Strategiske pejlemærker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Strategiske pejlemærker
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Forædremøde den
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Strategiske pejlemærker Effektmål Indikatorer Indsats Ressourcer Personalet tilrettelægger dagens samling med fokus på børnenes mulighed for at fremstå tydeligt for gruppen. Personalet er aktive i forhold til at benævne børnene positivt i gruppen Alle stuer tilrettelægger dialogisk læsning for alle børn. Alle stuer har små læringsgrupper til brug ved aktiviteter, hvor det har en effekt. Personalet deltager aktivt i børnenes samvær og støtter dem i at forhandle. Samlinger på alle stuer, hver dag, med gentagelser og præsentation af alle børn. Positiv reframing, som pædagogisk metode. Dialogisk læsning i alle stuer. Små læringsgrupper. Grupperne vælges med fokus på alder, behov eller nærmeste udviklingszone. Hverdags-forhandlinger i leg og samvær med anerkendende og inkluderende fokus. Børnene søger en eller flere kammerater og navnsætter kammeraten Børnene kommunikerer verbalt og non verbalt med både børn og voksne og modtager en respons Børnene bidrager alt efter alder i dokumentationen af dagligdagen Alle børn kan lege med andre børn i en gruppe Alle børn skaber kontakt til de voksne og til andre børn Alle børn genkender sig selv i dokumentation og i institutionens aktiviteter 1. Alle børn skal opleve /have mulighed for at være en del af et fællesskab

Strategiske pejlemærker Effektmål Indikatorer Indsats Ressourcer Tilrettelæggelse af legeområder ude og inde, hvor personalet kan iagttage ikke- voksenstyret leg. Personalet anvender SIP model som reflektionsmetode. Musikværkstedet tilbydes til alle børn hver uge. Personalet aflæser børnenes initiativer og intentioner. Personalet arbejder med strategier der giver flere børn adgang til fællesskabet. (SIP) Personalet iagttager ikke- voksenstyret leg. Den daglige samling giver plads til forskellige typer af deltagelse, så alle kompetencer kan komme i spil. Musikværkstedet inddrager alle børn i fælles aktiviteter, med beskrivelse af mål for aktiviteten. Personalet skaber plads til børnenes forskelligheder, via positiv reframing og praksisfortællinger. Personalet er opmærksomme på udsatte positioner i gruppen. Børnene deltager i forskellige lege og evt. med flere deltagere Børnene kan kommunikere med andre og kan udtrykke sine egne behov Børnene deltager aktivt i varierede lege og i forskellige legerelationer Børnene kan udtrykke sig og formidle sine følelser og behov igennem sprog og forskellige kommunikations-former 2. Alle børn skal opleve at kunne bidrage til fællesskabet

Strategiske pejlemærker Effektmål Indikatorer Indsats Ressourcer Aktionslæring er en tilbagevendende aktivitet på personalemøderne, hvor alle deler viden og erfaringer og planlægger nye aktioner. Vi bruger vores egne dokumenter for målbeskrivelse og evaluering. Se bilag. Vi bruger Dansk udviklingsbeskrivelse for de 0-6 årige Personalet er motiveret og har kompetencerne til at løse opgaverne. Personalet anvender aktionslæring som refleksionsmetode. Alle områder er væsentlige, vi er særligt opmærksomme på den upåagtede faglighed, som en væsentlig mulighed for læring og inklusion. Børnehusets pædagogiske grundlag indeholder beskrivelser af barnets udviklingszoner. Personalet arbejder med barnets nærmeste udviklingszone. Personalet har en praksis, hvor de stiller sig undrende overfor hinanden og hinandens praksis, for at sikre udvikling. Personalet arbejder metodisk og reflekterer over deres arbejde Personalet er i stand til, at støtte og hjælpe det enkelte barn ud fra dets forudsætninger Der er en inkluderende omgangstone i institutionen Personalet arbejder målrettet med leg, læring og inklusion Personalet udvikler børnenes intellektuelle, sociale, sproglige og emotionelle kompetencer Personalet er rollemodeller i måden at bruge sproget på og bruger sproget inkluderende 3. Personalet tager ansvar for udvikling af inkluderende fællesskaber

