Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Roskilde Tekniske Skole
Arbejdspladsudvikling
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi og hvordan bor vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkartotek, biografier,
Udviklingsplaner Sønderborg
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Det gode klasserådsarbejde
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Årsplan – en kort en lang
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
materialet er altid tilgængeligt eleverne inspireres gensidigt.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Læreren som læringsleder
Sådan bruger du præsentationen
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Vi bestemmer Medborgerskab – Tema 2. 2 Tema 2 – Dag 1 Begrebskort Kropssprog.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
3-timersmødet 2017.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Verbal kommunikation Ord og samtale
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
3-timersmødet 2017.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Morale og dannelse i uddannelse
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Fra anledning til udvikling
Pædagogisk indslag på personalemøde
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Indsæt billede af din skole
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge & Rygning: Forældres rolle
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Hvordan siger man nej til tobak?

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Hvad skal vi nå? Mål for undervisningen Icebreaker Oplæg om og definition af forskellige former for gruppepres Film og parvis opgave Hjernepause Gruppearbejde - rollespil Fremlæggelse af rollespil Evaluering 3-4 lektioner

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Mål for undervisningen: Jeg kan forklare, hvad direkte og indirekte gruppepres er. Jeg lærer, hvordan mit kropssprog og min stemme virker i forskellige kommunikationssituationer. Jeg bliver bevidst om og kan forklare, hvordan gruppepres påvirker mig i forskellige situationer. 5 min.: Giv mig bud på, hvem der bestemmer jeres valg? Hvem bestemmer fx aftensmad, sengetider, om I skal have et kæledyr, hvornår I skal være hjemme om aftenen? Hvad bestemmer du selv? SSF Kompetenceområde: Sundhed og trivsel Videns- og færdighedsområde: Livsstil og levevilkår FM: Eleven kan vurdere sundhedsfaktorer ift. eget liv VM: Eleven har viden om sundhedsfaktorer, som er særligt relevante for unge   Dansk: Kompetenceområde: kommunikation Videns- og færdighedsområde: Krop og drama FM: Eleven kan bruge kropssprog og stemme tilpasset kommunikationssituationen VM: Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Icebreaker: ”Autografjægerne” Find og modtag en autograf fra en kammerat, der passer til en af beskrivelserne på den udleverede seddel. Når du har modtaget 5 autografer, sætter du dig på din plads og er stille. OBS – DER SKAL PRINTES MATERIALE: Print seddel med beskrivelse og plads til autografer Hver deltager skal få en eller flere af de andre deltagers autograf. Men disse personer skal passe en bestemt beskrivelse. Hver person må højst give sin underskrift en gang til en anden.

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Direkte gruppepres eller indirekte gruppepres Hvad er jeres bud på en definition af Direkte gruppepres? Indirekte gruppepres? Falsk gruppepres? Skuldermakkersnak – herefter plenum Se filmen om ”Gruppepres”: http://www.op-i-roeg.dk/hvem-bestemmer-dine-valg/hvorfor-goer-vi-som-vi-goer/foeler-du-dig-presset/ Vis dem evt. filmen fra emu: The Asch Experiment https://www.emu.dk/modul/en-grundl%C3%A6ggende-forst%C3%A5else-af-gruppepres – før eleverne går i gang med at arbejde på en definition. 10 min. Skuldersnak om direkte gruppepres – indirekte gruppepres Saml op i plenum, hvad klassen er nået frem til. Lav evt. en fælles definition

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Opgave: Parvis skal I svare på nedenstående spørgsmål: Hvorfor valgte drengen i filmen at ryge? Hvorfor valgte pigen i filmen at ryge? Er der tale om direkte eller indirekte gruppepres? De to unge i filmen giver et par råd til at håndtere presset. Hvad foreslår de, man kan gøre? 6 min.: Brug 1 min til hvert område – tag noter i stikordsform. Plenum – bud fra klassen

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Hjernepause: Hvis du har…, så skal du… 1. Den ene bunke er udvælgelseskriteriet (fx ”Hvis du har kort hår”) 2. Den anden bunke er handling (fx ”Skal du hoppe på stedet tre gange”) Alle elever sidder på deres stole, undtagen 1 elev, som trækker et kort fra hver bunke og læser højt Dernæst vælger elev 1 en ny korttrækker HUSK at printe samt laminere kortene. Kan findes som word-fil – Hjernepause – Hvis du har så skal du – se hjemmesiden: http://houseofhealth.dk/opslag/tobak-paa-skoleskemaet-7-klasse/

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Opgave parvis: Find forskellige alternativer til rygning Skriv først en række grunde til, at nogen får lyst til at ryge. Find så alternative handlinger, hvor man kan opnå det samme som ved at ryge Eksempel: Man vil gerne have opmærksomhed til en fest En alternativ handling kunne så være, at være god til at danse 5-10 min. Kort opsamling, hvor enkelte elever giver deres bud på opgaveløsning

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Gruppeopgave: I skal lave et rollespil, hvor I synliggør gruppepres og viser, hvordan man kan sige ”nej” til rygning, når man føler sig presset. Vær bevidste om forskellen på direkte og indirekte gruppepres og på, hvordan dette kommer til udtryk i jeres rollespil. Arbejd med jeres kropssprog og stemmebrug. I kan hente yderligere inspiration på: http://www.op-i-roeg.dk/hvem-bestemmer-dine-valg/hvorfor-goer-vi-som-vi-goer/ Arbejdsprocessen: Vælg en konflikt, en situation, sted og personer Overvej anslag, vendepunkt og slutning lav et manuskript til rollespillet Øv rollespillet og vær bevidste om kropssprog og stemmebrug. Tal om, hvilket budskab rollespillet har. Arbejdsark kan sendes til eleverne eller printes ud og gives til dem. Aftal med klassen, hvor lang tid de skal have til opgaven, før der er fremlæggelse I rollespillet skal I skelne mellem forskellige måder at sige nej på. I kan bruge nogle af de eksempler, vi har talt om, eller hente inspiration på opirøgs hjemmeside. Følg linket.

Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg? Fremlæggelse i klassen Hver gruppe fremlægger og fortæller kort, hvilke tanker I har gjort jer i forhold til jeres rollespil. Er der fx et budskab? Evaluering 2 guldkorn og 1 optimering Fremlæggelse: Giv eleverne en umiddelbar respons på deres arbejde, kig på faglighed og kvalitet. Hvilke 2 gode ting tager du med dig fra forløbet? Hvad kan gøres bedre en anden gang?