DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Hvordan giver Den Danske Kvalitetsmodel klinisk mening ?
Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn.
Date :31 1.
Den Danske Kvalitetsmodel
POLITIK LEDELSESSYSTEM
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel og akkreditering ØPS-seminar d. 15. juni 2007 Lars Oberländer kvalitetschef.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Region Midtjylland Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Den største viden – den bedste behandling.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Ansøgning om specialfunktioner Informationsmøde, SPPD 15. april 2009 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Den Danske Kvalitetsmodel Kvalitetsnøglepersoner i Region Syddanmark Carsten Andreasen, Kvalitetskonsulent.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Dokumentstyring – et ledelsesværktøj John Verver, Kvalitetschef Psykiatrien i Region Syddanmark Nøglekvalitetsmedarbejdere – afdelingsniveau. Fredericia.
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Rapportskrivning og fund
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Strategi for klinisk IT
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Kursus for kvalitetsnøglepersoner på afdelingsniveau i RSD
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Den Danske Kvalitetsmodel
Kvalitetsudvikling – hvorfor og hvordan?
Den sygeplejefaglige omsorg – og dens aktuelle udfordringer
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
(Strategispor og strategiske indsatser)
Hvad lærte vi af projektet?
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Interne survey som ledelsesværktøj
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
Præsentationens transcript:

DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Lektion 4 DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer 07-07-2019

Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk. 1-3. Uddrag af Sundhedslov nr. 546 af 24. juni 2005 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Danish Institute for Quality and Accreditation in Healthcare 07-07-2019

Formålet med Den Danske Kvalitetsmodel: At fremme kvaliteten af patientforløb. At fremme udviklingen af den kliniske, organisatorisk og patientoplevede kvalitet. At synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet. 07-07-2019

Den Danske Kvalitetsmodel Sygdoms-specifikke (11) Organisatoriske (7) Generelle (19) 104 standarder 452 indikatorer 07-07-2019

Den Danske Kvalitetsmodel Organisatoriske temaer Ledelse (6) Kvalitets- og risikostyring (9) Dokumentation og datastyring (4) Ansættelse, arbejdstilrettelæggelse og kompetenceudvikling (5) Hygiejne (5) Beredskab og forsyninger (2) Apparatur og teknologi (3) Generelle temaer Patientinddragelse (4) Patientinformation og –kommunikation (2) Koordinering og kontinuitet (3) Henvisning (1) Visitation (2) Modtagelse (2) Vurdering og planlægning (5) Diagnosticering (6) Medicinering (6) Observation (2) Invasiv behandling (2) Intensiv behandling (2) Genoplivning (1) Ernæring (2) Rehabilitering (1) Forebyggelse og sundhedsfremme (4) Overdragelse (4) Patienttransport (1) Ved livets afslutning (2) Sygdomsspecifikke temaer Apopleksi (1) Brystkræft (1) Diabetes (1) Graviditet, fødsel og barsel (3) Hjerteinsufficiens (1) Hoftenære frakturer (1) Kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL) (1) Lungekræft (1) Mavesår (2) Skizofreni (2) Tyk- og endetarmskræft (1) 07-07-2019

DDKM og procestankegangen Overdragelse Koordinering og kontinuitet Vurdering og planlægning Diagnosticering Patientinddragelse Observation Rehabilitering Forebyggelse & sundhedsfremme Medicinering Patientinformation & kommunikation Patienttransport Intensiv behandling Henvisning Visitation Modtagelse Ernæring Invasiv behandling Ved livets slutning Genoplivning 07-07-2019

Opbygningen af standarder i DDKM Plan. Retningsgivende dokument Tilstedeværelse og indhold (trin 1) Do. Implementering Kende og anvende (trin 2) P D A S Study. Kvalitetsovervågning På hvilken måde der skal foreligge dokumentation for kvalitetsovervågning f.eks. registreringer (trin 3) Act. Kvalitetsforbedring Handleplaner (trin 4), prioritere indsatsområder ud fra trin 3 07-07-2019

Dokumenter og registreringer TRIN 1: Retningsgivende dokumenter Meningsfulde data og det tilhørende medie. Mediet kan være papir, magnetisk, elektronisk, optisk diskette, fotografi og prøve. TRIN 3: Kvalitetsovervågning Registrering Dokument som angiver opnåede resultater eller som beviser en gennemført handling. 07-07-2019

Dokumentstruktur Politik, strategi, mål Niveau 1 Retningslinier (jf. standard 1.3.1. Dokumentstyring) Politik, strategi, mål Retningslinier - formål, omfang, organisation, ansvar, fremgangsmåde Instruks - beskriver specifikke anvisninger, til konkrete opgaver Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 07-07-2019

Dokumentationens værdi Frembringelse af dokumentation bør ikke være et mål i sig selv, men bør være en aktivitet, som giver værditilvækst. DS/ISO 9000:2006 = værdi for patienten, f.eks. ved at øge patientsikkerhed eller patienttilfredshed 07-07-2019

Dokumentation og arbejdsglæde Balancen mellem kompetence og retningsgivende dokumenter! Lav Lav Kompetence Dokumentation Høj Høj = Arbejdsglæde! 07-07-2019

Proces Processer Styring Input Output Ressourcer P Trin 1 S Trin 3 D Vision & Mission Værdier Politikker Mål Ansvar & beføjelser Planer Retningslinier & instruktioner Budgetter Lovgivning Processer P Trin 1 Styring S Trin 3 Input Proces Output D Trin 2 Produkt/service Information Data Registreringer Materialer Information Data Kompetencer (Mennesker) Bygninger Maskiner Værktøjer og udstyr Økonomi Ressourcer A Trin 4 = Handlinger ? 07-07-2019

Proces Processer Styring Input Output Ressourcer Trin 1 Trin 4 Trin 3 07-07-2019

Øvelse 1 og 2! 07-07-2019