Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Dialogmøde med Nordjyske Patientforeninger Tirsdag den 22. maj 2012
Patientpakker Angina /NSTEMI
Dialog og læring i klagesager
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Metoder og Status i Danmark
Skabelon til strategisk plan
Udviklingsplaner Sønderborg
Netværk af forebyggende sygehuse
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Kvalitetsudvalgsmøde d. 9/5 2012Spl. Dorte Lindholt, DagKirurgisk Enhed ”Skriv din mening” Feedback postkort.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Sygeplejerske Lone Woelders
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
TORVEDAG DEN 29. MAJ 2013 Lise Søndergaard, Leder Sund Info, Plan & Kvalitet.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Afdelingsleder Morten Freil
Kompetent til at støtte livet med kræft
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Hvordan ser patientens supersygehus ud? Chefredaktør Erik Rasmussen Mandag Morgen Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering 7. maj 2009.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
Velkommen til Lægedage
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Orientering vedr. praksisplan Sundhedspolitisk dialogforum, KKR Nordjylland, 20. maj Rådmand Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Aalborg.
KL´s visioner for kroniske patienter
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
De Frivillige FSK Landskursus 2014, 8. november
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Velkommen til femte møde i Sundhedsbrugerrådet Mødelokale 2, Regionshuset 13. oktober 2010 kl ca. kl. 15.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Tirsdag den 26. juli 2016 Patientrapporterede oplysninger (PRO) i almen praksis WebPatient-brugergruppemøde.
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Kvalitet i plejen.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Dialogmøde: de nordjyske patientforeninger og Aalborg Sygehus Tirsdag den 22. maj 2012

Dagsorden 14.00 Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum Møller, Strategi, Kommunikation og Personale 14.15 Strategisk brugersamarbejde – kort introduktion v. udviklingskonsulent Kirsten Rosted, Strategi, Kommunikation og Personale To konkrete eksempler på strategisk brugersamarbejde: Feedback-møde mellem patient og personale v. sygeplejerske Elin Eriksen, Neurokirurgisk Afdeling Online patientbog – erfaringer og udvikling på Aalborg Sygehus v. sygeplejerske og ph.d. Charlotte Bjørnes, Aalborg Universitet 15.00 PAUSE

Dagsorden - fortsat 15.15 Strategisk brugersamarbejde – organisering og kommende projekter v. Kirsten Rosted og Louise Weikop, udviklingskonsulenter Dialog om ideer til projekter med brugerinvolvering 16.00 PAUSE 16.15 Orientering om retningslinjer for Patient-til-Patient Rådgivningen v. kontorchef Brian Brøndum Møller, Strategi, Kommunikation og Personale Vejledning og træffetider v. udviklingskonsulent Dorte Askholm og kontaktperson Lone T. Christensen Dialog om praktiske emner vedr. Patient-til-Patient Rådgivningen 17.15 Afrunding på mødet, herunder information om kommende arrangementer v. kontorchef Brian Brøndum Møller

Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet

Dialog om brugersamarbejde på Aalborg Sygehus - Interesse og indflydelse/ansvar Den samlede patientforløb for en patient/ patientkategori Den enkelte patientforening prioriterede område for indflydelse Aalborg Sygehus’ prioriterede ansvarsområde Patientkategorier/ Specialer

Brugersamarbejde på Aalborg Sygehus - Mål og midler Patient-til-patient (PTP) Målet med PTP-samarbejdet er, at styrke kvaliteten i patientforløbet ved at sygehusets patienter tilbydes erfaringsbaseret samtale som led i behandlingen på Aalborg Sygehus Strategisk brugersamarbejde Målet med det strategiske brugersamarbejde er at styrke kvaliteten i patientforløbene ved at: - At inddrage brugernes perspektiv hensigtsmæssigt i sygehusets strategiske indsatser - At fremme brugerdreven innovation Mål Midler - Koncept for samarbejdet, herunder fælles spilleregler for lokaler og tilknyttede faciliteter - Årsmøde Hjemmeside - Uddannelse - Torvedag --------------------------------------------- Kontaktperson Lone Tolstrup Christensen - Koncept for samarbejdet - Årligt dialogmøde - Konkrete strategiske projekter Indsatser i samarbejde med konkrete afdelinger Omsætte ideer til handling f.eks. via Ideklinikken ------------------------------------------------------------------ Kontaktpersoner AAS Kirsten Rosted Hansen og Louise Weikop

