Sundhed I den pædagogisk praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Trivselspolitik på Løsning Skole
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Folkeskole-reformen August 2014.
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Det udvidede klasserum
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Fagets formål, fokus og fagmål
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle børn er alles ansvar
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Social- og sundhedshjælper retning
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
University College Syddanmark - Lene B Terp
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
GF 2 - sosu Udkast.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Bedømmelse og karakterer
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Sundhed I den pædagogisk praksis Sundhedsfag på den pædagogiske assistent uddannelse Praktikvejleder - 2019

Sundhedsfag på den pædagogiske assistent uddannelse Der er 12 dage i alt på hele hovedforløbet På grundforløb 2 har de 12 dage – Hygiejne, motivation og fokus på egen sundhed Talentspor Kobling mellem teori og praksis

Teori I sundhedsfag 1. skoleperiode; WHO Sundhedsfremme og forebyggelse Livsstil og levevilkår – herunder handlekompetencer og ressourcer ift. Sundhedsfremmende arbejde Fødevarehygiejne, egenkontrol og egen hygiejne Sundhedsstyrelsens anbefalinger for hygiejne Lokale procedurer og retningslinjer for hygiejne Almindelig forekommende sygdomme, smitteveje og brud på smittekæde samt infektioner herunder institutions infektioner

Teori i sundhedsfag 2. skoleperiode; Køn og seksualitet i den pædagogiske praksis Kost og de officelle kostråd Det pædagogiske måltil

Teori i sundhedsfag 3. skoleperiode Håndtering af medicin i den pædagogisk praksis ift. egen rolle og ansvar Etiske retningslinjer for lokale procedurer for medicinhåndtering

En dag med WHO Avanceret: Du kan forklare WHO’s sundhedsbegreb i et samfundsmæssigt perspektiv Du har viden om det brede positive sundhedsbegreb og kan redegøre for det i et samfundsmæssigt perspektiv Du kan redegøre for begreberne mestring, sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse i den pædagogiske praksis Ekspert: Du kan diskutere WHO’s sundhedsbegreb i et samfundsmæssigt perspektiv  Du kan diskutere og kritisere det brede positive sundhedsbegreb i et samfundsmæssigt perspektiv Du kan forklare begreberne mestring, sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse og dens betydning i den pædagogiske praksis

Opgaver Avanceret: Du kan definere egen sundhed ud fra WHO brede positive sundhedsbegreb Se dokumentar – ”En vej to verden” Du kan beskrive de fire familiers sundhed ud fra din viden Du kan dokumenter WHO i forhold til hvordan du vil arbejde med dette begreb i en pædagogisk kontekst Ekspert: Du kan diskutere de fire familiers sundhed ud fra WHO sundhedsbegreb Du kan sætte en af familierne ind i den brede og positive sundhedsmodel af Bjarne Bruun Jensen

Didaktik i sundhedsfag Meget forskellig Individuelle og gruppe opgaver Kobler det til praksis eksempelvis med livsstil, levevilkår, seksualitet mm.

Ekspert og avanceret niveau Samt talentspor

Fire kvalitetsmål Flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan Tilliden til og trivsel på erhvervsskolerne skal styrkes. = Talentspor

To niveauer Avanceret Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem, også i ikke-rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet. Ekspert Eleven kan løse komplekse arbejdsopgaver og kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer. Der lægges vægt på evnen til at kunne bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst, på evnen til at arbejde med overblik og deltage i arbejdspladsens innovative processer. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til målrettet at kunne planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne, således at kvaliteten i processen og resultatet sikres. Endvidere lægges vægt på, at eleven kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser, samt på at eleven kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge

