Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune"— Præsentationens transcript:

1

2 Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
uden røg Du kan frit sortere i de forskellige slides. Undlad dem, der for dine elever ikke giver mening og tilføj nye, hvis der er behov for det. God arbejdslyst.

3 Cool Uden Røg Hvem bestemmer dine valg?
Hvad skal vi nå? Icebreaker Undervisningsmål Hvad er Cool? Hvem er cool? Hvorfor er der nogen, der ryger? Oplæg: Tag cool billeder Gruppearbejde Fremlæggelse evaluering Antal af lektioner varierer, alt efter hvor grundigt, man ønsker at dykke ned i de forskellige øvelser og tekniske virkemidler. Kilde: Vær opmærksom på, at du både kan tilmelde din klasse den nationale og lokale konkurrence. Tilmeldingsfrist for den nationale konkurrence er den 11. oktober. For den lokale er det den 18. september HUSK at få samtykke til at eleverne optræder på billedet, hvis det er tilfældet.

4 Cool uden røg Hvem bestemmer dine valg?
Icebreaker ”Gør det rigtige” Få din klassekammerat til at agere på en bestemt måde ved hjælp af non-verbal kommunikation. En person sendes ud af lokalet. Resten af klassen bestemmer, hvad personen skal gøre når han/hun kommer tilbage. Personen kaldes ind og prøver sig nu frem og hver gang deltageren gør noget rigtigt, klapper nogle. Når personen gør det hele rigtigt, så klapper alle. Hvis han/hun gør noget der ikke er aftalt, sker ingenting, ikke en lyd. Eksempel: For at gøre legen lettere kan der aftales, at der skal imiteres noget specielt, eksempelvis et dyr eller en idrætsgren, eller at deltageren skal sætte sig et bestemt sted i lokalet på en bestemt stol. Opgave: Eleven skal sætte sig på en bestemt stol i rummet. Når eleven sætter sig på en stol, så klapper nogle. Når deltageren bevæger sig i den rigtige retning så klapper nogle andre. Når han/hun har fundet stolen, så klapper andre. Når deltageren flytter en stol, så klapper andre, forudsat stolen deltageren skal sidde på ikke står det rigtige sted. Når deltageren gør flere rigtige samtidig, så klapper flere og flere. Deltageren vil derved få en fornemmelse af, at jo flere der klapper, jo tættere er hun/han på løsningen. Når deltageren til sidst sætter sig det rigtige sted på den rigtige stol, så klapper alle.

5 Cool uden røg Hvem bestemmer dine valg?
Mål for undervisningen: Jeg lærer at identificere faktorer, der får nogle unge til at ryge. Jeg får indsigt i, hvordan billedmedier kan påvirke mine valg. Jeg lærer, hvordan forskellige billedtekniske virkemidler kan være med til at fremstille identitet og stemninger. Dansk: Billedlæsning / -produktion Kompetenceområde: Fremstilling VM: Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion. Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper. FM: Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter. Dansk: Kompetenceområde - Fortolkning FM: Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster VM: Eleven har viden om identitetsfremstillinger SSF: Livsstil og levevilkår Eleven kan vurdere sundhedsfaktorer i relation til eget liv. Eleven har viden om sundhedsfaktorer, som er særligt relevante for unge.

6 Cool Uden Røg Hvem bestemmer dine valg?
COOL – hvad er det? I hvilke situationer bruger man ordet? Om hvad eller hvem bruger man ordet cool? Hvilke synonymer kan I finde for ordet cool? Snak først med skuldermakkeren om de 2 første spørgsmål, dernæst samles op i plenum. Tal om, hvad der gør en person cool. Det kan være personlige egenskaber, som for eksempel at være hjælpsom, sjov eller god til at lytte. Eller at kunne noget særligt, som for eksempel at være godt til spille computer eller danse. Det kan også være en særlig stil eller bestemte holdninger, der gør et menneske cool.

7 Cool Uden Røg Hvem bestemmer dine valg?
Hvem er cool? Hvilke skuespillere, musikere eller andre kendte, synes du, er cool? Hvordan fremstilles deres identitet udadtil og i medierne? Er der nogen af dine kammerater, som er cool? Hvorfor? Er der nogen i din familie, der er cool? Hvorfor? Tænketid: Tie, tænk, skriv dit svar til hvert spørgsmål i dit hæfte. Før vi går i gang, hvilke spørgsmål skal jeg svare på, for at I kan løse opgaverne? Del jeres overvejelser med hinanden: Fang en makker. Sig goddag og farvel efter hver snak. 4 skift – 4 spørgsmål, kan også øges til 8, hvis man gerne vil have flere svar til samme spørgsmål. Afslut evt. med en fælles opsamling.

