God uddannelsesvejledning - Udvikling
Uddannelsessamtale - udviklings samtale Generelt om vejledning Formål – mål Rammer Forberedelse Selve samtalen – indhold Skabeloner Opfølgning Hvad skal VI nu her i afdelingen
Den gode uddannelsessamtale Kært barn - mange navne: - Uddannelsessamtalen - Vejledersamtalen - Udviklingssamtalen
Uddannelsessamtaler OVERORDNET FORMÅL Sikring af kompetenceudvikling Vejledning og rådgivning Studieincitament - selvstudier Instrument til uddannelsesplanlægning Udskillelse
Med. ekspert De 7 kompetenceområder Professionel Leder/Administrator Akademiker Sundhedsfremmer Kommunikator Samarbejder Professionel
Redskaber Målbeskrivelse De obligatoriske mål og metoder Uddannelsesprogram Afdelingsspecifikke uddannelsesrammer Portefølje individuelle planer, cases, aktiviteter, litteratur, kurser mm
Dokumentation Samtaler og aftaler skal altid dokumenteres Særlige skemaer - skabeloner egne skabeloner IKKE gamle Sundhedsstyrelsen Hvem ejer - hvem læser? Godkendelse - UAO Brug ved uhensigtsmæssige forløb
Læringsrammer i afdelingen Stuegange: dagens læringsmål, supervision Ambulatorier: direkte supervision flere roller Operationer: aftale før, supervision, feedback Vagt: aftaler fra start,læringsmål/kompetencevurdering Konferencer, mono- og tværfaglige Undervisning (egen-andre): hvornår, hvem, feedback Færdighedstræningslab.: hvad, hvem, hvornår, hvor Organisatoriske aktiviteter/funktioner Arbejdstilrettelæggelse: kontinuitet, udfordringer Uddannelses/udviklings samtaler: (senere)
Smarte mål - løbende udvikling i planer S specifikke M målbare A acceptable R realistiske T tidsbestemt Løbende forbedring
Den gode vejleder MÅL OG PLAN: 3-trins model Gerard Egan: The skilled helper 1. Hvor er du nu? 2. Hvor ønsker du at være? 3. Hvordan kommer du Baggrund Opstille SMARTE mål derhen? Status Prioritere mål Strategier - metoder Begrunde mål Tidsplan Opstille handleplan, evalueringsplan vejleder 2. Vejleder stille 3. vejleder sikre lytte neutrale, konkrete, åbne spørgsmål, explorerende, realistisk, fremme refleksion, åbne spørgsmål fokuserede planer respekt, summere op
Uddannelses/udviklings samtalen FORMÅL: status, baggrund (intro) forventningsafstemning overordnede mål MÅL: Erkendelse af eget kompetenceniveau Klarhed over egne/ andres forventninger/mål Opstille konkret plan for kompetenceudvikling
Samtalen -RAMMERNE Hvor ofte Hvor lange Hvor Ro Deltagere
Samtale skema Anvende hospitalets/afd’s skabelon. YL udfylder undervejs, Kopi til vejleder, UAO Introduktions samtalen (0-14 dage) uddannelses/udviklingsplan Justeringssamtalerne (2-3 mdr’s interval) justeret uddannelsesplan ved hver samtale Slutsamtalen (sidste måned) status, opmærksomhedspunkter evaluering af afdelingen sikre alle dokumenter er OK
Samtalen - FORBEREDELSE YL skal forberede samtalen: forløb siden sidst, er mål og opgaver opfyldt? samarbejde og trivsel rammer/barrierer for uddannelse/målopfyldelse? status i forhold til uddannelsesprogram ønsker til nye mål/planer, udkast til justeringer Hovedvejleder skal forberede samtalen: hvad blev aftalerne ved sidste samtale trives/fungerer YL godt i afd.? hvordan er den faglige funktion? status nye mål og ønsker for udbytte af samtalen
Samtalen Indledning, baggrund v intro trivsel, arb.opgaver/funktioner, udviklingsrammer Mål og metode: status og nye mål/opgaver A. Faglighed Medicinsk ekspert, sundhedsfremmer, akademiker B: Organisation - ledelse - samarbejde leder/administrator, samarbejder C: Personligt: kommunikator, professionel, karriereplaner Afslutning opsummere aftaler om udviklingsmål og plan opsummere opgaver YL og vejleder tid til ny samtale
Justerings samtale INDHOLD 1. Indledning trivsel, arb.opgaver/funktioner, rammer for udvikling 2. Kompetencemål, de 7 roller: Status + nye mål ift uddannelsesplan A. Faglighed B: Organisation - ledelse - samarbejde C: Personligt 3. Afslutning opsummere aftaler om revideret udviklingsmål og plan opsummere opgaver Kan det forventes at forløbet godkendes - evt UAO ind? tid til ny samtale
Samtalen - opfølgning YL færdiggør den justerede plan, sender endelige plan til godkendelse hos vejleder og udd.ansvarlig ol (kopi) sikrer tid i arbejdsplan til næste samtale Vejleder sikrer opfølgning på aftalte opgaver fx ændring i arbejdstilrettelæggelse, tildelte opgaver, uddannelsesdage, kongrespenge orientere UAO ved problemer
Slutsamtale Indledning trivsel, arb.opgaver/funktioner, rammer for udvikling Status Har uddannelsessøgende opnået en tilfredsstillende kompetenceudvikling i forhold til uddannelsesplanen? Er logbogen udfyldt svarende til forløbet? Opmærksomhedspunkter for YL fremover Rådgivning i forhold til videre uddannelsesforløb - karriere. Uddannelsessøgende’s evaluering af uddannelsesstedet !!!! Sikre at alle dokumenter er i orden og udleveret
Skabelonerne....
Hvad vil vi gøre her i afdelingen? IMPLEMENTERING: hvem – hvad - hvornår Information/undervisning Diskussioner – motivation Praktiske forhold Skemaer –FASTHOLDELSE Hvem er tovholder Hvordan følges op - kvalitetssikring Hvordan støttes/superviseres vejledningen Hvordan inkluderes dette i intro af nye læger