Undervisning i ”Relation”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Velkommen til workshoppen
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Læremidler i praktikken
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Deltagerstyret undervisning
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Vejlederens kommunikation
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Lærerprofessionen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Årsplan – en kort en lang
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Censormøde
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Undervisning i ”Relation” Undervisning i ”Relation”. Formål: At anvende det didaktiske værktøj ”padlet.com” m.h.p. udvikling af egen læremiddelkompetence.

Relation til kompetencemål for modulet Den præsenterede undervisning i denne PowerPoint, er det undervisningsforløb der indgår i Casen. Den kan relateres til kompetencemål 1 og 2. Komp.mål 3 kan bruges til perspektivering til eksamen. Kan håndtere nye digitale teknologier herunder programmer og tjenester Kan identificere læringsteoretiske problemstillinger i anvendelse af digitale teknologier Kan indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde om udvikling af undervisning og læring baseret på digitale teknologier

Relation til kompetencemål, færdighedsmål og vidensmål Kan håndtere nye digitale teknologier herunder programmer og tjenester Kan vælge og begrunde valg af digitale teknologier Kan anvende digitale teknologier i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning på erhvervsuddannelser Har teoretisk og praktisk viden om digitale teknologier, herunder digital teknologiudvikling

Relation til kompetencemål, færdighedsmål og vidensmål Kan identificere læringsteoretiske problemstillinger i anvendelse af digitale teknologier Kan formidle problemstillinger om digitale teknologier i en erhvervspædagogisk kontekst Har viden om digitale teknologiers anvendelsesmuligheder i undervisning og læring Kan forstå og reflektere over teorier og metoder om digitale teknologier i undervisning og læring. (Gynther, side 114, Refleksionsmodel til undersøgelse af innovativ læremiddelkultur)

Definition på læremiddelkompetence Lærerens kompetence til at bruge og håndtere IT og læremidler i konkrete undervisnings- og læreprocesser. (Gynther, side 94, 115)

Mål for undervisningen Eleven kan med viden om mellemmenneskelige relationer og interaktioner forklare, hvordan professionelle relationer med borgere/patienter, pårørende og andre samarbejdspartnere etableres, fastholdes og afsluttes.

Læringsmål for undervisningen at eleverne opnår kendskab til relationsarbejdets centrale rolle i psykiatrien. at eleverne opnår kendskab til kontaktpersonsordning. at elevernes forforståelse af relationsarbejdet bliver afdækket, anerkendt og udfordret og nuanceret.

Læreproces. Der er tale om en induktiv læringsproces, hvor jeg tager udgangspunkt i elevernes viden om relationsarbejde, som de har oparbejdet i 1. skoleperiode og 1. praktik.

Faglige forudsætninger i forhold til emnet. Bedre end de aner

Det E-didaktiske værktøj. padlet.com som udgangspunkt er en tom væg, som jeg supplerer med nogle Hv -spørgsmål.

Materialets indhold Oprettede vægge med Hvad? Hvorfor? Hvordan? - spørgsmål. Det gav mulighed for at evaluere elevernes svar i forhold til spørgsmålets fokus. At fastholde besvarelse af spørgsmålet og ikke andet. Det kan udvikle deres evne til at reflektere i forhold til et teoretisk begreb eller en teori.

Padlet giver mulighed for differentiering Padlet.com vil give eleverne mulighed for at bidrage med lydfiler eller video. Differentiering - Benyttede også traditionel lærebogsmateriale v.h.a. dokumentkamera. Når jeg lavede et formidlingsloop. Det imødekommer teoretikerne på holdet. Øvrige læringsstile kan potentielt imødekommes, når der afsættes den fornødne tid til at producere links, video og billeder og teksdokumenter.

Padlet giver mulighed for differentiering Eleverne kan komme med bidrag, der svarer til det indsigtsniveau, de befinder sig på aktuelt.

