God uddannelsesvejledning - Udvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Individuel uddannelsesplan
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Et par eksempler på Hvad jeg fik med hjem fra AMEE September 2014 Georg Jørgensen UAO Med SVB/ PUF/ CLV OUH.
Gruppen af Yngste Læger. Hvorfor ? Mere Kvalitet- og patientsikkerhed Læring og kompetenceudvikling Selvstændighed Fællesskabsfølelse Kollegialitet Arbejdsglæde.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Uddannelse Frit efter Flora. Fra cand. med. til speciallæge Målbskr. Udd. progr. Udd. plan.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Uddannelseansvarlige
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?
Ansvar i Videreuddannelsen
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Almen praksis og speciallægepraksis
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Almen medicinsk uddannelse
Instruktion til mødeledere
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Ned med tvang – op med forebyggelse
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
Introduktion og instruktion
Elevledede skole-hjem-samtaler
Præsentationens transcript:

God uddannelsesvejledning - Udvikling

Uddannelsessamtale - udviklings samtale Generelt om vejledning Formål – mål Rammer Forberedelse Selve samtalen – indhold Skabeloner Opfølgning Hvad skal VI nu her i afdelingen

Den gode uddannelsessamtale Kært barn - mange navne: - Uddannelsessamtalen - Vejledersamtalen - Udviklingssamtalen

Uddannelsessamtaler OVERORDNET FORMÅL Sikring af kompetenceudvikling Vejledning og rådgivning Studieincitament - selvstudier Instrument til uddannelsesplanlægning Udskillelse

Med. ekspert De 7 kompetenceområder Professionel Leder/Administrator Akademiker Sundhedsfremmer Kommunikator Samarbejder Professionel

Redskaber Målbeskrivelse De obligatoriske mål og metoder Uddannelsesprogram Afdelingsspecifikke uddannelsesrammer Portefølje individuelle planer, cases, aktiviteter, litteratur, kurser mm

Dokumentation Samtaler og aftaler skal altid dokumenteres Særlige skemaer - skabeloner egne skabeloner IKKE gamle Sundhedsstyrelsen Hvem ejer - hvem læser? Godkendelse - UAO Brug ved uhensigtsmæssige forløb

Læringsrammer i afdelingen Stuegange: dagens læringsmål, supervision Ambulatorier: direkte supervision flere roller Operationer: aftale før, supervision, feedback Vagt: aftaler fra start,læringsmål/kompetencevurdering Konferencer, mono- og tværfaglige Undervisning (egen-andre): hvornår, hvem, feedback Færdighedstræningslab.: hvad, hvem, hvornår, hvor Organisatoriske aktiviteter/funktioner Arbejdstilrettelæggelse: kontinuitet, udfordringer Uddannelses/udviklings samtaler: (senere)

Smarte mål - løbende udvikling i planer S specifikke M målbare A acceptable R realistiske T tidsbestemt Løbende forbedring

Den gode vejleder MÅL OG PLAN: 3-trins model Gerard Egan: The skilled helper 1. Hvor er du nu? 2. Hvor ønsker du at være? 3. Hvordan kommer du Baggrund Opstille SMARTE mål derhen? Status Prioritere mål Strategier - metoder Begrunde mål Tidsplan Opstille handleplan, evalueringsplan vejleder 2. Vejleder stille 3. vejleder sikre lytte neutrale, konkrete, åbne spørgsmål, explorerende, realistisk, fremme refleksion, åbne spørgsmål fokuserede planer respekt, summere op

Uddannelses/udviklings samtalen FORMÅL: status, baggrund (intro) forventningsafstemning overordnede mål MÅL: Erkendelse af eget kompetenceniveau Klarhed over egne/ andres forventninger/mål Opstille konkret plan for kompetenceudvikling

Samtalen -RAMMERNE Hvor ofte Hvor lange Hvor Ro Deltagere

Samtale skema Anvende hospitalets/afd’s skabelon. YL udfylder undervejs, Kopi til vejleder, UAO Introduktions samtalen (0-14 dage) uddannelses/udviklingsplan Justeringssamtalerne (2-3 mdr’s interval) justeret uddannelsesplan ved hver samtale Slutsamtalen (sidste måned) status, opmærksomhedspunkter evaluering af afdelingen sikre alle dokumenter er OK

Samtalen - FORBEREDELSE YL skal forberede samtalen: forløb siden sidst, er mål og opgaver opfyldt? samarbejde og trivsel rammer/barrierer for uddannelse/målopfyldelse? status i forhold til uddannelsesprogram ønsker til nye mål/planer, udkast til justeringer Hovedvejleder skal forberede samtalen: hvad blev aftalerne ved sidste samtale trives/fungerer YL godt i afd.? hvordan er den faglige funktion? status nye mål og ønsker for udbytte af samtalen

Samtalen Indledning, baggrund v intro trivsel, arb.opgaver/funktioner, udviklingsrammer Mål og metode: status og nye mål/opgaver A. Faglighed Medicinsk ekspert, sundhedsfremmer, akademiker B: Organisation - ledelse - samarbejde leder/administrator, samarbejder C: Personligt: kommunikator, professionel, karriereplaner Afslutning opsummere aftaler om udviklingsmål og plan opsummere opgaver YL og vejleder tid til ny samtale

Justerings samtale INDHOLD 1. Indledning trivsel, arb.opgaver/funktioner, rammer for udvikling 2. Kompetencemål, de 7 roller: Status + nye mål ift uddannelsesplan A. Faglighed B: Organisation - ledelse - samarbejde C: Personligt 3. Afslutning opsummere aftaler om revideret udviklingsmål og plan opsummere opgaver Kan det forventes at forløbet godkendes - evt UAO ind? tid til ny samtale

Samtalen - opfølgning YL færdiggør den justerede plan, sender endelige plan til godkendelse hos vejleder og udd.ansvarlig ol (kopi) sikrer tid i arbejdsplan til næste samtale Vejleder sikrer opfølgning på aftalte opgaver fx ændring i arbejdstilrettelæggelse, tildelte opgaver, uddannelsesdage, kongrespenge orientere UAO ved problemer

Slutsamtale Indledning trivsel, arb.opgaver/funktioner, rammer for udvikling Status Har uddannelsessøgende opnået en tilfredsstillende kompetenceudvikling i forhold til uddannelsesplanen? Er logbogen udfyldt svarende til forløbet? Opmærksomhedspunkter for YL fremover Rådgivning i forhold til videre uddannelsesforløb - karriere. Uddannelsessøgende’s evaluering af uddannelsesstedet !!!! Sikre at alle dokumenter er i orden og udleveret

Skabelonerne....

Hvad vil vi gøre her i afdelingen? IMPLEMENTERING: hvem – hvad - hvornår Information/undervisning Diskussioner – motivation Praktiske forhold Skemaer –FASTHOLDELSE Hvem er tovholder Hvordan følges op - kvalitetssikring Hvordan støttes/superviseres vejledningen Hvordan inkluderes dette i intro af nye læger