8 Cool uden røg Hvem bestemmer dine valg?
Rygning og identitet? Se filmen Tal derefter om, hvilken sammenhæng der er mellem identit og rygning eller brug af andre tobaksvarer. Film: Rygning og identitet Filmen handler om, at unge tillægger rygningen nogle værdier og signaler, som ofte stammer fra film og medier. Men i virkeligheden er det måske ikke lige så sejt, som det bliver fremstillet på skærmen. Hensigten med filmen er, at eleverne skal blive opmærksomme på og reflektere over, at de bliver påvirket af rygning i medierne. OBS: Gennem markedsføring kobler tobaksindustrien rygning med fest, risikovillighed og sex. Selv om eleverne tager afstand fra rygning, kan de sikkert komme i tanke om cigaretter i forbindelse med rockguitaristen, filmstjernen eller rebellen, der lever i nuet. Se filmen og lad eleverne arbejde med spørgsmålene, fx i en innercircle/outercircle, hvor der byttes partner efter hver snak. Vælg en, der skal starte snakken, fx den med det længste hår, største hånd, flest knapper i tøjet, der er højst, har den største/mindste fod osv. Hvad gør rygning ved personers udstråling? Hvilke signaler sender det, når man ryger, damper, ryger vandpibe eller bruger snus? Synes I, at rygning kan virke cool? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor bruger mange medier og filmfolk rygning til at opbygge en karakter? Hvordan påvirker det unge, når de ser rygning i medier, på film og TV? Tror du, at du bliver påvirket af, hvad musikere og andre kendte gør? Afslut aktiviteten med en fælles opsamling af synspunkter og kommentarer til de forskellige områder (man kan vælge at gøre det undervejs)

9 Cool Uden Røg Hvem bestemmer dine valg?
Hvorfor er der nogen, der ryger? Hvorfor tror du, at der er nogle, der begynder at ryge? Hvilken betydning kan rygning have for ens sociale liv? Og hvordan hænger det sammen med identitet? Hvad påvirker unges livsstil? Hvorfor vælger du det tøj, den mad, de interesser eller den musik, du hører? Hvorfor taler du, som du gør? Hvilken betydning har forældre, venner og idoler? Hvorfor er der nogle, der ryger? Bed eleverne ud fra deres erfaringer og forestillinger fortælle, hvad der kan være årsagen til, at nogen begynder at ryge. Er der elever, der har prøvet at ryge, skal de kun fortælle om deres erfaringer, hvis de har lyst. Vandpibe, snus og e-cigaretter er blevet en del af ungdomskulturen i Danmark og kan være en del af diskussionen om at være cool, hvis eleverne kommer ind på det. Hvad påvirker unges livsstil? Snak også om, hvad der påvirker unge i forhold til livsstil. Du kan opfordre eleverne til at nævne konkrete eksempler på, hvordan de er blevet påvirket af deres omgivelser eller medierne.

10 Cool uden røg Hvem bestemmer dine valg?
Tag cool billeder – en fotokonkurrence Hvordan tager man cool billeder? Komposition Rum Synsvinkel Bevægelse Lys- og skyggeforhold Farver Personer Hvilke fag-faglige virkemidler, der skal danne grundlag for de billedtekniske krav må være op til hver enkelt. Her er et bud på, hvilke områder, man kan komme ind på i forbindelse med arbejdet med billedanalytiske elementer. Kompostion: Hvilket kompositionsprincip er vigtigt? o Symmetrisk o Højre-, venstre- eller midterkomposition o Det gyldne snit Hvilken detalje tiltrækker sig opmærksomheden? Er der orden, balance, klarhed el. kaos, skævhed, uorden… Rum / dybde Forgrund, mellemgrund og baggrund Er der et forsvindingspunkt? Synsvinkel: Frøperspektiv Fugleperspektiv Normalperspektiv Ultranærbillede, nærbillede, halvtotal, total Bevægelse: Statisk Dynamisk Lys- og skyggeforhold: Lyskilden er med i billedet – en lampe, solen, vinduet. Lyskilden er udenfor billedet – men du ved ikke hvad. Er der skygger i billedet – så er der en lyskilde. Hvad er belyst! – hvorfor lige netop det? Lys kan udtrykke håb – liv – glæde – åbenhed – optimisme…. Skygge kan sende signal om håbløshed – sygdom – død – sorg….. Farver: Sort/hvid Primærfarver – gul, rød og blå Sekundærfarver – blanding af lige dele primærfarver o Violet = rød + blå o Orange = rød + gul o Grøn = gul + blå Tertiærfarver = primærfarver blandet med sekundærfarver Kontrastfarver = direkte modsætning – i farvecirklen står de modsat hinanden. Farveharmoni o Varme farver = gullige og rødlige o Kolde farver = blålige og grønlige o Grøn/blå kan blive varmere ved at tilsætte gult og omvendt. Farverne kan bruges til at vise værdier, følelser. Farvesymbolik… Personer: Hvordan er kropssprog/ ansigtsudtryk o Åbent o Lukket o Neutralt Blikretning; Hvor er blikket rettet hen? o Interesse: man ser på hinanden o Ingen fællesfølelse: man ser væk o Mod himlen – jorden – til siden – ting – beskueren Hvor er personerne placeret i forhold til hinanden – tæt eller langt fra hinanden OBS: Billedeksempler til de forskellige begreber vil være ideelt… CL-aktiviteten ”Huskesedler” kan bruges som repetition af fagbegreberne. Grupper af 4 elever Lærer uddeler kort med begreber, der skal repeteres Sedlerne placeres synligt midt på bordet og hver elev skriver deres initialer på de sedler, som de kan forklare. Sedler, med alles initialer på, lægges i ”det kan vi alle-bunken” med det samme. Fra de tilbageblevne sedler vælger en i gruppen en seddel, vedkommende ikke kan forklare. De andre fra gruppen, som har signeret sedlen, forklarer nu begrebet. Når alle har forstået begrebet tilføjes deres initialer til sedlen og den lægges i ”det kan vi alle-bunken”. Et andet gruppemedlem vælger nu en seddel, som forklares. Dette fortsættes, indtil alle begreber er på plads. Hvis der ligger en seddel tilbage, som ingen har kunnet forklare, hjælper læreren.

