Skolereform august 2014………………

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Skolereform august 2014……………… SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Skolereform august 2014……………… v/ Pædagogisk udviklingskonsulent Thomas Petersen

SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvorfor? Det faglige niveau i folkeskolen skal forbedres! 15 % af eleverne har ikke funktionelle læsekompetencer, når de forlader grundskolen. 5 % vurderes til at være stærke læsere. 17 % af eleverne vurderes til ikke at have funktionelle matematikkompetencer. 17 % af eleverne vurderes til ikke at have funktionelle naturfagskompetencer. 95 % målsætningen. Ny og anderledes skoledag! Mange lærere har svært ved at yde en differentieret undervisning, der tager højde for forskelle mellem de enkelte elever.

Styrker i den danske folkeskole: SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvad kan vi? Styrker i den danske folkeskole: Danmark ligger i top i en international undersøgelse af, hvordan skolesystemer, skoler og lærere i hele verden forbereder eleverne på deres fremtidige liv som samfundsborgere. Danske elever er gode til at forstå og deltage i demokratiske processer. Både elever og lærere oplever en god debatkultur og et godt socialt klima på skolen. Danmark er i top, når det gælder klassens debatklima. Forældre har grundlæggende stor tillid til lærere. Skolelærere hører til blandt de mest troværdige faggrupper.

SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes, blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Reformen af folkeskolen er baseret på tre overordnede indsatsområder:   En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få, klare mål og regelforenklinger

SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Ved lovændring indføres en længere og varieret skoledag: Forhøjelse af dansk i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af matematik i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. En ugentlig lektion fra 8. klasse i geografi flyttes til 7. klasse, således at der sker en udjævning af timerne mellem de to klassetrin.

SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Den understøttende undervisning Centralt omdrejningspunkt i udviklingen af folkeskolen, idet den vil give mulighed for nytænkning, for nye lærings- og aktivitetsformer: Træning Automatisering af faglige færdigheder (fx intensive læse- og matematikkurser) Faglig fordybelse Særlige talentforløb til fagligt stærke elever Emneorienterede forløb (fx i innovation og iværksætter) Læringsaktiviteter i relation til de obligatoriske emner (Timeløse fag: uddannelses-, erhvervsorientering, trafik mv.) Samarbejde med det lokale idræts-, kultur og foreningsliv Løbende individuel feedback og opfølgning Tværgående emner Arbejde med elevernes sociale kompetencer og alsidige udvikling Motivation Trivsel. Mv.

Hvad er ellers nyt ? SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Understøttende undervisning Flere timer i skolen (mindre tid i SFO, Klub mv.) Nye personale grupper Mere idræt, motion og bevægelse (svarende til 45 minutter i gennemsnit om dagen). Klasselærer rollen? Evaluering og test Elevsamtaler Lektiehjælp Obligatorisk for skolerne at tilbyde, men frivilligt for eleverne at deltage Lektiehjælpen placeres om eftermiddagen i ydertimerne Frem til folketingsvalg Nye regler for holddannelse Skolerne skal i højere grad åbne sig over for det omgivende samfund Inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen Løft af kompetenceniveauet Principper for forældreansvar vedr. barnets skolegang Skolebestyrelsens sammensætning

Hvad der virker i skolen (1:2) SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvad der virker i skolen (1:2) Forskning viser, at elever lærer mere i løbet af skoledagen, når: Kilde:  ”En ny folkeskole” fra KL Eleverne har tydelige læringsmål for deres faglige og personlige udvikling, og når de er i hyppig dialog med en lærer om deres resultater og indsats. Eleverne træner selv (arbejder individuelt), og når de arbejder sammen med andre. Eleverne arbejder med praktiske og eksperimenterende aktiviteter i og uden for skolen. Eleverne bliver passende udfordret i forhold til deres niveau og kapacitet, så de hele tiden lærer mere.

Hvad der virker i skolen (2:2) SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvad der virker i skolen (2:2) Kilde: Input, Proces and Learning in primary and lower secondary schools”. Skoleledelse: Håndtering af HR Varetagelse af den pædagogiske ledelse Skolekultur: Elevsammensætningen på skolen Skole-hjem-samarbejde Respekt for lærergerningen Kilde:  Positive effekter (Hattie 2009) Fravær af uro i klassen.             Synlig og lærerstyret undervisning. Tydelige mål og feedback til eleven.              

SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Hvilke initiativer synes I der skal tages, for at styrke skolens virksomhed og kvaliteten i forhold til: Eleverne? Skolehverdagen? Lærerne? Ledelsen? Forældrene? I har ca. 5 minutter til hvert tema.

SOLRØD KOMMUNE SKOLE OG DAGTILBUD Slut