SRF - Landsdelsmøde - Oktober 2003 Formel skatteret

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Klager og den vanskelige samtale
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
FORÆLDELSE Danske Byggeøkonomer 25. Maj 2009 ADVOKAT HANS LYKKE HANSEN
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Mindreåriges patientrettigheder
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Fordeling af overdragelsessum •Fordeling af den samlede kontantomregnede salgssum skal foretages.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
1 Omvalg – Skattedepartementets kommentar til forlig !
Samarbejdet mellem kommuner og politi om miljøsager (landbrug)
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Udlån fra virksomhedsskatteordningen
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Protester og protestbehandling Reglernes Del 5. Regelkursus Hvorfor protester? Kapsejlads afvikles uden konstant dommer-overvågning Kapsejladskomitéen.
Advokat J. Bertel Rasmussen (H)
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Forholdet til kunderne
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Advokat Lida Hulgaard Tlf. nr Statistisk undersøgelse af dommernes vota i skattesager
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
LÆGDOMMERE I BOLIGRETTEN JAKOB JUUL-SANDBERG, LEKTOR, PH.D. Lægdommerkonference 12. juni 2014/JJS 1.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Driftsomkostningsbegrebet og retssikkerheden v/Søren Sønderholm Retssikkerhedspakke II CEPOS-arrangement den 9. februar 2016.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Advokat Poul Bostrup & Statsaut. revisor Arne Larsen
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Overordnede bestemmelser
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Ekspropriation Grundlovens § 73, stk. 1:
Kapitel 15 Ophør af fordringer.
Præsentationens transcript:

SRF - Landsdelsmøde - Oktober 2003 Formel skatteret Name © 2003 KPMG

Tax Partner cand. jur. Hans Henrik Bonde Eriksen Ansættelse 1992-1999 Landsskatteretten. Ansættelse 1996-1998 Juridisk sekretær for Advokatrådets Skatteudvalg. Ansættelse 1999-p.t. KPMG C. Jespersen, KPMG Skat. Ansættelse 1995-2001 Ekstern Lektor DK-Forvaltningshøjskole. Ansættelse 1998- p.t. Ekstern Lektor Københavns Universitet. Udgivelser. Forfatter til artikler og bøger: Kommenteret SSL DJØF 2000 Skatteproces DJØF 2002 Karnov-noterne til SSL © 2003 KPMG

Ny bog fra Thomsons Forlag Betalingskorrektion, omgørelse og skatteforbehold af Hans Henrik Bonde Eriksen og Kurt Hansen Bogen er et nødvendigt værktøj for alle, der beskæftiger sig med indgåelse af aftaler, og for folk der skal vurdere de skattemæssige aspekter i indgåede aftaler eller påtænkte dispositioner. Der er tale om en praktisk orienteret fremstilling af de muligheder, skatteydere og aftaleparter har for at ændre og korrigere indgåede aftaler med oprindelig skatteretlig virkning, når skattemyndighederne kritiserer aftaler eller vilkår i aftalerne eller tillægger den civilretlige aftale en for parterne uhensigtsmæssig skatteretlig vurdering. Disse situationer er som bogens titel antyder: ·   Skatteforbehold ·   Omgørelse ·   Betalingskorrektion Hans Henrik Bonde Eriksen og Kurt Hansen arbejder begge praktisk med skatteret som led i deres daglige arbejde, og som følge af forfatternes ansættelse hhv. privat og offentligt, vil såvel rådgiveres som skatteforvaltningens syn på emneområderne være integreret i bogen. © 2003 KPMG

Dagens program 9.30 - 12.00 Fristreglerne Samspil med forældelse Praksisændringer 13.00 - 16.00 Virkninger af formelle fejl (ugyldighedsvurderingen) Praksisanalyse - Ugyldighed Juridisk Metode Praksisanalyse © 2003 KPMG

Fristreglerne i SSL Ændring af frist og forældelsesregler © 2003 KPMG

Fristreglerne Ændringerne i skattestyrelsesloven Primært sigte på ændringer og omskrivninger af fristreglerne på skatte- og afgiftsområdet. De gældende fristregler for skatteansættelser undergives en række justeringer og ændringer, der tilsigter at give et mere klart og enkelt regelsæt © 2003 KPMG

Fristreglerne Moms Som noget nyt indføres 3 årige genoptagelsesfrister mv. på moms- og afgiftsområderne. Hidtil har både ToldSkats og virksomhedernes adgang til at genoptage tidligere afgiftsperioder og dermed ændre grundlaget for tidligere angivelser været reguleret af de formueretlige forældelsesregler (1908-loven og DL 5-14-4) © 2003 KPMG

Fristreglerne Lov nr. 410 af 2. juni 2003 Lovforslag L 175 af 12. marts 2003 © 2003 KPMG

