Portefølje som lærings- og evalueringsredskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Elevplaner Elevplan Dialog ! Evalueringer Elevmål.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Dokumentation og evaluering
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Deltagerstyret undervisning
At udforske sin egen praksis
IT i undervisningen.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Gruppeudviklingssamtaler
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Evaluering - metoder og værktøjer -
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Sunds skole Evaluering
Årsplan – en kort en lang
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
De seks bedste billeder fra gruppen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Evaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
It i folkeskolens matematikundervisning
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Portefølje som lærings- og evalueringsredskab Skolen år 2005 og om evaluering Portefølje i matematikundervisningen

PORTEFØLJE I MATEMATIKUNDERVISNINGEN Portefølje, et redskab til evaluering og læring   Portefølje, en metode blandt mange

I porteføljemetoden indgår dialektiske forhold mellem   undervisning og læring   undervisning og evaluering læring og evaluering i en opmærksomhed på såvel processer som produkter

”Vi må ikke lade os blæse omkuld”

Kvalitet – Læring - Evaluering Politisk styring KIF, Folkeskolen år 2010 Ekstern kontrol: TIMSS, PISA, nationale test Bindende fælles trinmål summativ evaluering – kontrollerer, sammenligner Pædagogisk styring Intern udvikling Kompetencebeskrivelse Didaktisk viden Fokus på læring formativ evaluering – støtter danner og former eleverne

Portefølje som lærings- og evalueringsredskab En portefølje er elevens eget udvalg af repræsentative arbejder med egne tilknyttede refleksioner samlet over en periode med henblik på vurdering

EVALUERINGSMETODER -lærer-elevsamtale -elev-elevsamtale -elev-lærer-forældresamtale -klassesamtale -lærerobservation (alene eller flere lærere) -dagbog (elevens, lærerens, fælles lærerdagbog) -logbog -portefølje -rapport -klassemappe -test -standardiseret prøve -selvevaluering (på baggrund af båndoptagelse, videooptagelse, skriftlige arbejder, …) -fremlæggelse -SMTTE-modellen -udviklingsplan -Kvalitetsstjernen

Portefølje i matematikundervisningen FORMÅL Et redskab til at sætte fokus på læringsindholdet Et redskab til at gøre evaluering til en del af undervisningen og lade eleven være aktiv i selvevaluering

Faser i porteføljearbejdet Mål for portefølje Indsamling af materialer og produkter, dokumentationsmateriale Udvælgelse til præsentationsporteføljen Refleksionsproces Nye mål for portefølje

HVAD ER HENSIGTEN MED PORTEFØLJEN, set i et LÆRINGS-perspektiv Styrke dialogen og samarbejdet om elevens læring Styrke elevens læring og bevidsthed om egen læring eleverne skærper evnerne til at erkende, hvad de har behov for at lære eleverne skærper evnerne til at kende egne stærke og svage sider Synliggøre fremskridt Give læreren indsigt i elevforudsætninger med henblik på differentiering Systematisere lærerens evaluering af den enkelte elev

EVALUERING I MATEMATIK   Hvad skal evalueres? Hvorfor? Til gavn for hvem? Hvordan? Hvilke farer er der? Hvilke metoder? Hvilke redskaber? Hvem skal evaluere?! Hvornår? Hvem skal have indsigt i resultaterne?!

Faser i porteføljearbejde Mål for portefølje Indsamling (mapper, kasser, ……, logbøger)

Produkter i matematikporteføljen regneopgaver, besvarelser geometriske arbejder tegninger bånd fotos af spil, modeller, elever i aktivitet, plancher evt. digitale billeder videobånd udskrift eller cd med edb-arbejder projektmapper logbog -

Faser i porteføljearbejde Mål for portefølje Indsamling (mapper, kasser, ……, logbøger) Udvælgelsesproces - opstille kriterier og synliggøre disse - opstille individuelle mål

Kriterier for udvælgelse Begyndertrin noget, jeg har lært meget af noget, jeg har lavet flot noget, jeg er glad for noget, jeg har lavet færdig noget, jeg har gjort mig umage med noget, der har været sjovt

