Sådan gør vi hos LOF Nord - og sådan kom vi i gang…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Arbejdsløs.
Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus.
Borgernes barrierer for brug af IT
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kort orientering. Status  Pligt overførsel (= overførsel 2010  2011)  Overførselsprognose:  skole  sfo  Løn-budgettet.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Indledning, præsentation, baggrund
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Michael Hald Konsulent, KL
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Vejlederens kommunikation
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
Årskursus i Hjertemotion
Opfylder vi kursisternes behov?
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Nyt administrationssystem
Præsentationens transcript:

Sådan gør vi hos LOF Nord - og sådan kom vi i gang… IT for seniorer Sådan gør vi hos LOF Nord - og sådan kom vi i gang…

Ole Steen Mortensen Tilknyttet LOF Nord som udviklingskonsulent siden april 2012. (hjemmeside, DOFO, nyhedsbreve, projekter og andre nye tiltag) samt IT-underviser Skoleleder fra 1.1.2013 Geograf Tidligere Konsulent og IT-ansvarlig hos DOF Projektleder ved og en af ”ophavsmændene” bag udviklingen af DOFO Udviklingschef hos DoCAS Systems (levering af adm. system til Kultur og Fritid, Kbh. Kommune.) Har været arbejdsløs som 50+ Har været selvstændig

LOF Nord Dækker Aalborg, Brønderslev og Hjørring Traditionel bred aftenskole Målgruppe 50+ (eller mere…) 2/3 af UV-timerne er handicap Bevægelsesfag, yoga, kreative fag og nu vækst i IT-undervisningen… -> gerne mere almen undervisning

Den samfundsmæssige udfordring på IT-området I 2015 skal det som udgangspunkt være obligatorisk for alle borgere at bruge digitale selvbetjeningsløsninger i kommunikationen med det offentlige. Cirka 360.000 danskere over 65 år har stadig aldrig været på internettet, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Den faktiske udfordring Der fokuseres på Internet og NemID og selvbetjeningsløsninger Men vi har at gøre med en kæmpe gruppe, der ikke blot er IT-analfabeter. De ejer end ikke en PC og/eller har adgang til Internettet! Opgaven er undervurderet i ekstrem grad!

Aftenskolernes udfordring? Er det en samfundsmæssig opgave, som aftenskolerne bør påtage sig? Er det en mulighed for at udvide forretningen – dvs. de enkelte aftenskolers aktivitetsområde? Er det det opgave for LOF som landsorganisation?

Et stort marked! Aftenskoler Kommuner Aktivitetscentre Biblioteker Ældresagen Ældremobiliseringen Højskoler (DUKA) -> Hvor skal de ældre starte?

Aase – en kursist hos LOF-Nord Har aldrig brugt hverken en computer eller en skrivemaskine Familien bor i andre byer langt fra Nørresundby Er nervøs og usikker i forhold til de digitale selvbetjeningsløsninger Hvor skal hun købe en PC? Hvordan skal hun komme i gang med at bruge den? Hvordan kommer hun på Internettet? -> Hvor skal Aase starte?

Konkurrenter eller… Egtved bibliotek Randers bibliotek

Konkurrenter eller… (2) Fra KMD’s hjemmeside Øvelse med mus

IT-deltagelse hos LOF Nord 1. halvår 2012: 34 deltagere på 7 hold Holdstart i januar 2013: 94 deltagere på 14 hold 16 deltagere på projekt IT-ambassadører Et ikke nærmere defineret antal deltagere i et IT-kursusforløb med Kirkens Korshær

IT-kursusudbuddet hos LOF Nord Edb for absolutte begyndere 12 lektioner/6 gange Edb for let øvede 12 lektioner/6 gange Lær din tablet at kende 10 lektioner/5 gange NemID, Netbank 6 lektioner/3 gange Dit eget edb kursus (fleksibel tilrettelagt) 21 lektioner/7 gange IT-Café/værksted (fleksibel tilrettelagt)

Succes hos LOF Nord? Eller er efterspørgslen så stor, at alt kan sælges?