Fristreglerne Fristudvalgets betænkning nr. 1426/2003 om frist og forældelsesregler på skatte- og afgiftsområdet. 185 siders betænkning om området. Baggrund - Påkrævet justering idet der i lov nr. 381 af 2. juni 1999 fandtes lovgivet i bemærkninger og efterfølgende cirkulære. Fristregler skal nødvendigvis skabe retsafklaring - og skal derfor af retssikkerhedsmæssige årsager selv være præget af klarhed. © 2003 KPMG

Fristreglerne Ordinær skatteansættelse SSL § 34 Ekstraordinær skatteansættelse SSL § 35 © 2003 KPMG

Fristreglerne Fristreglerne er sagsbehandlingsregler Kompetenceregler, dvs. regler der i tidsmæssig henseende afgrænser kompetence til at udøve forvaltning. Altid væsentlige ! © 2003 KPMG

Fristreglerne Udtrykket "skatteansættelse" er anvendt som en samlebetegnelse for såvel ansættelsen af indkomst og ejerboligværdi som for den skatteberegning, der skal foretages på grundlag af sådanne ansættelser. Samt som følge af L99 2002 også kildeartsbegrænsede underskud der skal selvangives og lignes, jf. SKL § 1 samt SSL § 2, nr. 5 © 2003 KPMG

Fristreglerne Fristreglerne gælder (modsætningsvis) ikke for skatteankenævns og Landsskatterettens adgang til at foretage eller ændre en ansættelse i forbindelse med påklage, disse organer skal dog ved ønske om ændring til skade iagttage § 21, stk. 4 og § 28, stk. 1. Fristreglerne gælder ikke tilfælde, hvor en domstol hjemviser en ansættelse til fornyet behandling eller tilfælde, hvor der indgås forlig under en retssag. © 2003 KPMG

Fristreglerne Ansættelsesfristen gælder ikke i det omfang, der i anden lovgivning er fastsat særlige regler om efterbeskatning, fx i etableringskontoloven og kildeskattelovens § 48 E, jf.  TfS 2001.545 (Lex specialis). © 2003 KPMG

Fristreglerne De inden L 2003 410 gældende §§ 34 og 35 finder fortsat anvendelse i et nærmere bestemt omfang, dog kun for indkomstår fra og med 1997. Dog § 35, stk. 1, nr. 7, der omhandler genoptagelse i forbindelse med Landsskatterettens og domstolenes underkendelse af hidtidig praksis, finder også anvendelse for indkomstår inden 1997. Reglerne efter L 2003 410 i § 34 og § 35 har som hovedregel virkning fra og med den 12. marts 2003 (dato for fremsættelse af lovforslaget). Er anvendelsen af reglerne for et indkomstår til ugunst for den skattepligtige i forhold til de hidtil gældende regler, kan reglerne først finde anvendelse på skatteansættelser for indkomståret 2000 og senere. © 2003 KPMG

Fristreglerne Kendelsesfristen gælder ikke selve skatteberegningen ! SSL § 34, stk. 1 Agterfristen Kendelsesfristen Kendelsesfristen gælder ikke selve skatteberegningen ! Rimelig tids-forlængelse på kendelsesfristen skal imødekommes. NB: TfS 2002.1041 LSR ugyldighed NB: TfS 2000.430 LSR ej ugyldighed © 2003 KPMG

Fristreglerne Agterskrivelse SSL § 3, stk. 4, når: myndigheden påtænker at foretage en skatteansættelse på et andet grundlag end selvangivet, eller påtænker at ændre den del af grundlaget for en skatteansættelse, der skal selvangives. TfS 1998.822 LSR (Ændring = det selvangivne grundlag & kendelse inden for fristen) Ingen agter ved blotte ændring i skatteberegning. TfS 2000.90 Hans Henrik Bonde Eriksen. NB: samspil med Forvaltningsloven ! © 2003 KPMG

Fristreglerne Agterskrivelse (partshøring) og ny agterskrivelse ? (Identitetskrav og fristproblemer !) TfS 1997.105 LSR - Væsentlig ændring i begrundelse TfS 2001.422 HD - eftersom agterskrivelse nr. 1 var fremsendt rettidigt medførte anvendelsen af agterskrivelse nr. 2, der var fremsendt efter den 1. maj ikke ugyldighed, da den ikke udvidede beskatningen i forhold til den første agterskrivelse. Forskellen mellem agterbrev nr. 1 og 2 bestod i, at den skatteretlige vurdering var ændret fra udbyttebeskatning til gavebeskatning. TfS 2003.179 ØLD - Tilstrækkelig sagsoplysning forinden agterskrivelse (officialprincippet) © 2003 KPMG

