Leg og læring med digitale medier i dagtilbud

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Børns sociale liv med digitale medier
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forædremøde den
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Almen studieforberedelse
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Mad, Måltider og Pædagogik
Fagdidaktisk kursus i religion
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Madkamp - DM i madkundskab
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Den pædagogiske læreplan
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Målformuleringer i et børneperspektiv
Giv begejstringen videre…
Information om Aula til forældre
Barnesyn og børneperspektiv
Digital dannelse i dagtilbuddet
Præsentationens transcript:

Leg og læring med digitale medier i dagtilbud

Disposition Præsentation af den nye uddannelse Baggrund Vinkel på uddannelsen Kompetencemål Uddannelsen i praksis – et eksempel Inspirationsmateriale – udkast til temaer

Baggrund for uddannelsen Digitale medier i daginstitutionerne er et kommunalt indsatsområde Formål: at lege IT ind i førskolebørnenes hverdag Nye teknologiske muligheder: iPads med børnevenlig brug med fingertouch teknologi hvor det er let at kombinere lyd, billede og tekst – også de helt små børn. Kompetenceudvikling: Digitale læreplaner for pædagogerne

Nye kompetencebehov Nyt behov for kompetenceudvikling af de pædagogiske personale Udbredte bekymringer: Kan jeg finde ud af det? Bliver børnene ikke passive? Bliver det ikke ren under- holdning? Vil det ikke hindre socialt samspil børnene imellem?

Vinkel på uddannelsen iPads og andre digitale medier er redskaber Digital kultur kommer i samspillet mellem børn og voksne Udforske sammen med børnene, den voksne behøver ikke have svar på alt på forhånd Kreativ og aktiv brug af de digitale medier med fokus på udvikling og barnets nysgerrighed og behov for viden

Kompetencemål Ud fra kendskab til den digitale teknologis muligheder kan deltageren sammen med børnene gå på opdagelse i de digitale udtryksmuligheder og derigennem fremme børns evne og lyst til at udtrykke sig kreativt. Vægtning af at anvende IT selvstændigt og skabende Den eksperimenterende vinkel Noget børn og voksne gør sammen

Deltageren kan tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, som fremmer det sociale samspil og det enkelte barns udvikling. Som en del af det arbejde har deltageren forståelse for de digitale mediers særlige muligheder og begrænsninger for børn med særlige behov. Fokus på fællesskabet, undersøge, skabe og udvikle sig sammen Opmærksomhed mod, hvordan digitale medier kan styrke børn med særlige behov

På baggrund af etiske og pædagogiske kriterier kan deltageren sammen med børnene udforske og vurdere aktuelle spil og programmer til leg og læring. At kunne udvælge spil og andre programmer ud fra overvejelser om læringsmål og etik Vide nogen om, hvor man finder programmer og anmeldelser Inddrage børnene i vurderingen Dyrelivet i danske vandløb

Med udgangspunkt i børns nysgerrighed og vidensbehov kan deltageren desuden støtte og inspirere børn i gøre brug af videnssøgning på nettet. . Guide børn i, hvordan man kan søge viden på nettet

Deltageren kan bidrage til at formulere mål og retningslinjer for anvendelsen af de digitale medier i den pædagogiske praksis. Læringsmål for anvendelsen af digitale redskaber Institutionens IT-politik

Pædagogisk tilrettelæggelse - et eksempel De deltagende institutioner skulle fra stort set bar bund opbygge en iPad-pædagogik som en del af et kommunalt indsatsområde. Deltagerne kom alle fra et distrikt, som skulle være spydspids for alle kommunens institutioner. Organisering: splitforløb over 4 undervisningsdage samt sammenlagt en netbaseret undervisningsdag. Der var 2-3 deltagere fra hver arbejdsplads. hjemmeside, hvor alle materialer blev lagt ud. deltagerne afprøvede aktiviteter sammen med børnene mellem undervisningsgangene Alle deltagerne havde iPad med selv.

