Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Børn og pædagoger i en digital verden
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
VERSITET LOUISE BØTTCHER, LEKTOR I NEUROPSYKOLOGI, AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET OKTOBER 2015 UNI DE MINDRE SYNLIGE OG DE VIRKELIG USYNLIGE SIDER.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Dannelses- og kreativitetsprocesser hos børn og unge Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Dannelses- og kreativitetsprocesser hos børn og unge Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Det gode liv og den etiske fordring
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Tænketankens vision i en skolekontekst
Unge på kanten af fællesskabet
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Anerkendende pædagogik
Dannelse og ledelse Formidlingschef Berit Anne Larsen, SMK
Kulturen i børnelivet? At give børn stemme Beth Juncker Professor
Den pædagogiske læreplan
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Velkommen til DGI Miniton
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Walt Disneys kreativitetsmodel
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til DGI Miniton
Sund Mund til Byens børn
Personlighed og Kompetencer
Nysgerrighed og indsats
Tendenser i forældresamarbejdet
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Kaptajnen Jens Andersen-Mølgaard Horsens Baggrund:
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Er græsset også grønt om natten.
Forventninger til jer forældre
Bordtennis Et OL i børnehøjde Kun for 4. og 5. klasser
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Leg, kreativitet dannelse
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet Leg og dannelse Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet

Leg og læring Legen er pædagogisk relevant Snævert læringsbegreb Hvis børn ‘lærer noget’, når de leger Snævert læringsbegreb Læring udvikler bestemte færdigheder og kompetencer Opstilles mål for og testes Leg: Gøre læring spændende og effektiv Legende tilgang til læring Legen som middel til læring Bredt læringsbegreb Læring bidrager til formålet med uddannelse “Fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse” (§7) Leg: Forberede til at leve som menneske i samfund Legen som proces der danner Legen som mål i selv

Leg og dannelse Legen er som skabt til dannelse Frihed, lyst og formål i sig selv I legen: Gøres erfaringer, der danner I legen: Skabes noget, der ikke eksisterede før Dannelse: Blive menneske gennem andre (formål) Ændre måden at forholde sig på til sig selv, andre og verden Ændre indstilling, holdning, værdier, mindset, tankegang Understøtte “nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse” (§8) Overskride sig selv og involvere sig med større verden Kræver frihed: Ikke tvang eller ubevidst Gøre erfaringer: At verden er anderledes Læring: Være i stand til noget (mål) Udvikle færdigheder og kompetencer gennem læring Fx sociale kompetencer: Hvordan håndterer sociale situationer

Dannelse gennem leg Dannelse i dagtilbud Dannes som kropsligt væsen Selvoverskridelse i fokus Erfarer at være et selv og at være del af noget større I omgang med nære omverden og med konkrete mennesker Dannes til mennesker gennem leg Grundlæggende erfaringer af at forholde sig til verden Som kropsligt, social og tænkende væsen Dannes som kropsligt væsen Sansemotoriske lege, bevægelseslege, legepladslege Erfare at forholde sig som et kropsligt selv til den fysiske verden Kropslig overskridelse (måder at være krop på)

Dannelse gennem leg Dannes som socialt væsen Sociale fantasilege, symbolske lege, dramatiske lege, fysiske lege med andre Erfarer at forholde sig som socialt selv til den sociale verden Social overskridelse (være en anden) Overskrider sig selv gennem legen Leger at være en anden sammen med andre et anderledes sted Gør erfaringer gennem legen Erfarer at forholde sig anderledes til sig selv, andre og verden Erfarer at blive del af legens større univers og fællesskab Dannes som social væsen Oplever at være sammen og skabe sammen med andre Venner er dem man leger med

Dannelse gennem leg Dannes som kreativt væsen Fantasilege og forestille sig at noget er anderledes Erfarer at forholde sig som tænkende selv til den kognitive verden Kognitiv overskridelse (forestille sig anderledes) Leg er børns måde at være kreative på Overskridelse gennem fantasi Forestiller sig at tingene er anderledes Kreativitet Kombinere elementer, der eksisterer adskilt, i kraft af en lighed Forholde sig åbent til det nye: Indfald og idéer, etc. Legen som kropslig kreativitet Kombination af begreber og genstande/personer Fx ‘jeg er moren’ og ‘grenen er et sværd’ Fantasiunivers skabes af kombinationen Fx legeuniverset af kombinationen ‘hest’ og ‘pind’

Fremme dannelse gennem leg Kræver frihed Frihed betyder ikke Fri for pædagoger eller voksne Fri for rammer eller strukturer Frihed betyder Fri for formål uden for sig: Legen er formål i sig selv Leger for at lege: Ikke for at lære noget bestemt Holdes åbent: Hvad der skal ske, og hvad der læres Give tid og rum Spontan process, kræver tid at indfinde sig Ikke planlægges, helst ikke afbrydes Blik for tegn på dannelsesprocesser Stemninger der åbner for at verden er større Munterhed (åben) og begejstring (større)

Fremme dannelse gennem leg Tage med på dannelsesrejser til større verdener Åbne forskellige verdener Som børn kan bruge i deres leg Kulturelle, sociale, praktiske, faglige verdener etc. Åbne kreative verdener Som kan inspirere børn til at kombinere anderledes Kunst og kultur, fantasi- og forestillingsverdener etc. Demonstrere måder at forholde sig eksemplarisk på Forholde sig på en måde der åbner for det nye Åben for andres og egne indfald og idéer Spille ind med det, man kan: Spille, synge, tegne, fortælle, etc. Lege, joke eller pjatte med børnene Kræver ikke bestemte kompetencer, men mod