Fristreglerne De pligtmæssige selvangivelsesoplysninger. SSL § 34, stk. 2. Genoptagelsesfristen De pligtmæssige selvangivelsesoplysninger. Faktisk som retlig karakter. (Begrebet "nye" er udgået) Udvidet frist ved L 410 2003 nu forlænget, så fristen svarer til myndighedernes varslingsfrist efter § 34, stk. 1, dvs. den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb. © 2003 KPMG

Fristreglerne SSL § 34, stk. 3 Ændring i afskrivningsgrundlag modifikation - ikke skøn (værdiskøn/fordelingsskøn/bevis-skøn). Er et afskrivningsgrundlag ansat forkert, kan det korrekte afskrivningsgrundlag, medmindre ansættelsen beror på et skøn, lægges til grund for skatteansættelsen inden for den ordinære ansættelsesfrist. © 2003 KPMG

Fristreglerne SSL § 34, stk. 4 Selvangivne underskud for tidligere år (kildebegrænsede, fremførbare) Ingen justering af sådanne underskud uden for fristerne, idet underskuddet er selvangivet tidligere og skal lignes/revideres/påklages ordinært. Ændres dog eksempelvis afståelsessummen for et aktiv som følge af, at en betingelse i overdragelsesaftalen er indtrådt, vil dette være en ændring i grundlaget for ansættelsen, der er omfattet af § 35, stk. 1, nr. 1. © 2003 KPMG

Fristreglerne SKL § 3 B Kontrollerede transaktioner SSL § 34, stk.5 Fristudløb i det 6. år SKL § 3 B Kontrollerede transaktioner Primærkorrektion i DK Gælder nu også genoptagelser NB: Husk SKL § 3, stk. 5: "skal der forinden indhentes en godkendelse fra den centrale told- og skatteforvaltning." © 2003 KPMG

Fristreglerne Ekstraordinære frister SSL § 35 © 2003 KPMG

Fristreglerne Undtagelser til hovedreglen i § 34, og ændringer i tilfælde omfattet af bestemmelsen benævnes som "ekstraordinær skatteansættelse". Disse fristgennembrud/fristforlængelser vedrører som udgangspunkt såvel nedsættelser som forhøjelser. Overordnet er fristforlængelser centreret omkring tilfælde, hvor den skattepligtige enten uforskyldt er blevet skatteansat for højt eller myndighederne er uden skyld i for lav skatteansættelse. Vurderes som led i den almindelige ligning, og en afgørelse herom kan påklages administrativt = klage over skatteansættelse. © 2003 KPMG

Fristreglerne § 35, stk. 2 "Lille-frist-regel" "En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af myndighederne eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige inden 6 måneder efter, at den skatteansættende myndighed henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 34. Skatteministeren kan efter anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis der foreligger særlige omstændigheder." Ændret ved L 2003 410 fra "rimelig tid" til udtrykkeligt 6 måneder. Bemyndigelse til dispensation udlagt til lignende myndigheder. NB: samspil med Bkg. 270 af 11. april 2003 © 2003 KPMG

Fristreglerne Den tidligere gældende § 35, stk. 2 (bagatelreglen/5000 kr.´s reglen) er ophævet ! Ansættelserne kan nu foretages ekstraordinært også vedrørende bagateller. © 2003 KPMG

Fristreglerne § 35, stk. 1, nr. 1 Ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag Hvor det efterfølgende konstateres, at en indkomst er udbetalt med urette og således er pålagt tilbagebetalt. Hvor en erstatningssum eller renter heraf tillades tilbagefordelt på de indkomstår, som erstatningen eller renterne vedrører Hvor en afgift til det offentlige, for hvilken der er fradragsret, først efterfølgende fastsættes endeligt Hvor der anvendes betalings-korrektion, omgørelse, skatteforbehold Hvor der er foretaget en ændring af en ejendomsvurdering. © 2003 KPMG

Fristreglerne § 35, stk. 1, nr. 2 Følgeændring for et andet indkomstår. Konsekvensændringer som direkte følge. Vedrørende den skattepligtige selv Vedrørende den samlevende ægtefælle + BKG 270 af 2003 med § 10 -> 30 dage !! Vedrørende et sambeskattet selskab. © 2003 KPMG

Fristreglerne AFL § 45 & EBL § 4 § 35, stk. 1, nr. 3 AFL § 45 & EBL § 4 Konsekvensændringer af sælgeransættelse (etstrenget ligningsspørgsmål vedr. overdragelsessum og fordeling på aktiver mv.) Primærændringen skal være foretaget inden for ordinær frist. Dvs. de afledte ansættelser, der er en følge af korrektion af overdragelsessum omfattes. © 2003 KPMG

