Velkommen til Handicaps temadag om kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Er mit barn klar til skolestart ?
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Sprogtilegnelse i teori og praksis
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Jeg støtter barnet ved:
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Opgaver om omsorgssvigt
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Børns udvikling Tamim harise.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hva er god klasseledelse ?
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Lærings- og praksisfortælling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
Læreren som læringsleder
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Målrettet kommunikation
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Velkommen til Handicaps temadag om kommunikation 20. Januar 2011 Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Program - formiddag 9.00 Velkomst v/ Jette Nemming 9.05 Værktøj til vurdering, deltagermodel v/ Søren Vintergaard 9.15 Handicapkonventionen og lovgivningen v/ Karen Ellermann 9.35 Om kommunikation og den kommunikative udvikling v/ Kristian Mainz. 10.00 Screening af synet v/ Mie Karleby 10.15 Screening af hørelsen v/ Susanne Nemholt 10.30 PAUSE 10.45 Afdækningsværktøjer Social networks v/ Kirsten Delfour Videoanalyse v/ Kirsten Delfour Talking mats v/ Søren Vintergaard SVKS v/ Kristian Mainz ICF v/ Søren Vintergaard 12.30 FROKOST Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Program - eftermiddag 13.10 Beskrivelse af kommunikation v/ Marina, Jonstrupvang 13.25 Indhold, vokabularium, ASK v/ Søren Vintergaard 14.00 KAFFEPAUSE 14.15 Præsentation af kommunikationshjælpemidler 15.00 Praksiserfaringer v/ Marina 15.45 Afrunding Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

ikke at tro på det man ser, men det er lige så umuligt, at se det, ”Det er umuligt, ikke at tro på det man ser, men det er lige så umuligt, at se det, man ikke tror på….. det man tror på, ser man.” Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Hvad er kommunikation? – et par definitioner…. Kommunikation er en interaktion mellem to eller flere personer, som består i en udveksling af informationer for at koordinere og forene deres anstrengelser med det formål at etablere relationer og nå frem til et fælles resultat.” Maja Lisina Dialog og socialt samspil er afgørende. ”Kommunikation er en adfærd og en proces i det sociale system, som sigter mod behovstilfredstillelse.” Irene Johansson Noget relativt, dynamisk og interpersonelt Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

En ICF tilgang…. Kommunikationsvanskeligheder er ikke et afgrænset eller isoleret fænomen…: Kan være en funktionsnedsættelse hos individet Hos andre mennesker I situationen Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

En kommunikationsmodel Efter Granlund & Olsson Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

En kommunikationsmodel Efter Granlund & Olsson Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

