Kap. 13 - Budgetter HG21.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Erhvervsøkonomi projekt nr. 1
Advertisements

Virksomhedens ide og mål
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Erhvervsøkonomi på HG Line Vinterberg.
Kapitel 2.
BUDGETTET ET STRATEGISK VÆRKTØJ Claus Lykke Jensen Rune F. Jørgensen.
18.1 Kvartalsopdelt resultatbudget
Budgetgrundlag i planteavlen
Nøgletal Metodemæssig fokus.
Indtægter (indtjening)
4 centrale konti NB: Virksomheden fortsætter (going concern)   Resultatopgørelse Balance =Driftsregnskab.
26.2 Kapacitetsomkostninger
Regnskabsvurdering og - analyse
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
6. Virksomhedens indtægter
18.2 Kvartalsopdelt likviditetsbudget
18.3 Kommentarer til budgetterne
Temadag om takstberegning Herning
Dansk Gas Forening DGF årsmøde 2004 Dansk Gas Forenings årsregnskab 2003/2004 Ved kasserer Carsten Werner Hansen.
Virksomhedens ide og mål
Virksomhedens budgetter
12 - Regnskabsanalyse.
Regnskabet består af resultatopgørelsen og balancen.
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
13.1 Resultatbudget Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
4.1 Resultatopgørelsen Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
Økonomistyring og budgettering
Budgettering som ledelsesværktøj
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
Økonomistyring og budgettering
Hvordan følger jeg op på målene med budgettet? v. Økonomikonsulent Arne Larsen Agrogården.
Årsregnskabet og registreringssystemet
8.5 Vareforbrug 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at.
6. Virksomhedens indtægter
8. Virksomhedens indtjening
Budgetkontrol Fremadrettet opfølgning. Litteratur Andersen og Rohde kap 11 Melander kap 5.8 – 5.9 Schack kap
Generalforsamling 24. april 2014 Fremlæggelse af regnskab.
35. Budgetudarbejdelse Direkte aktivitetsbudgettering Eksempel.
28.1 Overskudsgrad Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
13.2 Budgetkontrol Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Afskrivninger Hvad er anlægsaktiver? Er aktiver, som virksomheden anvender i længere tid f.eks. Biler Bygninger Inventar (borde, reoler, IT-netværk mm.)
28.4 Andre sammenligninger 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Budgettering som ledelsesværktøj Økonomisk virksomhedsbeskrivelse.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Kapitel 13 Budgetter.
Virksomhedens omkostninger
Kapitel 4 Regnskabet.
Personaleomkostninger
Kapitel 13 Budgetter.
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
2.3 Virksomhedens økonomi
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Regnskab for produktionsvirksomhed
Resultatbudget i produktions- virksomhed
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Helbredstillæg Folkepension.
Orientering omkring Budget
35. Budgetudarbejdelse Direkte aktivitetsbudgettering Eksempel.
6. Virksomhedens indtægter
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Salgsbudgetter og budgetkontrol
Handels- og procentregning
8. Virksomhedens indtjening
Kap Bogføringssystemet.
8. Virksomhedens indtjening
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
6. Virksomhedens indtægter
Budgetstyring og budgetkontrol
Præsentationens transcript:

Kap. 13 - Budgetter HG21

Nemlig ! Hvad er et budget? Hvorfor lave et budget? Budgetter En opstilling af virksomhedens/husstandens forventninger til den fremtidige økonomi. Hvorfor lave et budget? Så virksomheden/husstanden har et rimeligt overblik over deres fremtidige udgifter og indtægter. Derved bliver det også nemmere at planlægge større investeringer samt opnå de ønskede mål mm. Se s. 36 I Nemlig !

Budgetter forsat I budgettet skal virksomheden være opmærksom på at den tilpasser sig omverdenen (konjunkturforholdene) ved brug af handlingsparametre: Pris Kvalitet Sortiment Service Reklame Mm.

Bruttoavanceprocenten Et vigtigt begreb, når vi laver budgetter er bruttoavanceprocenten. Hvad viser den? Hvor mange procent bruttofortjenesten udgør af omsætningen. Dvs. hvis vareforbruget udgør 75% af omsætningen så udgør bruttofortjenesten 25% af omsætningen.

Bruttoavanceprocenten forsat Omsætning 4.000.000 kr. 100% -Vareforbrug 3.000.000 kr. 75% = Bruttofortjenesten 1.000.000 kr. 25 % Bruttoavanceprocent= Bruttofortjeneste X 100 Omsætning

Bruttofortjenesten i kr. …..kan findes ud fra bruttoavanceprocenten. Bruttofortjenesten = Omsætning x bruttoavanceprocenten 100 Eksempel: 4.000.000 x 25 = 1.000.000 kr.

Former for budgetter 1. Resultatbudget (det vi gennemgår i dag) 2. Likviditetsbudget

Resultatbudget Resultatbudgettet har samme indhold som resultatopgørelsen men: - Resultatopgørelsen = fortiden - Resultatbudgettet = fremtiden

Resultatbudget forsat For at udarbejde resultatbudgettet tages udgangspunkt i den forventede resultatopgørelse fra året før. Her starter budgetarbejdet for 2010 2009 2010

Budgetforudsætninger Det er vigtigt at opstille nogle budgetforudsætninger, som har hold i virkeligheden dvs. realistiske ifht. sidste års resultatopgørelse. Eksempler på budgetforudsætninger: Omsætningen i 2010 vil falde med 3% Vareforbruget i 2010 vil falde med 3% Afskrivningerne vil falde med 10% Renteomkostningerne vil falde med 2,5%

Budgetforudsætninger forsat Hvis budgetforudsætningerne medfører et ikke tilfredsstillende resultatbudget, opstilles nye/redigeret forudsætninger hvorpå et nyt budgetforslag udarbejdes = Budgetsimulering (Excel) Budgetsimulering er et yderst nyttigt redskab for virksomhedens ledelse til at undersøge, hvor følsomt resultatet er over for forskellige typer ændringer i budgettets forudsætninger. Man kalder det også ”what-if” analyser.

Delbudget Hovedbudgettet opdeles i delbudgetter f.eks. deles budgettet om i: 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal

Budgetkontrol Delbudgettet holdes op i mod de reelle regnskabstal se s. 160 Hvis budgetkontrollen for 1. kvartal viser stor afvigelse mellem budget og realiseret resultat skal der ændres i de øvrige delbudgetter = budgetrevision

Budget for nye virksomheder Kan der ikke tages udgangspunkt i sidste års regnskab, man må forsøge sig med at finde frem til en forventet omsætning ud fra følgende: Oms. pr. dag i gennemsnit Oms. pr. m2 butiksareal Oms. pr. ansat Kontakt evt. brancheforening for statistikker

Budget for nye virksomheder forsat Eksempel på bruttoavancebudget: Torben Frank vil gerne starte tøjbutik. Han forventer følgende: Åbent 315 dage om året. Oms. Ca. 25.000 kr. pr. dag u. moms Bruttoavance 20% af omsætningen dvs. vareforbruget er 80% af omsætningen. Bruttoavancebudgettet: Bruttofortjeneste = 315 x 25.000 (oms.) (315x25.000)x0.80(oms. x vareforbrug% af oms.)

Direkte budgettering Hvis virksomheden sælger en eller kun få varer, kan omsætningen budgetteres ud fra hvor mange enheder man sælger og dens salgspris. Virksomhedens afsætning = den mængde af varer, som virksomheden kan sælges i en given periode Omsætning = Afsætning + Salgspris Vareforbrug = Afsætning + Kostpris (anskaffelsespris)

Likviditetsbudget Udover et resultatbudget er der ofte også behov for at udarbejde et likviditetsbudget. Likviditet = betalingsdygtighed Det viser om virksomheden har penge til at betale de løbende regninger eller om virksomheden skal stifte gæld.

Likviditetsbudget forsat Likvid beholdning = Kassebeholdning + indestående på bankkonti og girokonto Likviditetsbudgettet opdeles med fordel i kvartaler, således at et mere detaljeret billede af virksomhedens likviditet bliver synlig. Læs eksempel 13.7, s. 164-166 Lav opgave 13.12 og 13.14