Strategisk brugersamarbejde – introduktion og eksempler

Skal ikke kommenteres. Er bare vist på skærmen, mens folk kommer ind i lokalet. Når Jens Ole starter skiftes til næste slide.

Strategisk brugersamarbejde - involvere patienter og pårørende Aalborg Sygehus ønsker at involvere patienter og pårørende:  I udviklingen af sygehusets ydelser Feed-back møde mellem patient og personale v. sygeplejerske Elin Eriksen, Neurokirurgisk Afdeling Som partnere i konkrete patientforløb Online patientbog v. sygeplejerske og ph.d. Charlotte Bjørnes, Aalborg Universitet

Strategisk brugersamarbejde – organisering og projekter

Strategisk brugersamarbejde - organisering Aalborg Sygehus ønsker at involvere patienter og pårørende:  I udviklingen af sygehusets ydelser : I større projekter på sygehuset I afdelingernes arbejde på at optimere deres patientforløb Via viden fra åben telefon, dialogsamtaler og nationale undersøgelser af patientoplevelser Som partnere i konkrete patientforløb: Systematisk inddragelse af patientens erfaringer i patientforløbet Erfaringsbaserede samtaler gennem P-t-P og på afdelingerne Sund Info – forebyggelse, vejledning og information

Involvering i større projekter på sygehuset Eksempler: Livsrum: Nyt rådgivningscenter bygget af Kræftens Bekæmpelse - i samarbejde med Region Nordjylland og Aalborg Sygehus Den rette patient i den rette seng på det rette tidspunkt: - fra sengeafdeling til patienthotel - fra indlæggelse til ambulant behandling - fra indlæggelse til dagkirurgi Kontaktperson: Kirsten Rosted, Strategi, Kommunikation og Personale, Administrationen, Hobrovej 42 A , 9000 Aalborg Tlf.: 99 32 21 42 E-mail: krh@rn.dk

Livsrum Kræftens Bekæmpelse bygger et rådgivningscenter tæt ved Aalborg Sygehus Syd. Nordjyske kræftpatienter og deres pårørende får nu et såkaldt "Livsrum" tæt på Aalborg Sygehus, hvor nøgleordene er tryghed, hjemlighed, åbenhed og nærvær. Region Nordjylland køber en andel i huset. Pt. arbejdes der på en samarbejdsaftale omkring træning, massage m.m. inspireret af tilbuddet i Århus.

Involvering i større projekter på sygehuset Eksempler: Livsrum: Nyt rådgivningscenter bygget af Kræftens Bekæmpelse - i samarbejde med Region Nordjylland og Aalborg Sygehus Den rette patient i den rette seng på det rette tidspunkt: - fra sengeafdeling til patienthotel - fra indlæggelse til ambulant behandling - fra indlæggelse til dagkirurgi Kontaktperson: Kirsten Rosted, Strategi, Kommunikation og Personale, Administrationen, Hobrovej 42 A , 9000 Aalborg Tlf.: 99 32 21 42 E-mail: krh@rn.dk

Den rette patient i den rette seng på det rette tidspunkt: I 2011 undersøgte Aalborg Sygehus, hvor mange patienter der kunne have været på patienthotel, i hjemmet eller behandlet ambulant – i stedet for at blive indlagt med de ulemper/risici, det medfører. Sygehuset arbejder nu med: - Patienthotel på sygehuset Flere ambulante behandlinger - Mere dagkirurgi Hvad lægger patienten og de pårørende vægt på i de ”nye” forløb ? Hvad er vigtigt at tænke på, når vi etablerer patienthotel på matriklerne?

Som partnere i konkrete patientforløb Eksempler på igangværende tiltag: Selvdeklaration Åben Cafe Patientskoler og informationsmøder Hotline Dagbøger Samtaler før, under og efter behandling Selvadministration Elektronisk kommunikation med patienterne Kontaktperson: Louise Weikop, Plan og Kvalitet Administrationen, Hobrovej 42 A , 9000 Aalborg Tlf.: 99 32 20 34 E-mail: louise.weikop@rn.dk

Fælles beslutningstagning Inddragelse af patienten i beslutninger om eget forløb er afhængig af: At patienten har den nødvendige viden og handlekompetence At behandleren er åben overfor patientens præferencer At den kliniske situation gør patientinddragelse relevant. Vedr. punkt 1: løbende forbedre informationen af patienten så denne er i stand til at træffe valgt omkring sin behandling. Punkt 3 kan vi ikke ændre så meget på Punkt 2. Det er på dette område vi ville forslå der sættes ind. Et centralt punkt er at få skab reelle dialoger mellem behandler og patient. Hvordan dette gøres bedst vil være meget forkselligt fra afdeling til afdeling og fra patientgruppe til patientgruppe. En måde at begynde arbejde på det er at arbejde med et etisk kodeks som kan danne baggrund for diskussioner og drøftelser i afdelingerne. Kodekset kunne give konkrete eksempler på hvordan man kommunikere med patienten og inddrager patienten i dagligdagen. Diskussionsoplæg. Kodeks følges op af en refleksionsguide. Denne guide kan bruges internt i afdelingerne – eller ledelser kunne gå på ”Patientinddragelsesrunder”.

Målet er en ny kultur: Inddragelse af patienter i eget forløb Der ønskes en fælles kultur i hele organisationen hvor patienter og pårørende inddrages som en naturlig del af forløbet Vi skal have en fælles forståelse af patient og pårørende inddragelse – etisk kodeks Vi skal gentænke alle rutiner så patienternes ressourcer og kompetencer bruges optimalt. Vi vil gerne have et par repræsentanter fra patientforeningerne med til at udarbejde kodeks

Reflektionsguide til patientinddragelse: I hvor grad tror du patienten oplever, at være blevet inddraget i beslutninger vedr. sin behandling og pleje? Hvornår har du sidst spurgt din patient om, hvad han forventer af indlæggelsen? Hvad er vigtigst for din patient, når han kommer hjem? Hvad virker motiverende for dig ift. at inddrage patienten? Hvordan sikrer du, at dialogen mellem dig og din patient holdes i et sprog i begge to forstår? Hvilke værdier er særlig vigtige for din patient? Guide til øget opmærksomhed omkring patientinddragelse

Planer for at åbne sygehuset yderligere op for patienternes input Strategisk anvendelse af feedback fra patienter til at udvikle arbejdsgange Igangværende tiltag: Åben telefon, Årsmøde med patientforeninger, I patientens fodspor, analyser af klager, dialogsamtaler, patienttilfredshedsundersøgelse ... Planer for at åbne sygehuset yderligere op for patienternes input I patientens fodspor – app Fokusgruppe interview i alle afdelinger Overdragelse ved vagtskifte pt. inddragelse Cafémøde med afd.ledelsen Postkort ”Skriv din mening” Brugerrådet kan evt. kvalificere og videreudvikle brugerinddragelsesarbejdet. Udvælgelse af patienter til deltagelse i eks. Brugerråd og patientpaneler?

Hvordan forvandles til sommerfugl? Hvordan og hvor ønsker I inddragelse som patientforening? Ideer til projekter med brugerinvolvering? Hvor oplever I at patienternes ressourcer kan anvendes bedre i patientforløb?