Læringsmål og niveaubeskrivelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Individuel uddannelsesplan
Skolereformen Overordnede mål:
Skabelon til strategisk plan
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Observation af din/andres undervisning –
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Digital skriftlig- og mundtlighed
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Årsplan – en kort en lang
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Evaluering.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
John Hattie.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
JLP og RO Campusskolen i Ringsted, august 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
WS 4 Programudkast Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Elevledede skole-hjem-samtaler
Refleksion over projektuge
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

Læringsmål og niveaubeskrivelser LEAPS 23 november 2016 Læringsmål og niveaubeskrivelser Dagsorden: Formål, rolle i evaluering, feedback og refleksion Gruppearbejde

Refleksion (14 dec) Reflekter over de elevstyrede samtaler på din digitale portefølje: Opret en ny side med titlen: Elevstyrede samtaler Upload de dokumenter, du har oprettet for at støtte eleverne Brug de sædvanlige refleksionsspørgsmål til at reflektere over erfaringerne Upload en video af en elevstyret samtale Hvad skete der? Hvad er min forståelse af det? Hvilke andre forklaringer kunne der være? Hvordan har jeg bidraget? Hvad har jeg lært? Hvordan kan jeg bruge denne læring i fremtiden?

Refleksion Respons Evaluering ???

Evaluering = summativ og formativ ved afslutningen af ​​arbejdscyklus isoleret begivenhed begrænset effekt på processen og fremtiden Systematisk respons = formativ mens arbejdsprocessen foregår rettidig, gentagen umiddelbar effekt på proces og resultat Refleksion = engagement, handleevne fortolker feedback og evaluering

Evaluering Refleksion Feedback Elev-porteføljer Elevstyrede samtaler Elev-centreret evaluering Elev-porteføljer Læringsmål Lærings-beretninger Nationale tests Elevstyrede samtaler Gentagne udkast og respons Udstilling Niveau-beskrivelser Evaluering Refleksion Feedback

vs. Hvordan ændrer spillet sig?

Hvad skal eleverne lære? Hvad vil jeg undervise i? Skifter til Hvad skal eleverne lære? Hvad vil jeg undervise i? Lærer

Læringsmål Skaber mål for elevernes arbejde Skaber formål og fokus for lektioner (enheder og projekter) Centrerer undervisningen om læring, ikke om aktivitet Skrives i elevens sprog, så de kan bruges dagligt i klasseværelset Udfolder mest kraft, når eleverne medvirker i at bruge dem Har størst potentiale, når de fører frem til et højere mål Kan komme fra pensum, kan komme fra projektets faglige indhold Bør formuleres med tanke for, hvordan man vil evaluere, om målene er nået

Læringsmål: Håndterbare mål Jeg kan definere de vilkår, der påvirker fotosyntese: Eleverne kan forklare fotosyntese Jeg kan beskrive fotosyntesens proces:

Læringsmål: Fra aktivitetsmål til læringsmål Jeg kan vise størrelsesforhold for celler og celledele Eleverne kan fremstille en model af en celle Jeg kan benævne celledele korrekt Jeg kan bruge fysiske materialer til at kommunikere en videnskabelig idé

Læringsmål: Fra aktivitetsmål til adfærdsmål Jeg kan være rettidig og forberedt til en ekskursion Eleverne kan deltage i en ekskursion Jeg kan repræsentere min skole på en positiv måde mens jeg er ude i nærsamfundet Jeg kan arbejde med en partner for at fuldføre min opgave, mens jeg er på ekskursion

Interventioner, inklusion Styring, aktiviteter, evaluering Udstilling Længere tids hjælp, en til en Jeg kan give feedback og modtage forslag fra mine venner. Jeg kan tilføje detaljer for at gøre min historie bedre. Slutprodukt: afsluttet historie Aktiviteter: Galleri-gåtur og respons Skrivetid Jeg kan udgive en historie, der er passende for et publikum Lillegruppe-hjælp i klassen Milepæl: Skriftligt andet udkast af historien med ændringer Aktiviteter: Peer-respons Lærerrespons En til en vejledning uden for klassen Milepæl: skriftligt første udkast til historien Aktiviteter: Tegne oversigt over historien Partner-deling Jeg kan skrive en historie med en begyndelse, en opbygning, et problem, en oløsning og en ende Hjælp i klassen, personlig læringsplan Milepæl: plan for historien Jeg kan planlægge en historie med en begyndelse, en opbygning, et problem, en opløsning og en slutning Aktiviteter: Klasse-historie-tid individuel læsning klassediskussion Jeg kan identificere begyndelsen af ​​en historie Jeg kan identificere opbygningen af ​​en historie Jeg kan identificere problemet i ​​en historie Jeg kan identificere opløsning af ​​en historie Jeg kan identificere slutningen af ​​en historie

At finde vej selv Du skal tage til København! Jeg ved, hvor jeg skal hen, men hvor er jeg nu, hvilke veje kan jeg gå, hvornår skal jeg være der og hvordan ved jeg, at jeg er kommet dertil?

At finde vej selv Det hjælper at have et landkort

Niveaubeskrivelser Er kort, der viser elever vejen til at opnå læringsmål Er værktøj til at udvikle ​​forståelse og kvalitetsarbejde Er værktøj til at kalibrere forventninger overfor elever og kolleger Har størst kraft, når de skabes sammen med elever ved at se på modeller for arbejdet Etablerer en skala for fremskridt, der kan bruges under eller efter projektet Skaber et fælles sprog om læring

Kriterier er læring mål Niveaubeskrivelse Nærmer mål Kriterier er læring mål eller kategorier Kompetent (har nået mål) Overgår mål Elev sprog Hvert aspekt af ydeevne er beskrevet

Niveaubeskrivelse vs. vurderingsskema

Gruppearbejde I din årgangsgruppe: Hvad var / er dine læringsmål for elevstyrede samtaler? (Fx: Jeg kan bruge min portefølje for at vise eksempler på min læring) Skriv en niveaubeskrivelse for disse læringsmål Mindst tre præstationstrin Tydelig beskrivelse af forventningen til, hvad der præsteres på hvert trin Eleverne skal kunne forstå af beskrivelsen, hvordan de kan udvikle sig for at nå disse læringsmål (Fx om portefølje: Brug under samtalen, organisation, refleksioner) Vær forberedt på at dele dette arbejde ved slutningen af ​​sessionen i dag

Afrapportering Tre minutter til hver gruppe til kort at berette om dagens resultater