Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital dannelse i dagtilbuddet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital dannelse i dagtilbuddet"— Præsentationens transcript:

1 Digital dannelse i dagtilbuddet

2 Dagsorden Børnevisionen Læreplanerne Digitaliseringsstrategi
Stine Liv Johansen – oplæg om digital dannelse

3 Børnevisionen Læreplanerne
Tryghed, Leg og læring – Børn forandrer verden. -At skabe det bedste børneliv for de 0-6-årige -At se på børnenes fulde potentiale -At sikre, at hvert enkelt barn motiveres, inspireres og udfordres til toppen af deres potentiale. Læreplanerne Børnevisionen danner grundlag for den fælles pædagogiske læreplan, som består af de personlige, sociale, lærings- og sundhedsmæssige kompetencer.

4 Digitaliseringsstrategi
Brug af digitale medier skal være en integreret del af visionen på 0-6 årsområdet. Digitalisering har en afgørende rolle i udviklingen af det enkelte barns potentialer og kompetencer. Dannelse skal forstås som normer, spilleregler og redskaber som børnene tilegner sig, så de kan handle i den digitaliserede verden. Dette kræver at pædagogerne har digitale kompetencer og/eller mod på at lære. Digitalisering er ikke et iPad-projekt, men omhandler brugen af digitale gadgets med strøm på. Uddrag af Gentofte Kommunes digitaliseringsstrategi for børne- og ungeområdet. Brug af digitale medier skal være en integreret del af visionen på 0-6 årsområdet. – Og skal tænkes ind i de læringsmål, som er grundlaget for Gentofte Kommunes dagtilbud Digitalisering har en afgørende rolle i udviklingen af det enkelte barns potentialer og kompetencer. – Der er erfaringer for, at veltilrettelagte digitale læringsforløb fremmer børns udvikling, herunder udviklingen af nogle af de kompetencer, der er nødvendige i fremtidens samfund, fx innovationsevne, samarbejdsevne, kommunikations- og præsentationsevne, sproglig udvikling samt digitale kompetencer og dannelse styrkes. Dannelse skal forstås som normer, spilleregler og redskaber som børnene tilegner sig, så de kan handle i den digitaliserede verden. - En digital kultur i dagtilbuddene kan også styrke børns evne til at reflektere, analysere og være kreative i deres omgang med medier, hvilket de kan profitere af, når de begynder i skole og dermed skal forholde sig til et digitalt højere niveau. Dette kræver, at pædagogerne har digitale kompetencer og/eller mod på at lære. - …da det er den viden og evne pædagogen har i forhold til at integrere og anvende teknologien til en yderligere læring, der er afgørende. Pædagogens rolle har en stor betydning for udviklingen af digitale mediekompetencer hos børn, da det er pædagogerne, der er igangsættere af skabende og kreative digitale processer. Digitalisering er ikke et iPad-projekt, men omhandler brugen af digitale gadgets med strøm på. – Strategien har de seneste år været fulgt op af 2 pædagoger, som har skullet vejlede dagtilbuddet i den praktiske pædagogiske brug af digitale medier. Denne understøttelse er ikke et iPad-projekt, men omhandler brugen af digitale gadgets med strøm på. Ipad’en er blot ét bud på en sådan gadget og er et understøttende redskab på lige fod med andre kreative legeredskaber som puslespil og LEGO. ”Digitale redskaber er ikke et mål i sig selv, men skal indgå som en naturlig del af en udviklende hverdag i dagtilbud. De skal anvendes og give merværdi i en velovervejet pædagogisk praksis, hvor digitale redskaber understøtter læring, leg, motorik, nysgerrighed og gode fællesskaber mellem børnene.” – uddrag af ”Godt på vej – Dagtilbuddets betydning af KL.

