Samarbejde bedrift-lærling-skole VVS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er Meritvejen? Meritvejen er den direkte vej til at blive faglært og få svendebrev for erfarne chauffører og andre ansatte i transportbranchen. Være.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Psykoedukation til unge i OPUS
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Lærerprofessionen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Uddannelsesparathed - hvad er det
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Lærerprofessionen.
Regeringens globaliseringsudspil
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Forudsætninger for en god samtale
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Uddannelse for udviklingshæmmede
Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Uddannelse – dit barns fremtid
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Installationsbranchen og elektriker- og vvs-energi-uddannelserne 2018
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Samarbejde bedrift-lærling-skole VVS Oslo 16. Mai 2009 Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Oplæg - program Samarbejde om VVS-erhvervsoplæring – erfaringer og udfordringer fra Danmark Ungdomskultur – erhvervsliv - samfund Lærling – bedrift – skole Hvem er de unge? Den gode læreplads Tips til at gøre den gode læreplads endnu bedre Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Isbryder Hils på en eller to af dine sidemænd og fortæl en god historie om at være i lære/ have en lærling Nationalt Center for Erhvervspædagogik

NCE – Nationalt center for erhvervspædagogik Lærer uddannelse Uddannelses udvikling Skole udvikling NCE – Nationalt Center for Erhvervspædagogik (Yrkespædagogik) Landsdækkende i Danmark: København Odense Århus Det yrkespædagogiske område: Læreruddannelse for yrkeslærere Skoleudvikling på yrkesskoler Uddannelsesudvikling når det gælder yrkesuddannelser Livslang læring for yrkeslærere Grundlæggende pædagogisk uddannelse Efteruddannelse Videreuddannelse Kompetenceudvikling i praksis Kurser for yrkesoplærere Udviklingsprojekter, der fremmer skole-virksomhedssamspillet Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Det erhvervspædagogiske område General pædagogik Erhvervs Kompetencer/ kvalifikationer Hvordan lærer man? Læreruddannelse Grund-efter-videre Forsøgs- og udviklingsarbejde Hvad lærer man? Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Eksempler på forsøgs- og udviklingsprojekter Elever i erhvervsuddannelse – mellem skole og virksomhed På godt og ondt: fokus på de unge – og virksomhederne Slå tonen an! Bedre kommunikation i oplæringen Den store balanceakt – en kvalitativ undersøgelse af mødet mellem elever og virksomheder Styrkelse af iværksætteri indenfor erhvervsuddannelserne Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget Lærerkompetenceudvikling – på - jobbet Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Det danske vekseluddannelsessystem Grundforløb Hovedforløb Ca. 1/3 skole og ca. 2/3 praktik ”Sandwich-model” gennem 4 år Skole Praktik Skole Praktik Praktik Skole Praktik Skole Skole Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Samarbejde mellem Elev Bedrift Skole Virksomhed/bedrift Oplærer Elev Lærer Formel sammenhæng Elevens personlige uddannelsesplan Kontaktlærerordninger Praktikerklæringer efter hver praktikperiode Elevernes ”scorekort” i Elevplan www.elevplan.dk Uformel sammenhæng Mesterarrangementer på skolen Trænerguide www.trainerguide.dk ”Det gode møde mellem mennesker” er vigtigst for den gode oplæring Ungdomskultur Skole/samfund Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Skole og samfund – kvalitet og udfordringer Gode muligheder for ikke-akademiske unge Let overgang mellem uddannelse og arbejde Uddannelse i flexicurity Grundlag for livslang læring Udfordringer Begrænsede muligheder for videregående uddannelse Kan erhvervs-uddannelser løse integrations- og socialpolitiske opgaver – og samtidig levere uddannelser i verdensklasse? Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Eleverne – kvalitet og udfordringer ”Rigtige” arbejdsopgaver Overskuelig vej ind på arbejdsmarkedet Relativ høj løn Brede og høje jobs Udfordringer Uddannelsens kulturelle værdi falder ift gymnasiet Praktikken - uddannelse eller arbejde? Ungdomskultur versus arbejdsliv Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Virksomhederne – kvalitet og udfordringer Systematisk oplæring af nye medarbejdere Screene nye medarbejdere Billig arbejdskraft i bytte for oplæring Solidarisk finansiering via Arbejdsgivernes ElevRefusion Udfordringer Kan virksomhederne stille praktikpladser til rådighed? 