skabt resultater 20-01-2012 Goldschmidt 2012 www.riseandshine.dk