5 Leg og Læring – Med Strøm På
Projekt Leg Og Læring Med Strøm På startede i foråret Projektet udspringer af kommunens digitaliseringsstrategi og har til formål at implementere digitale gadgets i pædagogisk praksis. Læs mere om Leg og Læring med Strøm På via Institutionerne kan låne forskellige gadgets 1 via et ”gadgetbibliotek” på rådhuset. De skal kontakte de digitale læringskonsulenter og de vil derefter levere de ønskede gadgets.

6 Eksempler på gadgets: Speedtracker – Mål hvor hurtigt en genstand/person bevæger sig Tactile reader – Lad børnene programmere Blue-Bot robotten ved at placere brikkerne i de ønskede sekvenser, trykke på Go-knappen og se, hvordan Blue-Bot udfører deres kommandoer. Mini projektor – let lille lommeprojektor til at projicere billeder eller videoer op i stor størrelse fx på en væg. Outdoor Big Point – højttaler velegnet til udendørs brug fx skattejagt. Bee Bot – En bi, der kan programmeres til at gå i den retning, du ønsker Easi Scope – lille mikroskop, der med fordel kan tages med i skoven til at studere insekter Interaktiv tavle – indsæt billeder, bogstaver eller tal i lommerne og indtale en besked ved hver lommer. Taleklemmer – Indtal fx farver, tal eller kommandoer og placér klemmerne rundt omkring på legepladsen.

7 Stine Liv Johansen - medieforsker
Fra oplægget ”Børn er ikke digitale – buzzwords og realiteter i en medialiseret barndom”. Indtil skolealder er medier relativt styret af forældrene. Tv-sening erstattes af iPad. YouTube er STORT allerede i 2-års alderen. Medier bruges til: Afslapning Opdatering Nyheder (-om det, der betyder noget for børnene) Underholdning At være (digitalt) dannet handler om at være et menneske, der kan begå sig i den sammenhæng, man er en del af.

8 Gode råd til forældre Interessér dig for barnets ”online-liv” ved at spørge ind til det og følge med. Børn bruger grundlæggende medier til det samme som voksne; til at søge informationer, læse ”nyheder”, løse opgaver, lade sig underholde, spille, slappe af og være i kontakt med vennerne. Anerkend at digitale (og sociale) medier for børn er en adgangsbillet til fællesskabet. Overvej at indføre tidsbegrænsninger for online-brug og mediefri zoner Vær selv en god rollemodel – overhold selv tidsbegrænsningen og vær nærværende. Lær dit barn gode online-vaner som at tale pænt, ikke dele private oplysninger som fx koder eller cpr-numre samt at spørge om lov før man fx tager billeder af andre mennesker. Hjælp dit barn med at løse konflikter ligesom man ville gøre i den virkelige verden. Opsøg information om de digitale/sociale medier og de spil, dit barn ønsker at downloade. Hjælp dit barn med at indstille privatindstillinger på de digitale/sociale medier Lav regler for køb af apps og køb i apps

9 Gode råd til pædagoger Kig indad – hvad bruger du selv medier til og hvorfor. Børn vil ofte gerne det samme som voksne; underholdes, udfordres og kommunikere Diskutér med dine kolleger Sæt dig i børnenes sted – spørg dem, hvad de er allermest optagede af Tag udgangspunkt i pædagogikken og læringen, men lad dig inspirere af udviklingen inden for teknologien, apps, m.m. Fokusér på det relationelle, det udfordrende, det udforskende, det skabende Sæt først og fremmest fokus på legen Begrænsninger – ud fra det enkelte barn Diskutér med forældrene og argumentér for jeres pædagogiske valg og hvorfor brugen af fx iPads ikke nødvendigvis er det samme derhjemme som i dagtilbuddet Medier og teknologi er skrevet ind i læreplaner. Fokuser på de kreative, skabende og kommunikative potentialer. Vær inspirerende og anbefalende i forhold til en mere producerende/skabende brug af medier Prøv noget af – hvis det ikke virker, så prøv noget andet


Download ppt "Digital dannelse i dagtilbuddet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google