Målet med IT-undervisningen hos LOF Nord Kvalitet og højt udbytte Alle deltagere hos LOF Nord skal føle, at de har fået et udbytte efter et edb-kursus – også selv om de er 70+ Lidt mere end undervisning Undervisning af grupper, der som følge af geografi, social isolation eller af andre årsager ikke søger edb-kurser.

Deltagernes motivation - underviserens udfordring ”Jeg er nødt til at komme i gang” ”Jeg tror, at jeg er for gammel til at lære det her edb” ”Der er ventetid ved ældresagen” ”Min kone siger, at jeg skal melde mig til” ”Vi prøvede på aktivitetscentret, men der var mere end 20 deltagere holdet og kun 8 pc’er”

Undervisningen Hvad gør vi: God tid – vi går langsomt frem Praksisorienteret – mindst mulig teori Det sociale spiller en vigtig rolle – kaffepauser! ”Hjemmearbejde” ”Vi kan vise, hvad du skal gøre, men træningen mellem mødegangene er vigtigt” Hvad gør vi ikke? Sætter meget faste mål for hvad vi skal nå i et forløb.

IT-café og værksted Øvelser mellem undervisningsgangene er vigtig Individuel vejledning – f.eks. om køb af computer m.m. og abonnement på internet. LOF Nord har en IT-leverandør, som også kan levere til kursister. Vi tjener ikke på det, men vi kan herigennem hjælpe kursisten i gang.

IT-undervisernes kvalifikationer Hos LOF Nord er der 3 krav til IT-undervisere: Tålmodighed!

Tilrettelæggelse Det er ikke noget handicap at være gammel! Men som ældre kan man være handicappet i forhold til at lære edb (syn, gigt, bevægelse) Max 8 på holdene, men der kan være elever, der kræver så megen tid, at vi går ned i antal. -> Visse elever bliver registreret som handicappede i forhold til emnet og underskriver den nødvendige erklæring i den forbindelse. IT-Café og værksted som ekstra tilbud (i Nørresundby og Aalborg) – afvikles som fleksibel tilrettelagt forløb

IT-lokaler/undervisningssteder hos LOF Nord

IT-lokaler/undervisningssteder hos LOF Nord

IT-lokaler/undervisningssteder hos LOF Nord

IT-lokale/undervisningssteder

Maskinparken! Relativt billige bærbare (ca. 3500 pr. stk) Android og Ipads Støtte fra materielpulje og udviklingspulje til indkøb.

Markedsføring/rekruttering Annoncering, men… Dit Blad (sendes til alle pensionister i Aalborg Kommune) Kontakt til aktivitetscentre Samarbejde med Aktive Kvinder Målrettet uddeling af foldere

Projekt: Frivillige som IT-ambassadører Problem: En gruppe af ensomme ældre kommer aldrig på IT-kurser. Vi bringer med hjælp fra frivillige besøgsvenner teknologi og kursus ud til besøgsmodtagerne LOF Nord uddanner de frivillige besøgsvenner til IT-ambassadører. Det er hensigten at besøgsvenner og besøgsmodtagere på sigt deltager i fællesskab på kurser i tablets. Teknologi: Tablet computere.

Undervisningen fremover hos LOF Nord Lettere og billigere bærbare PC’er Tablets bliver mere udbredt Windows 8 kombinerer PC og tablet -> Nye kurser, hvor deltagerne selv medbringer computere -> IT-undervisning kræver ikke indkøb af computere – kun en internetforbindelse.

og hvad med Aase? Har købt sin egen computer –via LOF Nord Flittig bruger af værkstedet Er på Internettet Går på let øvede lige nu og så er der Helge på 85: Mistede sin kone umiddelbart før vi startede i Gandrup med IT-kurser Har købt bærbar Har fundet ud af selv at lave frikadeller via en opskrift, han fandt på nettet…