Fristreglerne § 35, stk. 1, nr. 4 Udenlandsk primærkorrektion Ikke alene SKL § 3 B situationer, men alle skattepligtige, dvs. dobbeltbeskatningssituationer generelt (undgå mutual agreement procedurer) og til undgåelse af dobbelt-ikke-beskatning. Forudsætter dansk myndighed enighed i den udenlandske afgørelse. © 2003 KPMG

Fristreglerne § 35, stk. 1, nr. 5 "Suspensionsreglen" den skattepligtige eller dennes repræsentant forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at en skatteansættelse er foretaget på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Bestemmelsen finder alene anvendelse i forbindelse med ansættelser, der foretages på myndighedernes initiativ. Husk at begrunde suspensionen SKM 2003.248 ØLR © 2003 KPMG

Fristreglerne Suspensionsreglen fortsat: Vurderingen af, om der foreligger grov uagtsomhed eller forsæt efter bestemmelse, er identisk med vurderingen i forhold til de tilsvarende begreber i skattekontrolloven. Bestemmelsen finder kun anvendelse i tilfælde, hvor der foreligger et strafbart forhold, jf. skattekontrollovens afsnit III. Imidlertid ikke betinget af, at der rent faktisk gøres et strafansvar gældende mod den skattepligtige - se tillige TfS 2001.825 ØL © 2003 KPMG

Fristreglerne Suspensionsreglen fortsat: Ved positive fejl suspenderes fristen indtil det tidspunkt, hvor skattemyndighederne er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at gennemføre forhøjelsen. Det er uden betydning hvordan skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de korrekte, fyldestgørende oplysninger, herunder om det er offentlige myndigheder eller den skattepligtige selv der har fremskaffet oplysningerne. TfS 2002.386 ØLD. © 2003 KPMG

Fristreglerne § 35, stk. 1, nr. 6 Statslig revision Ændre SAN-kendelse Ændre ordinær ansættelse (genoptagelse) Ændre ekstraordinær genoptagelse efter § 35 NB: "ekstra-frist-regel" underretning inden 3 måneder om revision ! Gyldighedsbetingelse ! © 2003 KPMG

Fristreglerne § 35, stk. 1, nr. 7 Underkendelse af praksis = tidligere § 35, stk. 1, nr. 7 (dom eller kendelse) Dog udvidet til også at gælde: skatteministerens beslutning efter § 32! eller skatteministeriets egen praksis-underkendelse ! Alene til gunst for borgeren ! © 2003 KPMG

Fristreglerne § 35, stk. 1, nr. 8 Ministerbeføjelse (delegeret til Told*Skat) Særlig grad taler for ændring til gunst for den skattepligtige konkret bedømmelse, hvor det findes urimeligt at opretholde ansættelsen. Ikke længere krav om "ansvarspådragende forhold fra det offentliges side". Klagevej ->TSS. © 2003 KPMG

Fristreglerne - ligningsfristen SSL § 3, stk. 1 og 2. Lovbestemmelsen: Stk. 1. Skatteansættelsen skal være foretaget senest den 30. juni i det andet kalenderår efter udløbet af det pågældende indkomstår (ligningsfristen). Den kommunale skattemyndighed kan ændre skatteansættelser inden for ligningsfristen. Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte regler, hvorefter den kommunale skattemyndighed efter ligningsfristens udløb kan foretage skatteansættelser, hvor disse med urette ikke er foretaget tidligere, eller ændre skatteansættelser. © 2003 KPMG

Fristreglerne - ligningsfristen SSL § 3, stk. 1 og 2. Bkg 1176 af 22/12 1994 Kommunale adgang til at foretage ansættelser uden for ligningsfristen. Bkg 270 af 11/04 2003 Kort frist for kommunernes ansættelse af skatteydere med enkle økonomiske forhold © 2003 KPMG

Fristreglerne - ligningsfristen SSL § 3, stk. 1 og 2. Gl. praksis TfS 1998.411 ØL TfS 1999.656 LSR TfS 2001.702 HD Nye regler Beskriver samspil med §§ 34 og 35 Bkg med § 3 er hovedreglen Problematisk ? Lægger nu vægt på agterskrivelsen som generelt fristafbrud ! Undtagelser i § 7 gør § 3 til regel for personer med enkle forhold. Dog ikke hvis uvæsentlig betydning , jf. § 11. © 2003 KPMG

Forældelse Fra ansættelse til krav Fra betaling til tilbagesøgning © 2003 KPMG

Forældelse De formueretlige forældelsesreglers formål: Klarhed / Sikkerhed / Tryghed Lovfæstet restbeskyttelse for debitor mod gamle krav Tilskyndelse til kreditor om at gøre sit krav gældende © 2003 KPMG