Opstart Den første undervisningsdag havde tre hovedformål: At give deltagerne et indtryk af de funktioner og programmer (apps), som iPad’en rummer At give inspiration til pædagogisk anvendelse sammen med børnene At gøre deltagerne fortrolige med anvendelsen Børn arbejder med iPad Animationsfilm Puppetpals

Introduktion til iPad’ens muligheder: Der blev vist eksempler på børnevenlige apps såsom tegneprogrammer, spil, eventyrbøger, fotos, filmoptagelser, book creator mv. Deltagerne fik løbende mulighed for selv at afprøve programmerne. Eksempler på, hvad børn i forskellige aldersgrupper kunne mestre på en iPad samt hvilke lærings- potentialer dette rummede. Henvisninger til en række web-adresser, hvor de kunne hente yderligere inspiration. formulering en opgave om, hvordan de ville afprøve en pædagogisk aktivitet med inddragelse af iPad inden næste undervisningsgang.

Refleksion over mål og egen rolle Gå bagved: være sikkerhedsnet, kunne hjælpe, vejlede, trøste når noget ikke lykkes Gå foran: inspirere, give ideer Gå ved siden af: gå på opdagelse i mulighederne sammen med børnene

Dag 2 Deltagerne fortællerom og fremviste deres forsøg med brug af iPad’en som pædagogisk redskab. Eksempler: Eventyr digtet af børnene (Puppetpals) Fotografering til tema om ”Vejret” Afprøvning af apps som f.eks. Vendespil og tegneprogrammer Film om børnehavens legeplads – optaget og kommenteret af børnene selv Puslespil med billederne fra institutionen og børnene selv Billeder af børnene, hvor de har indtalt en præsentation af sig selv

Efter præsentationen blev det diskuteret: hvilken rolle de voksne havde haft børnenes engagement og læring udfordringer af teknisk karakter, deltagerne var løbet ind i. Eksempler på tekniske udfordringer: print Filkonvertering Billedbehandling Fildeling

Deltagerne blev herefter delt op i grupper og sendt på forskellige opgaver med deres iPads: Eventyrrejse – find et eventyr på nettet til jeres børnegruppe og find billeder på nettet, som kan illustrere eventyret. Sæt tekst og billeder sammen i et program efter eget valg Fotosafari – vælg et tema (insekter, fugle, hunde, skraldespande, biler etc) og gå ud i nærmiljøet og tag fotos – gå på nettet og find information om det, I har fotograferet – præsenter hvad I har fundet via iPad’en Sang , musik og bevægelse – find Youtube-videoer med sange og/eller bevægelseslege, find også teksterne. Lav en e-bog med videoer og tekster.

For at stramme op omkring formålet med at bruge iPad som pædagogisk redskab og ikke drukne i teknisk begejstring eller problemer , fik deltagerne dette skema at arbejde med. Samtidig en skabelon for erfaringsdeling. Skema til beskrivelse og vurdering af iPad-aktiviteter

Dag 3 Erfaringer med anvendelse af iPads siden sidst Temaer: Videnssøgning sammen med børnene, f.eks. finde ud af, hvilken bille de havde fundet Lamborginimodeller Samarbejdet børnene i mellem, f.eks. Deles om ipad’en Planlægge og producere sammen Leg og lær programmer/apps, f.eks. Sprogstimulering/begreber Temaarbejde Alder og it-kompetencer

Diskussion af iPad-politik i institutionen Diskussionstemaer og erfaringer, f.eks: Voksen eller børnestyret Hvad må den bruges til Hvornår og hvor Forældrene Visioner og mål Opgaver: Formulere et udkast til iPad-politik på egen institution Udarbejde en præsentation af en pædagogisk aktivitet med Ipad

4. dag Deltagerne præsenterede via projektoren deres aktiviteter. Efter hver præsentation blev der stillet spørgsmål af teknisk, æstetisk og pædagogisk karakter. iPad-politik De forskellige bud blev sammenlignet og diskuteret. Diskussion af implementering af iPadbrug på hele institutionen, f.eks. ekspertgruppen eller alle, interesse, fremtiden

Generelle råd Få deltagerne til at lege med Ipad’en selv for at komme over eventuelle bekymringer over om ”man nu kan finde ud af det” Inddrag deltagerne i at finde kreative løsninger på forskellige problemer af teknisk karakter Formidl en holdning om, at man går på opdagelse samme i mediets muligheder. Hverken underviseren eller de selv i arbejdet med børnene, kan være ekspert i alt.: Vi undersøger det og finder en løsning sammen.

Temaer i uddannelsen Tema 1. Børns tilgang til digitale medier og det sociale samspil Tema 2. Spil, leg og læring Tema 3. Kreativ udfoldelse med digitale medier Tema 4. Viden søgning og børns nysgerrighed Tema 5. det pædagogiske personales rolle og ansvar