Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?"— Præsentationens transcript:

1 Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Uni login til alle ansatte i Børn og Unge Kørsel af materialer Kompetenceudvikling indenfor pæd. it Udlån

2 Unilogin! Administrator: Martin Østergård Mortensen
Telefon mobil OBS: Det er KUN tilladt at skrive til denne mailadresse som leder fra sin Outlookmail Al henvendelse til Martin vedr. UNU- LOGIN skal derfor gå gennem din nærmeste leder Fælles personlig kode: Unilogin: Fælles adgang – med personlig kode til forskellige digitale platforme: Booking af materialer fra Center for Læring, CFLonlinie, materialeplatformen – der arbejdes på at det også skal bruges til børneintra, medarbejderportalen – herunder kursusportalen mm. Unilgin er udleveret til Dagtilbudslederen i maj/juni – for videre omdeling til det pæd. Personale. Hvis det imidlertid ikke er blevet brugt i mere end et halv år er det gået i dvale og skal genaktiveres – gøres ved at kontakte administrator indenfor 0 – 6 år: Martin Østergård Mortensen på telefon:

3 Unilogin Smartaarhus CFLonlinie Børnetube Booking – Center for læring
Børneintra Kursus portalen Medarbejder portalen

4 Kørsel Kørsel af de materialer som Dagtilbudene kan låne – kørers ud til læringscenteret (tidligere skolebiblioteket) på den nærmeste distriksskole, hvor de så kan afhentes og igen afleveres efter endt lån.

5 Booking af materialer fra CFL
Gå ind på Center for Læring Aarhus kommunes hjemmeside – her finder I i højre magien det faneblad som i skal bruge til at booke materialer – det er i den forbindelse at I nu kan bruge jeres uni login.

6 Vigtigt! Ved 1. booking kontakt: Bent Sejersen Mobil: 29 20 42 44
Booking af materialer Vigtigt! Ved 1. booking kontakt: Bent Sejersen Mobil: Bruge unilogin til at booke materialer med. Bent sørger for at jeres unilogin bliver koblet til det dagtilbud/afdeling som I er ansat i. Så sikre vi at vi ved hvor materialerne skal køres hen. Han hjælper også med at vise jer/fortælle jer hvordan I booker materialerne.

7 Pædagogisk temakasser
Vi har pt. Kasser fordelt på 81 emner kategoriseret indenfor de 6 læreplanstemaer. Der bliver løbende udviklet nye kasser. Hver kasse består af: Relevant litterat til børn. Hvis det er muligt en grøn mappe med faktaviden til de voksne – små artikler, evt. fagbøger mm. En rød mappe med aktivitets forslag. En gul mappe med evt. sange. Og så vil der altid være konkreter. Kasserne kan lånes for 7 uger af gangen. De kan bookes forlods – så når I laver jeres pædagogisk planlægning eks. I et årshjul kan I samtidig forberede det ved at booke det materiale i mener vil være relevant i forhold til tema og emne. Vi har taget et par eksempler med.

8 Booking af materialer CFL
Udover temakasserne kan I også booke: kuffert med 4 Ipad – prøve af undersøge mulighederne. Wii, Det fortællende tæppe med tilhørende kuffert af ipad, højtaler, høretelefoner. På grund af størrelsen bliver det – helt undtagelsesvis - kørt ud til den enkelte afdeling, taske med højtaler og projekter mm. For de her udlån gælder det at de afhentes og afleveres på Center for læring og kan kun lånes i 14 dage af gangen.

9 Booking af materialer CFL
Billede af it kufferten – Der udover kan vi komme ud med en it kuffert fyldt med pædagogisk it redskaber til inspiration til hvad man kan – og hvordan man med hjælp af forskellige nye redskaber kan arbejde med pædagogisk it – så dagtilbuddet opfylder de lovmæssige forpligtigelser. Kopling med pædagogisk læreplan ved at give eksempler: Talestang – tilgang til egen person – eller krop og bevægelse – selvhjulpenhed – billeder af rækkefølgen i garderoben. Lup – natur og naturfænomener

10 Børn og digitale medier i en pædagogisk praksis
Computer Digitale kameraer Tablets/iPad Smartboard Smartphones/iPhone Wii spil Intro it kufferten med andre digitale redskaber Vidensbrønden Pædagogiske vinkler: Digitale medier er fælles betegnelsen for forskelligt udstyr, så som computer, smartphones m.m. Hvordan vi kan bruge dem så de på sigt kommer til at give mening ind I en pædagogisk praksis – ja det er nødvendigt at I rent fagligt er med til at udvikle metoder I praksis – det kan kun gøres ved at begynde at bruge det – der er ikke på forhånd givet nogen fast recept på det. med digitalisering af eksempelvis al offentlig korrospondance, stilles der I lovgivningen krav om, at alle børn skal stifte bekendtskab med digitale redskaber allerede medens de går i et dagtilbud. Det krav kan også ses i lyset af, at vi som offentlig institution er forpligtet til at sikre at alle børn får de bedst mulige betingelser for læring og udvikling igennem hele deres opvækst. Så derfor skal dagtilbuddet også kunne tilbyde børn erfaring med, at håndtere og agere I og med de digitale redskaber, som nu er almindelige tilgængelige. Her tænkes især også på gruppen af socialt udsatte børn. De børn som vi i dag møder I vores dagtilbud er såkaldte digitale indfødte. Det betyder, at de er født ind I en digital kultur og tidsalder – det er og vil fortsat være en væsentlig del af deres fremtidige livsbetingelser. Digitaliseting er ikke længere et valg – det er et vilkår. Dvs. Det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt anvendelsen af elektroniske medier skal implanteres, men om hvornår og ikke mindst hvordan. 
I dag drejer det sig om anvendelsen af iPad og afprøvning af forskellige apps. (Kort intro, kufferter med iPad, gennemgang og afprøvning af apps).

