Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/3 2011 om forskningsformidling Oplæg ved.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
Trivselspolitik på Løsning Skole
At tænke iværksætteri under sin uddannelse Dette kapitel er inddelt i 5 underafsnit. 1.På pædagogstudiet •Hvad betyder Heidis forestilling om at have sit.
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Universitetets formål
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Nødvendige indsatser for en bæredygtig udvikling Anna Lise Mortensen Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling Bæredygtige indkøb i et strategisk perspektiv,
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Kodeks for offentlig topledelse
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
Etik Debat i Serviceteamet. Personlig etik (Tiltrædelseserklæringen og akkrediteringsdokumenterne) Operationel etik (Oplæg fra Serviceteamet)
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Geografisk fleksibilitet ved ansættelsen organisationsaftalen § 8, stk. 3: ”Organisten er desuden forpligtet til at gøre tjeneste ved andre ansættelsesmyndigheder,
Fokus på det specialiserede område
Nye ældre – nye muligheder
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
Temadag om helhedssyn den 30
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Videnssamfundet og universiteterne Studenterrådets og Akademisk forums høring Begrebet videnssamfund er u- begribeligt, i en videnskabelig, systematisk-kritisk.
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Administrative fællesskaber - definition
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
1 JURIDISK INSTITUT World IP Day symposium, 26. april 2012 Studielektor/ph.d.-stipendiat Birgitte Krejsager TechTrans og beskyttelse af forskningsbaseret.
Flere kvinder i forskningen hvordan ser situationen ud på Syddansk Universitet og hvordan kunne man ændre den ?
Genoprettende retfærdighed
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
R etsplejelovens § 115 b. Tavshedspligt POA Politiet kan videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til andre myndigheder, hvis videregivelsen.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Forskning der flytter: erfaringer og anbefalinger Andreas Roepstorff.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Reykjavik den 27. september 2016
MISSION Vores mission er, at:
Vidensbaseret praksis i botilbud
Vintertjeneste på fortove
Præsentationens transcript:

Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved professor dr. jur. Jens Kristiansen

Universitetets formidlingsforpligtelse Universitetet skal ifølge universitetslovens § 2, stk. 3 •samarbejde med det omgivende samfund •bidrage til at fremme vækst, velfærd og udvikling i samfundet •udveksle viden og kompetencer med det omgivende samfund •tilskynde medarbejderne til at deltage i den offentlige debat

Realisering af formidlingsforpligtelsen •Universitetsloven § 2, stk. 3, fastlægger en generel formidlingsforpligtelse for universitetet som institution •Universitetet skal realisere sin formidlingsforpligtelse på linje med andre forpligtelser - og i praksis må det nødvendigvis ske via medarbejderne, herunder VIP’erne •Universitetsloven fastlægger imidlertid ikke specifikke pligter eller rettigheder for den enkelte videnskabelige medarbejder med hensyn til formidlingspligt

VIP’eres generelle arbejdsopgaver Stillingsstrukturcirkulæret fastlægger en overordnet ramme for bl.a. lektorers og professorers arbejdsopgaver: - det er en hovedopgave at forske, herunder sørge for publicering/videnskabelig formidling - det er også en hovedopgave at levere forskningsbaseret undervisning - stillingen ”kan” desuden omfatte bl.a. ”videnudveksling med samfundet – herunder deltagelse i den offentlige debat”

Ledelsens instruktionsbeføjelse •Ledelsen har det generelle ansvar for, at universitetet løfter sine opgaver •Det følger af universitetslovens § 17, stk. 2, at institutlederen ”kan pålægge medarbejdere at løse bestemte opgaver” - ifølge lovforarbejderne er der tale om ”en præcisering af institutlederens instruktionsbeføjelse” - der kan dog alene instrueres inden for de rammer, som ansættelseskontrakten og hensynet til de videnskabelige medarbejderes videnskabelige integritet sætter

VIP’eres pligt til videnskabelig formidling •Det er en del af VIP’eres arbejdsforpligtelse at formidle videnskabeligt (forskningspublicering) •En manglende (løbende) forskningspublicering kan udløse ansættelsesretlige reaktioner •Det nærmere indhold af publiceringspligten må fastlægges i lyset af den enkelte VIP’ers forskningsfrihed - ifølge forarbejderne til universitetsloven har den enkelte forsker ”ret til at træffe afgørelse om publicering, medmindre andet følger af anden lovgivning” •Ledelsen kan fremme bestemte publiceringsmønstre, f.eks. via løntillæg, men ikke give konkrete pålæg

VIP’eres pligt til bredere formidling •En bredere formidling hører ikke til VIP’eres kerneopgaver - men bredere formidling må dog anses for en naturlig arbejdsopgave for VIP’ere •Formidlingspligten har en meget uspecifik karakter, og en VIP kan være formidlingsaktiv på mange forskellige måder, f.eks. - udarbejde populærvidenskabeligt materiale - samarbejde med private og offentlige aktører - deltage i den offentlige debat •Pligtens nærmere indhold og udstrækning vil afhænge af en række forhold, især - stillingens karakter og indhold - arbejdsstedets generelle politik