Strategiske pejlemærker Effektmål Indikatorer Indsats Ressourcer Ledelsen skaber mulighed for kompetenceudvikling, tværfaglige fællesskaber og refleksions rum i samarbejde med personalet. Vi dokumenterer i flere niveauer: Til forældre Til børn Til hinanden Til forvaltningen og Til øvrige omgivelser Forældrene orienteres løbende og bidrager med forældreperspektiv Forældremøder 2xår Forældresamtaler for alle 1-2 xår Forældrebestyrelse 4-6 xår Ledelsen tilrettelægger alle møder, hvor dagsorden indeholder orientering, øvelser, case-arbejde, undervisning og sparring. Vi bruger vores møder til løbende sparring. Personalemøde 10 x år Teammøde 10 x år Afd.møder 6 x år Pædagogmøder 10xår Vi bruger aktionslæring som refleksions form. Nyhedsbreve fra børnehuset, fra ledelse og stuer. Forældrebestyrelsen inddrages, i dilemmaer og spørgsmål. Personalet er aktive og arbejder bevidst på, at implementere den inkluderende praksis Forældrene kan se betydningen af institutionens arbejde med den inkluderende praksis og bakker op om institutionens arbejde Ledelsen understøtter, inddrager og følger op på at der arbejdes med den inkluderende praksis Ledelsen inddrager forældrene i arbejdet med den inkluderende praksis 4. Ledelsen skaber synlighed og tydelighed om arbejdet med den inkluderende praksis

Strategiske pejlemærker Effektmål Indikatorer Indsats Ressourcer Vi varetager børnenes udvikling, når de er hos os, i et tæt samarbejde med barnets forældre. Vi inddrager forældrene ved inst.start, så vi lærer hvilket blik forældrene har på eget barn. (Se bilag, beskriv dit barn) Vi orienterer fremad rettet til forældrene på vores hjemmeside og bagudrettet i stuernes bøger. (dokumentation) . Vi bruger hinanden som ressource, når der er emner der skal håndteres. Vi orienterer når vi mener der er et behov og det samme gør forældrene. Vi taler med forældrene, når de kommer og afleverer og henter. Vi er opmærksomme på vores fremtoning og placering i mødet med forældrene. Vi er imødekommende og henvender os til forældrene. Vi arbejder med at alle bringer emner frem til rette forum, så den rette medarbejder, løser eller håndterer et givent emne. Dette gælder også ud i forældregruppen. Forældrene får viden om dagligdagen, pædagogikken og målene for aktiviteterne gennem dokumentation og formidling Forældrene omtaler børn, andre forældre og personale positivt og forholder sig loyalt til institutionen Personale og forældre har et gensidigt forpligtende samarbejde med henblik på at børn trives Forældrene opleves som en ressource og indgår i et konstruktivt samarbejde 5. Forældrene er betydningsfulde medspillere

Strategiske pejlemærker Effektmål Indikatorer Indsats Ressourcer Personalet tager vare på at alt i indretningen taler til barnet og er med til at understøtte udvikling og ikke det modsatte. Personalet udvikler hele tiden på det fysiske rum, så legestationer er optimale i forhold til de aktuelle behov hos de aktuelle børn. Medarbejderne bruger aktionslæring som metode, for at sikre inklusion i de fysiske rammer. Rummet kan afkodes så børnene kan se hvad de kan i rummet. Rummet indgyder ro, orden og overblik. Legestationerne er indrettet med plads til det rette antal børn. Møbler og indretning skaber naturlig ramme for samvær. De afgrænsede legeområder giver mere ro til aktiviteten, som øger koncentrationen om egen leg. Børnene fordeler sig på flere grupper i det samme rum og danner nye relationer Børnene leger koncentreret og uforstyrret Der opstår færre konflikter imellem børnene. Personalet indretter rum og udenoms arealer, så rum kan ændre form til mindre miljøer, der understøtter børns relationer i mindre børnegrupper. Personalet iværksætter forskelligartede aktiviteter, der giver mulighed for at børnene både kan fordybe sig i uforstyrret leg og også kan udføre motoriske aktiviteter efter behov. 6. Den fysiske indretning skal understøtte den inkluderende praksis