11 Cool uden røg Hvem bestemmer dine valg?
Opgave: Tag cool billeder Du skal nu i gang med at tage billeder af personer, du synes er cool. Hvilken situation eller stemning, du vælger at fremstille, er op til dig. Du skal arbejde i en gruppe. Aftal med din lærer, hvornår der er deadline. Beskriv med få sætninger dit motiv samt dets virkemidler og hvorfor, du synes, det er cool. Forklar konkurrencereglerne, 1 billede per gruppe Deltager I både i lokal og national konkurrence? Forklar forskellen, evt. hvad man kan vinde. Aftal deadlines for den nationale konkurrence og også den lokale. I forhold til den lokale konkurrence, skal billeder ligge på skoletubekanalen senest 18. september – I skal have tid til at kontrollere billeder og tekst, før de up-loades. Den nationale konkurrence har deadline den 11. oktober 2019. Læs mere og tilmeld på

12 Cool Uden Røg Hvem bestemmer dine valg?
Arbejdsprocessen: Snak om, hvad I vil fotografere. Overvej og beslut, hvilke virkemidler billedet skal komponeres ud fra. Tag billeder af motiver, du/I synes er cool. Beskriv med få sætninger motivet, og hvorfor det eller de er cool. Vælg ét billede som skal deltage i konkurrencen. Upload billede og billedbeskrivelse til skoletubekanalen ”CoolUdenRøg2019” senest den 16. september Elevark er udarbejdet – tilføj deadline. Lærer og elever skal tilmeldes skoletubekanalen, så billeder kan uploades rettigdigt. Det er ok, at kun en elev bliver medlem.

13 Cool Uden Røg Hvem bestemmer dine valg?
Identitetsfremstillinger i billeder I løbet af processen med billedproduktion kan man tale om identitetsfremstillinger i billeder, måske eleverne selv kan finde berømtheder med en cigaret i munden. Her tages der udgangspunkt i Cool uden røgs tidligere kampagne, hvor slikkepinde er skiftet ud med en cigaret. Cool uden røg – tidligere kampagner – slikkepinde i stedet for smøger. Hvad er kampagnens budskab? • Hvad tror I, at slikkepindene skal vise? • Hvilke visuelle virkemidler har kampagnen brugt for at få de kendte personer til at se cool ud? • Synes I, at det er lykkedes? Hvorfor/hvorfor ikke? Sammenlign kampagnens billeder med billedet af Leonardo Di Caprio, hvilke ligheder og forskelle benyttes der for at få ham til at se cool ud?

14 Cool Uden Røg Hvem bestemmer dine valg?
Fremlæggelse i klassen Hver gruppe fremviser deres billede, fortæller kort om billedets virkemidler og motiv, samt hvorfor det er cool. Evaluering 2 guldkorn og 1 optimering Hvilke 2 gode ting, faglige begreber og viden, kan du tage med dig fra forløbet? Hvad kan gøres bedre en anden gang?


Download ppt "Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google