Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Advertisements

Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Waste identification tool Læringsnettverk for ledelse af patientsikkerhet d. 5. november 2013.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Sygehus Sønderjylland, marts 2009 Gennemførelse af detailplaner.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011.
Ny visuel identitet på SDU. Nyt tilrettet logo 2 Fælles udtryk styrker SDU som brand Understøtter oplevelsen af fælles identitet.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Det regionale projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” - Status november 2013.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
SATSPULJEPROJEKTET Baggrund og bevillingsmæssigt grundlag for de regionale familieambulatorier.
UDVIKLINGSPLAN 2016 Introduktion for nyansatte
MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
DRG konference 2015 – Workshop 2 - Patientforløb 29. Oktober 2015
Forslag fra arbejdsgrupperne
Lars Hvilsted Rasmussen
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Akutteamets målgruppe
OSO opgaven på Midtjysk
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
patientansvarlig læge
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Den Danske Kvalitetsmodel
(Strategispor og strategiske indsatser)
Det rette tilbud fra første kontakt.
Procesplan for ændringer på erhvervsområdet
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Grundliggende principper
Region Midtjyllands opgave
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Opfølgningsprojekt Akutteamet Aarhus kommune Louise Hjørringgaard
Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017 Centerdirektør Niels Würgler Hansen

Agenda Projektets formål Basline-målinger Ny styringsmodel Hjertecentret Agenda Projektets formål Basline-målinger Ny styringsmodel Re-design af forløb Samarbejde med andre sygehuse Patientinddragelse Tidsplan

Projektets formål og karakter Hjertecentret Projektets formål og karakter Øget faglig kvalitet Forbedret sammenhæng i patientforløbet Øget patienttilfredshed og styrket patientinddragelse Effektiv ressourceudnyttelse Forandringsprojekt: Ledelse Kultur Organisation – både på klinisk og administrativt niveau!

Hjertecentret Indledende arbejde Arbejdsgrupper vedr. udviklingstendenser og patientnære kvalitetsmål (nedsat i regi af strategiarbejdet) Basline-målinger: Kortlægning af de nuværende forløb (stor opgave!) Omkostningsberegning Patientinddragelse Kortlægning af tidligere undersøgelser af Hjertecentrets patienters behov

Eksempel på kortlægning af forløb: TAVI Hjertecentret

Behandlingsgruppe: TAVI NØGLETAL Diagnoser (primært indgreb) DI34, DI35 (Hop 4 i B og intensiv) Gennemsnitlig omkostning, kr. 255.578 Antal patienter 137 Reoperation for blødning, antal 1 Samlet omkostning, kr. 35.014.203 Omkostningerne der falder indenfor 8 dage efter primært indgreb, % 85% OMKOSTNINGSFORDELING, AFSNIT VARIANS I OMKOSTNING PER PATIENT OMKOSTNINGSFORDELING, KLINIK PATIENTOPHOLD, % I HVER KLINIK OBS: En patient kan behandles i flere klinikker

Behandlingsgruppe: TAVI PATIENTERNES ALDERSFORDELING DEN GENNEMSNITLIGE OMKSOTNING OG ANTAL PATIENTER FOPRDELT PÅ DAGE I BEHANDLINGSFORLØBET   Inden primær indlæggelse Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4-8 Efterfølgende behandling I alt Kr. Antal Heldøgn 11.770 62 3.484 92 114 1 16.218 95 1.983 29 1.136 17 34.706 Intensive heldøgn 332 2 518 25.312 126 10 - 15 1.633 8 28.313 Mindre kardiologiske undersøgelser 236 11 13 117 5 90 6 352 Operationer 3.025 14 57.337 129 253 7 2.104 18 1.688 64.408 Parakliniske ydelser 1.776 70 589 101 1.272 539 1.043 127 1.051 102 6.270 Behandlingssærydelser 12.157 45 23.619 61 77.178 125 1.163 1.975 4 2.484 118.575 Medicinske særydelser 640 26 2.730 40 659 16 12 4.063 Ambulante besøg 376 3 347 722 Telemedicin 152 396 548 Patienthotel Samlet 30.463 244 30.953 298 161.874 626 18.691 7.133 201 8.844 196 257.957 NOTE: ”Dag 2” er defineret som dagen hvor det primære indgreb finder sted Forår-sommer 2017