Forældelse Forældelse af skatte- og afgiftskrav = 1908-loven. Reguleringer som ikke er aktuelle pengekrav, men grundlagsjusteringer se TfS 1993.177 ikke 1908-loven. Tilbagesøgningskrav tillige omfattet af 1908-loven (urigtig formening om skyld) Tilbagesøgning hvor tidligere indbetalt i "rigtig" formening om skyld = DL 5-14-4 © 2003 KPMG

Forældelse Tilbagesøgning uden om genoptagelse og uden 5 årig forældelse: UfR 1982.1047 ØLD -->DL 5-14-4 SKM 2001.462 TSS -->DL 5-14-4 © 2003 KPMG

Forældelse Lovgrundlag Danske Lov 5-14-4 - 20 år, ingen suspension 1908- loven - 5 år, mulig suspension © 2003 KPMG

Forældelse Afbrydelse Erkendelse af kravet Retslige skridt © 2003 KPMG

Forældelse Suspension (Utilregnelig uvidenhed om krav) Retlige vildfarelser Myndighedernes retlige vildfarelse medfører ikke suspension - Myndigheden bærer risikoen Eks. ved underkendelse af praksis (dog særlig regel i SSL § 35, stk. 1, nr. 7 undtagelse fra 1908-loven) © 2003 KPMG

Forældelse Faktiske vildfarelser Strenge beviskrav, urigtig selvangivelse ikke i sig selv tilstrækkelig, Hvis et forhold slet ikke er medtaget - naturligvis suspension © 2003 KPMG

Forældelse Uvidenhed om skyldners opholdssted, 1908-lovens § 3 Relevante forsøg fremskaffelse af oplysninger (skal rigtig meget til) , jf. SKM2003.326: Udrejse til Malaysia - forvaltningen ikke foretaget noget for at udfinde adresse i Malaysia. Derfor ikke utilregnelig uvidenhed om opholdssted. © 2003 KPMG

Forældelse SSL § 35, stk. 4: "Krav afledt af en skatteansættelse foretaget efter stk. 1, nr. 4, 7 og 8, er ikke undergivet forældelse efter lov nr. 274 af 22. december 1908 om forældelse af visse fordringer." © 2003 KPMG

Forældelse For en række situationer omfattet af SSL § 35, vil den 5 årige forældelse typisk være afbrudt eller suspenderet Efter nr. 1 og 5 vil der normalt være suspension, som følge af utilregnelig uvidenhed Nr. 4, 7 og 8 nu direkte undtaget fra 1908-loven Nr. 2, 3 og 6 i praksis de eneste hvor den 5-årige forældelse har betydning © 2003 KPMG

Forældelse 20-årig forældelse gælder ubetinget for alle krav (Bagvedliggende hovedregel) DL 5-14-4. © 2003 KPMG

Praksisændringer Legalitetsprincippet (Princippet om lovmæssig forvaltning) NB: Skat er forvaltningsret. GRL § 3 og GRL § 43 (Basis / fundamentet) Handling kræver bemyndigelse En retsakt må ikke stride mod trinhøjere norm © 2003 KPMG

Praksisændringer Hjemmelskravet Affødte retsgrundsætninger Forbud mod magtfordrejning (princippet om saglige hensyn) Forbud mod skøn under regel (princippet om det pligtmæssige skøn) Forbud mod usaglig forskelsbehandling (Princippet om at lige forhold stilles lige i retlig henseende) - Lighedsgrundsætningen Forbud mod uforholdsmæssighed (Proportionalitetsprincippet) © 2003 KPMG

Praksisændringer Ulovlig praksis kan ikke opretholdes (følge af legalitetsprincippet) Ændre praksis til skade for borgeren med fremadrettet virkning - UfR 1983.8 HD (hvor begge fortolkninger er OK i forhold til legalitetsprincippet) Ændring af praksis kan være i udfyldning, dvs. såvel i relation til fortolkning som i relation til skønsudøvelse. © 2003 KPMG

Praksisændringer Støtte ret på generelle udsagn (generelle retsakter) Hvad er administrativ praksis ? Støtte ret på generelle udsagn (generelle retsakter) Række konkrete afgørelser (mønsterdannelser) skaber praksis. © 2003 KPMG

Praksisændringer Generelle retsakter Tjenestebefalinger Anordninger (BKG) Ligningsvejledningen (cirkulærestatus) TfS 1994.295 ØLD © 2003 KPMG

Praksisændringer Landsrettens bemærkninger i TfS 1994.295 ØLD: De af Told- og Skattestyrelsen årligt udarbejdede og offentliggjorte ligningsvejledninger må antages at være udtryk for den praksis, som ligningsmyndighederne følger, og som skatteborgerne derfor som udgangspunkt bør kunne indrette sig i tillid til som værende udtryk for gældende ret på området. I hvert fald i det foreliggende tilfælde, hvor bestemmelsen i ligningsvejledningen for 1986 K.2.2.3 efter sin formulering ikke giver mulighed for afvigende praksis, og hvor sagsøgte, Skatteministeriet, ikke har godtgjort, at den faktisk er blevet fraveget, findes sagsøgeren, der foretog ejendomshandlen i tillid til bestemmelsen, uanset de af sagsøgte fremhævede konkrete omstændigheder ved handelen ikke efterfølgende at burde pålignes skat af maskeret udlodning i strid med bestemmelsen. © 2003 KPMG

