Skolereform august 2014……………… SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Skolereform august 2014……………… v/ Pædagogisk udviklingskonsulent Thomas Petersen
SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvorfor? Det faglige niveau i folkeskolen skal forbedres! 15 % af eleverne har ikke funktionelle læsekompetencer, når de forlader grundskolen. 5 % vurderes til at være stærke læsere. 17 % af eleverne vurderes til ikke at have funktionelle matematikkompetencer. 17 % af eleverne vurderes til ikke at have funktionelle naturfagskompetencer. 95 % målsætningen. Ny og anderledes skoledag! Mange lærere har svært ved at yde en differentieret undervisning, der tager højde for forskelle mellem de enkelte elever.
Styrker i den danske folkeskole: SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvad kan vi? Styrker i den danske folkeskole: Danmark ligger i top i en international undersøgelse af, hvordan skolesystemer, skoler og lærere i hele verden forbereder eleverne på deres fremtidige liv som samfundsborgere. Danske elever er gode til at forstå og deltage i demokratiske processer. Både elever og lærere oplever en god debatkultur og et godt socialt klima på skolen. Danmark er i top, når det gælder klassens debatklima. Forældre har grundlæggende stor tillid til lærere. Skolelærere hører til blandt de mest troværdige faggrupper.
SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes, blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Reformen af folkeskolen er baseret på tre overordnede indsatsområder: En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få, klare mål og regelforenklinger
SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Ved lovændring indføres en længere og varieret skoledag: Forhøjelse af dansk i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af matematik i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. En ugentlig lektion fra 8. klasse i geografi flyttes til 7. klasse, således at der sker en udjævning af timerne mellem de to klassetrin.
SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Den understøttende undervisning Centralt omdrejningspunkt i udviklingen af folkeskolen, idet den vil give mulighed for nytænkning, for nye lærings- og aktivitetsformer: Træning Automatisering af faglige færdigheder (fx intensive læse- og matematikkurser) Faglig fordybelse Særlige talentforløb til fagligt stærke elever Emneorienterede forløb (fx i innovation og iværksætter) Læringsaktiviteter i relation til de obligatoriske emner (Timeløse fag: uddannelses-, erhvervsorientering, trafik mv.) Samarbejde med det lokale idræts-, kultur og foreningsliv Løbende individuel feedback og opfølgning Tværgående emner Arbejde med elevernes sociale kompetencer og alsidige udvikling Motivation Trivsel. Mv.
Hvad er ellers nyt ? SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Understøttende undervisning Flere timer i skolen (mindre tid i SFO, Klub mv.) Nye personale grupper Mere idræt, motion og bevægelse (svarende til 45 minutter i gennemsnit om dagen). Klasselærer rollen? Evaluering og test Elevsamtaler Lektiehjælp Obligatorisk for skolerne at tilbyde, men frivilligt for eleverne at deltage Lektiehjælpen placeres om eftermiddagen i ydertimerne Frem til folketingsvalg Nye regler for holddannelse Skolerne skal i højere grad åbne sig over for det omgivende samfund Inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen Løft af kompetenceniveauet Principper for forældreansvar vedr. barnets skolegang Skolebestyrelsens sammensætning
Hvad der virker i skolen (1:2) SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvad der virker i skolen (1:2) Forskning viser, at elever lærer mere i løbet af skoledagen, når: Kilde: ”En ny folkeskole” fra KL Eleverne har tydelige læringsmål for deres faglige og personlige udvikling, og når de er i hyppig dialog med en lærer om deres resultater og indsats. Eleverne træner selv (arbejder individuelt), og når de arbejder sammen med andre. Eleverne arbejder med praktiske og eksperimenterende aktiviteter i og uden for skolen. Eleverne bliver passende udfordret i forhold til deres niveau og kapacitet, så de hele tiden lærer mere.
Hvad der virker i skolen (2:2) SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvad der virker i skolen (2:2) Kilde: Input, Proces and Learning in primary and lower secondary schools”. Skoleledelse: Håndtering af HR Varetagelse af den pædagogiske ledelse Skolekultur: Elevsammensætningen på skolen Skole-hjem-samarbejde Respekt for lærergerningen Kilde: Positive effekter (Hattie 2009) Fravær af uro i klassen. Synlig og lærerstyret undervisning. Tydelige mål og feedback til eleven.
SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvilke initiativer synes I der skal tages, for at styrke skolens virksomhed og kvaliteten i forhold til: Eleverne? Skolehverdagen? Lærerne? Ledelsen? Forældrene? I har ca. 5 minutter til hvert tema.
SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Slut