Kriterier for udvælgelse Mellemtrin noget fra vores emne noget, jeg har brugt meget tid på noget, hvor jeg har samarbejdet med min makker noget, jeg er stolt af noget, jeg ikke kunne før, men som jeg kan nu noget, der var svært at lave

Kriterier for udvælgelse Afsluttende trin noget, der viser, at jeg er god til at regne noget, jeg har været meget præcis med noget, der viser, at jeg er kommet nærmere mit mål noget fra vores projekt noget, hvor jeg har brugt regneark

Faser i porteføljearbejde Mål for portefølje Indsamling (mapper, kasser, ……, logbøger) Udvælgelsesproces Refleksionsproces - eleven reflekterer - læreren reflekterer - hvad ser jeg? - hvad skal jeg have fokus på (mål)? - ændring af miljøet i klassen - hvordan tilgodeses den enkelte - vejleder  

DET ER ABSOLUT NØDVENDIGT, AT ELEVEN KAN REFLEKTERE OVER EGEN LÆRING I skolen skal vi:   - lære eleverne at reflektere over egen indlæring og måder, hvorpå de indhenter læring - lære eleverne at sætte mål

Procesorienteret matematikundervisning Læring af matematik i skolen bør fremstå gennem et fag, hvormed man kan løse problemer og ikke som et fag, hvor man løser nøgne regnestykker. Gør processen for arbejdet med opgaverne og problemstillingerne vigtigere end det eksakte facit. Gør opgaverne åbne. Fremlæg problemer frem for opgaver, så eleverne får flere løsningsveje og inspireres til at stille spørgsmål til problemerne. Diskuter de forskellige løsningsforslag med eleverne.

Hvis eleverne lærer for resultatet alene, er der en stor fare for, at de ikke opdager, hvordan de nåede resultatet

Kommunikation i, om og med matematik - et tema for matematiklæring at sætte ord på matematikken støtter elevens egen forståelse at sætte ord på matematikken bevidstgør eleven om manglende forståelse at samtale om matematikken styrker elevens kommunikation om emner, hvori matematik indgår

Evaluering Syntese Analyse Anvendelse Forståelse Aktuel viden BLOOMS MODEL Evaluering Syntese Analyse Anvendelse Forståelse Aktuel viden

Spørgsmål med fokus på refleksioner Hvorfor synes du at dette er dit bedste arbejde? Hvordan løste du opgaven? Hvad ville du gøre anderledes i dag, hvis du skulle løse en lignende opgave? Hvad bliver dit næste mål? Hvad har jeg lavet? Hvad betyder det? Hvorfor blev det som det blev? Hvad kunne jeg have gjort anderledes? Hvad har jeg lært af det? Viser det noget om mig, som jeg ikke kunne tidligere? Er det noget, jeg er stolt over? Fortæller det noget vigtigt om mig? Hvad kan jeg gøre bedre? Er du nået nærmere til målet? Hvordan er du nået dertil? Hvad synes du om emnet? Hvorfor? Hvad vil du arbejde med næste gang?

Faser i porteføljearbejde - forældrerefleksion - hvor er mit barn? - hvilke stærke/svage sider? - hvor kan jeg hjælpe? - forberedelse til forældresamtale 5. Nye mål .....  

OP-PRIORITERING NED-PRIORITERING at finde ud af hvad eleverne ved, og hvordan de tænker at gøre evaluering til en integreret del af undervisningen at fokusere på de brede kvalifikationer at udvikle problemsituationer der fordrer flere forskellige kompetencer at have et varieret vurderingsgrundlag mht. eleven, både skriftligt, mundtligt og handlebaseret at undervisningens kvalitet må vurderes ved en systematisk indsamling af information om udbytte, indholdsvalg og fremgangsmåder NED-PRIORITERING at finde ud af hvad eleverne ikke ved at knytte evaluering til karakterer og forældresamtaler at fokusere på enkeltkompetencer at bruge øvelser eller opgaver, der fordrer én bestemt færdighed vurdering af udbyttet alene baseret på skriftlige prøver at vurdere undervisningens kvalitet alene vha. elevernes prøveresultater (Lone Abildgaard, red. M. Andreasen)

