Målformuleringer i et børneperspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Hjerterum og opsøgende funktion
Natur og science i børnehøjde.
Trivselspolitik på Løsning Skole
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Tilfredshedsundersøgelse
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan –
Lærings- og praksisfortælling
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Undervisningsmiljø -og de nedprioriterede toiletter Ved Fiona Rubens DCUM Undervisningsmiljø Toiletproblematik igennem tiden Kompleksitet Hvad kan vi gøre.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Den pædagogiske læreplan
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Målformuleringer i et børneperspektiv Opsamling på første aktionslæringsskema, januar 2017

Målformuleringer i et børneperspektiv

Se med børnenes øje - se i børnehøjde Hør med barnets øre Hvad er kendetegnene for et konkret pædagogisk mål i et børneperspektiv? Se med børnenes øje - se i børnehøjde Hør med barnets øre Oplev hverdagsrutinerne som et barn BUPL: ”En arbejdspladsvurdering for børn” Børneperspektiv er at tage barnets perspektiv på det, som sker, og på de omgivelser der er.

Lovgivningen, Undervisningsministeriet: Børn i dagtilbud skal tilbydes et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer børnenes trivsel, sundhed, udvikling og læring (Undervisningsministeriet). Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at arbejdet med børnemiljøet integreres i det pædagogiske arbejde via den pædagogiske læreplan. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv. Her skal børns oplevelser af børnemiljøet inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed. Det betyder, at dagtilbuddene er forpligtede til at give børn medbestemmelse og tage udgangspunkt i børnenes perspektiver.

Fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø Ordet børnemiljø anvendes som et samlet begreb for det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet. Fysiske rammer i dagtilbud handler blandt andet om indretning af de fysiske rammer i dagtilbuddet, plads til fysisk udfoldelse og stilleaktiviteter, legeplads og udearealer, stuernes størrelse mm. Psykiske rammer i dagtilbud handler blandt andet om støjniveau, relationerne mellem børnene, relationerne til de voksne. Æstetiske rammer i dagtilbud handler blandt andet om indeklima, gode hygiejneforhold, lysforhold, overskuelig garderobe, indretning af de fysiske rammer i dagtilbuddet. De overlapper hinanden og opdelingen kan være anderledes.

I den pædagogiske læreplansskabelons boks 2 står, at der kan formuleres mål for børnenes læring i aktionslæringsprojektet:

Eksempel på målformulering: ”Børnene fandt dyrene og aktiviteten udsprang af at vi valgte at følge børnenes spor. Dette tilfældige fund vakte både børns og voksnes nysgerrighed. Målet er derfor at vække børns nysgerrighed på og interesse for naturoplevelser, samt at børnene tilegner sig og kan formidle viden om natur og livets gang. Ovennævnte eksempel på målformulering i et børneperspektiv illustrerer, at målet er skabt på baggrund af hvad børnene kalder på.

Eksempel på målformulering: Vi har undersøgt børnemiljøet om morgenen, og i et børneperspektiv har vi observeret, at det kan være svært at sige farvel til mor/far om morgenen. Målet er at børnene oplever et trygt, genkendeligt og rart miljø, med en god atmosfære når de møder ind om morgenen. Boks 5 (Aktiviteter, tiltag, metoder): Personalet der møder kl. 7 igangsætter aktivitet, Fokus på morgenerne er taget op på forældremøde, og vi møder større forståelse derfra. Personale og forældre samarbejder om tiltagene. Ovennævnte eksempel på målformulering i et børneperspektiv illustrerer, at målet er skabt på baggrund af en undersøgelse af børnemiljøet i et børneperspektiv.

Der skal ikke arbejdes med mål i 2. 3 i alle skemaer. Men i udvalgte Der skal ikke arbejdes med mål i 2.3 i alle skemaer. Men i udvalgte. Ifl. Lovgivningen skal der være arbejdet med 2.3 i minimum 1 skema i løbet af 2 år.