Elevernes forudsætninger i forhold til anvendelse af padlet.com Nogle elever er meget ordblinde De kan være tilbageholdende med de skriftlige bidrag. Det kan blive et problem at få lagt lydfiler eller optaget video ind.

Egne forudsætninger i forhold til E-læringsværktøjet. Den aktuelle e-læringsform er jeg ikke fortrolig med. Jeg har kendskab til. Får ikke tid til at sætte mig yderligere ind i det. Vælger derfor, at få udpeget nogle ressourcepersoner. Jf. videnledelse (Skole 2, Kap. 9) Det kan give behov for at improvisere, hvor jeg bliver medlærende

Egen forberedelse Gøre sig fortrolig med Padlet.com, så begyndervanskeligheder ikke kommer til at forstyrre undervisningen.

Arbejdsform Jeg fungerer som vejleder undervejs i elevernes arbejde. Der er lagt op til, at de lærende selv kan vælge, om de vil arbejde sammen om materialet, eller om de arbejder individuelt. De producerer løbende svar på det det stillede spørgsmål, der er præsenteret på Padlet – væggen.

Arbejdsform Der er lagt op til, at de lærende kan kommunikere indbyrdes om indholdet, men de kan også arbejde individuelt. De kan lade sig inspirere af de indlæg/opslag, der løbende viser sig på væggen.

Evaluering i forhold til undervisningens mål og læringsmål Vi sammenholder holdets samlede viden om relationsarbejdet med lærebogsmaterialet.

Evaluering af Padlet.com De benyttede deres IT rygsække uden tekniske udfordringer. Jeg oplevede en vekslen mellem kooperativ og kollaporativ arbejdsform. Der opstod jævnligt behov for at beslutte, hvad gør jeg nu? Hvor lang tid, skal de have til hvert emne? Hvordan skal jeg følge op/evaluere/formidle? (Loops)?

Evaluering af Padlet.com De var legesyge og benyttede webcam. Der var heller ikke lagt op til andet, da tiden var knap. Men altså ingen tekniske udfordringer på dette hold.

Evaluering af egen læremiddelkompetence Var ikke opmærksom på, at introducere teknologien i forhold til dens muligheder og mine forventninger til elevernes brug af disse. Var ikke tydelig nok i mine krav til produktet.

Evaluering af mål 1, a, b og I. Kan håndtere nye digitale teknologier herunder programmer og tjenester Kan vælge og begrunde valg af digitale teknologier Slide 11, 12 og 13 Kan anvende digitale teknologier i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning på erhvervsuddannelser Slide 6, 7, 8, 9, 10 og 15-21. Gynther side 86. En plænlægningsmodel. Har teoretisk og praktisk viden om digitale teknologier, herunder digital teknologiudvikling Slide 5 og 21.

Evaluering af mål 2 c, II og III. Kan identificere læringsteoretiske problemstillinger i anvendelse af digitale teknologier Kan formidle problemstillinger om digitale teknologier i en erhvervspædagogisk kontekst Har viden om digitale teknologiers anvendelsesmuligheder i undervisning og læring Læs materiale om differentiering og Gynnther side 86 En planlægningsmodel. Rød, gul og grøn opgave kan ikke anvendes i mit præsenterede undervisningsforløb. Kan evt. perspektiveres med udgangspunkt i at følge op på undervisningen om relationsarbejde med en case opgave, der kan gøre rød, gul og grøn metoden aktuel. E-læring kunne tænkes ind, hvor eleverne selv kan søge disposition og manual ud fra oplevede behov undervejs. Udgangspunktet vil i så fald være Rød opgave. Padlet.com – væggen kunne indehold links, man kunne hente frem afhængig af elevernes erkendelse af behov for disposition eller manual. Kan forstå og reflektere over teorier og metoder om digitale teknologier i undervisning og læring. (Gynther, side 114, Refleksionsmodel til undersøgelse af innovativ læremiddelkultur) Mangler. Læs Gynther side 114. Om refleksionsmodel til undersøgelse af innovativ læremiddelkultur.