modernisme, modernitet avantgarde og massekultur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Oplysningstiden.
Baggrunden for det moderne gennembrud:
Tema: Forestillinger om kærlighed
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Faglig læsning i naturfagene
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kirsten Hyldahl Pedersen
Readymades / genbrugskunst
Arbejdspladsudvikling
Æstetik I 1682 flytter Louis XIV fra Paris til Versailles, og en kulturel offentlighed kan begynde at bryde frem. I den kulturelle offentlighed diskuterer.
I dette shoppingcenter havde kvinder en unik mulighed for at vælge sig en passende mage blandt forskellige mænd.....
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Hvad er det der socialisme og marxisme egentlig
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
DET MODERNE GENNEMBRUD
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Om digte.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Undervisningsforløb i 8. klasse.
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Omgangstone og kollegialitet
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Klar til selvevaluering Inspirationsmateriale til en pædagogisk dag.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Kanonforløb 2qy.
Litteratursiden / anmeldelser / analyser / boglister / temaer / forfattere / klassikere / læseklubber / debat Litteratursiden er bibliotekernes website.
Herman Bang Gruppe: Mathias Knauf, Mikkel Hansen, Amalie Holdsbjerg-Larsen & Nicolai Fjeldsted.
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
Litteratursiden Litteratursiden er bibliotekernes website om litteratur. Litteratursiden er for dig, der vil inspireres til gode læseoplevelser, blive.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema: Første Verdenskrig Bliv inspireret i temaet på.
Hvordan spørger man anerkendende?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Den danske nationalsang
Oldtidens Grækenland GRÆSKE BYSTATER.
Vædderen Af Cecil bødker.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Avantgarde, modernisme og realisme
Om realisme. Realismebegreber ● Ligesom med modernismen er der mange bud på hvad realisme er, og folk taler ofte om forskellige ting, selvom de alle taler.
Tekstens byggeklodser
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
Ludvig Holberg DAnsk forfatter.
Steen Steensen Blicher Hans liv Blicher blev undervist hjemme af sin far, og i 1799 fik han sin studentereksamen og påbegyndte herefter sine studier.
Martin Andersen Nexø Forfatter..
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Steen Steensen Blicher Hans liv Blicher blev undervist hjemme af sin far, og i 1799 fik han sin studentereksamen og påbegyndte herefter sine studier.
Tema: Stærke stemmer fra 70'erne
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Brikker til litteraturhistorien
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
- og hvordan du undgår dem…
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

modernisme, modernitet avantgarde og massekultur Høj- og lavkultur modernisme, modernitet avantgarde og massekultur

Tredje skriveøvelse I skal vælge og besvare max. 4 af de såkaldte Proust-spørgsmål. I kan finde Proust- spørgsmålene på nettet, fx her: http://en.wikipedia.org/wiki/Proust_Questionnaire Hvis I har brug for inspiration kan nettet også give jer uendeligt mange eksempler på svar.

Hvad skal vi læse til tredjesidste gang?

Første forslag Sarvig og Jæger: Ud af krigen. Anden verdenskrig delte det 20. århundrede på midten. Ole Sarvig og Frank Jæger var to af krigs- og efterkrigstidens vigtigste digtere. På denne kursusgang vil vi læse et udvalg af digte fra Sarvigs melankolske digtsamling Jeghuset fra 1944 og et tilsvarende udvalg fra Jægers Dydige digte fra 1948, hvor det historiske udsyn er mindre påtrængende, men stemningen til gengæld noget lettere. Vi vil supplere digtene med Søren Schous artikel om Sarvig og Lasse Horne Kjældgaards om Jæger begge fra Dansk litteraturs historie. Endelig vil jeg sige noget om, hvad kunsthistorie er, hvorfor det er uomgængeligt, og hvilke problemer det indebærer at bedrive kunsthistorie.

Andet forslag Fra køn til krop Mænd foreslår at læse mænd og kvinder kvinder. Og en del af forslagene gælder bøger og forfattere, der beskæftiger sig med krop og køn. Kønsdiskussion kan godt lidt føles som en gammel traver, men den har på det seneste fået ny energi fra forfattere, der undersøger kønnet ved hjælp af en forundring over kroppen. Man kan tale om en modbevægelse i forhold til forestillingerne om kønnet som en konstruktion: Forfatterne synes klart at sanse, at den biologiske krop findes, og at det har konsekvenser. Vi læser Suzanne Brøgger, ser på kunst af Kirsten Justesen, læser saksede klip af mandlige forfattere som Jørgen Leth, Theis Ørntoft, Lars Skinnebach og kvindelige forfattere som Pia Juul, Olga Ravn og Amalie Smith. Litteraten Elisabeth Friis har i Information skrevet en glimrende artikel om interessen for kroppen. Den er her og på bloggen.