Praksisændringer Praksis er gældende og derfor bindende indtil relevant ændring (fremadrettet skærpelse) Skærpelse mellem aktionær-selskab ophævelse af +/- 15%-reglen. TS-cirkulære 2000-5 Værdiansættelse af fast ejendom ved overdragelse mellem interesseforbundne parter. Cirkulæret er af 15. marts 2000 og ifølge pkt. 4 er virkningstidspunktet "aftaler om overdragelse indgået den 1. april 2000 eller senere". © 2003 KPMG

Praksisændringer Tidligere ligningspraksis for den enkelte person Beslægtet situation. Forventningsprincippet. Retsbeskyttelse af individuelle forventninger som hindring mod revision. SKM 2003.412 ØLR (opfattelse af 1 døgns beboelse EBL § 8 ikke reel beboelse - trods påstand om kommunens oplysning herom). © 2003 KPMG

Praksisændringer Stadigt vigtigere at kunne sondre som følge af SSL § 35, stk. 1, nr. 7. Ikke hindret af forældelse i 1908-loven ! Underkendelse af praksis i enkeltsager - vil begrunde genoptagelseskrav hos andre i lige forhold. Ses i dagligdagen ved Told*Skats udstedelse af genoptagelsescirkulærer. © 2003 KPMG

Praksisændringer SSL § 35, stk. 1, nr. 7 NB:Kræver ikke cirkulære ! Endelig praksisunderkendelse ! Ikke blot individuelle parallelle sager (eks. i et I/S eller K/S) men skal beviseligt være udtryk for adm. praksis. TS-Cirk. 2001-03 (TfS 1999.850 EF & TfS 2000.813 Hævet ankesag) TS-Cirk. 2001-14 (TfS 2000.560 HD) TS-Cirk. 2001-15 (TfS 1998.199 HD) TS-Cirk. 2002-12 (SKM 2001.372 LSR) © 2003 KPMG

Praksisændringer SSL § 35, stk. 1, nr. 7 TS-Cirk.2002-18 (TSS egen ændring ingen genoptagelse efter SSL § 35) TS-Cirk. 2003-03 (SKM 2002.571 HD) SKM 2002.627 VLD (Aktieafgift afholdt af selskab ikke anset for maskeret udlodning) Klar praksisændring uden TS-Cirk. (KPMG har vundet en konkret sag) Husk at høre regionen, jf. interne retningslinier. © 2003 KPMG

Praksisændringer TS-cirk. 2002-18 TSS-medd. (SKM 2002-323) TS-cirk. 2003-28 Indskrives i LV 2004-1 Pristalsregulering - EBL - indgangsværdier 1993-reformen. Lovlig praksis ? Ophævelsescirkulære en "hybrid" - juridisk misk-mask. Fremadrettet ophævelse = skærpelse - men begrundet i manglende hjemmel til praksis !! Pilotsag SKM 2003.173 LSR indbragt for Vestre Landsret. © 2003 KPMG

Praksisændringer Summa: Afgrænses over for individuelle forhold (uden for praksis) Afgrænsning af om der foreligger en endelig underkendelse. Afgrænses over for retskraft i de konkrete sager - konkrete ændringsafgørelser skal i formel henseende i det konkrete forhold (retskraft) følges, jf. SKM 2003.393 DEP. © 2003 KPMG

Sagsbehandlingsfejl Enkelte sagsbehandlingsreglers karakter skal undersøges ! Kompetenceforskrifter / Garantiforskrifter / eller ordens-forskrifter ? Virkning af sagsbehandlingsfejl - ugyldighedsvurderingen ! © 2003 KPMG

Sagsbehandlingsfejl Evt. ugyldighed Garantiforskrifter ctr. ordensforskrifter Generel eller/og konkret væsentlighedsvurdering Kompetencemangler altid væsentlige (hænger sammen med hjemmelskravet) © 2003 KPMG

Sagsbehandlingsfejl Nørgaard og Garde, Forvaltningsret Sagsbehandling, DJØF s. 329.  »..Man kan måske mere forsigtigt udtrykke retsstillingen på den måde, at hvis sagsbehandlingsfejl efter en generel vurdering ikke kan antages at påvirke afgørelsens indhold, vil afgørelsen trods fejlen være gyldig. Hvis derimod fejlen efter en generel vurdering kan antages at påvirke afgørelsens indhold, bevirker det, at afgørelsen bliver ugyldig, medmindre det påvises at fejlen i det konkrete tilfælde har været uden betydning«. © 2003 KPMG

