Tværgående vejledermøder Juni 2019

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Klasseledelse og cooperativ learning
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Observation af din/andres undervisning –
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Introduktion til opgaveskrivning
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
Pædagogisk forår i København
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Målstyret læringsreform
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Dagens program – ugens program
Ø VE PROJEKT I skal arbejde selv. I skal skrive et projekt på max 5 sider. I skal tage udgangspunkt i en case. I skal fremlægge for enten Claus eller Anne.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Pædagogisk Grundlag og Response
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Hvad er portefolie? Betyder at tage med sig
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Præsentationens transcript:

Tværgående vejledermøder Juni 2019 DU-IT Kick off Tværgående vejledermøder Juni 2019

Program 12.30 Velkomst og ramme for arbejdet i DU-IT. Personfølsomme data 12.45 Brug af DU-IT i praktik 3a v. uddannelsesansvarlig Inger Skov Halgaard, AUH 12.55 Digital vejledning til social- og sundhedsassistentelever i praktik v. uddannelsesansvarlig Pia Holm og klinisk vejleder Marie Lange, AUH 13.40 Kaffepause 14.00 Grupper: Hvad er du blevet inspireret af i forhold til din egen praksis og anvendelsen af DU-IT? 14.10 Grupper: Skemaerne Din Uddannelse og SPOT-SLUT – hvad har vi brug for at overlevere til hinanden? 14.30 Opsamlinger på gruppernes arbejde 14.55 Afrunding 06-05-2019 DU-IT

DU-IT – en læringsplatform gennem elevens uddannelsesforløb Består af 2 rum: LÆRINGSRUM og SPOT Læringsrum er et arbejdsrum for hver uddannelsesperiode. Eleven arbejder med Bearbejdning af observationer, oplevelser, indtryk i uddannelsesforløbet Refleksioner Arbejder problemløsende Forbereder sig til samtaler Laver referater Osv. SPOT er den røde tråd i elevens uddannelsesforløb Eleven uploader det væsentlige fra hver uddannelsesperiode, eksempelvis Referat af samtalen ud fra DIN UDDANNELSE Vigtig læring, erkendelse, refleksion fra uddannelsesperioden Evt. referat af midtvejsevaluering Aftaleskema ved slutningen af perioden. 06-05-2019 DU-IT

SAMMENHÆNG – PROGRESSION – OVERBLIK - TRANSFER Læringsrum og SPOT LÆRINGSRUM SKOLE 4 LÆRINGSRUM PRAKTIK 3 LÆRINGSRUM SKOLE 3 LÆRINGSRUM PRAKTIK 2 LÆRINGSRUM SKOLE 2 LÆRINGSRUM PRAKTIK 1 LÆRINGSRUM SKOLE 1 SPOT SAMMENHÆNG – PROGRESSION – OVERBLIK - TRANSFER GF2 06-05-2019 DU-IT

SKAL-opgaver – mindste niveau DIN UDDANNELSE anvendes i forbindelse med opstart i en praktikperiode / skoleperiode Efter dialog mellem elev og vejleder / kontaktlærer uploader eleven DIN UDDANNELSE til SPOT I løbet af praktikken anvendes DU-IT kreativt som en didaktisk metode til at understøtte elevens læring Ved afslutningen af en skoleperiode / praktikperiode har elev og vejleder / kontaktlærer en dialog ud fra AFTALESKEMAET om, hvad eleven har lært, elevens styrker, og hvad eleven skal arbejde videre med. AFTALESKEMAET uploades af eleven til SPOT 06-05-2019 DU-IT

Læringsrum og SPOT – delt praktik / combiflex SKOLE 4 LÆRINGSRUM PRAKTIK 3 LÆRINGSRUM SKOLE 3 LÆRINGSRUM PRAKTIK 2 LÆRINGSRUM SKOLE 2 LÆRINGSRUM PRAKTIK 2 LÆRINGSRUM SKOLE 1 SPOT SAMMENHÆNG – PROGRESSION – OVERBLIK - TRANSFER GF2 Delt praktik - combiflex 06-05-2019 DU-IT

Delt praktik praktik 1a og 1b praktik 2 – combiflex – delt praktik praktik 3a (hospital) og 3b (kommunal) Skoleperiode Praktikperiode Læringsrum a Læringsrum b Skoleperiode SPOT 06-05-2019 DU-IT

Hvad må man skrive i DU-IT? Der må ikke være personhenførbare oplysninger Anvend et uddannelsessprog Ikke er noget nyt i, at man skal være opmærksom på hvilke personoplysninger, man skriver 06-05-2019 DU-IT

Digital vejledning af assistentelever 06-05-2019 DU-IT

Program Baggrund Opgaver i praktikken Vejleder kompetencer Elevernes læringsudbytte Fordele og ulemper ved digital vejledning Digital vejledning og DU-IT Spørgsmål 06-05-2019 DU-IT

