Den generiske kompetenceprofil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arkitekten og innovationen ? -Hvornår går det godt -hvornår går det skidt -og hvorfor er det nu det gør det Er der for arkitekter en modsætning - fx mellem.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Porteføljestyring
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
”Personligt lederskab” v/Lars Ib, Business Institute A/S
Kortlægning af arbejdsgange
Arbejdspladsudvikling
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Thomas’ ledelsesværktøjer
Projektlederens rolle(r)
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Den Regionale LEAN Enhed
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Refleksioner og opsamling ift. i går
Ny privatmodel - Risikoanalyse 1 Brainstorm Brainstormingen gennemføres ved at spørge: ”Hvad kan gå galt? Hvad kan gå galt.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
18. Strategisk analyse af interne forhold
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
HANDIPLANNER KURSUS REGION NORDJYLLAND 10. APRIL 2013 Idrætscenter Vendsyssel I Vrå.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Arbejdsgruppen: STS projektleder fra Vordingborg STS projektleder fra Næstved STS Tekniker fra Næstved SAPA Projektleder fra Roskilde SAPA Projektleder.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Planlægning og forberedelse
Principerklæring for DBU Bredde - til vedtagelse på års-/delegeret-/repræsentantskabsmøder 2018 FLU indgik i 2015 en ny breddeaftale med DBU for perioden.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
VEJLEDNING til faglærere
Selvevaluering- bestyrelsen
Interne survey som ledelsesværktøj
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Talt med 23 ledere og medarbejdere
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Kvalitetssikring >Indtast projektnavn her<
Administrativ organisering
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj: Milepælsplanen
Status fra tagudvalget
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Den generiske kompetenceprofil

Kompetencetyper I en tæt dialog med virksomheden er bestyrelsens/ledelsens nuværende og ønske til fremtidige kompetencer afdækket i henhold til følgende kategorier: Generiske kompetencer Specifikke kompetencer Personlige kompetencer

Processen Dialog Med afsæt i værktøjet gennemføres en dialog med virksomheden om nuværende og fremtidige kompetencer i bestyrelsen/ledelsen. Beslutning Beslutning om ønsket til fremtidige kompetencer i bestyrelsen/ledelsen Kompetenceprofil Udformning af kompetenceprofil med henblik på rekruttering til bestyrelsen/ledelsen samt udskiftning i bestyrelsen/ledelsen.

Mål med kompetencevurdering Opnår klarhed over virksomhedens viden/kompetenceniveau både fagligt og personligt. Dette giver virksomheden mulighed for at træffe en underbygget beslutning om den videre retning, mening og tempo for egen udvikling med henblik på det fremadrettede ledelses- og bestyrelsesfokus.

Kompetenceskala Kompetenceskala 1 Kræver meget stor forbedring 2 Mangler viden og mangler i høj grad de personlige og faglige kompetencer 3 Har viden, men mangler i høj grad at træne de personlige og faglige kompetencer 4 Har viden, men er noget usikker i anvendelsen, og bruger den derfor kun i mindre omfang 5 Har viden og kompetencerne på et rimeligt niveau personligt og fagligt 6 Har viden og kompetence, hvorved de ønskede resultater opnås 7 Har viden og kompetence som beherskes på højeste niveau, og hvor det er blevet en del af personens facon. Kompetenceskalaen er en måde at score på i forhold til den til den samlede bestyrelse, men også i forhold til det enkelte bestyrelsesmedlem. Scoren fremkommer via ens egen personlige vurdering, som herefter debatteres i bestyrelsen og med konsulenten. Indenfor de udvalgte områder foretages en score af den nuværende kompetence, og under ”Krav” fastlægges det fremadrettede ambitionsniveau. Kompetenceværktøjet er struktureret i relevante niveauer

Generiske kompetencer Ved generiske kompetencer forstås kompetencer, som er branche- uafhængige, og disse baseres på en række velkendte virksomhedsmodeller af generisk karakter. Formålet her er at indkredse kompetencekandidater, som er unikke for kandidaten. I forhold til kompetenceskalaen forudsættes det, at egnede kompetencekandidater i en karrieremæssig sammenhæng som minimum skal have scoren 6. Afdækningen af de generiske kompetencer tager afsæt i følgende kategorier: Virksomhedens udviklingstrin Virksomhedens strategiske fokus Virksomhedens konkurrencestrategi Virksomhedens art Virksomhedens organisatoriske læring Virksomhedens Go-to-Market approach Virksomhedens grad af internationalisering

Virksomhedens udviklingstrin

Virksomhedens strategiske fokus

Virksomhedens konkurrencestrategi

Virksomhedens art

Virksomhedens organisatoriske læring

Go-to-Market approach

Geografisk spredning

International operationsform

Oversigtsformen i værktøjet Generiske kompetencer Specifikke kompetencer Personlige kompetencer Andet

Kompetenceudviklingsområder Virksomhedens kompetenceudviklingsområder Generiske kompetencer Specifikke kompetencer Personlige kompetencer Andet Aktivitet:

Prioriteret indsatsområder Prioriteret indsatskatalog Område Prioritering Aktivitet Generiske kompetencer 3 2 Xxxxx Specifikke kompetencer 1 Personlige kompetencer 6 Andet 5 4

Indsæt SMART Specifikt Formulér målet så præcist og detaljeret som muligt Målbart Hvordan vil du og andre vide, at du har nået dit mål? Hvad vil være beviset? Attraktivt Er målet vigtigt og attraktivt for dig og din afdeling? Er målet et middel til et andet, bagvedliggende mål? Realistisk Er målet realistisk i.f.t. den tid og de ressourcer, som er til rådighed? Tidsbestemt Hvornår er målet nået?

SMART udløser mål og handlinger Opgave Fokusområde Mål placeres i Gameplanen under mål Fokusområder placeres i Gameplanen under faser og aktioner Opgaver placeres i detailplanen Noter disse SMART’er og opgaver på Post-Its

Visuel Game Plan

Detailplaner – Next Step

Eksempel på skema til risikoanalyse Konsekvens *1: Manglende leverance fra interne ressourcer Stor Hvad kan vi gøre for at fjerne risikoen eller mindske sandsynlighed og konsekvens? *2: Skift af projektleder *3: Organisationen omstruktureres Lille Lav Høj Sandsynlighed for at det indtræffer