11 Børn og digitale medier
Faglige begreber Funktionelle App Didaktiske/Lærings App Underholdning – spil? Vi skelner mellem tre faglige begreber – funktionelle – didaktiske/lærings, - og de rene underholdnings app. I en pædagogisk kontekst vil vi her sætte fokus på de to første Vi vil senere introducere jer til forskellige eksempler på de to første kategorier. En funktionel App – ligger næsten i betegnelsen – den har flere funktioner, som lægger op til at børn og voksne kan være selvproducerende. Lave bøger, film, collager mm. En didaktisk App – har et fast læringsmæssig intention indlagt. Det kan være at lære noget om farver, tal, bogstaver, natur ect. Den kan lægge op til at øve og træne specifikke færdigheder. Underholdning – spil er ofte den kategori som børn allerede har stiftet bekendt skab med. Der er mange spil som også kan have et lærings perspektiv, men de er ofte kendetegnet af, at det er et enkelt mands spil, hvor barnet ofte sidder alene med sig selv og spiller

12 Pædagogisk læreplan og tablet
tutioner/guide_apps?OpenDocument (BUPL hjemmeside ) (Søren Gundelach) Udfordringen er, at der kommer mange apps på marked, det er nødvendigt at lære at sortere. Der kommer ca. 200 nye apps om dagen og i forhold til langt de fleste så er der ingen kvalitetssikring. På Bupl hjemmeside under pædagogik – digitale institutioner finder I mange gode tip til pæd. Arbejde med tablets. Her finder I også en guide til forskellige App der understøtter den pæd. Læreplan. Hav opmærksomhed på kvaliteten f.eks. har Dansk pædagogisk Forum ved Søren Gundelach beskrevet hvad der kendetegner en god app ( Dansk Pædagogisk Forum har et fagpanel (pædagogisk personale) til at udvælge og beskrive de apps der ligger på hjemmesiden En god app skal kunne skabe og producere, skal kunne lære fra sig + øve og træne færdigheder skal – kan have en social værdi Essensen er at gøre børnene til producenter i stedet for kun at være konsumenter (forbrugere) I kan også finde anmeldelser af gode lærings app på BUPL hjemmeside – vis eks. Den sidste side er den vi kalder for EMU (elektronisk mødested for undervisning under undervisningsministeriet) Der er nu kommet selvstændige sider målrettet 0 – 6 år. Her findes gode ideer til arbejdet med den pædagogisk læreplan og specifikt omkring pædagogisk it for 0 – 6 år. Evt. vise dem hvordan de via søgning kommer ind på en af siderne – og selv lade dem gøre det!

13 Retningslinjer Kommet en pcece fra Børn og Unge omkring retningslinjer for brug og opbevaring af billeder. Mange gode og klare eksempler fra daglig praksis så det er blevet overskueligt – hvad må/kan man – hvad kan man ikke!! God ide at have den down loadet – og evt. lagt et sted så man ved at nye medarbejdere bliver orienteret.

14 Skabelon samtykkeerklæring
I forlængelse af pjecen er der også udarbejdet samtykkeerklæring som kan bruges. Sørg for at alle forældre har udfyldt og at de opbevares i institutionen så alle medarbejdere kan orientere sig.

15 Børn og digitale medier
Portrætbilleder må ikke offentliggøres. Der menes fotos, hvor formålet er at afbillede en eller flere bestemte personer. Det er f.eks. fotos af de enkelte børn i institutionen og fællesbilleder Situationsbilleder må du godt offentliggøre uden samtykke - fx en gruppe af legende børn, hvor selve situationen i fokus og ikke personerne Der er forskellige regler i lovgivning som vi skal have fokus på - Obs. på lovgivning og persondataloven – husk tilladelse fra forældrene når der offentliggøres foto og video. Brug af foto – hvordan? Opbevaring Etik – etiske overvejelser Når vi taler om brug af foto og etik er det ikke anderledes end de overvejelser som praksis altid har skullet have med i baghovedet ved brug af foto og ´deling´ af oplysninger – men nu skal fokus skærpes pga. den mangfoldighed – spredning i forhold til den måde vi nu kan dele billeder på nettet ect.

16 Børn og digitale medier
Refleksionsspørgsmål: Hvordan bruger jeg selv medier? Hvad kan jeg lide at bruge medier til? Underholdning, spil, informationssøgning, planlægning osv.? Hvordan kan jeg bruge det i forhold til børn? Hvad har jeg lyst til at gøre med digitale medier i dagtilbuddet? Refleksionsspørgsmål – tænk over spørgsmålene og tag gerne debatten med kollegaerne hjemme i personalegruppen.


Download ppt "Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google