A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
KIE-modellen på museum
Divergent og Konvergent
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Almen studieforberedelse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Idé, mål og politikker Kapitel 9
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning, Birk Centerpark.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk 14. januar 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
FORRETNINGSPLAN.
Navn på jeres idé Jeres navne:
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Hjertecafèer - tilbageblik
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Centralforeningen for Stampersonel
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Møde procestjek Det var næsten umuligt at holde sig til emnet
Præsentationens transcript:

A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs The OCTAGON A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs Præsenteret af Susanne Kjær og Charlotte Torp, Dansk Blindesamfund Ved ERFA møde 1. april 2019, Handicaporganisationernes Hus

HVAD? A. Organisationens grundlag 1. Identitet: formål og basale værdier 2. Struktur: ledelse, ansvars- og arbejdsdeling B. Organisationens aktiviteter 3. Planlægning og implementering af aktiviteter: kapacitet 4. Aktiviteters relevans: indhold og metoder C. Organisationens kapacitet 5. Kvalifikationer: ledelse, ansatte, frivillige 6. Systemer: økonomi og administrative procedurer D. Organisationens relationer 7. Målgrupper: definition, accept og opbakning 8. Omgivelser: relationer og støtte

HVORFOR? Vurdere styrker og svagheder i en organisation Strukturere dialog med partnerorganisation Identificere områder til styrkelse af organisationen Fungere som baseline – giver mulighed for at måle forandring

HVORDAN? Besvares af personer involveret i organisationen: medlemmer, ledere, ansatte = 3 grupper Hver dimension gives en score på baggrund af samlet vurdering af to udsagn/spørgsmål ud fra en skala på 1-7 Hver gruppe giver en score til hvert udsagn/spørgsmål Diskussion af de angivne scores i plenum - opnåelse af konsensus, eller ej! Hvis ikke konsensus, udregnes et gennemsnit og forklaringer nedskrives

Organisation = DH Er målgruppen klart defineret Organisation = DH Er målgruppen klart defineret? Er der accept og tillid? Klarhed om behov? Deltagelse i aktiviteter? Fremragende 7 Meget stærk 6 Stærk 5 Rimelig 4 Svag 3 Meget svag 2 Ikke eksisterende 1

Octagon metodisk tilgang – gode praktiske råd til brug af metoden   Sørg for grupper er klar inden det fælles møde, så alle ved hvor de hører til Der skal gerne være mindst tre grupper: bestyrelse, medarbejdere og medlemmer. Beskriv øvelsen: det er ligesom en vægt, den giver et øjebliksbillede og derfor er det også vigtigt at alle er realistiske omkring scoringen. Ved opstart af et samarbejde, kan det ses som en form for baseline. Det er et redskab til at skabe en fælles forståelse f organisationen. Det er en god ide at have en facilitator og en notetager, da noterne betyder rigtig meget, og også skriv tallene ind med det samme, så man kan følge udviklingen. Overvej at slå spørgsmålene sammen pr emne. Der er 8x2 spm, så 16 i alt. Sørg for at evaluere samlet på hele billedet når øvelsen er slut.

Fordele Giver dig en mulighed for at observere grupperne mens de diskuterer, og samtalen i plenum. Er der et åbent rum til diskussion, eller er der ’lidt en fast linje’ som de følger Det kan give indsigt i hvordan organisationen ’tænker’ ex. Hvis de f.eks. fortæller de har lave lønninger pga. få midler – men så i oktagonen giver sig selv en høj karakter i forhold til at skabe vækst i organisationen. På den måde kommer der nuancer, der måske eller ikke ville komme frem. Det er en mulighed for at få svar på spørgsmål, der ellers kan virke ’grænseoverskridende’ – eller som vi havde en partner beskrive det ’high court’, her er det en diskussion på et emne, hvor du kan trække både deres beskrivelser men også egne observationer ud. Du kommer langt rundt om organisationen, og så indblik i mange områder, du kan spørge yderligere ind til senere i besøget. Bidrager til at identificere ”burning issues” der kan danne grundlag for udvikling af projektsamarbejde ift. styrkelse af organisationen. Giver organisationen mulighed for at se på sig selv fra nye vinkler.

‘Knap så’ fordele Partnerne har en tendens til at give sig selv høje karakterer især første gang de gør det, de ser det muligvis mere som en evaluering hvor de skal klare sig godt end en øvelse i at se muligheder for udvikling. Det betyder, at der ved en kommende lign. øvelse kan vise sig en kunstig tilbagegang. Selve oktagonen kan vise sig ikke at være særlig brugbar som individuel visuel model. Det er noterne der er interessante. Ressource krævende. Der skal helst være mindst 3 grupper, medlemmer, staff og bestyrelse, og der er 16 spm der tager mellem 15 og 30 min hver. Du kan vælge at slå spørgsmålene i hvert tema sammen – eller udvælge særligt strategiske/væsentlige spørgsmål - så der kun er 8 diskussions runder, så skal de bare have lidt mere tid til at diskutere. Men at der skal så mange mennesker til, og at der er så mange spørgsmål tager tid. Du skal mindst bruge en hel dag.

https://www.sida.se/Svenska/Publikationer -och-bilder/publikationer/2003/maj/the- octagon/