En kommunikationsmodel Efter Granlund & Olsson Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Bevidst eller ubevidst kommunikation Naturlige reaktioner Reflekser Bevidst kommunikation Når man ved hjælp af handlinger vil overføre et budskab til en anden For at der kan være tale om kommunikation… Skal der være aktivitet Skal nogen respondere Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Kommunikativt indhold Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Kommunikationsform Hvilket medium anvendes? På hvilket niveau sker udtrykket? Medium: Motorisk Lyd Grafiske symboler Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Kommunikationsform Udtryksniveau: Naturlige reaktioner Handlingssekvenser Signaler Symboler Sprogligt niveau Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Naturlige reaktioner Man laver en grimasse, når man bider i en citron. Man gaber, når man er træt. Ubevidst kommunikerende Fortæller omgivelserne hvordan en person oplever hændelser i egen krop eller i omverdenen Følelser Vi er ofte meget gode til at reagere på sådanne naturlige reaktioner. Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Handlinger Indlærte handlinger, der påvirker omgivelserne. Man går hen til det, man gerne vil have. Kan være ubevidst eller bevidst kommunikerende. Er på vej til at blive bevidst kommunikerende, når det ledsages af øjenkontakt der er opmærksomhedsvekslen der er pauser i handlingssekvenserne, der giver plads til respons det gentages og er entydigt. Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Ubevidst bevidst Er vigtig, når man skal udvikle den kommunikative form. Man kan ikke lære symboler, hvis man ikke kan kommunikere bevidst med sin omverden. Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Signaler Er afgrænsede handlinger – f.eks. skrig, pegning, gestus, enkelttegn eller enkeltord. Er altid bevidst kommunikerende Kan være mere eller mindre konventionelle eller de kan være helt private. Er altid bundet til situationen Omhandler egne behov eller oplevelser Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Symboler Er alment accepterede udtryksformer. Betegner det begrebsmæssige og ikke det situationsbestemte. Kan kombineres til et symbolsystem. De kan kombineres som man vil. Kan kombineres med symboler fra forskellige medier. Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Sprogligt niveau Styres af grammatiske og syntaktiske regler. Man kan kommunikere på sprogligt niveau i alle 3 medier: Motorik – tegnsprog Lyd – talesprog Grafiske symboler - skriftsprog Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Blik som kommunikativt redskab Blik er væsentlig i den tidlige dyade At se kombineret med motoriske handlinger Barnet kan fokusere og følge en genstand fra fødslen 6 uger – motorisk fastholdelse – fokuserer mors blik (mere social) Ved 3 mdr. modnes det visuelle system Ved 6 mdr. øje-hånd koordination udvikles Den tidlige triade udvikles Blikket signalerer, at man er parat og har til hensigt at indgå i et samspil. Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Imitation – et bud på en udviklingsrækkefølge (Karlan) Barnet kan imitere bevægelser/ lyd fra dets eget repertoire, hvis den voksne imiterer barnet direkte i det øjeblik bevægelsen/ lyden kommer første gang. Barnet kan imitere bevægelser/ lyd fra eget repertoire, som det selv for nylig har udført. Barnet kan imitere bevægelser/ lyd som minder om de, der findes i dets eget repertoire. Barnet kan efter mange forsøg imitere nye adfærdsformer, som ikke findes i dets repertoire. Barnet kan direkte imitere ny adfærd. Barnet kan forsinket imitere ny adfærd. Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Kommunikativ hensigt/ intention Hvad vil man opnå? Kommunikationen kan have mange funktioner: Den instrumentelle funktion – jeg vil have Den regulerende – gør som jeg vil have Den sociale – du og jeg Den personlige – her er jeg Den udforskende – fortæl mig hvorfor Den fantasibærende – hvad nu hvis Den informative – jeg har noget at fortælle Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Den instrumentelle funktion – jeg vil have Den regulerende – gør som jeg vil have Den sociale – du og jeg Den personlige – her er jeg Den udforskende – fortæl mig hvorfor Den fantasibærende – hvad nu hvis Den informative – jeg har noget at fortælle Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Kommunikativ og sproglig udvikling 0-6 mdr. Udveksling af følelser og opmærksomhed Kontaktcyklus Smil, mimik, øjenbevægelser Kropsbevægelser 6-18 mdr. Opmærksom på genstande Kropssprog, udpegning, gestus Private tegn Gentage handlinger Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Kommunikativ og sproglig udvikling 18-36 mdr. Vil vise hvad det kan Imiterer den voksne Verbal tale udvikles 36-72 mdr. Kognitivt interessefelt Vil selv Som-om-lege Vel gerne høre om abstrakte ting Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Kommunikativ og sproglig udvikling 0-6 mdr. Udveksling af følelser Svært at få vekselspillet i gang og opmærksomhed Den voksne overser signaler Kontaktcyklus Kan måske ikke bevæge sig Smil, mimik, øjenbevægelser Kropsbevægelser 6-18 mdr. Opmærksom på genstande Den voksne overser/ forventer ikke Kropssprog, udpegning, gestus barnets interesse for omgivelserne Private tegn Fastholdes på det emotionelle plan Gentage handlinger Har svært ved at handle Den voksne overser invitationer til samspil p.g.a. træning Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Kommunikativ og sproglig udvikling 18-36 mdr. Vil vise hvad det kan Har svært ved at udføre det, det Imiterer den voksne gerne vil manglende selvopfattelse Verbal tale udvikles Imitationsforsøg overses Ingen forsøg på systematiseret sprog og billedopfattelse 36-72 mdr. Kognitivt interessefelt Ingen forventninger Vil selv Som-om-lege Vel gerne høre om abstrakte ting Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

SVKS – Skema til Vurdering af Kommunikation og Sprog 195 items fordelt på 27 kategorier, der er opdelt i 4 hovedgrupper: Adfærd, der kommer før egentlig kommunikation Imitation Uformel kommunikativ adfærd Formel kommunikativ adfærd Er ikke et beskyttet materiale – må anvendes af alle. Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

SVKS – adfærd, der kommer før egentlig kommunikation Behov og yndlingsting Syn og evnen til at bruge blikket Brug af visuel information Kontrol af hænder og arme Social interesse uden kommunikation Hørelse og evnen til at lytte Udvikling af lyde Kontrol af talemotorik Målrettet brug af lyd Følelsesmæssige udtryk (ikke kommunikation) Musik og sang Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

SVKS - imitation Imitation af bevægelse Imitation af sproglig lyd Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

SVKS – Uformel kommunikativ adfærd At give til andre Kommunikation med billeder eller ting Kommunikation med kropshandlinger Kommunikation med gestus Kommunikation ved manipulation Kommunikation ved at pege Kommunikation ved øjenudpegning ”at se” Lyde anvendt som kommunikationsmiddel Følelsesmæddige udtryk (kommunikation) Brug af følelsesmæssige udtryk Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

SVKS – formel kommunikativ adfærd Forståelse af ikke-talesproglig kommunikation Forståelse af talesprog Forståelse af andres følelser Anvendelse af kommunikation med symboler, tegn eller tale Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

SVKS – hvad kan det bruges til? Som interviewguide– dog ikke for de svagest kommunikerende børn Giver anledning til mange pædagogiske overvejelser – ikke mindst om egen praksis Kan være med til at skærpe den pædagogiske opmærksomhed på de kommunikative udspil Meget anvendeligt som grundlag for en bred drøftelse i en medarbejdergruppe omkring en beboers kommunikation SVKS fokuserer ikke på den ubevidst kommunikative adfærd, der ellers er pædagogisk konstruktiv i forhold til de svagest kommunikerende. Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz

Temadag om kommunikation den 20. januar 2011 Kristian Mainz