©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Til underviserne Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

Overordnet målsætning:
Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Nu er der gået lang tid siden, I har hørt nyt fra os. Det beklager vi! Det er ikke kun fordi, vi har ligget på den lade side 
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Mødeledelse og deltagelse
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
©Jenny Bohr – Til underviserne Temaet ADHD hos voksne og min egen ADHD, er et stort og vigtigt tema, som det godt kan betale sig at bruge.
Relationer – børn og voksne
Forældre- og fødselsforberedelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Skift af farvetema: 1.Vælg ’Design’ i PowerPoint menubjælken 2.Vælg ’Farver’ 3.Vælg ’farveskema’ SKI_GRØN eller SKI_BLÅ Indsæt nyt billede i format H 17,3.
Projekt Lavet af Jonas og Marcus. Idéen går ud på: Idéen går ud på at når man sætter nøglen i hoveddøren tænder lyset i entréen. Lyset slukker efterfølgende.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Lær Microsoft Office Online. Er du tilfreds med din præsentation? PowerPoint er et fantastisk værktøj, men… De færreste kan få deres præsentation til,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
SUF - gevinstrealisering
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
De pårørende i beslutningsrummet
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Til underviserne Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at kursisterne, i fællesskab, løser nogle af deres egne problemstillinger. Derfor kan det være godt med mindst 2 undervisere, der kan supervisere kursisternes arbejde Ved sidste kursusgang er det vigtigt at huske at evaluere hele forløbet med de samme skemaer eller barometre, som man brugte i starten. Det vil kunne give pejlemærker på, hvad der kan være grund til at forbedre. Husk også at lave et kursusbevis til kursisterne. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

8. kursusgang, lilla Velkommen OBS: Det er vigtigt at være åben over for kursisternes ønsker, ikke at tage noget for givet, eller betragte noget som selvfølgeligheder. Intet er for stort eller småt. Tegninger af Amalie Bohr og Niels Villum Petersen. Symboler af Martin van der Kooinj, Picto Selector Emne: mestring i stort og småt ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Dagens program Emne og Kursusstruktur Dagen følger den sædvanlige struktur. Det skal handle om mestring i stort og småt. Altså ideer til, hvordan I kan håndtere nogle af de vanskeligheder, I kan møde i jeres hverdag 1 Introduktion til dagen i dag (10 min.) 3 Undervisning og spørgsmål (40 min.) 4 Pause (20 min.) 5 7 Afrunding og opsamling   ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Vanskeligheder har årsager Mange af de vanskeligheder, I oplever i jeres dagligdag, kan føres direkte tilbage til nogle af de vanskeligheder, der er forbundet med ADHD. At skabe overblik At huske At skifte strategi eller opgave At blive ved med at gøre rutineprægede eller kedelige opgaver At forholde sig til flere forskellige ting på samme tid ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

At kende årsagerne kan hjælpe os med at finde løsninger Kan man eksempelvis ikke forholde sig til larm og støj, som hjernen ikke formår at lukke ude, kan man bruge ørepropper eller høretelefoner. Mangler man fornemmelse for tid og dermed for progression, kan man bruge visuel tidsstyring og fastsætte tid: for kedelige aktiviteter, så man kommer i gang for sjove aktiviteter, så man får stoppet igen ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Mennesker med ADHD kan have svært ved at skabe sig et overblik. Det kan være svært at løfte sig op i helikopterperspektiv At se det hele fra oven og finde områder, hvor der er brug for at få lavet en struktur, en strategi eller en anden løsning ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Når man står midt i det, kan det være svært. Andre mennesker med overblik kan hjælpe De kan hjælpe med at tydeliggøre ”den røde tråd” ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Den røde tråd Andre mennesker kan hjælpe med at sikre, at mennesker med ADHD ved: hvad de er i gang med hvor de er på vej hen hvad de skal gøre og hvorfor ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk De 9 H’er Hvad skal jeg lave? (indhold) Hvorfor skal jeg lave det? (mening) Hvordan skal jeg lave det? (metode) Hvor skal jeg lave det? (placering) Hvornår skal jeg lave det? (tidspunkt) Hvor længe skal jeg lave det? (tidshorisont) Hvem skal jeg lave det med?(personer) Hvor meget skal jeg lave?(mængde) Hvad skal jeg så? (næste) ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

At bede om hjælp er mestring i sig selv Det handler om at: Bede om den rigtige hjælp Hvilket forudsætter en god indsigt i, hvad man har brug for hjælp til. Bede den rigtige om hjælp Hvem kan man bede om hjælp til hvad? Bede om hjælp på den rigtige måde Hvis man virker for ressourcestærk, får man måske ikke hjælp, og hvis man ikke får sagt tingene på en pæn måde, kan andre have svært ved at høre, hvad man siger. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Enkle planer ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Praktik i børnehaven ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Indkøb Indkøbsliste d. 14 februar 2012 X Corn flakes Ost Ketchup Mælk Vaskepulver Brød Toiletpapir ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Farveinddeling af skema og materialer mandag tirsdag onsdag torsdag fredag 8.00 – 9.30 Øko. 207 Eng. 207 Dansk 201 Øko. 207 9.30 – 10.00 Pause pause 10.00 – 11.30 Samf. 201 Øko. 207 Vejl. 108 11.30 – 12.00 Frokost 12.00 – 13.30 Regns. 211 IT Comp. 13.30 – 14.00 14.00 – 15.30 Eng. 207 Så kan man hurtigt se, hvilke fag man skal have en dag og hvilke mapper og bøger man skal have med Skema i dankort format ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Bliv bedre til at kommunikere Husk: At smile At lytte Vent og tænk Tal stille og roligt ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Et skridt ad gangen Vaske tøj sortere + vaske + tørre + lægge på plads NVP Detaljeringsgraden er vigtig! ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk 17

Morgen og aftenrutiner Vågne tv Sluk computer Badeværelset Sluk Belysning Klæde sig på Badeværelset Medicin Gå i seng Rydde af bordet Ud af døren ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Huske-eksempler På hoveddøren På toiletdøren På spejlet på badeværelset Sluk Belysning Hvor man går ud af rummet

Ugeplaner giver overblik Og skaber forudsigelighed Mandag Tirsdag onsdag torsdag fredag lørdag søndag Formiddag: Ordne post Vaske tøj Ordne skrivebordet Bage Slå græs Eftermiddag Tandlæge Eftermiddag: Gøre stuen ren Aften: Golf Til middag hos Lis og Ole ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Makkerøvelse Sæt jer sammen to og to. Tag fat i de konkrete delmål I har fundet frem til. Prøv i fællesskab at komme med løsninger der, kunne gøre det lettere. Bagefter skal i præsentere jeres løsninger for resten af holdet, til inspiration for alle. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Opsamling og afrunding Er der spørgsmål? Er der løse ender der skal samles op? Hvordan har dagen været? Dette var sidste kursus gang, flot klaret Først skal vi evaluere, og så vil der blive uddelt kursusbeviser Tak for denne gang ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk