Core Curriculum FOHNEU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Netværk af forebyggende sygehuse
Advertisements

“Fra sygefravær til arbejdsevne”
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Forankring af projekter Hvad sker der, når et projekt slutter? Aktiv Fritid for alle april 2016.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Socialpsykiatri og Udsatte Voksne Sociale Forhold og Beskæftigelse Når de unge er psykisk syge Det regionale beskæftigelsesråd 4. april 2011 v/ Niels Schwartz,
AT's tilsyn med psykisk arbejdsmiljø - rapportens konklusioner. v/ Lektor Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC 25. august 2010Bedre.
Fra teori til praksis SIP Aalborg, d. 9/ Grundforløb 1.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Forebyggelse og sundhedsfremme i Fredericia Kommune.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Lægeforeningen Lægemøde 2007 Tilbagemelding på workshops om forebyggelse.
KONTROLLEREDE FORSØG EVALUERING AF MENTORFORSØGET 2013 JOACHIM BOLL Alternative title slide.
SUNDHEDSSTYRELSEN 8. DECEMBER 2009 FINN DIDERICHSEN PROFESSOR DR.MED. INSTITUT FOR FOLKESUNDHEDSVIDENSKAB, KØBENHAVNS UNIVERSITET Brobygning mellem forskning.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
WORKSHOP Elbranchens Faglærerseminar CELF – Nykøbing Falster
AULA.
ARBEJDSMILJØ.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Antal besvarelser: 52.
- for samarbejdspartnere
DUBU Superbrugerrollen
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
Velkommen til næstformandsmøde
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Partnerskaber – erfaringer udefra
Arbejdsgruppen vedr. patientrettet forebyggelse
AGREE 2008 Dorte Rørmann SVS.
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Fælles processkabelon
3. november 2015.
Metamodel for domænemodellen
Fælles ledelsesgrundlag
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne

Dialogmøde svejseskoler 3. apr. 2018
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Projekt lindrende indsats
Indhold 1. Krav til kommunens IT-miljø 2. Serviceaftaler
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Tendenser i forældresamarbejdet
Facilitering af vidensamarbejde mellem SMV’er og forskere
Hovrdan bekæmper vi terror i Europa?
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Dialog mod Vold som business-case
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
[klik og indsæt kommunenavn]
Dialogmøde svejseskoler 3. apr. 2018
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Kommunikationsstrategi
Medarbejder-resultater Partnerskaber & Ressourcer
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Forretningsdomænemodel 30/5-2018
Metamodel for domænemodellen
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Præsentationens transcript:

Core Curriculum FOHNEU Præsentation Skagen august 2017

Hvorfor udarbejde et Core Currisulum Ingen fælles regler for arbejdsmiljøuddannelse i Europa Sygeplejerkser arbejder på forskellig niveau i Europa FOHNEUs ønske om at præsentere arbejdsmiljøsygeplejersker som en fælles gruppe med et fælles fundament Ønsket om at imødekomme de forskellige krav der er i EU til arbejdsmiljøsygeplejerkser med et fælles CC

Hvad bygger det på Helt overordnet Hanasaari Modellen Videreudvikling af et tidligere CC At praksis til stadighed udvikles vha evidens

Hvad forventes af arbejdsmiljøsygeplejerkser At de er personlig og professionelt ansvarlige At de er ansvalige for at udvikling af arbejdsmetoder og systemer samt evaluering Kan indgå i administrative og ledelsesmæssige ansvarsområder Er ekspert i at udvikle og underbygge sundhed og sundhedsfremme i arbejdsmiljøarbejdet

DE 5 trin I Core Curriculum

Tilsammen udgør 5 trin CC Basis rolle – indeholder: Historie Hvad er en arbejdsmiljøsygeplejerske Kommunikation Principper for praksis Motivation Gruppedynamik Risikofaktorer Ulykkesforebyggelse

Trin 2 ud af 5 Specialistrollen indeholder: Principper og praksis for arbejdsmiljøsygeplejesken Basisi økonomi, sociologi og buisness case Arbejdsmarkedets parter Arbejdsmiljø – og social lovgivning Vejledninger og regulativer Sociale instanser Arbejdsmiljøinstanser Samarbejde og samarbejdspartnere

Trin 3 ud af 5 Trin 3 indeholder: Sundhedsfremme Hygieje Ulykkes forebyggelse Ergonoi Toxiologi Arbejdsgangsanalyser Sygdom – sundhed og screening Træning og læring Intervention ift sårbare grupper

Trin 4 ud af 5 Den unikke rolle indeholder: Undersøgelses metoder og strategier Forskning Planlægning, implementering, monitorering og evaluering af forebyggelses tiltag Kvalitetssikring og kontrol Cost-effectiveness Evidens praksis

Trin 5 ud af 5 Lederrollen indeholder: Administration Ledelse og lederskab Organisationsstrategi Orgaisationspolitikker Social ansavarlighed Cost benefit analyser sundhedsøkonomi

Hvordan anvendes CC Alle trin er nødvenlige, men alle behøver ikke have alt Uddannelse kan tage udgangspunkt i cc Det enkelte land skal udvikle en strategi for arbejdsmiljø og brug af arbejdsmiljøsygeplejersker Vi kan nu henvise til et dokument der bekriver hvad vi kan