Større Skriftlig Opgave

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Studieretningsprojektet (SRP)
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Studieretningsprojekt
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
3g Studie Retnings Projekt
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsprojektet 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Større Skriftlig Opgave
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsprojektet
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Større Skriftlig Opgave Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.

Dagens program Rammerne for SSO Tidsplan for SSO Gode råd til SSO

Rammerne Individuel opgave 1-2 fag Selvvalgt emne Mindst ét af fagene skal være på B-niveau Selvvalgt emne Forventeligt omfang på 10-15 sider. 1 side er 2400 anslag inklusiv mellemrum. 3. Opgavens rammer Den større skriftlige opgave er individuel og udarbejdes inden for et til to fag. Skrives opgaven i ét fag, skal eleven enten følge undervisningen eller have aflagt prøve i faget på mindst B-niveau. Skrives opgaven i flere fag, skal eleven følge eller have aflagt prøve i fagene, hvoraf mindst ét skal være på mindst B-niveau. Eleven skal udarbejde opgaven på det højeste faglige niveau, eleven har eller har fulgt fagene.

Rammerne Skal skrives af alle der ønsker en hel HF-eksamen SSO er en eksamen. Karakteren står selvstændigt på eksamensbeviset og tæller med en faktor på 1½

Rammerne Der er krav om fordybelse i en faglig problemstilling, samt anvendelse af fagets metoder Det vil sige, at I selv skal ud og finde, læse, vurdere og inddrage viden fra forskellige kilder Der lægges vægt på den skriftlige formidling Opgavens formål Formålet med den større skriftlige opgave er, at eleverne arbejder selvstændigt med at fordybe sig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område. Eleverne skal demonstrere, at de er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant materiale, og at de er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt grundlag. I arbejdet med den større skriftlige opgave styrker eleverne således deres studiekompetence ved, at de gennem skriftlig fremstilling skal dokumentere, at de er i stand til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig problemstilling. 2. Mål Målet med den større skriftlige opgave er, at kursisterne skal kunne: – demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder, – demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og dermed forstærke den faglige fordybelse, – beherske relevante faglige mål i de(t) indgående fag, – udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale, – demonstrere evne til faglig formidling, – besvare en stillet opgave, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen samt – beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse).

Tidsplan I dag Uge 44, 45, 46 Torsdag den 15/11-2018 Uge 49 Frem til den 30/1-2019 Den 1/2-2019 Den 8/2-2019 Den 26/3-2019 Den 9/4- 2019

Tidsplan: I dag DET ER NU DET BEGYNDER!!! Opstart på SSO-processen Opgaven skal skrives i uge 6, men DET ER NU DET BEGYNDER!!!

Tidsplan: Frem til den 15/11-2018 Teamlærere informerer om rammer og krav til selve opgaven. Faglærere informerer om mulighederne for at skrive i deres respektive fag. Tag også selv kontakt til faglærere for fag du overvejer at skrive i. Studietimen vil være et oplagt tidspunkt, at søge informationer og støtte til emnevalget.

Tidsplan: Senest torsdag den 15/11-2018 VIGTIG DEADLINE!!! Tilmelding til SSO foregår på LUDUS web og er åben for tilmelding fra i dag. Gå ind under kursist Vælg fanebladet ”flerfaglige prøver” Vælg fag og skriv emne Skriv evt. en kommentar om vejleder eller andet Det vil sige at du har 16 dage fra i dag til at finde ud af hvilke(t) fag og hvilket emne du vil skrive SSO i. 4.4. Eleven skal senest seks uger inden opgaveugens start skriftligt oplyse de(t) valgte fag og område. Kurset fastlægger en procedure herfor.

Tidsplan: Senest den 21/11-2018 Tildeling af faglige vejleder(e). Vejleder offentliggøres i Ludus. Du har ikke krav på at få dine nuværende lærere som vejledere. Denne/disse vejleder(e) følger dig i resten af SSO-forløbet og skal være med til at vurdere din opgave. 4. Opgavens område 4.1. Den enkelte elev vælger selv – inden for rammerne af pkt. 3.1. – de(t) fag, som opgaven skrives i. 4.2. Kursets leder udpeger blandt kursets lærere en eller eventuelt flere vejledere for den enkelte elev i de(t) fag, der indgår.