HVORFOR PORTEFØLJE I MATEMATIKUNDERVISNINGEN STØTTER EN FORESTILLING OM MATEMATIK, SOM RÆKKER LÆNGERE END TIL KORREKTE SVAR BETRAGTER MATEMATIK SOM ET FAG, DER KRÆVER OMHYGGELIG OG GENNEMTÆNKT BELYSNING BETONER ELEVENS ROLLE SOM DEN AKTIVE MATEMATIKER OG LÆREREN SOM VEJLEDER OPMUNTRER ELEVEN TIL OBJEKTIVT AT SÆTTE ORD PÅ SIN FORSTÅELSE AF MATEMATIK STØTTER SELVEVALUERING OG ELEVERS TILLID TIL EGNE EVNER I MATEMATIK

HVORFOR PORTEFØLJE I MATEMATIKUNDERVISNINGEN VURDERER MANGE FORSKELLIGE METODER TIL LÆRING STØTTER EN EVALUERINGSMETODE, SOM TILLADER, AT ELEVER HELLERE SKAL VISE SINE STÆRKE END SINE SVAGE SIDER BIDRAGER TIL AT EVALUERE ELEVENS HELE UDVIKLING INDEN FOR MATEMATIKOMRÅDET PÅ EN BEDRE MÅDE END KUN AT STOLE PÅ ANTALLET AF RIGTIGE PRØVER LETTER OVERFØRSEL AF INFORMATION MELLEM ELEVER, LÆRERE OG FORÆLDRE

Litteratur Portefølje i matematik – et evalueringsredskab, Hanna Mølgaard m. fl. Gyldendal, 2005 Når det bedste er godt, Arne Mogensen og Lone Abildgaard, Dafolo Forlag, 1999 Porteføljer, Lone Abildgaard, Århus Kommunale Skolevæsen, 2001 Video fra Århus Kommunale Skolevæsen: Portefølje

Kompetencer kan ikke læres af andre gennem undervisning, men kompetencer kan man selv udvikle, og man udnytter sine færdigheder, når man udvikler sine kompetencer.

AT HOLDE SKOLE, en institutionaliseret del af dansk kultur Gammelt paradigme Læreren formidler viden med eleven som passiv modtager Fokus på afgrænset faktaviden God undervisning gennemføres af læreren Vurdering/karaktergivning baseret på prøver og diagnoser  Informerede forældre Ideologi: Skolen og samfundet Nyt paradigme Undervisning er refleksiv, og eleven er aktiv søger af information/viden Fokus på helheder God undervisning fremmer, at eleven ”lærer at lære” Vurdering/karaktergivning baseret på evaluering af egne præstationer og refleksioner Deltagende forældre Ideologi: Skolen i samfundet

at finde ud af hvad eleverne ved, og hvordan de tænker OP-PRIORITERING at finde ud af hvad eleverne ved, og hvordan de tænker at gøre evaluering til en integreret del af undervisningen at fokusere på de brede kvalifikationer at udvikle problemsituationer der fordrer flere forskellige kompetencer at have et varieret vurderingsgrundlag mht. eleven, både skriftligt, mundtligt og handlebaseret at undervisningens kvalitet må vurderes ved en systematisk indsamling af information om udbytte, indholdsvalg og fremgangsmåder

OP-PRIORITERING at finde ud af hvad eleverne ved, og hvordan de tænker at gøre evaluering til en integreret del af undervisningen at fokusere på de brede kvalifikationer at udvikle problemsituationer der fordrer flere forskellige kompetencer at have et varieret vurderingsgrundlag mht. eleven, både skriftligt, mundtligt og handlebaseret at undervisningens kvalitet må vurderes ved en systematisk indsamling af information om udbytte, indholdsvalg og fremgangsmåder