Sagsbehandlingsfejl Annullation Hvilken afgørelse annulleres ? TfS 1999.486 HD (Rytter Jensen) © 2003 KPMG

Afhjælpning (reparation) Reparation - hvornår ? TfS 2002.203 HD (Toldsag - TSS reparerer som klageinstans på den fejlagtige begrundelse fra TSR) TfS 1999.291 ØLD ctr. TfS 1999.132 ØLD TfS 1989.463 Ø (LSR havde ikke afhjulpet manglen) © 2003 KPMG

Officialprincippet (maksimen) Forvaltningsansvar ! Vejl. til forvaltningsloven pkt. 199 Undersøge så langt at forsvarlig afgørelse kan træffes. Ved partens hjælp / processuel skadevirkning Krav om individuel sagsbehandling TfS 2002.151ØLD Krav om tilstrækkelig oplysning - SKM 2003.27 ØLR © 2003 KPMG

Partshøring Skattestyrelsesloven SSL § 3, stk. 4 (agter) Forvaltningsloven FVL §§ 19 - 21 (obligatoriske høring) Skattestyrelsesloven SSL § 3, stk. 4 (agter) SSL § 21, stk. 3 (sagsfremstilling - SAN + møde) SSL § 14, stk. 4 (agter + sagsfremstilling - Told- Skat) SSL § 12 A (Selskabsligning) SSL §§ 26 og 27 (LSR) © 2003 KPMG

Partshøring (agterskrivelse mv.) TfS 1997.105 LSR (manglende revideret agter) TfS 1994.772 LSR og TfS 2001.522 LSR (manglende sagsfremstilling) TfS 2001.518 (ikke indkaldt til møde i SAN - > ugyldig) TfS 2002.580 Ø (ikke ugyldighed - ingen materielle indsigelser) TfS 2002.792 Ø (ikke ugyldighed - ingen materielle indsigelser - konkret væsentlighedsvurdering) TfS 2001.198 HD (rette part - sambeskatning ikke ugyldighed) LSR 2003 af 18. august (Forkert part - sambeskatning - ugyldighed) © 2003 KPMG

Notatpligt OFL § 6 - gøre notat vedr. en sags faktiske omstændigheder. Får betydning for officialmaksimen, aktindsigt og begrundelse. © 2003 KPMG

Aktindsigt Parter i afgørelsessag Hovedregel: fuld adgang, jf. FVL § 9, stk. 1 Undtagelse 1: Sagstyper Sager om strafferetlig forfølgning, § 9, stk. 3 Sager om ansættelse og forfremmelse, § 10, 2, modif: Egne forhold Undtagelse 2: Dokumenttyper Interne, § 12 / Fortrolige § 14 Undtagelse 3: Oplysninger Fortrolige §15 © 2003 KPMG

Udtaleret FVL § 21 parten kan på ethvert tidspunkt forlange at sagens udsættes med henblik på at parten afgiver en udtalelse. Undt. FVL § 21, stk. 2, nr. 1 (hensyn til frister) © 2003 KPMG

Begrundelse FVL § 22: skriftlige afgørelser, der ikke giver fuldt ud medhold ikke krav om særskilt begrundelse henvisning til tidligere begrundelse, TfS 1996.474 LSR, SKM 2001.54VLD forklaring på indholdet, forstå og vurdere påklage © 2003 KPMG

Begrundelse - FVL § 24 (indhold) Retsregler Undt: TfS 1996.920LSR Stillingtagen til relevante indsigelser. Allerede fordi. Ved administrativt skøn tillige hovedhensyn, der er tillagt vægt Ved suspension begrunde denne SKM 2003.248 ØLR (ugyldighed) Stk. 2 Om fornødent kort oplyse om faktiske omstændigheder © 2003 KPMG

Begrundelse Garantiforskrift: Manglende begrundelse ! Mangelfuld begrundelse ! © 2003 KPMG

Inhabilitet Garantiforskrift (grænser til kompetence) UfR 1999.986 Ø (Den stakkels landmand) © 2003 KPMG

Almindelig god skik Ordensforskrifter ikke ugyldighedsbegrundende SKM 2003.412 ØL (Medlem af ankenævn gabte under forelæggelse - ikke sagsbehandlingsfejl) © 2003 KPMG

Juridisk metode (Skattejuridisk metode) Legalitetsprincippet Retskilder Fortolkning © 2003 KPMG

Juridisk metode Hvordan er metoden ? Er den uforanderlig eller dynamisk ? Kan der siges noget generelt ? © 2003 KPMG