To profiler Avanceret niveau er obligatorisk for hovedforløbene og er for eleven, som brænder for sit fag og gerne vil arbejde kvalitetsbevidst og kreativt med dette, som nyder at arbejde med problemstillinger i hverdagen og løse den stillede opgave på en måde, hvor kvaliteten er i højsæde. Derudover er eleven selvstændig og tager ansvar for egen læring Ekspertniveau er for eleven, som brænder for at arbejde udviklingsorienteret ift. sit fag og gerne vil arbejde innovativt med arbejdsgange og processer på en måde, hvor eleven sikrer kvalitet for målgruppen. Eleven skal se hver problemstilling i hverdagen som en mulighed for at forbedre hverdagen for målgruppen, og eleven skal nyde at arbejde med at finde nye løsninger til problemstillingerne. Eleven skal havde lyst til at yde en ekstra indsats, arbejde selvstændigt, være drevet af ønsket om at lære, have overskud og overblik til at hjælpe samt vejlede klassekammerater

Valg og vejledning § 66. … Stk. 2. … Elevens valg af specialefag og talentspor skal fremgå af elevens personlige uddannelsesplan. Vejledning under udvikling

Organisering og didaktik To profiler i samme klasse Tid Materialer og medier Opgavetyper og metoder Arbejdsorganisering Styring ift. opgaven Elevens bevidsthed om læring

Fagene på avanceret og ekspert niveau Bevægelse og idræt Ekspert Avanceret Natur og udeliv Ekspert Avanceret Sundhed i den pædagogiske praksis Ekspert Avanceret Digital kultur Ekspert Avanceret 4 x Ekspert = TALENT

Fagmål for fagene Præstationsstandard: Avanceret Sundhed i den pædagogiske praksis – 3 uger Præstationsstandard: Avanceret 1. Eleven skal kunne arbejde sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende i den pædagogiske praksis samt kunne anvende et sundhedsbegreb, der medtager psykiske, fysiske og sociale forhold. Præstationsstandard: Ekspert 1. Eleven skal kunne begrunde det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde i den pædagogiske praksis samt kunne identificere psykiske, fysiske og sociale forholds betydning for det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde.

Fagmål for fagene Natur og udeliv – 3 uger Præstationsstandard: Avanceret 1. Eleven kan medvirke i udviklingen af pædagogiske forløb, der anvender naturen som sanserum, læringsrum og oplevelsesrum. Præstationsstandard: Ekspert 1. Eleven kan målrettet planlægge, udvikle og begrunde innovative pædagogiske forløb, der anvender naturen som sanserum, læringsrum og oplevelsesrum.

Eksempel på en ekspert opgave Eftersom vestibulærsansen samarbejder med synssansen, da det at holde balancen handler om at finde et fokuspunkt, som man fastholder for at finde balancen, så kan det også være en god idé, at stimulere hans synssans. Her kan man lave en stafet, hvor man igen får inddraget de andre børn, også får stimuleret deres synssans. I en stafet løber man som oftest frem og tilbage og i skiftende retninger, hvilket er godt for stimuleringen af synssansen. Samtidig vil de komme i bevægelse, som styrker deres motorik og kinæstesisans, samtidig med at man kan inddrage, at de skal kravle i gennem rør eller under noget, hvilket gør, at de skal ned på alle fire og op igen, som ligeledes styrker vestibulærsansen, og så kan man generelt tilpasse den, så flere og flere sanser kommer i spil. Stafetten kan dermed være rigtig god, da den ikke kun styrker én sans men derimod flere på én gang. Selvom man måske tænker, at det vigtigste er at igangsætte aktiviteter, der styrker Max Emils vestibulærsans, så handler det også meget om at styrke hans selvtillid, da det er vigtigt for at give ham troen på sig selv og dermed modet til forhåbentlig i den sidste ende at turde de aktiviteter, som han ikke før har turde.

Spørgsmål Hvad tænker i om ekspert og avanceret fag i forhold til den pædagogisk assistent uddannelse? Hvordan tænker i, at kunne arbejde med ekspert fag i praksis sammen med eleven? Hvilken krav stiller det til dig som praktikvejleder, at have ekspert elever?