Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold"— Præsentationens transcript:

1 Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold
26. Marts 2019 Henrik Stig Jørgensen & Steen Hartvig Hansen Centerchef Specialkonsulent

2 Specialsygeplejerskeuddannelsernes ramme
Specialuddannelser for sygeplejersker i Danmark er videreuddannelser Bygger på en grunduddannelse til sygeplejerske En gennemgået specialuddannelse giver ret til betegnelsen ”specialuddannet sygeplejerske” Specialuddannelserne foregår typisk under fortsat ansættelse Varighed fra 30 uger til 1½ år Adgangskrav: Dansk autorisation Mindst 2 års klinisk erfaring som sygeplejerske Ved nogle uddannelserne er der supplerende krav Uddannelserne omfatter Teoretisk undervisning Systematisk superviseret klinik undervisning

3 Der findes 7 specialuddannelser:
Der uddannes cirka 600 årligt Regionerne vurderer og dimensionerer uddannelsesbehovet Årlig Varighed STPS produktion registrerede Specialuddannelse til sundhedsplejerske (1937) 120/år 1½ år 536 Specialuddannelse for sygeplejersker i anæstesiologisk sygepleje (1977) 80/år 2 år 1034 Specialuddannelse for sygeplejersker i infektionshygiejne ( ) 20/år 30 uger 20 Specialuddannelse for sygeplejersker i intensiv sygepleje (1996) 150/år 1½ år 3500 Specialuddannelse for sygeplejersker i psykiatrisk sygepleje (1996) 60/år 1 år 491 Specialuddannelse for sygeplejersker i kræftsygepleje (2009) 80/år 1½ år 250 Specialuddannelse for sygeplejersker i borgernær sygepleje (2018) 80/år 1 år (80)

4 Sundhedsstyrelsens Råd for Sygeplejerskers Special- og Videreuddannelser
Etableret i 2003 Til støtte for styrelsens opgavevaretagelse på området Til vurdering og behandling af forslag til nye specialuddannelser Rådgivning vedrørende behov for ændringer og justeringer i relation til eksisterende special- og videreuddannelser for sygeplejersker Medvirken til at sikre at uddannelsernes indhold, niveau og dimensionering Rådgivning vedrørende behov for etablering af nye special- og videreuddannelser for sygeplejersker, Sikre samordning af sygeplejerskernes grunduddannelse samt udviklingen af diplom-, special- og videreuddannelser set i forhold til den sundhedsmæssige og samfundsmæssige udvikling Repræsentanter fra: Regionerne Danske Regioner KL Universiteter og skoler DSR og DASYS Statslige myndigheder

5 Andre videre- og efteruddannelser i sygeplejen
Formelle uddannelsessystem Det ordinære uddannelses system Professionsbachelor Kandidatuddannelser Forskeruddannelse Voksen- og efteruddannelsessystemet Diplomuddannelse Masteruddannelse Ikke formaliserede uddannelsessystem Regionernes egne kurser Professionshøjskolernes øvrige kurser

6 Hvorfor så en specialuddannelse i borgernær sygepleje?

7 Proces for etablering af specialuddannelsen
Ideen lanceret af KL i 2007 i et ”Inspirationsnotat. Specialisering i hjemmesygeplejen – fremtidens udfordringer og muligheder”: ”….der bør rettes en øget fokus på borgere/patienter med kroniske og komplekse sygdomsforløb………. er præget af mange snitflader mellem…… aktører…… og hyppige skift …hvilket øger behovet for både kvalitetssikring og koordination…….” Notat om specialisering af hjemmesygeplejen af Sidsel Vinge (DSI; 2007) Politisk aftale 2010 om at styrke den faglige sammenhæng på tværs af sektorer/aktører i sundhedsvæsnet særligt til gavn for kronisk syge og ældre medicinske patienter. Etablere en videreuddannelse, der giver sygeplejersken øgede kliniske kompetencer med fokus på patienter med kroniske lidelser og flere samtidige diagnoser samt den ældre medicinske patient Ideen blev dog underkendt pga. uenighed om økonomi til en uddannelse

8 …og den videre proces….. Behovet er diskuteret løbende senest i 2016
Regeringen: ”Fælles plan for udmøntning af den nationale handlingsplan for en styrket indsats for den ældre medicinske patient” med 125 mio. kr. i til styrkelse af kompetencer hos gruppen der løser sygeplejefaglige opgaver Kommissorium udarbejdet, en arbejdsgruppe nedsat forsommeren 2017 Arbejdsgruppen afholdte fire møder i efteråret 2017 Rapport til arbejdsgruppen og SUÆM januar 2018 Offentliggjort februar 2018 Bekendtgørelse i høring maj 2018 Mange modsatrettede og kritiske høringssvar Revideret bekendtgørelse i høring august 2018 Bekendtgørelsen offentliggjort oktober 2018 Etableret et specialuddannelsesråd Specialuddannelsesrådet ansvarlig for studieordning Uddannelsesinstitutioner er godkendt

9 Kompetencer for borgernær specialsygeplejerske
Yde sygepleje til ældre medicinske patienter, patienter med kroniske sygdomme og mennesker med psykiske lidelser samt mennesker med samtidig misbrug Koble de videregående, kliniske kompetencer med en rehabiliterende og borgerinddragende tilgang og besidde organisatoriske kompetencer, særligt i forhold til tværsektorielle forløb. Besidde sundhedspædagogiske og formidlende kompetencer og kunne integrere kvalitetsarbejde med fokus på organisatorisk forankring af viden samt implementering Funktionsområdet omfatter således: 1) Klinisk borgernær sygepleje. 2) Kvalitetsudvikling, undervisning og vejledning. 3) Tværprofessionel og tværsektoriel koordinering og samarbejde.

10 Opbygning af uddannelsen
1. uddannelsesafsnit "Kliniske kompetencer" 2. uddannelsesafsnit "Organisatoriske kompetencer" 3. uddannelsesafsnit "Kvalitetsarbejde og forankring af ny viden" Samlet varighed: 6 måneder (20 uger) 3 måneder (10 uger) Teori: 100 timer   Teori: 50 timer Ekstern klinisk praksis (3 uger) (2 uger) (1 uge) Vejledning/supervision/ undervisning i egen klinisk praksis: 2 timer/uge 2 timer/uge  Uddannelse i klinisk praksis (14 uger) (6,5 uger) (7,5 uger)

11 Status marts 2019 12 år efter…. Der er oprettet specialuddannelser i borgernær sygepleje på 5 uddannelsessteder Der er oprettet 5 hold Med i alt 120 kursister

12 Status marts 2019 12 år efter….. Der er oprettet specialuddannelser i borgernær sygepleje på 5 uddannelsessteder Der er oprettet 5 hold Med i alt 120 kursister Nogle gange går det bare hurtigere, at iværksætte forsøgsordninger for cannabis …..end at etablere en nødvendig og efterspurgt uddannelse

13


Download ppt "Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google