Juridisk metode Tankeskemaet / Den retlige subsumption Subsumptionen er udtryk for retlig henføring af faktum under jus, hvilket leder over i retlig konklusion (afgørelse) © 2003 KPMG

Juridisk metode Tankeskemaet kræver to forhold: Solidt kendskab til oplysningsprocessen i relation til faktum Solidt kendskab til skatteregler (retskilderne) og disses formål Solidt kendskab til de "værktøjer", der indgår ved afgrænsningen/fortolkningen/udfyldningen af faktum og retskilder. © 2003 KPMG

Juridisk metode Metoden kommer på prøve alt afhængig af hvor man er placeret. Afledt spørgsmål er metoden "domstolscentreret" eller "polycentrisk", dvs. mangeartet alt afhængig af hvor regelanvender er placeret. --> Jura ctr. politik Vigtigt --> klare brud på juridisk metode kan medføre offentligretligt culpa (ansvarspådragende adfærd) Se TfS 1999.557 VLD. © 2003 KPMG

Retskilderne Skrevne kilder (legalitetskæden skal kunne fornemmes fra GRL-lov-bkg-cirk-afgørelse) Uskrevne kilder © 2003 KPMG

Retskilderne Typisk generelle og dermed ufærdige ! Kræver udfyldning ! Spændvidde fra fortolkning til skøn ! © 2003 KPMG

Tolkningsvarianter Præciserende Indskrænkende Udvidende (Tolkningsresultatet) Objektiv Subjektiv Formålssøgende (Tolkningsbegrundelser) © 2003 KPMG

Tolkningsmaksimer Modsætningsslutning (e.c.) Parallelslutninger A fortiori-slutninger (analogi) © 2003 KPMG

Tolkningshensyn Praktisk rimelige i forhold til det af Folketinget forudsatte ! Borgerens retsbeskyttelse i balance med systemhensynet ! Hensynet til administrationen har en vis vægt, hvor lige meget taler for det ene og det andet hensyn, jf. UfR 1965 B 250 Højesteretsdommer Spleth. © 2003 KPMG

Tolkningsprincip på skat ? Principielt almindelig metode som for andre retsområder ! Grl § 43 TfS 1993.209 ØLD "Enhver fortolkning som går ud over en lovs ordlyd - må navnlig når det er en lovbestemmelse, der regulerer skattebetalinger - af retssikkerhedsmæssige grunde kræve klar støtte i lovens forarbejder." © 2003 KPMG

Skønsudøvelse Udmålingsskøn (Værdiskøn) Fordelingsskøn (Værdiskøn) Bevisskøn (faktum) © 2003 KPMG

Skønsudøvelse Skønnet er aldrig frit ! Altid en underliggende bemyndigelseslov ! Retsgrundsætningerne kræver at skønnet udøves sagligt, og at alle relevante hensyn inddrages. © 2003 KPMG

Højesterets rolle i skattesager 1996 - et rædselsår for skatteforvaltningen TfS 1998.137 DEP Juristen 2001, nr. 2, side 65 Højesteretsdommer Jørgen Nørgaard. © 2003 KPMG

Status anno 2003 Driftsomkostninger (Retssikkerhed - ekstensiv fortolkning) TfS 1996.663HD (grønthandleren) TfS 2002.405 HD (Gårdejer med kattehold) TfS 2002.1036 HD (Coloplast - fradrag for favørkurs) Administrative hensyn (Snæver fortolkning) TfS 2003.426 HD (Ligningslovens § 33 A - gunstig praksis uden hjemmel - 42 dage er 42 dage konkret og ikke efter et gennemsnitsprincip) © 2003 KPMG

Status anno 2003 Hensigts- formålsbetragtninger (teleologisk) TfS 2003.266 HD (parcelhusreglen) Faktuel status uden sammenhæng med vurderingsstatus. Dermed blev tidligere beboelse ligegyldig og avancebeskatning skulle gennemføres. NB: Gælder ikke udleje til beboelsesformål, hvor tidligere egen benyttelse ! Realøkonomisk- forretningsmæssig sædvanlighed TfS 2002.788 HD Virksomhedsophør med successiv afhændelse af aktiver (bevarelse af blot én enkelt kontrakt ad TV og Video) Fremførsel af tabsfradrag til senere, hvor det sidste driftsmiddel er solgt til brug for planlægning mod udjævning af indtægter fra anden virksomhed kunne ikke accepteres. © 2003 KPMG

Status anno 2003 SKM 2003.338 HD Interessefællesskab - skærpede beviskrav - tilsidesættelse af aftalt form og vilkår ved overdragelse af ejendom. Civilretligt gyldigt, men skattemæssigt ændret værdiansættelse. Dommen afspejler respekt for administrationens skøn i så henseende ved at skabe bevisregler, som skal løftes af borgeren. © 2003 KPMG

kpmg