Verden ind i undervisningen KEA, den 8. januar 2014
Præsentation • Michael Rugaard • Sekretariatschef i den (stadigt) nye forening for erhvervsakademierne. Vi er 2 ansatte! – PS: Tilmeld jer nyhedsbrevet på • Kom fra et job som direktør i FSR – danske revisorer, har undervist (lidt) på forvaltningshøjskolen. • Er statskundskaber og har med nød og næppe bestået et par fag på datamatikeruddannelsen.
Nu er vi blevet os selv!
…og vi vokser
Mange elsker erhvervs- akademierne • Uddannelser, der er – Erhversvsrettede – Praksisnære – Overskuelige • Studerende, der – Kommer i praktik – Er efterspurgte – Har meget forskellige baggrunde
Nogle har (også) bekymringer • Kan kvaliteten holde til meroptaget? • Bliver uddannelserne akademiserede? • Er der for stort et uddannelsesudbud?
Nogle politiske uddannelsesdagsordner: –
Hvor gode er vi egentlig (1)? -kvalitet Rambølls evaluering for FIVU: ” Evalueringen konkluderer, at der er store forskelle i forhold til, hvor systematisk institutionerne arbejder med kvalitet og videngrundlag. Evaluator vurderer, at dette forhold må være et helt afgørende opmærksomhedspunkt for sektoren fremadrettet. ” “På baggrund af ovenstående synes det væsentligt at finde fremadrettede løsninger på kvalitetssikring og -udvikling for den enkelte institution og sektoren som helhed. Arbejdet med akkreditering synes at være en oplagt arena for at arbejde med dette opmærksomhedspunkt, og samarbejdet på tværs af erhvervsakademier et andet.”
Hvor gode er vi egentlig (2) evidensbasering vs. akademisering
Hvor gode er vi egentlig (3) – evidensbasering vs. akademisering Aarhus Universitet: Basisforskning mio. kr. Eksterne midler1.645 mio. kr. Antal phd-studerende1.900 Forskningspublikationer: Heraf peer-reviewed: EA og PHS Frascati 2014:ca. 320 mio kr.
Hvad er formålet med at få verden ind i undervisningen? Studerende Undervisere Virksomheder
Hvad er udviklingsmulighederne (eller hvor gode er vi egentlig (4))?
Hvorfor er relationer så så vigtige? • Vi må starte de positive spiraler med aftagerne af vores studerende. Det sker gennem relationsopbygning og gensidig tillid. • Vi skal bruge hinanden på tværs af sektoren for at genbruge viden og erfaringer. • Vi skal bruge hinanden og hinandens netværk på institutionerne for at opnå mere med omverdenen end vi kan hver især.