Uge 49: 5-7. december Litteratursøgningskursus på Silkeborg Bibliotek Søgestrategier Databaser og bibliotek.dk Individuel vejledning Du skal selv finde materiale til opgaven! VIGTIGT at I har haft første vejledningssamtale inden I skal på biblioteket!

Tidsplan: Frem til den 1/2-2019 Du tager initiativ til at aftale møder med din(e) vejleder(e) Ved disse vejledninger kan I drøfte problemer vedr. litteratur, faglige problemstillinger, afgrænsning af emne Disse vejledninger er UTROLIGT vigtige for, at du kan få en opgave, som passer til dine interesser. Din vejleder skriver opgaveformuleringen – på baggrund af vejledningssamtalerne! 4. Opgavens område 4.2. Kursets leder udpeger blandt kursets lærere en eller eventuelt flere vejledere for den enkelte elev i de(t) fag, der indgår. Ved vejledning forstås gode råd og vink til elevens videre arbejde med opgaven. Kurset tilrettelægger vejledningen på en sådan måde, at der sikres en klar adskillelse mellem lærerens rolle som vejleder og som bedømmer, og vejledningen må således ikke omfatte en bedømmelse af væsentlige dele af elevens besvarelse. 4.3. Eleven vælger i samråd med vejlederen område for opgaven. Området skal inden for såvel fagenes kernestof som supplerende stof afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en opgaveformulering, som sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er blevet afleveret og rettet.

Tidsplan: Den 1/2-2019 OPGAVEFORMULERINGEN bliver tilgængelig i Netprøver HFe: kl 12.00 HF2: kl 14 SPS: 30/1 - kl 10 Alle elever skal være til stede i aulaen 5. Opgaveformuleringen 5.1. Opgaveformuleringen udarbejdes af kursistens vejleder(e). Den skal rumme fagspecifikke, henholdsvis flerfaglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i de(t) pågældende fag. Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal præcist angive, hvad der kræves af kursisten, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet under vejledningen. Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at kursisten ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, kursisten har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden. Kursister, der har valgt samme område, skal have forskellige opgaveformuleringer. 5.2. Opgaven kan ikke direkte bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i den enkelte kursists undervisning i det pågældende hf-forløb. Der er dog intet til hinder for, at besvarelsen udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de(t) indgående fag eller har forbindelse hermed. 5.3. Skrives opgaven i et fag med praktisk islæt, skal det af opgaveformuleringen klart fremgå, at der er tale om en skriftlig opgave.

Tidsplan: Den 1/2-2019 Opgaveformuleringen: ”Opgaveformuleringen … skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet under vejledningen.” ”Opgaveformuleringen skal… være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, eleven har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden.” Opgaveformuleringen kan ikke ændres efter udlevering 5. Opgaveformuleringen 5.1. Opgaveformuleringen udarbejdes af elevens vejleder(e). Den skal rumme fagspecifikke, henholdsvis flerfaglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i de(t) pågældende fag. Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal præcist angive, hvad der kræves af eleven, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet under vejledningen. Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, eleven har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden. Elever, der har valgt samme område, skal have forskellige opgaveformuleringer. 5.2. Opgaven kan ikke direkte bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i den enkelte kursists undervisning i det pågældende hf-forløb. Der er dog intet til hinder for, at besvarelsen udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de(t) indgående fag eller har forbindelse hermed. 5.3. Skrives opgaven i et fag med praktisk islæt, skal det af opgaveformuleringen klart fremgå, at der er tale om en skriftlig opgave. .

Tidsplan: Den 1/2 til den 8/2 DU SKRIVER DIN STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE Det vil sige, at du ikke bør have andre ting i din kalender i denne uge. Du må gerne modtage vejledning i opgaveugen, men sørg for at kontakte din vejleder(e) i god tid. Der vil være enkelte positioner i skemaet med mulighed for vejledning på skolen. Tag backup – tag backup – tag backup – tag backup!!! 6. Opgaveugen 6.1. Opgavebesvarelsen udarbejdes i løbet af en af kursets leder fastsat uge inden for perioden fra 1. november til 15. marts. 6.2. I opgaveugen skal kursisten sikres hensigtsmæssig adgang til faciliteter, der er relevante for udarbejdelsen af opgaven.

