Kap. 13 - Budgetter HG21
Nemlig ! Hvad er et budget? Hvorfor lave et budget? Budgetter En opstilling af virksomhedens/husstandens forventninger til den fremtidige økonomi. Hvorfor lave et budget? Så virksomheden/husstanden har et rimeligt overblik over deres fremtidige udgifter og indtægter. Derved bliver det også nemmere at planlægge større investeringer samt opnå de ønskede mål mm. Se s. 36 I Nemlig !
Budgetter forsat I budgettet skal virksomheden være opmærksom på at den tilpasser sig omverdenen (konjunkturforholdene) ved brug af handlingsparametre: Pris Kvalitet Sortiment Service Reklame Mm.
Bruttoavanceprocenten Et vigtigt begreb, når vi laver budgetter er bruttoavanceprocenten. Hvad viser den? Hvor mange procent bruttofortjenesten udgør af omsætningen. Dvs. hvis vareforbruget udgør 75% af omsætningen så udgør bruttofortjenesten 25% af omsætningen.
Bruttoavanceprocenten forsat Omsætning 4.000.000 kr. 100% -Vareforbrug 3.000.000 kr. 75% = Bruttofortjenesten 1.000.000 kr. 25 % Bruttoavanceprocent= Bruttofortjeneste X 100 Omsætning
Bruttofortjenesten i kr. …..kan findes ud fra bruttoavanceprocenten. Bruttofortjenesten = Omsætning x bruttoavanceprocenten 100 Eksempel: 4.000.000 x 25 = 1.000.000 kr.
Former for budgetter 1. Resultatbudget (det vi gennemgår i dag) 2. Likviditetsbudget
Resultatbudget Resultatbudgettet har samme indhold som resultatopgørelsen men: - Resultatopgørelsen = fortiden - Resultatbudgettet = fremtiden
Resultatbudget forsat For at udarbejde resultatbudgettet tages udgangspunkt i den forventede resultatopgørelse fra året før. Her starter budgetarbejdet for 2010 2009 2010
Budgetforudsætninger Det er vigtigt at opstille nogle budgetforudsætninger, som har hold i virkeligheden dvs. realistiske ifht. sidste års resultatopgørelse. Eksempler på budgetforudsætninger: Omsætningen i 2010 vil falde med 3% Vareforbruget i 2010 vil falde med 3% Afskrivningerne vil falde med 10% Renteomkostningerne vil falde med 2,5%
Budgetforudsætninger forsat Hvis budgetforudsætningerne medfører et ikke tilfredsstillende resultatbudget, opstilles nye/redigeret forudsætninger hvorpå et nyt budgetforslag udarbejdes = Budgetsimulering (Excel) Budgetsimulering er et yderst nyttigt redskab for virksomhedens ledelse til at undersøge, hvor følsomt resultatet er over for forskellige typer ændringer i budgettets forudsætninger. Man kalder det også ”what-if” analyser.
Delbudget Hovedbudgettet opdeles i delbudgetter f.eks. deles budgettet om i: 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal
Budgetkontrol Delbudgettet holdes op i mod de reelle regnskabstal se s. 160 Hvis budgetkontrollen for 1. kvartal viser stor afvigelse mellem budget og realiseret resultat skal der ændres i de øvrige delbudgetter = budgetrevision
Budget for nye virksomheder Kan der ikke tages udgangspunkt i sidste års regnskab, man må forsøge sig med at finde frem til en forventet omsætning ud fra følgende: Oms. pr. dag i gennemsnit Oms. pr. m2 butiksareal Oms. pr. ansat Kontakt evt. brancheforening for statistikker
Budget for nye virksomheder forsat Eksempel på bruttoavancebudget: Torben Frank vil gerne starte tøjbutik. Han forventer følgende: Åbent 315 dage om året. Oms. Ca. 25.000 kr. pr. dag u. moms Bruttoavance 20% af omsætningen dvs. vareforbruget er 80% af omsætningen. Bruttoavancebudgettet: Bruttofortjeneste = 315 x 25.000 (oms.) (315x25.000)x0.80(oms. x vareforbrug% af oms.)
Direkte budgettering Hvis virksomheden sælger en eller kun få varer, kan omsætningen budgetteres ud fra hvor mange enheder man sælger og dens salgspris. Virksomhedens afsætning = den mængde af varer, som virksomheden kan sælges i en given periode Omsætning = Afsætning + Salgspris Vareforbrug = Afsætning + Kostpris (anskaffelsespris)
Likviditetsbudget Udover et resultatbudget er der ofte også behov for at udarbejde et likviditetsbudget. Likviditet = betalingsdygtighed Det viser om virksomheden har penge til at betale de løbende regninger eller om virksomheden skal stifte gæld.
Likviditetsbudget forsat Likvid beholdning = Kassebeholdning + indestående på bankkonti og girokonto Likviditetsbudgettet opdeles med fordel i kvartaler, således at et mere detaljeret billede af virksomhedens likviditet bliver synlig. Læs eksempel 13.7, s. 164-166 Lav opgave 13.12 og 13.14