Baseline-måling af patientinddragelse Hjertecentret Baseline-måling af patientinddragelse Vigtigt indsatsområde i projektet Tidligere et indsatsområde blandt sygeplejersker  udbredes til andre faggrupper Spørgeskemaundersøgelse blandt 350 af Hjertecentrets patienter Resultater anvendes til udvælgelse af indsatsområder

Indsatsområder i regi af projektet Hjertecentret Indsatsområder i regi af projektet Afprøvning af værdibaseret styringsmodel Re-design af forløb Styrket samarbejde med andre sygehuse Formaliseret patientinddragelse Det hele er skrevet ind i et projektgrundlag

Forudsætter, at SP kan levere data! Afprøvning af ny styringsmodel - Styring efter patientnære resultatmål Indikatorer Resultat Reoperation Infektioner Genindlæggelser After Care Follow up Mortalitet Proces Forløbsvarians Forløb Patientønsker Aflysninger Overgange Kontinuitet Patient Forventnings-afstemning Indl.forløb Efter indl. Individuelle forløb Forskning og udvikling PhD-forløb Publikationer Forudsætter, at SP kan levere data! Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

2. Re-design af patientforløb Hjertecentret Fælles proces med involvering af patienter og medarbejdere i Hjertecentret Tager udgangspunkt i de kortlagte forløb fra baseline-målingen med fokus på: Er patientforløbet tilrettelagt efter patientens behov? Er alle overgange nødvendige? Er alle kontakter nødvendige? Er forløbet tilrettelagt effektivt? Er der nye teknologiske muligheder, patienterne kan få gavn af? De økonomiske konsekvenser (+/-) estimeres  Vil betyde organisatoriske ændringer!

3. Styrket samarbejde med andre sygehuse Hjertecentret 3. Styrket samarbejde med andre sygehuse Fokus for projektet er primært patientforløb internt i Hjertecentret…. … Men et sammenhængende patientforløb forudsætter også fokus på overgangene og samarbejdet med andre sygehuse Der vil blive udvalgt specifikke indsatsområder i efteråret 2017

4. Formaliseret patientinddragelse Hjertecentret 4. Formaliseret patientinddragelse Individuel patientinddragelse: Afprøvning af fælles beslutningstagen inden for konkrete behandlingsområder fx hjerteklap Organisatorisk patientinddragelse: Fælles feedback-møder på tværs af klinikker/afsnit vedr. konkrete patientforløb

Hjertecentret Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

Projektplan og - aktiviteter Foråret 2017 Efteråret 2017 2018 og 2019 Klassifikation, kortlægning og omkostningsberegning af eksisterende patientforløb Design af fremtidige patientforløb med fokus på værdi for patienten VBS-model(ler) afprøves og forbedres løbende (PDSA) Base-line VBS-model (ler) klar Måling af patientinddragelse og patienttilfredshed Planlægning og konkretisering af øvrige initiativer i regi af VBS (fx ændret organisering, samarbejde med lokalsygehuse mv. ) Indledende arbejde med identifikation af patientnære mål (strategi 2025) Projekt-bebeskrivelse Behandlingsmuligheder, epidemiologi, teknologi, innovation (strategi 2025) Løbende ekstern evaluering Inddragelse patienter og pårørende (med aktuelle forløb i Hjertecentret) Tæt samarbejde med medarbejdere, ledelse i Hjertecentret og andre centre og stabe på Riget Projekt i regi af Danske Regioner

Hjertecentret Tak for opmærksomheden