Refleksion i kommunikationen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Nina Tange Aarhus Universitet
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Kompetencebroen
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Innovation og iværksætteri
Nyt ansvar.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Supervision og faglig feedback
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Kommunikation og vejledning
Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Den anerkendende interviewform
Green Field - fremtidens byggeplads!
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hvordan spørger man anerkendende?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Skrivekursus 1.e ..
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Målrettet kommunikation
3-timersmødet 2017.
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
3-timersmødet 2017.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Refleksion i kommunikationen En enkel model

Refleksion i gruppearbejde Formål: Øve gruppen i at være anerkendende Fremme lysten til at fremad i stedet for fokusere på, hvad der er sket, og hvordan tingene er nu At hjælpe hinanden med at se nye perspektiver / nye vinkler

Opgave: God ledelse 5 minutter individuelt: Tænk på situationer hvor du har oplevet god ledelse. Hvad var det, der kendetegnede disse situationer? Kan disse kendetegn dyrkes i fremtiden?

Beskrivelse af roller i gruppearbejdet Fokusperson: Fortæller - beskriver Interviewperson: Spørger ”lyttende” Hvad, hvem, hvilke, hvor? (IKKE hvordan eller hvorfor – endnu!) Observatører: Følger med i samtalen tavse og aktivt lyttende fra sidelinien (blandt observatørerne udpeges en tidtager)

Gruppearbejdets forløb 15 min. Reflektionsrum 1: Interviewer - fokusperson 15 min. Refleksionsrum 2: Refleksion: Interviewer – observatører Fokusperson for sig selv 15 min. Refleksionsrum 1: Interview Interviewer- fokusperson 15 min. Refleksionsrum 3: Samlet refleksion om proces og vision

Refleksionsrum 1 15 min. Udvikling af scenariet starter således: Interviewer Fokusperson Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse

Refleksionsrum 2 Optakt: Dialogen mellem interviewer og fortæller afbrydes (ca. midt i forløbet) Refleksionsrummet: Observatører og interviewer udgør derefter sammen et reflekterende team, dvs.: Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger

Refleksionsrum 2 15 min. Refleksion (ca. midtvejs i interview) Fokusperson vender ryggen til, lytter, reflekterer, noterer og er tavs Interviewer og observatører har en reflekterende kommunikation om åbninger i samtalen Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger, som intervieweren bør spørge ind til – ud fra hvad de selv tænker om det

Refleksionsrum 1 15 min. Udvikling af scenariet fortsætter: Interviewer Fokusperson Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse

Refleksionsrum 3 15 min. Hele gruppen reflekterer samlet over: Processen: Overraskelser Bekræftende oplevelser Erfaringer til næste interview Visionen om god ledelse Punkter der bør noteres Punkter der udforskes yderligere ved næste interview

Retningslinier Intervieweren styrer samtalen: Spørg så Fokuspersonen kommer til at tænke og tale om sin fremtid fra nye vinkler Skift indhold i spørgsmålene i retning af noget du mener kan være interessant MEN følg åbninger i samtalen så langt som muligt dvs.: Spørg ind til og gå i dybden for at forstyrre! MEN stadig: hvem, hvad, hvilke, hvor?

Interviewers rolle Vejledende principper for IP: Hold fokusperson og scenariet adskilt Husk scenariet er ikke objektivt men er et udtryk for den måde FP tænker fremtiden på Husk at det er FP´s forståelse som IP skal lytte sig ind til – IP skal ikke give udtryk for sin egen forståelse!!