3½ års kontrakt Er erhvervs-uddannelserne – med differentieret længde, niveau, elevforud-sætninger – stadig genkendelig for virksomhederne? Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Danske VVS-elever i tal maj 2009 Start år Antal i alt Over 25 år % over 25 2003 587 149 25,4 2004 601 173 28,8 2005 706 189 26,8 2006 769 229 29,8 2007 739 203 27,5 2008 630 161 25,6 2009 148 24 16,2 gnsnt 672 184 27,3 VVS-uddannelsesaftaler 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 587 601 706 769 739 630 148 Afbrudte uddannelsesaftaler i 2007: 245 – ca.30% Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Udfordringerne for VVS-uddannelsesområdet Branchen vurderer, at der er behov for ca. 700 nye uddannelsesaftaler om året, men der blev kun indgået 630 i 2008 I 2007 blev der indgået 739 – men 245 blev afbrudt Ca. ¼ af VVS-lærlingene er over 25 år, når de starter uddannelsen Der er stadig behov for dygtig faglært arbejdskraft indenfor VVS-branchen Derfor vigtigt at tiltrække, motivere og fastholde lærlingene i VVS-branchen Ung branche – svendenes genemsnitsalder er 39 år Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik VVS-tiltag i Danmark VVS-branchen: www.klimaheltene.dk De unge elever/lærlinge Den gode læreplads Samarbejde lærling-bedrift-skole Undervisningsministeriet: www.trainerguide.dk På godt og ondt Elever i erhvervsuddannelse – mellem skole og virksomhed Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik De unge er forskellige Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Hvem er de unge? – en bevægelse mod det sikre Unge i dag har mange muligheder, men de har tryghed højere på listen over ønsker til liv og arbejdsliv Unge vil være unikke – men ikke skille sig ud Interesse er unges vigtigste grund til at vælge uddannelse eller fag – og mange forskellige uddannelser virker interessante Et meningsfuldt arbejde er vigtigt – men det er også vigtigt med et godt arbejdsmiljø, løn, sikkerhed i ansættelsen Unge med anden etnisk baggrund ser uddannelse som middel til et job – de vil gerne klare sig bedre end forældre De frisatte unge Sætter spørgsmålstegn ved det meste Virker forkælede og egoistiske (høj materiel levestandard) De unges livsbane er ikke nødvendigvis den samme som forældrenes Teknologi, erhvervsliv, uddannelser ændrer sig hastigt De unge kan vælge mellem mange tilbud De er eneansvarlige for om deres liv bliver succes eller fiasko At finde sig selv Skal udstikke deres egen livsbane, hvor intet er givet på forhånd De prøver sig selv af, søger nye veje, leger med identitet Livslangt valg af partner, uddannelse, erhverv Stor forskel på, hvordan ressourcestærke og ressourcestærke unge klarer det Unges forhold til arbejde og uddannelse Arbejde = selvrealisering Udfordrende og varieret arbejde De unge skal bekræftes i, at de er gode nok Vil ikke være anonymt medlem i en gruppe Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Tre typer unge Charterturisten Klar arbejdsorientering Afklarethed og målretning Voksen- og familieliv Den rygsækrejsende Uddannelsen er et mål i sig selv Eksistentiel udforskning Ungdommelig frihed Vagabonden Svært ved at vælge retning Præget af nederlagsoplevelser og mangel på selvtillid Meget risikobevidste Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Forskellige elevtyper giver forskellige udfordringer Målbevidste elever: meget bevidste om deres uddannelsesvalg stiller stor krav til skole og virksomhed Aktive, forventer udfordringer vil lære – ønsker at være med til at vælge hvilke opgaver, de skal løse Tøvende elever: mangler modenhed, er usikre, ikke så ansvarsbevidste har svært ved at arbejde selvstændigt Har ikke sat sig mål Mangler engagement Men kan sagtens udvikle sig til at blive gode håndværkere Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Erfaringer med elevtyper Kan I genkende elevtyperne? Hvem møder I flest af? Hvilke udfordringer oplever I, at de unge giver jer i bedrift (og skole)? Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Den gode læreplads – ifølge de unge? Fem trivselskrav 1. Faglig udvikling Varierede og udfordrende arbejdsopgaver Det værste er, hvis man ikke synes man lærer noget (alle opgaver: rutineopgaver, faglig stagnation) 2. Plads til selvstændighed Det bedste er, at få lov at sætte personlige fingeraftryk på arbejdet Det værste er, hvis man er underlagt ufleksibelt og hierarkisk arbejdsmiljø, hvor eleven må tilpasse sig mesters/svendes ordrer og kommandoer 3. Individuel oplæring Godt med en kontaktperson i virksomheden – og systematiske samtaler, hvor elev og virksomhed i fællesskab klargør elevens læringsbehov 4. Synlighed Eleverne længes efter, at blive inddraget i fællesskabet – talt med, deltage i faglige og sociale arrangementer 5. Menneskelig respekt Faglig udvikling: Det allerbedste ved at være her, er faktisk muligheden ved at være her. Alle de ting, man kan lære.. Det bedste er at man kommer rundt om stort set alt hver dag. Faglig udvikling. Det værst ved at være i lære her, er at du ikke lærer noget. Jeg er gået i lære for at læree Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Den gode læreplads – ifølge mestre/oplærere Oplæring opfattes positivt Oplæring = Sikre dygtig arbejdskraft Vil gerne præge de unge Elever = Fornyelse/inspiration Elever = Investering der kommer igen En god elev viser initiativ, selvstændig-hed og ansvarlighed En dårlig elev tænker på rettigheder fremfor på pligter Rutineopgaver hører med - men keder de unge Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Den gode læreplads/det gode lærested Hvad karakteriserer efter jeres mening ”det gode lærested”? Hvad gør I for at skabe et godt lærested for jeres elever? Hvad kan gøres anderledes, så jeres lærested bliver endnu bedre? Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Et par tips fra de unge Den gode læreplads: Lærer de unge ”hvordan” Lærer de unge ”hvorfor” Lærer de unge ”hvornår” Har en ordentlig omgangstone Den gode læremester: Lytter Er åben overfor spørgsmål Kan begrunde sine svar Husker at rose Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Den gode tone Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Den gode omgangstone God omgangstone: Meget afgørende for elevens trivsel og læring Handler ikke kun om det, man siger – men også om måden, man siger det på! Omgangstonen kan være: Aggressiv Manipulerende Passiv Assertiv Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Tips til at skabe en god omgangstone Lyt åbent Vis at du hører og forstår Fortæl hvad du tænker og føler Udtryk dig klart og direkte Hold fast i det, der er vigtigt (evt. gentag) Afslut på en positiv måde FØR SAMTALEN Vær godt forberedt Afsæt tid Sørg for ro SAMTALENS TRE TRIN Skab tryghed og ”kridt banen op” Lyt og spørg åbent Afrund positivt Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Tips til synliggørelse af elevens læring Uddannelsesmål er beskrevet i kompetencer, fx: Eleven kan udføre enkle svejsninger Eleven kan installere og opstarte et fjernvarmeanlæg Eleven kan fejlfinde samt montere og tilslutte vekselstrømsmotorer Eleven kan rådgive kunder og driftspersonale om valg af ændringer i eksisterende varmeanlæg De tre trappetrin 3. AVANCERET 2. RUTINERET 1. BEGYNDER Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Kompetencelagkagen Færdigheder Viden Selvværd Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Nationalt Center for Erhvervspædagogik Praktikspiralen Vejen fra nybegynder (elev) til ekspert (mester) Lære ved at deltage i arbejdet – ikke via skoleundervisning Fra at være på sidelinien til at være fuldt medlem af arbejdsfællesskabet Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Introduktion til lærepladsen En samtale mellem mester, elev og evt. en svend (hvor forventninger til læreforholdet afstemmes – samtalen kan også give indtryk af, hvor god eleven er til at formulere sig mundtligt – og lytte) En opgave, som eleven skal løse (viser, hvordan eleven griber forskellige udfordringer an, arbejdsstil, reaktion i pressede situationer, paratviden o.a.) Et møde med elevens forældre/kæreste En snak med de ansatte i virksomheden En aftale om samtaler inden prøvetiden udløber (f.eks. efter 1. og 2. måned) En plan for uddannelsestiden (evt. deltagelse i forskellige arbejdsopgaver, specialefag, hvor tit planen revideres) Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Den gode læreplads bliver endnu bedre, når man… Er et godt eksempel Understøt god omgangstone generelt Afhold elevsamtaler Har fokus på trivsel Eleven skal falde til - ikke fra Skaber fokus på læring Giver motivation - især de målbevidste elever, men også de tøvende Nationalt Center for Erhvervspædagogik