It og av – alle lærere med

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Arbejdspladsudvikling
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Det udvidede klasserum
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Lean Netværk AAU.
Regional strategi og kompetenceudvikling
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Velkommen til Hvordan fylder jeg lærerværelset ind i LærerIntra? LærerIntra kan erstatte lærerværelsets opslagstavler og fungere som skolens arkiv for.
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Strategisk kompetenceudvikling
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Michael Hald Konsulent, KL
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Præsentationens transcript:

It og av – alle lærere med et projekt med fokus på bl.a. kompetenceudvikling og vidensdeling Jakob Hoffmann, inspektor

Baggrund Tidligere it-projekt Fokus på: Google Apps, interaktive tavler, clickers, vodcast, e-bøger, facebook, Khan Academy m.m. Medvirkende: 10 lærere (frontløbere og mere ”alm. lærere”) To ”bonus”indsigter: It-implementering kræver ekstraindsats og er derfor svært at brede ud Behov for samlet it-strategi Mål for brugen skal i første række Support, vedligeholdelse osv. skal planlægges Kompetenceudvikling skal gennemtænkes Økonomiske rammer skal fastlægges og fremskrives

Svært at få alle med… ”Mange skoler mangler en strategi for, hvordan it skal implementeres i undervisningen. I stedet lader ledelsen ofte ildsjæle udvikle ideer og projekter og forventer så, at det siver ud på resten af skolen, men meget tyder på, at det ikke sker. I stedet bliver det øprojekter uden vidensdeling.” Nikolaj Frydensberg Elf Gymnasieskolen 7. apr. 2012

Nyt projekt = Alle lærere med Hvordan går man fra 10 ildsjæle til de fleste lærere? Hvilke kompetenceudviklingstiltag skal til, hvis ønsket er at ”få alle med”? Hvordan kan man sikre, at introduktionen af it-læremidler fungerer på en måde, der ikke afskrækker lærere, som ikke er ”ildsjæle” i forhold til it? Hvordan sikrer man, at den ekstra arbejdsindsats, der ofte er knyttet til arbejdet med it-læremidler i starten for den enkelte lærer, giver udbytte for andre (vidensdeling)? Hvordan kan vi lære af andre gymnasier?

Struktur 2 lærere har fået 100 timer hver til ren pædagogisk it skift fra it-vejledere med megen fokus på teknik til rene kompetenceudviklere og pædagogiske superbrugere (it-teknikere står for det andet) De første projekter (mindst 60 % af lærerne skal være involverede) Få sat gang i bred brug af interaktive tavler hos lærerne Undersøge mulighederne i iPads til lærerne få 25 lærere til at rette digitalt på iPad og til at lave screencastet undervisningsmateriale Brug af Google Apps i hele klasser og bredt på skolen

Kompetenceudviklingsstrategier Forskellige kompetenceudviklingsstrategier planlagt Tavler: En-til-en-læring med tilbud om support i første modul, hvor tavlen bruges iPads: Udviklingsgruppe med fast møderække og fastlagte temaer. Klar beskrivelse af mål og forventninger Google Apps: Tilknytning til bestemt klasse, lærergruppe som udviklingsgruppe, løbende, men ustruktureret kontakt og tilbud om ”kurser”, supervision, workshops, ideer til brugen m.m. Suppleres efterhånden

Inspiration Vi vil lade os inspirere af forskellige interessante tiltag: Digitale skoler i Vejle – fokus på kompetenceudvikling, praksisnær læring – ikke kurser ude i byen, men f.eks. lærere, der følger hinanden, elevsuperbrugere, vidensstaffetter, blog http://digitalkompetence.blogspot.dk/ Elever som superbrugere og supportere, helpdesk på biblioteket, hjælp til lærerne osv. – eks. Grøndalsvængets skole. Supervision– SCKK-støttet projekt (AU, Langkjær, Risskov og Vejen gymnasier)http://tdm.au.dk/fileadmin/www.humaniora.au.dk/center_for_undervisningsudvikling/publikationer/arbejdspapirer/supervision.pdf It-vejleder lektiecafé – på skolen og virtuelt. Standby support pr. telefon i opstartsperioder. Uformelle workshops og fælles forberedelse i f.eks. faggrupper (hvordan motiveres til at komme?). Udviklingsforløb i SCKK om digital læring og praksis (virtuel uv.) Fremstilling af hjemmesider, wikis, blogs om pædagogisk it-brug – eks. http://www.it-torvet.dk/ It-ressourcepersoner knyttet til studieretninger (Borupgaard) eller til fagområder. Osv….

Netværk Administrativt it-fællesskab under afvikling (afskaffelse af fælles server), men pædagogisk samarbejde og vidensdeling under opbygning. 5 gymnasier – jævnlige møder blandt it-vejlederne, med vidensdeling som formål. Små oplæg og erfaringsudveksling. Ideer om mere struktur – evt. fælles blog med gode råd, screen castede introduktioner, materiale-deling, brug af hinandens superbrugere m.m.

