SRO SKRIV!
Program for denne lektion Opgavens opbygning 2. Hvordan skriver jeg et resumé 3. Hvordan skal jeg tilrettelægge min arbejdsproces fra problemformulering til færdig opgave? SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
OVERORDNET opbygning R E S U M É FORSIDE INDLEDNING Herefter fx: OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE R E S U M É INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING Herefter fx: REDEGØ-RELSE Delkonklusion ANALYSE Delkonklusion DISKUSSION Delkonklusion KONKLUSION NB! Husk noter og henvisninger i alle afsnit LITTERA-TURLISTE EVT. BILAG A B C D F SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
Opbygning med formidlende ARTIKEL OPGAVENS 1.HOVED-DEL OPGAVENS 2.HOVEDDEL Opgavens 3. hoveddel FORS I DE R E S U M É IND-HOLDS- FOR-TEG- NELSE INDLED-NING REDE-GØRELSE Delkonklusion ANALYSE Delkonklusion EVT. DISKUS-SION Noter i alle afsnit FORMIDLENDE ARTIKEL KONKLU-SION L T A R- LISTE EVT. B G C D F H SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
opgaveformuleringEN, hvad skal jeg svare på? Brug opgavens taksonomiske buzz-words: Fx: Redegøre, analysere, undersøge, inddrage, bevise, sammenligne, udrede, tage udgangspunkt i, diskutere, perspektivere. Husk at tjekke at du slutter opgaven på det højest mulige taksonomiske niveau. Spørg din SRO-vejleder, hvis du er i tvivl om de taksonomiske niveauer og de faglige mål i din opgaveformulering. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
HUSK du formidler. Brug Det retoriske pentagram i din tilrettelæggelse og i din formidling Du skriver altid til en modtager. Når du skriver SRP skriver du en akademisk opgave til en modtager, der er på lige fod med dig. I den formidlende eller populærvidenskabelige artikel skriver du til en modtager der ikke er fagligt på højde med dig, men som skal få kendskab til de faglige pointer i din videnskabelige undersøgelse. Sprog, lay-out og illustrationer skal tilpasses din modtager. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
INDLEDNING Den gode indledning - Præsenterer emnet Præsenterer formålet med opgaven Forklarer baggrunden for opgaven Indeholder en omskrevet problemformulering Præsenterer centrale hypoteser og begreber Præsenterer opgavens opbygning Præsenterer afgrænsningen & argumenterer kort hvorfor noget er udeladt Link til Skrivetogets At skrive for at formidle med eksempler på formuleringer. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
Opgavens enkelte dele/kapitler I indledningen til alle opgavens kapitler bør du skrive korte overgange, og i afslutningen af alle afsnit lave korte opsamlinger/delkonklusioner på, hvad du i afsnittet er nået frem til. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
konklusion I konklusionen skal du fokusere på at besvare din problemformulering og ikke kun gengive, hvilke afsnit du har skrevet. Du skal opsummere, hvad du har fundet ud af. Det vil sige at du i konklusionen overordnet besvarer hele opgaveformuleringen. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
SrO er en øvelse til en akademisk opgave SrO er en øvelse til en akademisk opgave. Det betyder at du forventes at: arbejde grundigt, redeligt og omhyggeligt med problemformuleringen. så vidt muligt anvende de relevante metoder, der hører til de fag du skriver i. angive kilder korrekt og angive alle kilder, også hvis du anvender mundtlige kilder. er omhyggelig med at henvise og citere korrekt. forholde dig objektivt til din empiri og dine data. Du skal også sprogligt være objektiv i forhold til dine resultater. arbejde som en fagperson, der undersøger og behandler en faglig problemstilling. efterprøve dine teorier og argumenterer fagligt for dine resultater. - formidle dine pointer og undersøgelser fagligt og fokuseret SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019
ÅBN DIN COMPUTER OPRET ET WORDDOKUMENT LAV SIDEHOVED MED NAVN, KLASSE, FAG og SRO SKRIV OPGAVENS DELE I DOKUMENTET: - FORSIDE (PROBLEMFORMUERING) - RESUMÈ - INDHOLDSFORTEGNELSE - INDLEDNING - HOVEDDEL - KONKLUSION - LITTERATURLISTE SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019