Tidsplan: Den 8/2-2019 AFLEVERING AF OPGAVEN HFe: kl 12.00 HF2: kl 14 Du har det fulde ansvar for at aflevere rettidigt i det korrekte format. Sørg for at sende opgaven i god tid; der kan være pres på Netprøver lige omkring kl 14! 8. Aflevering af besvarelsen 8.1. Besvarelsen afleveres senest syv døgn efter opgaveugens start i en original samt det nødvendige antal kopier. Kurset fastlægger en procedure herfor. 8.2. Kursets leder kan tillade, at elever, som dokumenterer, at de er fuldtidsbeskæftigede, besvarer opgaven over en periode på 10 døgn.

Tidsplan: Den 8/2-2019 Din aflevering skal opfylde følgende formelle krav: En fortløbende sidenummerering Den udlevere­de for­side SKAL IKKE indgå som en del af selve opgaven. Forsiden vil også være tilgængelig for censor i netprøver. Skal afleveres rettidigt

Sygdom Ved sygdom i løbet af skriveugen, skal skolen kontaktes omgående Ved sygemelding kræves lægeattest Ny opgave skrives i Påskeferien – samme emne, men ny opgaveformulering

Tidsplan: Den 26/3-2019 Din karakter bliver meddelt i ludusWeb

Klagemulighed Karakteren som bliver givet for SSO-opgaven er ikke til forhandling Ønsker man at klage over karakteren, skal man komme til Niels Holm Greibe med det samme og få en klagevejledning Fristen for en skriftlig klage er senest 14 dage efter karakteren er modtaget – allersenest den 9/4-2019

Gode råd til SSO - afgrænsning Bedste råd overhovedet: GÅ I GANG NU! Brug eventuelt denne hjemmeside som inspiration til at komme i gang: www.vucdigital.dk Søg relevant litteratur og bestil bøger hjem Lav fyldige notater til hvad du finder ud af og hvor du finder det, så du kan finde det igen I har adgang til ALLE i-bøger på systime.dk vha. jeres uni-login

Gode råd til SSO - vejledning Skriv til din(e) vejleder(e) hvad du gerne vil mødes om og drøfte. Overhold de aftaler du laver med dine vejledere. Din vejleder vil stille krav til dig – sørg for at opfylde dem! Tag notater under vejledningen – du kan ikke huske det bagefter. Kom selv med forslag til løsninger på problemer du har; forvent ikke at vejlederen kan løse det for dig.

Gode råd til SSO - skrivefasen Vigtigste råd: Sørg for at besvare den opgaveformulering du får! Læs den igen og igen - vær sikker på hvad den går ud på. Din opgave bliver ikke vurderet på længden, men på hvor godt den opfylder de faglige mål Læs korrektur. Brug udleverede vejledninger til formalia Lad være med at snyde – det bliver opdaget. Snyd kan medføre bortvisning fra eksamen eller karakteren -3 9. Bedømmelse 9.1. Bedømmelsen af opgavebesvarelsen er en faglig helhedsvurdering i forhold til de faglige mål i de fag, der indgår i opgaven. 9.2. Ved bedømmelsen lægges herudover vægt på nedenstående forhold: – om den stillede opgave er besvaret ud fra de formulerede krav – om der er sammenhæng mellem den tidsmæssige ramme for opgaven og besvarelsens omfang og kvalitet – om der er benyttet relevant baggrundsstof for besvarelsen – om stoffet er formidlet på tilfredsstillende måde og er behandlet tilstrækkeligt dybtgående – om det anvendte materiale er inddraget i rimeligt omfang – om der er præcise henvisninger og fyldestgørende dokumentation – om alle kilder er oplyst, og noter og litteraturliste er korrekte og fyldestgørende – om fremstillingen er overskueligt disponeret, og at der er sammenhæng i besvarelsen – om den sproglige udformning er klar, præcis og ensartet igennem hele opgaven. 9.3. Hvis opgavebesvarelsen helt eller delvist er udarbejdet på et fremmedsprog, er kravene til den sproglige udformning de samme, som hvis opgaven var skrevet på dansk. 9.4. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.

SPS, dansk som andetsprog og SSO Sørg for at gå ned til læsevejlederne NU Mulighed for at få udleveret opgaven 2 dage tidligere Det samme gælder kursister med fuldtidsbeskæftigelse

Kilde Bekendtgørelse for SSO: https://uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/hf-laereplaner-2017 Nyttige links: www.vucdigital.dk https://www.thlangshf-vuc.dk/for-kursister/eksamen/information-om-opgaver/ På skolens hjemmeside finder du SSO-bekendtgørelsen, samt vejledning til at skrive opgaven ift. formalia