Tredje forslag Mere prosa Vi læser Helle Helle og Kasper Colling Nielsen og sammenligner deres måde at skrive og gøre sig forestillinger på. Desuden læser vi ”Vidnesbyrd fra velfærdsstaten” - en artikel af Tue Andersen Nexø.

Fjerde forslag Polyfoni og ironi Jeg prøver at overtale Helle Lykkeberg Laursen til at komme og fortælle os om ironi og polyfoni hos Ursula Andkjær Olsen.

Hvad er modernisme? Man taler om modernisme i mange betydninger. Det er ikke det samme, man taler om, alt efter hvornår eller hvor man taler. Modernisme i Danmark, Europa og den angelsaksiske verden er forskellige størrelser. Den bestemmelse, vi bruger på kurset, er bred og vag. Det er ikke kun en svaghed.

Epokale betydninger af "modernisme" Første betydning: Modernisme som en fortsættelse af det 18. århundredes fornufts- og oplysningsprojekt (Habermas, kulturradikalisme). Anden betydning: Modernisme som nye strømninger i kunsten og tænkning fra midten af 1800-tallet. Brud med tradition og afstand til borgerskabets normer, men i modsætning til avantgarden gennemføres kritikken indenfor kunstens og fornuftens rammer: Modernismens gennembrud i Frankrig Édouard Manet: Frokost i det grønne. 1863. Musée d'Orsay, Paris. Gustave Flaubert: Madame Bovary. 1857. Charles Baudelaire: Syndens blomster. 1857.

Epokale betydninger af "modernisme" Tredje betydning: I den angelsaksiske verden bruges "modernism" ofte som betegnelse for en litteratur, der opstod omkring 1. verdenskrig. Ezra Pound (1916): På en metro-station Pludselige syn af disse ansigter i mængden; Kronblade på en våd sort gren.

Fjerde epokale betydning 1:2 Indenfor arkitektur og brugskunst bruges modernisme som betegnelse for den funktionalisme og minimalisme, der gjorde sig gældende i tiden efter første verdenskrig. Her er modernismen et spørgsmål om at tage tiden med storby og industriproduktion til sig: Man bygger enkelt, funktionelt og med moderne materialer og teknikker. Man er med ganske enkelt moderne.

Fjerde betydning - Danish Modern 2:2

Femte betydning: Brostrøms modernisme I dansk litteratur har man talt om modernismen og inddelt den i faser. Kerneteksten for den litterære danske modernisme er Torben Brostrøms "Det umådelige mådehold".

Modernisme i en relationel (ikke-epokal) betydning Man kan kalde sin kunst moderne, som en beskrivelse af sig selv ("Jeg følger med tiden"), og for at markere et brud til den umiddelbare fortid ("I andre er reaktionære traditionalister"). Kampen om at være moderne, kan først opstå i en tid, der er mere optaget af sig selv og sin fremtid end af sin tabte fortid.

Men hvad skal vi sige kendetegner modernismen? Modernismen holder fast i forestillingen om værket. Modernismen forstår sig selv i modsætning til massekulturen. Modernismen kan være kritisk overfor fornuften, men dens fornuftskritik er på fornuftens præmisser. Modernismen står ofte mistænksomhedens hermenuter Marx, Nietzsche og Freud nær. Når den rækker ud mod folket, gør den det med en forestilling om at ville frigøre eller opdrage.

Kendetræk for avantgarde og modernisme Vil bryde med eller udfordre værktanken – er ofte performativ og vil bryde ud af kunstinstitutionerne Vil nedbryde skellet mellem høj- og lavkultur Anerkender ikke en særlig position for fornuften Vil ikke opdrage eller frigøre Omfavner eller inspirerer pop og amerikanisering Fastholder værktanken Forstår sig selv i modsætning til massekulturen Fornuftkritisk på fornuftens præmisser Vil opdrage borgerne og ser kunsten som løftestang for frigørelsen

Modernisme og avantgarde er ikke modsætninger, men ligger i forlængelse af hinanden. Vores begreb om modernisme kan snarere tænkes i modsætning til massekulturen. Det er umuligt at drage præcise grænser mellem modernisme og avantgarde, men det er måske heller ikke det interessante.

Tre lamper – uden grund fra loftet