Konference Fælles konference (evt. med andre interesserede) Ideer til mulige oplægsholdere It-kompetencer og kritik af hovedløse indkøb -> it-strategi: Karin Levinsen Om it-kompetenceudviklingsstrategier i Vejle – Mads Bo-Kristensen Om videndeling og it – Jørgen Bang Om kompetenceudvikling af lærere med e-læringsmoduler: Bent B. Andresen Netunderstøttelse af læring og kommunikation: Christian Dalsgaard Erfaringer med it og undervisning: Helle Mathiasen Evalueringsstrategier: Michael Andersen Diskussion og erfaringsudveksling – Hvad gør vi, ved vi, hvad der virker, kan vi hjælpe hinanden og vidensdele på tværs?

Behov for samlet it-strategi? Hvis alle elever fx skal på Google Apps, så skal man sikre sig, at det trådløse net virker, at eleverne har bærbare med osv.. Hvorfor skal de på, hvad vil vi med det? Kan lærerne bruge det? Hænger det sammen med andre indsatsområder – fx ny skriftlighed osv…? Det er vel sket på skoler, at man har indkøbt interaktive tavler, iPhones osv. bare for at se, ”om det måske kan bruges til noget?”

It-strategi (eksempler) Skal bygges op med udgangspunkt i mål Hvad skal it bruges til, hvordan (og hvorfor) skal det understøtte og udvikle undervisningen? To slags mål: Som middel: Interaktive tavler kan motivere og appellere til flere intelligenstyper (lægger op til mere brug af lyd, film, billeder, interaktivitet osv.), de kan gemme og samle information, de gør det nemt at fremhæve pointer fra tidligere timer osv. Som mål i sig selv: Eleverne skal kunne skrive kollaborativt, netbaseret i skyen f.eks. med brug af Google Apps. Hvilken rolle skal it spille på skolen? Skolen skal være kendt for en udbredt brug af it-understøttet undervisning, 90 % af lærerne skal bruge it jævnligt i deres undervisning, vi vil være kendt som papirløs skole, 10-15 lærere skal følge de nyeste udviklinger indenfor it-brug…

Økonomi Hvad er de økonomiske rammer? Sparer en bestemt teknologi i forhold til udgifter indenfor andre områder (skal der købes færre bøger, hvis man har Moodle, skal der kopieres mindre med papirløs klasse?) Ekstraudgifter (e-bøger i papirløs klasse? Opdatering af trådløst netværk, reparationer osv.) Hvordan ser de økonomiske rammer ud i årene, der kommer? (en klasse med betalte iPads bliver til alle elever med betalte iPads?)

Handleplan (eksempler) Målene nås gennem en handleplan. Hvordan skal rammerne være på et bestemt tidspunkt? Der skal være interaktive tavler i alle lokaler. Alle elever skal være oprettet i Google Apps osv. Lokalerne skal kunne indrettes til de forskellige undervisningsformer – f.eks. forskelligt for Google Apps og interaktive tavler som dominerende. Alle elever skal have en bærbar – der skal være en løsning for enkeltelever med økonomiske problemer, der skal være lånebærbare til elever med computere til reparation. Der skal være it-support fra 8-16 hver dag. Hvis interaktive tavler skal udbredes, skal man kunne ringe efter hjælp 8.20-15. Alle interaktive tavler og projektorer skal gennemgås og vedligeholdes månedligt. Der skal være minimum to klasser, der er med i et forsøg med it. Der skal være tilbud om it-kompetenceudvikling i form af 60 timer til en-til-en, 60 timer til supervision, ”lektieværksted” en gang månedligt osv.

Evaluering (eksempler) Der skal være en plan for evaluering Tilfredsheden med skolens it-udstyr skal stige til min. 70 i elevtilfredshedsundersøgelsen 2013 Der skal måles før og efter en kompetenceindsats – hvor mange brugte Google Apps før og hvordan, og hvad med efter er brugen steget, hvordan modtager eleverne det? Evalueringsstrategien skal lægge op til konstant tilpasning (it-området er i konstant udvikling – umuligt at lave faste 3.års-planer) Hvad med elevernes udbytte?

Fremtidige idéprojekter Google Apps på skoleplan MeeBook og alt undervisningsmateriale digitalt i en klasse Moodle iPads til elever Udbredt brug af vodcast og lignende som ny skriftlighed Publiceringskanal som f.eks. iTunesU Virtuel undervisning Flipped classroom med uv.videoer Digital dannelses- og kompetenceplan for elever

Diskussionsspørgsmål Hvordan sikrer man, at projektindsigter breder sig ud til alle lærere? Hvordan kompetenceudvikler man bedst alle lærere – kurser, udviklingsgrupper osv.? Hvordan får man ressourcer til det/bruger man ikke så mange ressourcer som i forsøgene? Ved vi, hvad der virker bedst? Hvilke kompetencebehov hos eleverne skal forskellige tiltag understøtte? Hvordan skal en god it-strategi bygges op? Hvordan får eleverne indflydelse, kan de inddrages i kompetenceudvikling og drift? Hvordan kan vi sikre vidensdeling og kan vi lære af hinanden gymnasier i mellem? Er der oplægsholdere, der ville være oplagte for os til konferencen – andre interesserede i at deltage?