Refleksion i kommunikationen En enkel model
Refleksion i gruppearbejde Formål: Øve gruppen i at være anerkendende Fremme lysten til at fremad i stedet for fokusere på, hvad der er sket, og hvordan tingene er nu At hjælpe hinanden med at se nye perspektiver / nye vinkler
Opgave: God ledelse 5 minutter individuelt: Tænk på situationer hvor du har oplevet god ledelse. Hvad var det, der kendetegnede disse situationer? Kan disse kendetegn dyrkes i fremtiden?
Beskrivelse af roller i gruppearbejdet Fokusperson: Fortæller - beskriver Interviewperson: Spørger ”lyttende” Hvad, hvem, hvilke, hvor? (IKKE hvordan eller hvorfor – endnu!) Observatører: Følger med i samtalen tavse og aktivt lyttende fra sidelinien (blandt observatørerne udpeges en tidtager)
Gruppearbejdets forløb 15 min. Reflektionsrum 1: Interviewer - fokusperson 15 min. Refleksionsrum 2: Refleksion: Interviewer – observatører Fokusperson for sig selv 15 min. Refleksionsrum 1: Interview Interviewer- fokusperson 15 min. Refleksionsrum 3: Samlet refleksion om proces og vision
Refleksionsrum 1 15 min. Udvikling af scenariet starter således: Interviewer Fokusperson Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse
Refleksionsrum 2 Optakt: Dialogen mellem interviewer og fortæller afbrydes (ca. midt i forløbet) Refleksionsrummet: Observatører og interviewer udgør derefter sammen et reflekterende team, dvs.: Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger
Refleksionsrum 2 15 min. Refleksion (ca. midtvejs i interview) Fokusperson vender ryggen til, lytter, reflekterer, noterer og er tavs Interviewer og observatører har en reflekterende kommunikation om åbninger i samtalen Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger, som intervieweren bør spørge ind til – ud fra hvad de selv tænker om det
Refleksionsrum 1 15 min. Udvikling af scenariet fortsætter: Interviewer Fokusperson Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse
Refleksionsrum 3 15 min. Hele gruppen reflekterer samlet over: Processen: Overraskelser Bekræftende oplevelser Erfaringer til næste interview Visionen om god ledelse Punkter der bør noteres Punkter der udforskes yderligere ved næste interview
Retningslinier Intervieweren styrer samtalen: Spørg så Fokuspersonen kommer til at tænke og tale om sin fremtid fra nye vinkler Skift indhold i spørgsmålene i retning af noget du mener kan være interessant MEN følg åbninger i samtalen så langt som muligt dvs.: Spørg ind til og gå i dybden for at forstyrre! MEN stadig: hvem, hvad, hvilke, hvor?
Interviewers rolle Vejledende principper for IP: Hold fokusperson og scenariet adskilt Husk scenariet er ikke objektivt men er et udtryk for den måde FP tænker fremtiden på Husk at det er FP´s forståelse som IP skal lytte sig ind til – IP skal ikke give udtryk for sin egen forståelse!!