Baggrund Jeppe Vetterli leder af It og Medier fra Sosu Østjylland i praktik på Lever-, Mave- og Tarmsygdomme i efteråret 2016 Fulgte klinisk vejleder og social- og sundheds assistentelever i praktikken Deltog i ugesamtaler Deltog i fremlæggelse og opgaver 06-05-2019 DU-IT

Baggrund Elevernes skriftlighed i praktikken Elevernes aktivitet og deltagelse i faglige diskussioner Indhold af ugesamtaler Elevernes faglige argumentation Elevernes tilgang til at arbejde problemløsende 06-05-2019 DU-IT

Baggrund Hvad kan gøres anderledes? Hvordan kan digitale hjælpemidler anvendes? 06-05-2019 DU-IT

Baggrund Eleverne modtager en iPad ved uddannelsesstart Udvælge relevante apps Udgangspunkt i elevernes fokusområder i praktikken (cirkulation, ernæring, udskillelse etc.) Anvende allerede planlagte ”studieaktiviteter” Konvertere aktiviteterne til ”digitale opgaver” 06-05-2019 DU-IT

Opgaver i praktikken 06-05-2019 DU-IT

Opgaver i praktikken 06-05-2019 DU-IT

Opgaver i praktikken 06-05-2019 DU-IT

Opgaver i praktikken 06-05-2019 DU-IT

Opgaver i praktikken 06-05-2019 DU-IT

Vejlederkompetencer Rammesætning Håndtere elevernes modstand mod digital vejledning Fokus på læringsudbyttet ved digital vejledning Sikre at elever overholder korrekt håndtering af billedmateriale It kundskaber 06-05-2019 DU-IT

Elevernes læringsudbytte ”..Det (optagelser) vi egentlig laver, er jo egentlig noget, som vi har brugt, så det er jo egentlig på en måde at få sat ord på, hvad det er vi går og laver, egentligt at få koblet praksis og teori sammen..” 06-05-2019 DU-IT

Elevernes læringsudbytte ”Jeg synes, at den (iPad) er rigtig god for eksempel, når man skal lave opgave. Man kan få nogle opgaver fra sin vejleder, hvor man skal ind og for eksempel forklare noget om, hvordan det store og lille kredsløb fungerer. Der fungerer Explain Everything rigtig godt, fordi man kan tage et billede af det og styre rundt og forklare, samtidig tager det også lidt af presset for en, fordi så skal man ikke sidde overfor vejlederen og være helt vildt nervøs. Det tager også lidt af presset af, synes jeg, hvis man er genert og har lidt præstationsangst” 06-05-2019 DU-IT

Elevernes læringsudbytte ”... men det der er godt ved iPad-en, det er, at at…vi skal filme det og og… så høre os selv bagefter forklare det, hvad det er, også kan man altid gå tilbage igen. Hvad var det nu…” ”Jeg tænker for eksempel, hvis man også skulle forklare andre det, hvad var det lige, at jeg sagde den gang. Så kan man finde det (optagelsen) frem igen, også få en god forklaring på det også vise det. Andre kan få noget ud af det, og jeg kan selv blive bedre” ”Ja det er helt klart, fordi det (optagelsen) kan man gå tilbage til, og man kan også gå tilbage til et oplæg på skrift, men det er noget helt andet, når der er et billede. Det her skema (væskeskema), at få et visuelt billede af skemaet foran sig, men man også får den her forklaring...” 06-05-2019 DU-IT

Fordele ved digital vejledning Fokus på læring i ugesamtalen Eleverne forbereder sig til ugesamtalen Eleverne øver fremlæggelse, og er mindre nervøse, når det er optaget på forhånd Tidsbesparende alle elever er samlet om oplæggene Eleverne ser sig selv på optagelserne, hvilket giver anledning til at tale om elevernes attitude, kropssprog, sprog etc. 06-05-2019 DU-IT

Ulemper ved digital vejledning Tekniske udfordringer Elevernes modstand mod denne form for vejledning Manglende tid og struktur på dagen kan udfordre, at eleverne får lavet optagelserne Omfang og varighed af optagelser- indsæt tidsbegrænsninger 06-05-2019 DU-IT

Digital vejledning og DU-IT Uge evalueringer- opsamling på ugen placeres i læringsrummet i DU- IT af både vejleder og elev Skriftlig oplæg til seminar om ”overgange” i patientforløb afleveres i læringsrummet i DU-IT Evt. optagelser og fotos placeres i læringsrummet i DU-IT Ved slutevaluering udfyldes aftaleskema, og eleven kan efterfølgende uploade det i SPOT i DU-IT 06-05-2019 DU-IT

Digital vejledning og DU- IT Eksempler 06-05-2019 DU-IT

Digital vejledning og DU-IT Eksempler 06-05-2019 DU-IT

Spørgsmål 06-05-2019 DU-IT

Grupper Hvad er du blevet inspireret af i forhold til din egen praksis og anvendelsen af DU-IT? 06-05-2019 DU-IT

Grupper Skemaerne Din Uddannelse og SLUT-SPOT – hvad har vi brug for at overlevere til hinanden for sammen med eleven at kunne planlægge et godt praktikforløb? 06-05-2019 DU-IT