SRO SKRIV!.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Praktisk om opgave og oplæg
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Formalia ved opgaveskrivning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Den populærvidenskabelige artikel
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
StudieRetningsOpgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Krav til informationsformidling
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historieopgaven
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SRO SKRIV!

Program for denne lektion Opgavens opbygning 2. Hvordan skriver jeg et resumé 3. Hvordan skal jeg tilrettelægge min arbejdsproces fra problemformulering til færdig opgave? SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

OVERORDNET opbygning R E S U M É FORSIDE INDLEDNING Herefter fx: OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE R E S U M É INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING Herefter fx: REDEGØ-RELSE Delkonklusion ANALYSE Delkonklusion DISKUSSION Delkonklusion KONKLUSION NB! Husk noter og henvisninger i alle afsnit LITTERA-TURLISTE EVT. BILAG A B C D F SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

Opbygning med formidlende ARTIKEL OPGAVENS 1.HOVED-DEL OPGAVENS 2.HOVEDDEL Opgavens 3. hoveddel FORS I DE R E S U M É IND-HOLDS- FOR-TEG- NELSE INDLED-NING REDE-GØRELSE Delkonklusion ANALYSE Delkonklusion EVT. DISKUS-SION Noter i alle afsnit FORMIDLENDE ARTIKEL KONKLU-SION L T A R- LISTE EVT. B G C D F H SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

opgaveformuleringEN, hvad skal jeg svare på? Brug opgavens taksonomiske buzz-words: Fx: Redegøre, analysere, undersøge, inddrage, bevise, sammenligne, udrede, tage udgangspunkt i, diskutere, perspektivere. Husk at tjekke at du slutter opgaven på det højest mulige taksonomiske niveau. Spørg din SRO-vejleder, hvis du er i tvivl om de taksonomiske niveauer og de faglige mål i din opgaveformulering. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

HUSK du formidler. Brug Det retoriske pentagram i din tilrettelæggelse og i din formidling Du skriver altid til en modtager. Når du skriver SRP skriver du en akademisk opgave til en modtager, der er på lige fod med dig. I den formidlende eller populærvidenskabelige artikel skriver du til en modtager der ikke er fagligt på højde med dig, men som skal få kendskab til de faglige pointer i din videnskabelige undersøgelse. Sprog, lay-out og illustrationer skal tilpasses din modtager. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

INDLEDNING Den gode indledning - Præsenterer emnet Præsenterer formålet med opgaven Forklarer baggrunden for opgaven Indeholder en omskrevet problemformulering Præsenterer centrale hypoteser og begreber Præsenterer opgavens opbygning Præsenterer afgrænsningen & argumenterer kort hvorfor noget er udeladt Link til Skrivetogets At skrive for at formidle med eksempler på formuleringer. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

Opgavens enkelte dele/kapitler I indledningen til alle opgavens kapitler bør du skrive korte overgange, og i afslutningen af alle afsnit lave korte opsamlinger/delkonklusioner på, hvad du i afsnittet er nået frem til.  SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

konklusion I konklusionen skal du fokusere på at besvare din problemformulering og ikke kun gengive, hvilke afsnit du har skrevet. Du skal opsummere, hvad du har fundet ud af. Det vil sige at du i konklusionen overordnet besvarer hele opgaveformuleringen. SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

SrO er en øvelse til en akademisk opgave SrO er en øvelse til en akademisk opgave. Det betyder at du forventes at: arbejde grundigt, redeligt og omhyggeligt med problemformuleringen. så vidt muligt anvende de relevante metoder, der hører til de fag du skriver i. angive kilder korrekt og angive alle kilder, også hvis du anvender mundtlige kilder. er omhyggelig med at henvise og citere korrekt. forholde dig objektivt til din empiri og dine data. Du skal også sprogligt være objektiv i forhold til dine resultater. arbejde som en fagperson, der undersøger og behandler en faglig problemstilling. efterprøve dine teorier og argumenterer fagligt for dine resultater. - formidle dine pointer og undersøgelser fagligt og fokuseret SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019

ÅBN DIN COMPUTER OPRET ET WORDDOKUMENT LAV SIDEHOVED MED NAVN, KLASSE, FAG og SRO SKRIV OPGAVENS DELE I DOKUMENTET: - FORSIDE (PROBLEMFORMUERING) - RESUMÈ - INDHOLDSFORTEGNELSE - INDLEDNING - HOVEDDEL - KONKLUSION - LITTERATURLISTE SRO SKRIV GSE GREVE GYMNASIUM, 2019